Gå til innhold

Så får man prøve å finne fotfeste igjen...

Nilla

Anbefalte innlegg

Skjønner at du blir bekymret :klem: Ikke greit når man oppdager at noe muligens ikke er som det skal.

Jeg har selv en gutt med nakkelåsning, etter å ha ligget i seteleie og født med ks. Vi så allerede rett etter fødsel at nakken hans var helt skjeiv. Hodet hans lå mot den ene skulderen, og i tillegg så han mot den andre siden. Det høres dramatisk ut, men det som er så fint var at det var enkelt å fikse :) Jeg har veldig god erfaring med manuellterapeut, det var gratis, og han han ble MYE bedre etter en behandling :nigo: De første 3-4 behandlingene gjorde en enorm forskjell, og så hadde han vel et par behandlinger til etter det. Han gikk også til fysio på helsestasjonen til han ble ett år, men det hjalp ikke noe særlig. Der lærte vi mest hvordan vi skulle holde han for å strekke nakken osv.

Nå er han litt over ett år, og har sluttet hos fysio. Han er så godt som bra, men ikke 100%. 95 kanskje? Han er svakere i muskelen på den ene siden, så det vi skal gjøre nå er egentlig bare å passe på at han utvikler seg sånn ca likt på begge sider, og passe på at han får rørt seg mye. Det vokser seg mest sannsynlig helt bra.

Ta kontakt med en manuellterapeut du, og få en sjekk på guttene. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hug:

Jeg signerer Nòtt og Pupsilure, prøv med manuellterapeut. Jeg vet om flere som har hatt hjelp av det med sine søte små. Håper fredagen blir god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, falt tilfeldigvis innom her! :vinke:

Sønnen min hadde KISS, og det høres ille ut, men for oss var det veldig lett å fikse. Vi var hos manuellterapaut da han var noen mndr. gammel og fikk det fikset veldig raskt, etter å ha ventet alt for lenge for å "se det an" som helsesøster anbefalte. Anbefaler deg å sjekke det ut så fort som mulig. Sønnen min er 100% bra nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg hadde også tatt kontakt med en manuellterapeut! Eller kiropraktor. Det måtte vi gå til ettersom det ikke er noen manuelterapeut her i byen (er ei, men hun kan ikke nok om babyer itl å ville behandle dem). Det skulle ikke mange behandlingene til før han var en helt annen baby her :nigo:

God helg til dere! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også kontaktet manuellterapeut eller kiropraktor! Jeg var hos kiropraktor med N, for det virket som hun hadde noen plager i nakken. Etter to behandlinger kunne jeg ta på henne body uten at hun hyyylte. Men jeg ville spurt om de hadde erfaring med å behandle babyer før jeg valgte hvor jeg skulle bestilt time.

Jeg syns sjekk burde være obligatorisk for nyfødte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det lørdagskveld igjen. Tida går så fort!

Har roet meg litt ift dette med nakken på de. Er fortsatt engstelig, men det er jo ikke noe som blir noe mer akutt iløpet av helga, så vi avventer og hører hva barnelegen mener på tirsdag. Men dersom vi ikke får noe gehør, så tar vi nok kontakt med manuellterapeut/kiropraktor selv. Må sjekke litt rundt for å se om vi finner noen som er gode på babyer. Trenger man henvisning fra lege for å komme inn til kiropraktor forresten? :klo:

Ellers så er det etter hvert klart for lørdagskveld med onkelbesøk herlige skjønninger, taco og skal vi danse. Og kanskje litt strikking? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke henvisning fra lege for å komme til hos kiropraktor, jeg bare ringte den nærmeste jeg hadde hørt at noen andre brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og leser litt :hallo:

Jeg har også ei jente som hadde låsning i nakke og rygg, og kjenner igjen mange av "symptomene" du beskriver. Hadde kjempegod effekt av manuellterapeut, og fikk en helt ny baby etter et par behandlinger! :jepp: Det høres skummelt ut med KISS, men det er stort sett enkelt å behandle! :) Og jo tidligere man behandler jo lettere er det oftere, for da har de ikke begynt å bruke kroppen i like stor grad som på et senere stadie.

Vær litt obs på at på mange helsestasjoner er de ikke veldig fokusert på dette, og de henviser deg ofte bare videre til fysioterapeut. Min erfaring (og som jeg også har hørt fra mange andre) er at fysioterapeuter ikke har nok kunnskap om dette, de gir ofte bare tips til å trene de opp til å bruke kroppen mer riktig. Men er det en låsning så trengs som regel mer enn bare trening, det er viktig å få løst opp låsningen også.. :)

Fordelen med manuellterapeut frem for kiropraktor er at det er gratis for barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du følger med og er ops på guttene :) Nevn din bekymring for helsesøster, så kan hun henvise der videre til en manuellterapeut :)

KISS er veldig vanlig og når de er så små som guttene, trenger de ikke mange behandlinger dersom de skulle trenge det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først et veeeldig forsinket GRATULERER så mye Nilla! :klemmer: Og velkommen til verden til de små hurraguttene dine! :)

God og vond lesning her, men i all hovedsak god - flott at ting går seg så fint til for dere. Dette unner jeg deg virkelig! :)

Jeg har to KISS-barn (jada, skulle ikke slippe unna den minste heller), og kan bare si meg enig med de andre i at det nok ikke er noen stor sak hvis de får behandling tidlig. Manuellterapeut er gratis, kiropraktor må du betale for, men du trenger ikke henvisning til noen av dem. Vitig å bruke en med erfaring med barn. Vi har hatt strøst hell med MT, men vet om flere som er fornøyde med kiro også. Og BTW, helsepersonell har det med å ville vente og se, eller avfeie det hele - ikke hør på dem! Og ikke finn på å prøve tøying av nakke motsatt vei etc. hvis noen foreslår det, det gjør vondt! Oops, ble litt engasjert der ja. ;)

Lykke til, håper dere finner ut av dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-ukerskontrollen i dag gikk kjempefint! :)

Gutta legger godt på seg og er nå hhv 4880 og 4580 gram. Noe som betyr at minstemann tar innpå litt når det gjelder vektforskjell. Hodeomkretser på 37 og 38 cm. Strekker seg gjør de også, med 10 cm hver siden fødselen. Er ikke lenge til det bare er meter'n mellom gutta og mora. :fnise:

Ellers sjekket legen testikler, hjertelyd, lunger og synsrefleks (heter det det?). Dette så også fint ut. :)

Jeg nevnte nakken til både helsesøster og lege. Helsesøster tok det på alvor og viste oss at hun syns at KISS/KIDD er noe å ta på alvor. (Noe jeg har forstått at ikke alle gjør...) Hun spurte etter diverse indikasjoner og syntes dette absolutt var noe vi burde ta opp med legen. Legen kikka og kjente på begge guttene, så på mens de fikk mat og mens de ble løftet. Hun syntes ikke de virket som "syndrom"-unger, ei heller som om det var noen nakkeproblemer. Hun mente at sannsynsligvis så er bare H litt glupsk når han skal spise, og at O bare er litt var/ømfindtlig i nakken.

Kjenner jeg ble veldig beroliget av dette, men tror nok fortsatt jeg skal ta kontakt med en manuellterapeut/kiropraktor. Bare for sikkerhets skyld. Syns det er mye bedre å kunne utelukke noe enn å angre senere for at man ikke tok kontakt før.

Nå er det mating og Greys, før vi skal finne senga. Har vært en lang dag! :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott kontroll, de vokser skikkelig bra.

Her skilte det 300 gram ved fødsel og nå 2 kg, så den forskjellen er aldri tatt igjen. Den ene er en klassisk plugg, mens den andre er en slank unge. :gjeiper:

Sikkert greit med "second opinion" fra en Kiropraktor/ manuell-terapaut, men godt at legen og HS var fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:snurt:

Var på butikken før i dag, og hadde kledd meg i nye klær. (Var på shopping i går og fikk handla litt nye klær, som passer!) Så møtte ei dame jeg ikke har prata med siden i mars. Den gangen fortalte jeg at vi ventet tvillinger utpå høsten.

Så går jeg meg på henne på butikken i dag og hun sier: "Ja, du går vel bare og venter du nå. Kan ikke være lenge igjen?"

Altså, jeg har mange kilo for mye, og magen bærer fortsatt preg av hva den har vært gjennom, men det er et godt stykke fra det til høygravid med tvillinger da...!

"Eh, nei de kom i september de" sier jeg.

"Å, så koselig, ja da har de vel travle dager, osv, osv" Dama prater videre og tilsynelatende upåvirket av det hun hadde sagt litt tidligere.

Visste ikke helt hva jeg skulle si jeg altså, følte meg litt fin i nye klær og greier, men den følelsen forsvant fort for å si det sånn.

Blæh, er ikke redan for at folk skal tro jeg er gravid på en stund ennå! :nocomment:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Sånt er så pyton :daane:

Tenker hun innerst inne holdt på å dø og bablet videre i ren nervøsitet......det tror jeg kanskje jeg hadde gjort ihvertfall.... :sjenert:

Bare ikke tenk noe mer på det du Nillamor, hun mente nok ikke å ødelegge dagen din, så ikke la det gjøre det heller :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...