Gå til innhold

En undring om posemat

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så om jeg da kan få denne retten i poseform, velger jeg det. Rødvinssaus, f.eks. Jeg drikker ikke vin, ingen jeg kjenner drikker vin, og jeg har mat med slik saus kanskje to ganger i året. Så selv om rødvinssaus på pose ikke smaker det samme som ekte vare, så er det billigere, og jeg synes faktisk at den er god.

Jeg har et par retter som krever vin og jeg har da kjøpt inn en litt billig vin som jeg kan bruke i mat, fryser den ned i riktige mengder og vips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg kuttet ut nesten all posemat for noen måneder siden, og savner den forsåvidt ikke. Men jeg forstår GODT de som fortsatt holder seg til mye posemat, og ser med gru frem til den dagen jeg har unger og jobb. Kom ikke her og si at det går like fort å lage en gryterett fra bunnen av som å lage toro-gryterett. Det gjør det IKKE! Hakke løk, hakke hvitløk, måle ditt og måle datt. Foreløpig gjør det meg ingenting å bruke litt tid på sånt, men jeg ser for meg at den dagen jeg står der med 3 sultne, sure unger kommer jeg til å slenge den forbanna løken i veggen og springe på Rema... :roll: Kan jo håpe på at jeg er mer dreven til løkhakkinga da, men jeg tviler...;)

Jeg lager så og si all mat fra bunnen av og tid er rett og slett ikke noe problem fordi jeg lager store porsjoner og fryser dem ned. Det er f.eks. ikke noe særlig mer arbeid å lage fem fiskegratenger eller 7 liter gryterett fremfor å lage en porsjon. Pizza, lasagne, supper osv. er det heller ikke noe problem å fryse. Resultatet er at middagen her stort sett står på bordet mindre enn 10 minutter etter at vi har kommet hjem og vi slipper den uhyre lite kostnadseffektive handlingen på hjemveien. Jeg lager m.a.o. middag når jeg har tid og lyst. Har jeg tidlig fri en ettermiddag kan jeg fint handle inn til og lage 10 - 15 middagsporsjoner. Når man kommer inn i rutinen, holder det faktisk å lage mat (Og handle...) en gang eller to i uken.

Til de som trenger litt inspirasjon, så kan jeg fortelle at jeg kjenner en som alltid har tydd til poser og halvfabrikata. Foruten at de smaker dritt og helt likt inneholder de gjennomgående alt for mye salt og usunt fett i tillegg til mer eller mindre mystiske tilsetningsstoffer. I vår begynte han å synes at vekta viste litt vel mye og jeg ga ham et lite "kostholdskurs", fant frem noen oppskrifter og tok ham med på butikken for å lese innholdsfortegnelser. Dette er nå et halvt år siden og vekten hans er nå 22 kg. lavere enn den var da. Han drikker fremdeles, spiser sjokolade/snacks når han har lyst og unner seg en burger og en ferdigpizza i ny og ne, men vekten kryper sakte men sikkert nedover.

Å si at man ikke kan lage mat synes for øvrig jeg er en dårlig unnskyldning! Kan man lese, så kan man lage mat! Ikke trenger man mye fancy utstyr og dyre ingredienser heller. Selv synes jeg at jeg kommer langt med en rommelig kjele (12 liter), en billig stavmikser og en skikkelig pepperkvern. Med mel, hermetiske tomater og div. tørkede/hermetiske erter og linser samt pasta, couscos, ris og quinoa i skapet klarer jeg meg også lenge. Alt dette er billig i innkjøp og har svært lang holdbarhet. I det daglige fungerer det også helt fint med tørkede urter/krydder på glass. (Man trenger m.a.o. ikke farte rundt etter dyr, fersk salvie med mindre det er snakk om en helt spesiell anledning).

Så også at noen nevnte kraftkoking som en komplisert øvelse. Det kan det sikkert være hvis man drømmer om en stjerne i Guide Michelin, men til bruk i vanlig hverdagsmat er det såre enkelt. (Faktisk koker jeg kraft i skrivende stund! ;) ). For å ta noen enkle eksempler:

Kjøp to - tre frosne høner (Joda, de har bl.a. på Rimi), tin dem og legg dem i en stor kjele. Hell over vann til det dekker. Kok opp og la det småkoke i 2 - 2,5 timer. Ta hønene ut av kjelen, avkjøl dem litt og plukk av kjøttet. Det som er igjen i kjelen er kraft. Vil du ha den klar kan du sile den gjennom en finsiktet sil og vil du redusere fettinnholdet til et minimum kan du sette den i kjøleskapet over natten og ta av fettlaget som danner seg på toppen. Kraften, sammen med kjøttet, er da et ypperlig utgangspunkt for supper og gryteretter av mange slag. Vanskelig? Nei! Arbeidskrevende? Nei! Effektiv arbeidstid er kanskje 20 - 30 minutter. Vil man ta det videre herfra er denne hønsesuppen veldig god og enkel uten fancy ingredienser. Den blir heller ikke noe mindre god av å fryses.

Noe annet man kan gjøre er å kjøpe et stykke (Ca. 1 - 1,5 kg.) grytekjøtt. (Tar jeg ikke mye feil, har de på Rema 1000 til 79 kroner kiloen), legge det i en gryte, helle over 2 - 2,5 liter vann og la det koke på svak varme i 2 - 2,5 timer. Deretter tar man opp kjøttet, skjærer det opp og har det tilbake i kraften. Dette er et ypperlig utgangspunkt for både supper og gryteretter. Jeg pleier ganske enkelt ofte å holde av noe av kraften til senere sauser og tilsetter deretter tomater, bønner/linser, chili og løk samt krydder etter smak og lar det bli en chili con carne inspirert gryterett.

Vil man ganske enkelt bare koke kraft kan man kjøpe kraftben. (Pleier å koste ca. 35 kroner kiloen, men det hender også at jeg får dem når jeg spør hos noen som driver med partering av kjøtt). Jeg fyller da ganske enkelt gryten med ben og heller over vann til det dekker. Deretter lar jeg det hele koke i 3 - 4 timer. Bena tar jeg så ut og kaster før jeg lar kraften koke videre et par timer. Når kraften koker videre reduseres vannet, smaken forsterkes og mengden blir mer letthåndterlig. Etter avkjøling, fryser jeg den i porsjonspakninger og bruker den i sauser og gryteretter. Bør vel også nevne at uansett hva slags kraft jeg koker, så tilsetter jeg aldri salt og krydder før jeg vet hva kraften skal brukes til.

Og hvis noen fremdeles skulle være i tvil, så deler jeg altså trådstarters forundring! :ler:

Skrevet
Diskuter gjerne posemat til dere blir blå i trynet. Men gjør det uten å spy ut masse fordommer mot folk som spiser posemat, vær så snill. Ikke fortell meg at det er noe galt med smaksløkene mine, og at jeg lager posemat fordi jeg ikke kan lage mat fra bunnen av. Det går an å diskutere posemat uten å diskutere folkene som spiser maten.

Når det gjelder påstanden om at ferdigmat bedøver smaksløkene, så er det vel en ganske alment utbredt oppfatning etterhvert - googler man "processed food" og "taste buds" får man opp svar som feks dette. Det dreier seg ikke om å hevde at folk er uvitende.

En utdypende kommentar til dette, hentet fra denne artikkelen:

Ifølge boka «Den hemmelige kokken» skylder ikke produsentene bare på prisforskjellen når de skal forklare hvorfor de jukser med vaniljen i maten vår.

Vi er blitt så smaksskadet av vanillin at vi ubevisst krever det kunstige framfor ekte vare, lyder resonnementet.

«EN ISPRODUSENT har fortalt meg at det ikke bare er prisen som gjør at vanilje stadig oftere erstattes med et stoff som utvinnes av råtten gran», skriver Mats-Eric Nilsson i boka.

«Ifølge ham er de fleste forbrukere så vant til smaken av de kunstige stoffene at de ikke lenger vet å sette pris på de naturlige. Tenk om han har rett? Jeg nekter å tro det.»

Tester har vist at ferskpresset appelsinjuice smaker mindre behagelig for personer som har vokst opp med bearbeidet eller smaksmanipulert juice.

Derfor har noen aromastoff-produsenter sluttet å sikte etter å imitere de naturlige smakene. De designer i stedet en smak som imiterer en tidligere imitasjon — noe forbrukerne kjenner igjen.

Og en beskrivelse av smaksforsterkerenes funksjon, hentet herfra:

Påvirker hvordan nerveendene på tungen og i nesen reagerer når vi spiser og gjør at vi oppfatter maten som mer aromatisk. Mononatriumglutamat er det mest kjente stoffet.
Skrevet

jeg foretrekker helt klart å lage mat fra bunnen av, da vet jeg hva jeg får samt at gode råvarer gjør underverker for de fleste retter. Er likevel noen pose/ferdigretter som gjerne kjøper gang på gang, og da spesielt tikka masala pakken fra toro. Ja, jeg har forsøkt å lage denne fra bunn av, men denne boksen er rett og slett så himla mye bedre. så da blir det den.

Skrevet

Lager mat fra pose fordi jeg får så himla mye gratismat fra noen grisebønder jeg kjenner. De får fra butikken for å bruke som grisemat. Veldig mye poser og rare saker som har gått ut på dato og ikke kan selges i butikken.

Men får jeg gris? Niksda.

Skrevet

Jeg spør: Er det ønskelig at det lages enkle nybegynner oppskrifter med handlelister her inne?

Kanskje vi også kan tipse om hva som er kjekt å ha som basis i skapene hjemme.

Målgruppa er da de som er ferske på kjøkkenet.

Vi som liker å lage mat må sørge for at kunsten går videre.

Så noen Jamie Olivers program fra England hvor han prøvde å lære bort matlaging? For de uinvidde, nesten hele samfunn kjøpte take away, for de kunne ikke lage mat. Sånn må det ikke bli her!

Førstemann lager ny tråd!

Skrevet

Jeg vokste opp på posemat. Var student på hybel i mange år og virkelig elsker endel posemat - spesielt tomatsuppe og grønnsakssuppe på pose er digg.

Det siste året har jeg bodd i et land der ferdigmat knapt eksisterer og vi går på markedet og handler ferske grønnsaker, kjøtt etc omtrent daglig. Tilbreder absolutt alt fra bunnen av.

Morsomt er det å kokkelere litt ja. Og maten er god nok den, og garantert sunnere enn mitt tidligere kosthold. Men da jeg etter et år dro på besøk til Norge igjen, sørget jeg med for å ta med en haug poser for alt mulig rart - tomatsup, rømmegrøt, tacokrydder, iste, flere gryteretter og så videre. Rett og slett fordi jeg synes posevariantene smaker MYE bedre enn noe jeg klarer å lage selv.

Skrevet (endret)

Fins det rømmegrøt på pose? Hva i all verden består innholdet i den posen av? :klø:

Glem det forresten, jeg ble så nysgjerrig at jeg måtte sjekke på toro sine sider: Semulegryn, helmelk, hvetemel, vegetabilsk fett, sukker, salt, yoghurt.

Endret av Elfrida
Gjest Gjest_jente21_*
Skrevet
Jeg spør: Er det ønskelig at det lages enkle nybegynner oppskrifter med handlelister her inne?

JATAKK! Jeg er en stor forbruker av halvfabrikata, men skulle gjerne forandret det.

Skrevet
Fins det rømmegrøt på pose? Hva i all verden består innholdet i den posen av? :klø:

Glem det forresten, jeg ble så nysgjerrig at jeg måtte sjekke på toro sine sider: Semulegryn, helmelk, hvetemel, vegetabilsk fett, sukker, salt, yoghurt.

Nam :) Særlig hvis man egentlig ikke liker rømme.

Skrevet

Hei!

Til dere som har lagt inn oppskrifter her, kan dere være så snille å flytt de til den nye siden: Nybegynnerkurs for matelskere.

Viktig at oppskriftene enten er superenkle eller har en god beskrivelse på hvordan det lages.

Skrevet
Nam :) Særlig hvis man egentlig ikke liker rømme.

De posene skal tilsettes rømme. Men kan jo ikke sammenlignes med ordentlig rømmegrøt.

Skrevet

Jeg har begynt å kutte ut posemat, men finner det ganske tidkrevende, så enkelte dager må man tenke seg til litt mer lettvinte løsninger, for for meg er det ikke mulig å koke gryteretter o.l. lenge først. Men slik som i går hadde jeg risensgrynsgrøt, i dag blir det omelett, så trenger jo ikke være vanskelig.

Jeg benytter buljongterninger fordi jeg ikke har noe særlig stor fryser jeg kan fylle med buljong, hvertfall hvis man skal bake egne brød osv.osv.

Men jeg lurer på hva man gjør med pålegg? Jeg elsker peanøttsmør fra mills og regner med at det ikke er helt bra, samme med andre som leverpostei, syltetøy, makrell i tomat, osv.

I fjor bodde jeg faktisk med en medisinstudent som var ganske langt ute i studiet og hun lagde bare halvfabrika eller fjordland.. Alle kaker, middager, jeg ble litt vel sjokkert.

Skrevet
Men jeg lurer på hva man gjør med pålegg? Jeg elsker peanøttsmør fra mills og regner med at det ikke er helt bra, samme med andre som leverpostei, syltetøy, makrell i tomat, osv.

Prøv økologisk peanøttsmør, feks fra Green Choice. Bestå kun av peanøtter og salt.

Skrevet

Er leverpostei og makrell i tomat fy-fy? Hvorfor? Alt pålegg er jo behandlet i en eller annen form, kan vel ikke være meningen at en skal lage pålegg fra bunnen av? Vis meg den karrierekvinnen som gjør det!

Gjest Gjest_jente21_*
Skrevet
Er leverpostei og makrell i tomat fy-fy? Hvorfor?

Akkurat dette er jeg helt enig i, det er forskjell på å bruke poser fra Toro og på å kjøpe pålegget sitt i butikken. Jeg spiser leverpostei i massevis og har ingen planer om å begynne å lage det fra bunnen av, lager jeg gryteretter, supper og sauser fra bunnen av så får det holde :)

Skrevet
Er leverpostei og makrell i tomat fy-fy? Hvorfor? Alt pålegg er jo behandlet i en eller annen form, kan vel ikke være meningen at en skal lage pålegg fra bunnen av? Vis meg den karrierekvinnen som gjør det!

Nei.

Gjest smurfen
Skrevet

må bare nevne dette her: en bekjent av meg mener jeg er så dårlig til å lage mat siden jeg bruker fullkornsris boil in bag, han derimot bruker 5 minutters ris uten pose rundt. Han lager nemlig ris fra bunnen av.. hæhæ kyss meg ass, ris fra bunnen av!?

Hvis han hadde laga risen på skikkelig vis, med å surre litt av risen i olje først å alt det der, så hadde han kunna klaga..

Noen som vet hvordan man lager risen med olje å sånn eller? så det blir sånn klebre ris?

ellers tror jeg det blir mye styr å lage pålegg fra bunnen av.. Kjøpe ei ku å starte osteproduksjon er kanskje å dra den for langt?

Skrevet
...

Jeg benytter buljongterninger fordi jeg ikke har noe særlig stor fryser jeg kan fylle med buljong, hvertfall hvis man skal bake egne brød osv.osv.

...

Jeg bruker buljongterninger, men jeg kjøper økologisk grønnsakbuljong, siden den ikke inneholder MSG / natriumglutamat. (De inneholder riktignok palmeolje (om enn økologisk), de også)

Kjøper økologisk peanøttsmør også, siden det ikke inneholder palmeolje / sukker. (Kjøper dette fra Green Choice, som Venus nevnte). Generelt så inneholder økologiske produkter mange færre tilsetningsstoffer (bare noenogtredve E-stoffer er tillatt brukt i økologisk mat, mot over 300 i "vanlig" mat!).

Skrevet

Jeg prøver å lage det meste av middagsretter fra bunnen av, jeg lager ofte retter fra Grethe Roede sine kokebøker faktisk, mange av oppskriftene er både sunne, raske og gode. Men jeg har alltid noen ferdigposer og glass liggende, til de dagene da inspirasjonen er under nullpunktet og det er ekstra travelt. Da tar jeg utgangspunkt i posen men hiver oppi det jeg har i huset som kunne passe. Dette gjør jeg både for at det smaker bedre, men også for å øke andel grønnsaker i retten.

For meg er det altså oppfinnsomheten det står på, jeg liker godt å lage mat fra bunnen av men av og til er det fryktelig vanskelig å finne på noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...