Kvist Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Ser stadig her inne at folk skriver om posesupper, posesauser, posekaker og andre matprodukter i pulverform. Og påfallende ofte, etter min mening, står det om alle tingene man kan tilsette for å gjøre posematen bedre. Ofte tilsettes det så mange ingredienser at det nærmer seg ingredienslista ved å lage maten fra bunnen også. Og det er dette jeg ikke forstår helt, hvorfor bruker man en pose da? Jeg forstår bruk av posemat hvis det sparer mye tid i matlagningen, eller hvis det kan korte ned en ingrediensliste veldig. Kan godt forstå at man tar med seg poser som kan tilsettes kun vann på tur f.eks. Men ting som gryterett, som tilsettes hakkede tomater, løk, urter, kjøtt og fløte, eller saus som tilsettes kraft, stekefett, fløte og krydder. Hva er poenget med posen? Er det bare for å slippe å tilsette salt selv? I serien med ting jeg heller ikke forstår at kommer i pose er også hvit saus, vaffelrøre og pannekakerøre. Er det ikke enklere og mer fleksibelt å ha mel, melk, smør og egg i skapet, enn å ha alle disse posene? Noen posematbrukere som kan hjelpe meg å forstå? Samme undring gjelder i grunnen Boil-in-bag ris også? Kok opp vann, ha i ris, hva er greia med den ekstra posen?
Brunhilde Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Jeg er vel ikke den som bruker mest posemat, men vaffelmix har jeg alltid i skapet. Grunnen til det er at vi ikke drikker melk hos oss, derfor finner du sjelden melk i kjøleskapet vårt. I tilleg liker jeg smaken på den posevarianten jeg bruker, og da er det jo ingen grunn til å lage fra bunnen av.
lille katt Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 Toros vaffelpose er langt bedre enn mine egne, og jeg er kresen på vafler og syntes bestandig min egen vaffeloppskrift var bedre enn alle andres, før jeg oppdaget Toros . Når det gjelder bruk av posemat ellers, er jeg ikke blant dem som tilsetter mest. Men jeg forstår det godt. Noen av oss kan ikke lage en saus, suppe eller gryte, og da er jo en pose til stor hjelp, selv om vi må putte oppi alle de andre ingrediensene. Da slipper man å drive med jevning og kraft og andre vanskelige ting . Men klart, hvis man likevel putter oppi kraft og andre ting, blir poenget med posen borte.
kaprifolen Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Jeg er egentlig ganske enig med deg! Men noen ganger bruker jeg posesaus og slipper oppi f.eks buljong eller en fløteskvett. Da har jeg allikevel spart tid og penger i forhold til å lage den helt fra bunnen av. Selv om man sikkert sparer penger på sikt ved å ha alle ingrediensene man trenger til en god, brun saus, er det jo ikke alltid man har råd til det der og da. Da synes jeg posesaus er et greit alternativ. Hvis jeg har god kraft til overs, eller fløte, så fryser jeg dette i isterningposer og slipper en terning eller to i sausen mens den varmes. Jeg kjøper ikke fløte, kun for å bruke den som smaksforsterker i posesausen! Når det kommer til boil in bag synes jeg det er utrolig praktisk siden man slipper å måle opp vann og ris (sparer oppvask), slipper å passe temperaturen eller røre rundt, også får man ikke de skjemmende, blå flekkene i kaserollen som man kan få av vanlig ris.. Hvit saus har jeg ALDRI skjønt poenget med å kjøpe på pose! Må man blande den ut med melk eller vann, egentlig? Pannekakerøre og vaffelrøre brukte jeg noenganger før, da min mann og jeg delte leilighet med en kamerat, og vi ikke alltid hadde oversikt over hva som stod i kjøleskapet, men nå har vi som regel alltid egg i skapet og da lager jeg selv..
superlady Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Helt enig med deg. Jeg er i utgangspunktet ikke spesielt flink til å lage mat, men prøver nå å lage ting fra bunnen av for å kontrollere hva jeg får i meg i større grad og det slår meg at det ikke tar lenger tid eller er mer vanskelig enn å bruke poser. Ris derimot er jeg håpløst dårlig til å lage og klarer ikke å få det til. Boil in bag fikser dette problemet for meg, men det gjør også brun eller svart ris som uansett er litt mer al-dente og mye sunnere:)
onyx Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Jeg undrer meg også over posematens popularitet. Som regel smaker det salt, man må ofte tilsette mange ingredienser likevel og billigere? Nei, jeg kan ikke tro at posesaus er billigere enn å lage selv når den tross alt koster 10-15 kroner per pose og kun består av hvetemel, salt, herdet plantefett og krydder, gjerne i nevnte rekkefølge.. Det verste med posematen er at produsentene lurer folk til å tro at de sparer tid og penger, og at det å lage mat er vanskelig!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Jeg tilsetter ofte litt til posematen. Men bare litt. F.eks. i tomatsuppe tilsetter jeg amerikansk grønnsaksblanding, har oppi egg og pølse. Det tar likevel mye mindre tid enn å lage suppen fra bunnen av, og i tillegg har jeg ikke noen stavmikser e.l. til å mose alt til fin suppe med. Gryteretter tilsetter jeg gjerne en boks mais, eller slenger oppi noen bønner eller stangselleri. Det tar likevel kortere tid en å måle og hakke opp og koke sammen alt fra bunnen av. Og så synes jeg faktisk mange av gryterettene er veldig gode Jeg synes Toro sin moussaka er bedre enn den jeg sauser sammen selv. Jeg lager som oftest mat fra bunnen av, men enkelte posematsaker er enten enklere enn å lage fra bunnen av (man sparer tid og ikke minst oppvask), eller så smaker det rett og slett godt. Rarere er det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Det verste med posematen er at produsentene lurer folk til å tro at de sparer tid og penger, og at det å lage mat er vanskelig! Jeg er så enig! Toro har innprentet i mang en nordmann at man trenger en pose for å lage de enkleste ting, som hvit saus(!). Det er litt trist med folk blir oppfostret på Italiensk gryte og Toro lasagne tror at det er slik mat skal smake. Når man da en sjelden gang prøver å lage noe fra bunnen av og man får smaken av friske råvarer, uten msg, så liker man ikke resultatet og gir opp matlaging. Personlig spiser jeg aldri posemat, med unntak av buljong, og jeg klarer fint å lage velsmakende mat som er billig, generer lite oppvask og som tar liten tid. Man trenger bare å vite hvordan. Det er absolutt ikke nødvendig å være noen gourmetkokk for å lage middag fra bunnen av.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #9 Skrevet 29. september 2009 Jeg er så enig! Toro har innprentet i mang en nordmann at man trenger en pose for å lage de enkleste ting, som hvit saus(!). Det er litt trist med folk blir oppfostret på Italiensk gryte og Toro lasagne tror at det er slik mat skal smake. Når man da en sjelden gang prøver å lage noe fra bunnen av og man får smaken av friske råvarer, uten msg, så liker man ikke resultatet og gir opp matlaging. Personlig spiser jeg aldri posemat, med unntak av buljong, og jeg klarer fint å lage velsmakende mat som er billig, generer lite oppvask og som tar liten tid. Man trenger bare å vite hvordan. Det er absolutt ikke nødvendig å være noen gourmetkokk for å lage middag fra bunnen av. Jeg klarer også å lage velsmakende mat som er billig, generer lite oppvask og som tar liten tid. Men jeg spiser likevel posemat innimellom. Hvorfor? Fordi jeg liker det Jeg synes rett og slett flere av posegryterettene er gode. Jeg lager mange velsmakende gryteretter fra bunnen av selv, men jeg liker å variere med posegryteretter som jeg finner velsmakende. En annen fordel er at man ikke trenger å handle så himla mye ingredienser. Spesielt bra for oss som bor alene og som gjerne sliter med å bruke opp råvarer før de går ut på dato.
Kvist Skrevet 29. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2009 Det verste med posematen er at produsentene lurer folk til å tro at de sparer tid og penger, og at det å lage mat er vanskelig! Det er det jeg tror også. Selvfølgelig gjelder det ikke alle som kjøper posemat, men mange tror jeg at har en inntrykk av at det er dyrt og tungvindt å lage mat fra bunnen av. Og til gjesten som bruker posetomatsuppe: Fres et par ss tomatpuré i en kjele med litt olje, tilsett et par ss hvetemel og visp det sammen. Spe med kraft eller vann+buljong til passe konsistens, smakt til med urter og krydder. Vips tomatsuppe! Trenger ikke stavmikser, trenger ikke masse oppvask, trenger ikke pose. For visp og kjele bruker du vel til posen også? Det blir ikke verdens beste suppe av denne oppskriften, men den ligner veldig på Toro sin...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Det krever litt øvelse å f eks få en hvit saus klumpefri og god, det er ihvertfall min erfaring. Men der jeg gidder å lage det selv, så prøver jeg også, den blir jo bare bedre og bedre Jeg kjøper "spennende sauser" som bearnaise, dillsaus, ja, jeg husker ikke flere men slike ting jeg ikke har i skapet selv (jeg har estragon tørket på boks men sjeldent det andre som lager bearnaisesmak). Da blir den jevn, pga det er rett mengde stivelse osv, og det smaker godt (nok) for en kjapp middag uten at jeg er risikerer å rote til en saus eller mangle akkurat den tingen som lager den gode smaken osv osv. Nå har vel alle smakt en bearnaise saus, men for ta den som et eksempel da: Om jeg ikke hadde smakt det, og alternativet var en ok smakende posesaus som jeg vet at vil bli korrekt lagd, eller å lage det fra bunnen av, risikere og lage det feil slik at den ikke smaker godt, for å smake det for første gang, så vil jo posen være best. Den vil jo bli korrekt lagd uten vanskeligehter og jeg får ett inntrykk av hvordan en hjemmelaget kan smake. Jeg har også alltid masse poser tomatsaus i skapet, for det går fort en hel boks hakkede tomater til saus om jeg har det. Men jeg kan jo ikke ha 20 bokser til en hver tid, så derfor så har jeg posene som "back-up" om jeg ikke har flere bokser igjen, slik at jeg allikevel har noe tomat-aktig å ha på pastaen når jeg kommer sent hjem og ikke gidder å handle noe, eller ikke kom på at jeg manglet tomatbokser f eks. Da vet jeg at jeg har noe å ha på pastaen!! Vaffelmixen smaker faktisk ikke det samme, og skal jeg lage slike ting så lager jeg det selv. Ihvertfall smaker ikke svigermors det samme..... vi var der forrige helg og svigerfar hintet til vafler når vi var på besøk likevel, og de kom jo etterhvert på bordet...han tok 2 tygg og "du dette er sånn fra pose er det ikke?", og da satt jeg også selv og syntes de smakte så lite i forhold til hennes egne vafler.. Men jeg ser også det samme argumentet der: man er sikker på at man har det man trenger om man har et par poser vaffelmix i skapet, og "dårlige" vafler er fortsatt bedre enn ingen vafler! Man har da (hjemmelaget) syltetøy til uansett... Når jeg lager posesaus, spesielt tomatsauser som jeg vet hva smaker, så skal den jo stå og koke litt, og på den tiden så rekker jeg å hakke opp litt hvitløk eller finne noe krydder i skapet og ha i. Da smaker den mye mer + alle fordelene med at jeg har brukt en pose i motsetning til å stikke ut å handle hakkede tomater. Det blir litt mer å gjøre, men når jeg likevel står der og passer på saus og kjøtt og sånt så er det jo ikke noe særlig ekstraarbeid for meg å ha noe ekstra i sausen. Så jeg ser jo klart fordeler med å ha ferdige poser til slike ting. MEN jeg er ikke tilhenger av at ferdige poser inneholder altfor mye smaksforsterkere (mange av knorr-typene er forresten uten virker det som... kjøper mye knorr!), altfor salt og altfor mye sukker (bakverk). Da vil jeg heller investere mer tid og penger for å lage dette skikkelig med en gang, og heller fryse ned restene. (jeg skriver penger for det koster jo mer å kjøpe alle ingrediensene til et skikkelig bakverk eller en skikkelig saus første gangen, men mange ting varer jo lenge, f eks en kilo sukker, flere kilo mel.. men til en porsjon så er jo kakeposene billigst der og da, samme er det nok sikkert med sauseposer). Jeg har sluttet å kjøpe suppe på pose pga de smaker bare salt.. Jeg lager heller selv, om jeg gidder. Om ingen posegreier eksisterte så vil det jo tvinge oss tilbake til tiden hvor "alle" visste hvordan de lagde mat selv, på godt og vondt. Og alle visste hva de fikk i seg av salt, sukker og tilsetningsstoffer pga de lagde alt selv.... mye sunnere, billigere og alt...
Swirly Skrevet 29. september 2009 #12 Skrevet 29. september 2009 Når det gjelder ris, så liker jeg boil-in-bag fordi jeg er dårlig på å få til riktig mengde vann. Enten koker vannet opp og jeg må ha på mer, eller så blir risen seig og altfor bløt fordi jeg må koke bort overflødig vann... Her står det på mine kokkekunnskaper rett og slett!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #13 Skrevet 29. september 2009 Når det gjelder ris, så liker jeg boil-in-bag fordi jeg er dårlig på å få til riktig mengde vann. Enten koker vannet opp og jeg må ha på mer, eller så blir risen seig og altfor bløt fordi jeg må koke bort overflødig vann... Her står det på mine kokkekunnskaper rett og slett! Du trenger ikke koke bort alt vannet. Jeg siler rett og slett risen om det er vann igjen etter den har kokt lenge nok.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #14 Skrevet 29. september 2009 Jeg har alltid en pose brownies i skapet i tilfelle det kommer gjester plutselig! Men føler det er stor forskjell på pose-desserter og pose-middager. Når jeg kjøper posemiddag er det fordi de ofte har noe jeg aldri hadde kommet på å lage selv. Og siden jeg bor på landet hadde det vært utrolig tungvindt å handle inn alt til å lage tikka masala f.eks. Ellers tilsetter jeg selv nesten alltid noe i posematen, fordi det smaker bedre! Aromat+fløte+brunost oppi en brun saus gjør det mye bedre. Dette er ting vi alltid har i skapet. Mel har jeg nesten aldri. Ellers tilsetter jeg alltid ekstra krydder i meksikansk gryte for å få den sterkere. Men jeg kjøper alltid fjordland kjøttkaker. Dette er fordi jeg ikke liker kjøttkaker, mens samboeren elsker det. Og siden det ofte er salg på dette er det mye billigere enn å lage det fra bunnen av bare til han! Baker heller aldri pizzabunn selv lengre, rett og slett fordi jeg syns den fra pose er supergod! Det jeg ser minst vits i å ha fra pose/boks er lasagne! Superenkelt å lage selv og det smaker 10 000 ganger bedre enn den dumme, dumme boksen!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #15 Skrevet 29. september 2009 Posebrownies liker jeg Lager ingen andre kaker fra ferdigblanding. Av sauser kjøper jeg av og til rosepeppersaus, peppersaus, bernaise, hollandaise, fordi jeg ikke har lært meg å lage dem selv. Tilsetter kraft/sky som det måtte passe, og evt krydder for at det skal smake mer. Å lære å lage dem fra bunnen av er på planen Men det kommer aldri til å bli laget kun sauser fra bunnen av, er jo veldig greit å bare røre ut pulver hvis man multitasker når man lager mat. Supper kjøper jeg ikke en gang i året engang på pose. Det går utrolig fort å lage tomatsuppe (liker min mer gryteaktig, med masse løk og hvitløk, gjerne litt bønner også), ertesuppe av friske, frosne erter som jevnes med stavmikser, med buljong, hvitløk, trøffelolje, stekte sopp, mynte eller annet i. Spinatsuppe fra frossen spinat er også enkelt og sunt. For min del liker jeg ikke tanken på å bløte og koke inntørkede grønnsak- og kjøttbiter med krydder, salt, mel og antiklumpemidler og konserveringsmidler og smaksforsterkere, herdet fett osv til mat. Jeg er også litt "gjerrig" i den forstand at jeg synes det er å gå med på landeveisrøveri å betale så mye som det koster for noen gram med mel og diverse krydder og tilsetningsstoffer i en pose. Men, det er lettvint og praktisk å ha litt poser i skapet, og da jeg var student var det mye greiere med f.eks kilopose med vaffelmel, enn å kjøpe egg og melk (som jeg ikke drikker). Når jeg får barn, skal jeg sørge for at de blir habile på kjøkkenet, og sørge for at de får nok ansvar for middagslaging til at de har mulighet til å velge noe annet enn poser, hel- og halvfabrikata når de flytter ut.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #16 Skrevet 29. september 2009 Jeg leser noen av innleggene her, og lurer på hvorfor det er enklere å ha posetomatsaus i skapet enn tomatbokser? Og hvorfor det er enklere å ha posesaus enn mel? :klø: At man synes posematen smaker best, mener jeg har med vane å gjøre. Alle smaksforsterkerne i posematen gjør at man synes vanlig hjemmelaget mat av naturlige råvarer ikke smaker sterkt og kraftig nok. Da Jamie Oliver laget mat til barn i skolematserien for noen år siden, måtte han feks pøse på med chili og andre sterke krydder, fordi barnas smaksløker var fullstendig bedøvet av all posematen. Og at posesaus blir bedre av at man tilsetter enda mer MSG/smaksforsterker, dvs aromat - det kan jeg rett og slett ikke begripe. Det er forresten heller aldri billigere å kjøpe ferdigmat/halvfabrikata enn å lage selv fra bunnen. Hvorfor skulle noen gidde å produsere ferdigmat da? Man får det man betaler for, og er ferdigmaten billig, betyr det at den er laget av dårlige råvarer. There's no such thing as a free ride.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #17 Skrevet 29. september 2009 Jeg er helt enig i hovedinnlegget, men har noen andre tanker også Jeg brukte endel gryteretter fra pose før i tida, og det var egentlig ganske greit da jeg ikke hadde greie på/interesse for krydder osv og gjerne hadde få ingredienser tilgjengelig. Jeg pleide ikke å ha hvetemel, andre jevningsmidler, tomatpure eller hermetiske tomater heller. Da var det jo faktisk nesten nødvendig med posemat, samtidig hadde jeg kanskje en og annen gulrot o.l som jeg kunne putte oppi Men om det er i nærheten av like økonomisk, sunt eller næringsrikt som å lage mer fra bunnen av blir et helt annet spørsmål. Sånne ferdigmikser for vafler, kaker o.l er ok hvis man får besøk på kort varsel (selv om jeg personlig nå har så stor interesse for mat at jeg så godt som alltid har basisingrediensene for hånden) Jeg kan også forstå at man velger pose når det gjelder mer avanserte sauser som bernaise, den er faktisk en av de få tingene som er litt krevende å lage fra bunnen av, eller "eksotiske" retter hvor man må ha endel krydder som du kanskje ikke får tak i på Prix (ikke for det, begge deler blir mye bedre om man lager det skikkelig, men det er forståelig likevel). Når det gjelder hvilke ingredienser man tror man trenger virker det som folk har litt feil oppfatning noen ganger. F eks brun saus - man trenger ikke mer enn hvetemel/annen jevning, smør, kanskje litt løk, salt, pepper og buljong eller stekesjy for å lage helt enkel brun saus selv om det selvsagt er mye en kan tilsette for smakens skyld. Det at man tror matlaging er så vanskelig er også rart - for en som har lært det grunnleggende. Jeg synes det er vanskeligere å time middag som lages fra flere poser fordi de har "unaturlig" og ulogisk tilberedingstid sammenliknet med å tilberede ekte råvarer. Nøkkelen ligger i å forberede alt, kutte opp grønnsaker, marinere, legge klart osv, da er ingenting vanskelig. Det hadde vært interessant å diskutere hvordan man kunne få vekket opp folk på dette området
Gjest Iah Skrevet 29. september 2009 #18 Skrevet 29. september 2009 Jeg bruker masse posemat, og trives med det. Jeg liker ikke å lage mat, og er derfor heller ikke flink til det. Dessuten har jeg et uhyre lite kjøkken med lite skapplass, to kokeplater og null benkplass så det er veldig begrenset hva jeg kan lage uansett.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #19 Skrevet 29. september 2009 Jeg leser noen av innleggene her, og lurer på hvorfor det er enklere å ha posetomatsaus i skapet enn tomatbokser? Og hvorfor det er enklere å ha posesaus enn mel? :klø: At man synes posematen smaker best, mener jeg har med vane å gjøre. Alle smaksforsterkerne i posematen gjør at man synes vanlig hjemmelaget mat av naturlige råvarer ikke smaker sterkt og kraftig nok. Da Jamie Oliver laget mat til barn i skolematserien for noen år siden, måtte han feks pøse på med chili og andre sterke krydder, fordi barnas smaksløker var fullstendig bedøvet av all posematen. Og at posesaus blir bedre av at man tilsetter enda mer MSG/smaksforsterker, dvs aromat - det kan jeg rett og slett ikke begripe. Det er forresten heller aldri billigere å kjøpe ferdigmat/halvfabrikata enn å lage selv fra bunnen. Hvorfor skulle noen gidde å produsere ferdigmat da? Man får det man betaler for, og er ferdigmaten billig, betyr det at den er laget av dårlige råvarer. There's no such thing as a free ride. Jeg lager hovedsaklig mat fra bunnen av, men likevel, selv om jeg er vant til "vanlig" mat, så synes jeg faktisk at posegryteretter er godt. Som en avveksling fra det jeg lager selv. Det er ikke slik at jeg ikke liker vanlig mat, det er slik at jeg OGSÅ liker posemat. Og jo, det er faktisk ofte billigere å kjøpe en poserett enn å kjøpe inn masse ingredienser som går ut på dato før man får brukt dem opp. Jeg bor alene, og enkelte ting kommer i så store pakker at jeg ikke har sjangs til å bruke dem opp. Om man ikke baker, og kun bruker mel til sauser, så tar det lang tid å bruke opp et helt kilo... Og mel har ikke evig holdbarhet. Det tar også stor plass i skapet i forhold til en sausepose. Jeg har problemer med å få brukt opp smør, jeg. Jeg bruker ikke smør på skiven, og jeg lager svært få ting som skal ha smør i seg. Jeg steker i olje. Jeg må ofte halvtomme smørpakker fordi de har gått ut på dato. Hva så om noen bruker posemat en gang iblant? Hvorfor er det et problem for dere? Hvorfor skal de som liker posemat beskyldes for å være late og uvitende? Jeg synes det er ganske arrogant. Om dere ikke liker posemat, så la være å spise det da, og la dem som liker posemat kose seg med den.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #20 Skrevet 29. september 2009 Ang. det med å tilsette ekstra ingredienser til posematen, som trådstarter spør om: Det er visstnok forsket på dette, og produsenter som Toro etc har funnet ut at folk foretrekker å lage supper etc der man skal tilsette noe selv (en melkeskvett, noen pølsebiter eller ekstra grønnsaker) fordi dette gir en illusjonen av å ha bidratt og laget maten selv, og dermed satt sitt individuelle preg på den, samtidig som man har gjort det lettvint og laget mat raskere enn helt hjemmelaget. Men det ironiske er jo at man da ender opp med mat som hverken er spesielt rask eller hjemmelaget, egentlig. :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå