Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #61 Skrevet 2. november 2009 Jeg er kontaktlærer i en klasse på 28 elever. Av disse 28 barna, er det 10 som er skilsmissebarn. Her er det mange barn som sliter mellom mor og far, det er bare to som ikke lider under dette. Skal jeg virkelig sette av en halvtime til alle disse? Hvor er respekten for lærerens privatliv??? Jeg har sagt at jeg gjerne kan ha to samtaler, MEN da blir det kun et kvarter på hver av foreldrene slik at det totalt blir 30 minutter per elev. Dette har gått greit, og hvis de vil snakke mer, kan de gjerne ta en tlf i MIN arbeidstid, ikke bare når det passer dem.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #62 Skrevet 2. november 2009 Jeg er kontaktlærer i en klasse på 28 elever. Av disse 28 barna, er det 10 som er skilsmissebarn. Her er det mange barn som sliter mellom mor og far, det er bare to som ikke lider under dette. Skal jeg virkelig sette av en halvtime til alle disse? Hvor er respekten for lærerens privatliv??? Jeg har sagt at jeg gjerne kan ha to samtaler, MEN da blir det kun et kvarter på hver av foreldrene slik at det totalt blir 30 minutter per elev. Dette har gått greit, og hvis de vil snakke mer, kan de gjerne ta en tlf i MIN arbeidstid, ikke bare når det passer dem. Om du har tid til en telefon i arbeidstiden din - så må du vel også ha tid til en konferansetime i kontortiden din? Hvor er logikken? jeg skjønner at lærer ikke er fornøyd med lønna - men dere har jo så mye fri at du kan vel ta konferansetimene i vinter/høstferiene da? Når vi andre jobber...
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. november 2009 #63 Skrevet 2. november 2009 Jeg er kontaktlærer i en klasse på 28 elever. Av disse 28 barna, er det 10 som er skilsmissebarn. Her er det mange barn som sliter mellom mor og far, det er bare to som ikke lider under dette. Skal jeg virkelig sette av en halvtime til alle disse? Hvor er respekten for lærerens privatliv??? Jeg har sagt at jeg gjerne kan ha to samtaler, MEN da blir det kun et kvarter på hver av foreldrene slik at det totalt blir 30 minutter per elev. Dette har gått greit, og hvis de vil snakke mer, kan de gjerne ta en tlf i MIN arbeidstid, ikke bare når det passer dem. Jeg blir litt nysgjerrig...... Hvorfor finner ikke du ut hvordan du skal forholde deg til dette etter loven? Hvorfor tar du en beslutning på at disse foreldrene ikke skal få like utfyllende informasjon (ett kvarter) som andre foreldre? Hvorfor sitter du bare og stiller spørsmål om hvordan du skal gjøre det og påberoper deg privatliv........istedetfor å sjekke ut hvordan du skal forholde deg? Du lager jo bare noen regler som passer deg og som verner deg uten å sjekke? Resultatet er at to foreldre får mindre informasjon enn andre foreldre??
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #64 Skrevet 2. november 2009 Jeg er kontaktlærer i en klasse på 28 elever. Av disse 28 barna, er det 10 som er skilsmissebarn. Her er det mange barn som sliter mellom mor og far, det er bare to som ikke lider under dette. Skal jeg virkelig sette av en halvtime til alle disse? Hvor er respekten for lærerens privatliv??? Jeg har sagt at jeg gjerne kan ha to samtaler, MEN da blir det kun et kvarter på hver av foreldrene slik at det totalt blir 30 minutter per elev. Dette har gått greit, og hvis de vil snakke mer, kan de gjerne ta en tlf i MIN arbeidstid, ikke bare når det passer dem. Vi har nok vært heldig med lærere for barna våre - for de har alltid hatt tid til å ta en prat når det har vært noe har pratet mer en 30 minutter i året med samtile av kontaktlærerene til våre barn - og vi er ikke engang skilt! Takk og lov for lærere som er villig til å yte litt ekstra (trodde det egentlig var en del av jobben...men men, så feil kan man ta).
Hanselot Skrevet 2. november 2009 #65 Skrevet 2. november 2009 Skjønner ikke hvorfor det skal gå utover lærerne at barnas foreldre ikke kan kommunisere? Norges befolkning er generelt for egoistiske til å bry seg om andre enn seg selv, så hvorfor en stakkars lærer skal stille opp i tide og utide uten ekstra betaling lurer jeg på. Jeg regner med at foreldre ikke er villige til å ta fri for å gå i møte med læreren i arbeidstiden, hvorfor skal man kreve at en lærer kaster bort tid på udugelige foreldre?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #66 Skrevet 2. november 2009 Jeg regner med at foreldre ikke er villige til å ta fri for å gå i møte med læreren i arbeidstiden, hvorfor skal man kreve at en lærer kaster bort tid på udugelige foreldre? hæ? Jeg har alltid fått konferansetime i arbeidstide og vært nødt til å ta meg fri - blir jo som at man må ta seg fri til lege eller tannlege innimellom det. Er jo en gang i året per barn!
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #67 Skrevet 2. november 2009 Og hva som om lærere må ta noen konferansetimer på kveldstid? Hvilke yrker er det som aldri har noe jobb etter fem??? Og når de har så mye ferie, så må de kunne jobbe ekstra resten av året!
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #68 Skrevet 2. november 2009 Jeg blir litt nysgjerrig...... Hvorfor finner ikke du ut hvordan du skal forholde deg til dette etter loven? Hvorfor tar du en beslutning på at disse foreldrene ikke skal få like utfyllende informasjon (ett kvarter) som andre foreldre? Hvorfor sitter du bare og stiller spørsmål om hvordan du skal gjøre det og påberoper deg privatliv........istedetfor å sjekke ut hvordan du skal forholde deg? Du lager jo bare noen regler som passer deg og som verner deg uten å sjekke? Resultatet er at to foreldre får mindre informasjon enn andre foreldre?? Dette er felles praksis ved skolen vår, ikke bare jeg. Men jeg må innrømme at det til tider har vært tøft å ta den beslutningen. Det har skjedd et par ganger at jeg har hatt en ekstra samtale hvis foreldrene overhodet ikke kan møte sammen. Men stort sett så går dette greit, alle har innfunnet seg i det. Det har også skjedd at jeg har sittet over en halvtime med elevene, men da får jeg jammen meg stygge blikk fra de foreldrene som må vente utenfor klasserommet. Da bruker vi nemlig av deres dårlige tid, og det er visst min skyld at samtalene ble noen minutter forsinket.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #69 Skrevet 2. november 2009 Jeg er kontaktlæreren med 28 elever. Jeg er selv skilt, og forholdet mellom meg og min eksmann er rimelig betent. Det er kjipt å måtte forholde seg til han når han gjorde som han gjorde (uvesentlig i denne saken), men vi har to barn sammen, og det har vi for resten av livet. Jeg har fullført to samtaler denne høsten. Vi møtte sammen på begge samtalene, for det er tross alt våre FELLES barn samtalen skal greie seg om, ikke forholdet mellom foreldrene. Så ja, jeg vet noe om hvordan det er. (uten at jeg skal legge meg oppi alle andre folks forklaringer på hvorfor de ikke kan komme sammen til en samtale.)
Far til 2 Skrevet 2. november 2009 #70 Skrevet 2. november 2009 Jeg tror faktisk ikke vi kan skylde på lærerene eller foreldrene i denne saken. Det er nok av foreldre "som ikke har tid" til å delta, kansje fordi de må jobbe overtid (betalt). Det er også nok av lærere som ikke ønsker å jobbe gratis pga at foreldre ikke klarer å bli enig. Problemet er UTGANGSPUNKTET ved samlivsbrudd når myndighetene fratar en av foreldrene retten til å følge opp sine barn på en akseptabel måte. Problemene oppstår allerede ved samlivsbruddet hvor en forelder sitter igjen uten rettigheter og den andre sitter igjen med et ondskapsfullt glis når samværsforelder blir fratatt retten til å følge opp egne barn. Det er DETTE som skaper så enormt mye konflikter i årene som kommer etterpå. Noen samværsforeldre spør seg selv hvorfor de skal følge opp barnet på skolen når de ikke har rett til å følge opp barnet utenfor skolen. Andre (bostedsforeldre) spør seg selv hvorfor de skal akseptere at samværsforelder skal være tilstede når hun(han (samværsforelderen) bare lager kvalme fordi hun/han ikke fikk noen rettigheter ved samlivsbruddet. Myndighetene har i alle år forsøkt å definere en A og en B forelder, og det har de klart. Resultatet er at B forelder enten ikke får lov til å delta eller ikke ønsker å delta på foreldremøtene. Dette kan ikke lærerene ta skylda for, og jobbe gratis for. Dette er noe myndighetene har tvunget fram med sitt lovverk, og dette er derfor noe myndighetene også må løse med et bedre lovverk. Jeg synes likevel det er flott at noen lærere, noen bostedsforeldre og noen samværsforeldre, klarer å finne en løsning selv om folk som Raundalen (og delvis Hjermann) forsøker å tvinge frem et konfliktskapende lovverk. Men til syvende og sist må myndighetene og "ekspertene" ta ansvar for det konfliktskapende lovverket de har laget.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. november 2009 #71 Skrevet 2. november 2009 Dette er felles praksis ved skolen vår, ikke bare jeg. Men jeg må innrømme at det til tider har vært tøft å ta den beslutningen. Det har skjedd et par ganger at jeg har hatt en ekstra samtale hvis foreldrene overhodet ikke kan møte sammen. Men stort sett så går dette greit, alle har innfunnet seg i det. Det har også skjedd at jeg har sittet over en halvtime med elevene, men da får jeg jammen meg stygge blikk fra de foreldrene som må vente utenfor klasserommet. Da bruker vi nemlig av deres dårlige tid, og det er visst min skyld at samtalene ble noen minutter forsinket. Nettopp dette er det jeg har prøvd å forklare i denne tråden......hvordan alle hiver seg bak; "Det er slik i praktiserer det", men som du skriver.....du gir jo disse foreldrene dårligere tid. "Stort sett så går det greit"......javel, kan hende det - men det burde ikke være en problemstilling - "Alle har innfunnet seg med det" - jeg har levd i en konfliktfyllt situasjon i 10 år, jeg har barn med spesielle behov og nettopp det som er mest utmattende er alle disse instanser, offisielle folk som jeg må blottlegge min livssituasjon for - nettopp fordi de skal liksom ordne opp på sitt eget vis. Og grunnen til det???? For det første så er det en belastende livssituasjon å leve med slik konflikt og mer belastende blir det hele tiden fordi det kommer nye lærere, ny skole, nye inspektører, helsesøstre, for saksbehandlere.....og alle tror og tar letteste vei for seg selv. Det provoserer for det går med noe sinnsykt energi på å forklare min livssituasjon, som alle tror de vet litt bedre og en skal liksom tåle. Men det vet jo ikke ...... så må jeg sitte og blottlegge og bevise min realitet. Og alle disse som tror og mener som du gjør her..... Hvorfor kan dere ikke bare holde dere til loven?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #72 Skrevet 2. november 2009 Hvorfor skal du blottstille deg? Det er da ikke deg samtalen skal dreie seg om, det er barnet ditt. Hva slags samtaler er det egentlig dere har på skolen? Jeg snakker kun om barnet og skolesituasjonen på utviklingssamtalene (det heter forresten ikke konferansetime lenger)
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. november 2009 #73 Skrevet 2. november 2009 Hvorfor skal du blottstille deg? Det er da ikke deg samtalen skal dreie seg om, det er barnet ditt. Hva slags samtaler er det egentlig dere har på skolen? Jeg snakker kun om barnet og skolesituasjonen på utviklingssamtalene (det heter forresten ikke konferansetime lenger) For å få gehør for å få samtale alene og at en felles samtale vil medføre ytterligere konfliktøkning eller at jeg som omsorgshavende ikke kan gi informasjon om hverdagen. Dette er ikke tema på konferansetimen - men ved planlegging av konferansetime. Jeg må blottstille meg for at institusjoner, lærere, inspektører skal ta rede på hvordan de skal forholde seg - for dere er noen "bedrevitere" og mange er ikke spesielt kompetente sosialt sett. Kanskje handler det om lite erfaring eller det at de regner seg selv som så erfarne at de kan presse folk.?
Gjest Gjest_lærer_* Skrevet 2. november 2009 #74 Skrevet 2. november 2009 Jeg er forresten utdannet lærer. Det er det jeg har fokus på i jobben min, altså barnet og undervisningen. Jeg er ikke utdannet helsesøster, sosionom, vernepleier, psykolog osv. Jeg er LÆRER! Dette er det mange foreldre som må huske på når de lesser over sine egne problemer på barnets lærer. Vi er ikke utdannet til noe annet enn å gjøre lærerjobben vår.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #75 Skrevet 2. november 2009 For å få gehør for å få samtale alene og at en felles samtale vil medføre ytterligere konfliktøkning eller at jeg som omsorgshavende ikke kan gi informasjon om hverdagen. Dette er ikke tema på konferansetimen - men ved planlegging av konferansetime. Jeg må blottstille meg for at institusjoner, lærere, inspektører skal ta rede på hvordan de skal forholde seg - for dere er noen "bedrevitere" og mange er ikke spesielt kompetente sosialt sett. Kanskje handler det om lite erfaring eller det at de regner seg selv som så erfarne at de kan presse folk.? Javel. Da får jeg håpe at skolen møter deg på dine behov. Nå må jeg tilbake til rettbunken min, den hoper seg fort opp. Det er det jobben min tross alt dreier seg om... (og ja, jeg har fri hver mandag, jobber 80%)
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #76 Skrevet 2. november 2009 Jeg er forresten utdannet lærer. Det er det jeg har fokus på i jobben min, altså barnet og undervisningen. Jeg er ikke utdannet helsesøster, sosionom, vernepleier, psykolog osv. Jeg er LÆRER! Dette er det mange foreldre som må huske på når de lesser over sine egne problemer på barnets lærer. Vi er ikke utdannet til noe annet enn å gjøre lærerjobben vår. Lærerene som min sønn har hatt har heldigvhis ikke denne instillingen! De har brydd seg om sønnen min utover det rent fagelige - nettopp fordi at om et barn skal kunne lære noe fagelig må det også fungere sosialt! Så jeg har gått rundt i den tro at dette er med i pensum på lærer utdanningen - så feil kan man ta....
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. november 2009 #77 Skrevet 2. november 2009 Jeg er forresten utdannet lærer. Det er det jeg har fokus på i jobben min, altså barnet og undervisningen. Jeg er ikke utdannet helsesøster, sosionom, vernepleier, psykolog osv. Jeg er LÆRER! Dette er det mange foreldre som må huske på når de lesser over sine egne problemer på barnets lærer. Vi er ikke utdannet til noe annet enn å gjøre lærerjobben vår. Jeg dro frem mange titler som jeg er i kontakt med. Lærer var en av dem. Poenget var at problemstillingen er den samme. Ja, du er lærer - men innebærer det at du ikke skal forholde deg til loven? Det er alt jeg ber om - oppgrader deg på loven og forhold deg til den. Den dagen du sitter og sier "Det er sånn vi praktiserer det" og du velger å ikke forholde deg til loven - den dagen får du min historie og min forklaring for at jeg skal kunne ivareta mine barns hverdag. Og det finner jeg belastende og forholde seg til folk som ikke vet hva de driver.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. november 2009 #78 Skrevet 2. november 2009 Javel. Da får jeg håpe at skolen møter deg på dine behov. Nå må jeg tilbake til rettbunken min, den hoper seg fort opp. Det er det jobben min tross alt dreier seg om... (og ja, jeg har fri hver mandag, jobber 80%) Akkurat nå har skolen en inspektør som skar igjennom - tok kontakt med fylkesmannen - tok rede på hvilke lover som gjelder........vips, vi har ikke problem. Men fy fader det er langt mellom de som bare gjør og undersøker istedetfor bare å tro og tvære ut
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #79 Skrevet 2. november 2009 Lærerene som min sønn har hatt har heldigvhis ikke denne instillingen! De har brydd seg om sønnen min utover det rent fagelige - nettopp fordi at om et barn skal kunne lære noe fagelig må det også fungere sosialt! Så jeg har gått rundt i den tro at dette er med i pensum på lærer utdanningen - så feil kan man ta.... Ja, det er jeg enig i. Dette er pensum på lærerskolen. Jeg skrev at jeg er lærer som har fokus på barnet og undervisningen. Når det gjelder barnet, er det alt som barnet omgir seg med. Både sosialt og faglig. Det jeg mente med innlegget over, er at jeg i min jobb har fokus på BARNET OG DETS BEHOV, ikke foreldrene. Det er det andre mer profesjonelle folk som kan mye bedre enn meg. Det kom kanskje ikke så godt fram i innlegget mitt, men det er altså barnet jeg har fokus på. Ikke bare faglig, men alt det som barnet omgir seg med. (sosialt, og faglig.) Du har helt rett - funker ikke det sosiale, funger heller ikke det faglige.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 2. november 2009 #80 Skrevet 2. november 2009 Ja, det er jeg enig i. Dette er pensum på lærerskolen. Jeg skrev at jeg er lærer som har fokus på barnet og undervisningen. Når det gjelder barnet, er det alt som barnet omgir seg med. Både sosialt og faglig. Det jeg mente med innlegget over, er at jeg i min jobb har fokus på BARNET OG DETS BEHOV, ikke foreldrene. Det er det andre mer profesjonelle folk som kan mye bedre enn meg. Det kom kanskje ikke så godt fram i innlegget mitt, men det er altså barnet jeg har fokus på. Ikke bare faglig, men alt det som barnet omgir seg med. (sosialt, og faglig.) Du har helt rett - funker ikke det sosiale, funger heller ikke det faglige. Det er INGEN her som har bedt deg om å holde fokus på noe annet heller. Men du må vite hvilke lover som gjelder og hvordan du skal forholde deg til det - synes absolutt ikke det er for mye forlangt. Og dere virker som en gjeng amatører uten erfaring når dere kommer med "Det er sånn vi praktiserer det". Det er jo greit å praktisere som dere har gjort - men dere må oppfylle de krav dere har om konferansetimer med den rette person og ikke skorte inn på tid fordi dere "praktiserer" som dere vil. Vit hva dere driver med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå