Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #21 Skrevet 29. september 2009 Hva så om noen bruker posemat en gang iblant? Hvorfor er det et problem for dere? Hvorfor skal de som liker posemat beskyldes for å være late og uvitende? Jeg synes det er ganske arrogant. Om dere ikke liker posemat, så la være å spise det da, og la dem som liker posemat kose seg med den. Hvorfor skal vi ikke kunne diskutere posemat her inne, når vi kan diskutere hva som helst av andre ting? Og hvorfor skal det å liste opp argumenter mot å velge posemat tolkes som at man beskylder de som spiser posemat for å være late og uvitende?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #22 Skrevet 29. september 2009 Hvorfor skal vi ikke kunne diskutere posemat her inne, når vi kan diskutere hva som helst av andre ting? Og hvorfor skal det å liste opp argumenter mot å velge posemat tolkes som at man beskylder de som spiser posemat for å være late og uvitende? Blant argumentene var nettopp at de som valgte posemat gjorde det fordi de var uvitende om hvordan man lager "ordentlig" mat, og litt for dumme til å skjønne at det ikke er noe enklere likevel. Diskuter gjerne posemat til dere blir blå i trynet. Men gjør det uten å spy ut masse fordommer mot folk som spiser posemat, vær så snill. Ikke fortell meg at det er noe galt med smaksløkene mine, og at jeg lager posemat fordi jeg ikke kan lage mat fra bunnen av. Det går an å diskutere posemat uten å diskutere folkene som spiser maten.
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 29. september 2009 #23 Skrevet 29. september 2009 (endret) I serien med ting jeg heller ikke forstår at kommer i pose er også hvit saus, vaffelrøre og pannekakerøre. Er det ikke enklere og mer fleksibelt å ha mel, melk, smør og egg i skapet, enn å ha alle disse posene? Etter å ha sett på hva noen av disse posene har som ingredienser, lager jeg heller maten fra grunnen av. Hvit saus er jo det enkleste å lage, og vaffler og pannekaker likeså. Noen tilsetningsstoffer er jo ikke helt bra å få i seg heller. Har selv sluttet å kjøpe mat som inneholder herdet vegetabilsk fett og palmeolje, samt "krydder". Hva er "krydder"? Hva er "aroma"? Hva betyr de forskjellige e-stoffene? Karragenan (E407) for eksempel brukes jo til å indusere ulcerøs kolitt (kronisk tykktarmsbetennelse) hos forsøksdyr. Økningen av fordøyelsesproblemer og immunrelaterte sykdommer hos mennesker i den industrialiserte verden er jo raskt stigende, kanskje ikke så merkelig? Endret 29. september 2009 av Fropessor Snurre
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #24 Skrevet 29. september 2009 Blant argumentene var nettopp at de som valgte posemat gjorde det fordi de var uvitende om hvordan man lager "ordentlig" mat, og litt for dumme til å skjønne at det ikke er noe enklere likevel. Hvor står dette? Jeg kan ikke se at noen i denne tråden har skrevet dette noe sted. Når det gjelder påstanden om at ferdigmat bedøver smaksløkene, så er det vel en ganske alment utbredt oppfatning etterhvert - googler man "processed food" og "taste buds" får man opp svar som feks dette. Det dreier seg ikke om å hevde at folk er uvitende.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #25 Skrevet 29. september 2009 Når det gjelder påstanden om at ferdigmat bedøver smaksløkene Ja, det var jo en mann som hadde hatt en hamburger liggende i papir utenfor døren sin i 15 år og den hadde ikke engang mugnet! Hva faen er det de tilsetter i den maten da?!
Gjest Elfrida Skrevet 29. september 2009 #26 Skrevet 29. september 2009 Det verste med posematen er at produsentene lurer folk til å tro at de sparer tid og penger, og at det å lage mat er vanskelig! Ja, dette irriterer meg også, reklamen er insinuerer veldig ofte at dette produktet hadde du aldri klart å lage selv, hvis ikke du sto og kokkelerte hele dagen etc. Jeg bodde engang sammen med en person som var oppvokst med pose- og ferdigmat, og som hadde utrolig mye glede av å klare å lage et skarve hvitløkssmør med fersk hvitløk og smør, og det å prestere en lasagne var et høydepunkt! Hun skjønte plutselig at det å lage mat ikke var så vanskelig i det hele tatt, og det gjorde utrolig mye for hennes evne til å gjøre sitt eget kosthold litt sunnere. Selv blir jeg skuffa hver eneste gang jeg prøver et poseprodukt, for det er veldig sjelden det hverken tar kortere tid eller smaker noe godt, i min mening. Skal jeg spare tid kjøper jeg heller noe som er helt ferdiglaget, for en kjapp middag klarer jeg fint å lage fra greier jeg har i skap og skuffer.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #27 Skrevet 29. september 2009 Det er ikke vanskelig å lage mat- hvis man leser og følger nøye med på oppskriften.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #28 Skrevet 29. september 2009 Blant argumentene var nettopp at de som valgte posemat gjorde det fordi de var uvitende om hvordan man lager "ordentlig" mat, og litt for dumme til å skjønne at det ikke er noe enklere likevel. Det er ikke lenge siden en person anbefalte å mose kokte poteter i posepotetmosen, for det ble den så mye bedre av... Da vil jeg påstå at vedkommende har sett seg litt blind på at hver rett må begynne med en pulverpose.
Gjest Coarvi Skrevet 29. september 2009 #29 Skrevet 29. september 2009 Jeg kuttet ut nesten all posemat for noen måneder siden, og savner den forsåvidt ikke. Men jeg forstår GODT de som fortsatt holder seg til mye posemat, og ser med gru frem til den dagen jeg har unger og jobb. Kom ikke her og si at det går like fort å lage en gryterett fra bunnen av som å lage toro-gryterett. Det gjør det IKKE! Hakke løk, hakke hvitløk, måle ditt og måle datt. Foreløpig gjør det meg ingenting å bruke litt tid på sånt, men jeg ser for meg at den dagen jeg står der med 3 sultne, sure unger kommer jeg til å slenge den forbanna løken i veggen og springe på Rema... Kan jo håpe på at jeg er mer dreven til løkhakkinga da, men jeg tviler... Billig å lage selv? Tjah, kommer an på hva man lager det. Tomatsuppa mi er hvertfall ikke billigere enn posetomatsuppa til Landlord f.eks. Ikke er den så veldig mye bedre heller, men så lager jeg en veldig enkel variant (løk, hakkede tomater, buljong og en del krydder). Boil-in-bag er også genialt, først og fremst grunnet oppvasken. Menmen, jeg regner med at jeg ikke kommer til å vende tilbake til Toro uansett. Selv om det tar litt ekstra tid synes jeg virkelig det er verdt det hver gang jeg har greid å lage noe nytt som smaker deilig og ikke minst helt naturlig. Ved å lage det meste fra bunnen av har jeg også blitt mye flinkere til å faktisk finne nye oppskrifter, og lager dermed mye mer forskjellig mat nå enn før jeg stolte på Toro...
MarianneE Skrevet 29. september 2009 #30 Skrevet 29. september 2009 Jeg bruker så lite posemat som mulig. For meg føles det ikke bra å gi familien min middag som består b.la av pulver utrørt i vann.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #31 Skrevet 29. september 2009 Jeg kuttet ut nesten all posemat for noen måneder siden, og savner den forsåvidt ikke. Men jeg forstår GODT de som fortsatt holder seg til mye posemat, og ser med gru frem til den dagen jeg har unger og jobb. Kom ikke her og si at det går like fort å lage en gryterett fra bunnen av som å lage toro-gryterett. Det gjør det IKKE! Hakke løk, hakke hvitløk, måle ditt og måle datt. Foreløpig gjør det meg ingenting å bruke litt tid på sånt, men jeg ser for meg at den dagen jeg står der med 3 sultne, sure unger kommer jeg til å slenge den forbanna løken i veggen og springe på Rema... Kan jo håpe på at jeg er mer dreven til løkhakkinga da, men jeg tviler... Billig å lage selv? Tjah, kommer an på hva man lager det. Tomatsuppa mi er hvertfall ikke billigere enn posetomatsuppa til Landlord f.eks. Ikke er den så veldig mye bedre heller, men så lager jeg en veldig enkel variant (løk, hakkede tomater, buljong og en del krydder). Boil-in-bag er også genialt, først og fremst grunnet oppvasken. Menmen, jeg regner med at jeg ikke kommer til å vende tilbake til Toro uansett. Selv om det tar litt ekstra tid synes jeg virkelig det er verdt det hver gang jeg har greid å lage noe nytt som smaker deilig og ikke minst helt naturlig. Ved å lage det meste fra bunnen av har jeg også blitt mye flinkere til å faktisk finne nye oppskrifter, og lager dermed mye mer forskjellig mat nå enn før jeg stolte på Toro... Det er en treningssak mye av det synes jeg. Dessuten går det nok litt på at man kan velge å lage ting som går forholdsvis fort. Man begynner gjerne ikke å lage fiskegrateng fra bunnen av etter jobb, før alle ungene skal fraktes til diverse trening og slikt, men mange retter (wok, supper, de enklere gryterettene) tar i hvert fall ikke mye lengre tid enn en Toropose. Bruker man 5-15 minutter mer er det kanskje verdt det. Jeg tror jeg har det litt som deg, jeg har egentlig ikke bevisst valgt bort posemat, men heller valgt å lage ting fra bunnen - og ikke engang latskap får meg til å velge poser som løsning nå. Er det dager jeg ikke orker å lage noe ordentlig, velger jeg heller noe som er helt ferdig, type ferdigpizza eller take away. Posemat er egentlig ikke spesielt "lat" mat å lage, man må uansett ofte steke kjøtt, stå og røre og passe på osv. Men hovedsaken i denne tråden er vel det at folk tilsetter så mye i poserettene at de like gjerne kunne lagt maten fra bunnen, og blitt overrasket over hvor lett det var. Hvis man uansett bare bruker posen som base kan man kanskje av og til prøve å bruke buljong/kraft/hermetiske tomater o.l som grunnlag.
Gjest tante pose NOT Skrevet 29. september 2009 #32 Skrevet 29. september 2009 Jeg er enig med ts og lurer på hvorfor i all verden gode råvarer voldtas ved å tilsette posemat? Hvor jævlig vanskelig er det å steke karbonadedeig, tilsette en boks tomater, litt grønnsaker, fløte og krydder til en gryterett, liksom? Eller å frese en boks tomater, litt løk, hvitløk og paprika, urter og hva hjertet ellers måtte begjære til en tomatsuppe. Om det er litt biter i, so what? Man har da vel tenner, eller? Posemat er full av dritt, MSG som svir av hjernen, fyllstoffer som gjør deg feit og smaker crap. Næringsinnholdet i slike poser er lik masse tomme kalorier. Pose,- og ferdigmat er så full av salt at man dekker dagsbehovet x 3 på en vanlig middag. Høyt blodtrykk og nyresvikt, værsågod, liksom. MSG er så dominerende at smaksløkene blir bedøvd, og man glemmer hvordan mat faktisk smaker. Gastromat er djevelens verk, og skulle vært forbudt. At folk ikke forstår at ja, det koster litt innsats å leve relativt sunt. Innsats i form av skaffe seg kunnskap og lære seg å tilberede gode råvarer. Om man har det litt travelt en dag må det vel for pokker gå an å svi seg et egg eller to og hive på ei brødskive i stedet for å stappe i seg posedritten?
Gjest Elastica Skrevet 29. september 2009 #33 Skrevet 29. september 2009 Jeg kuttet ut nesten all posemat for noen måneder siden, og savner den forsåvidt ikke. Men jeg forstår GODT de som fortsatt holder seg til mye posemat, og ser med gru frem til den dagen jeg har unger og jobb. Kom ikke her og si at det går like fort å lage en gryterett fra bunnen av som å lage toro-gryterett. Det gjør det IKKE! Hakke løk, hakke hvitløk, måle ditt og måle datt. Foreløpig gjør det meg ingenting å bruke litt tid på sånt, men jeg ser for meg at den dagen jeg står der med 3 sultne, sure unger kommer jeg til å slenge den forbanna løken i veggen og springe på Rema... Kan jo håpe på at jeg er mer dreven til løkhakkinga da, men jeg tviler... Jeg synes det er langt viktigere at de tre barna mine ikke vokser opp på ferdigmat/posemat med masse tilsetningsstoffer vi ikke har oversikt over i dag, enn at det skal få mat med en eneste gang. Jeg har hatt en ganske dramatisk omveltning av matvanene i huset her, delvis etter at jeg ble skremt av å lese boken "Den hemmelige kokken". Ingen ferdigmat eller posemat. Til nød buljong. Det tar faktisk ikke så mye mer tid, men man må planlegge. Teorien min er at det i fremtiden kommer til å være langt større fokus på dette med kunstige smaksforsterkere og smaksskadede barn. Heldigvis har jeg snudd allerede. For øvrig enig med gjest over, som argumenterer mot posemat.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #34 Skrevet 29. september 2009 Som en sa til meg: ville du kjøpt farget vann med fortykningsmiddel til å helle på salaten? Grunnoppskrift til en dressing er: 4 ss olivenolje 1 ss rødvinseddik 1 ts salt og litt pepper Litt pressert hvitløk eller hakkete urter
Gjest smurfen Skrevet 29. september 2009 #35 Skrevet 29. september 2009 (endret) Jeg tilsetter ofte litt til posematen. Men bare litt. F.eks. i tomatsuppe tilsetter jeg amerikansk grønnsaksblanding, har oppi egg og pølse. Det tar likevel mye mindre tid enn å lage suppen fra bunnen av, og i tillegg har jeg ikke noen stavmikser e.l. til å mose alt til fin suppe med. tomatsuppe fikser du like fort med -to bokser grovhakkede tomater (uten tilsetningsstoffer) -et fedd hvitløk hakket -5dl vann - et par never macaroni -salt og pepper (basilicum om du har) kok opp vann, tomater, og hvitløk kjør det glatt med en stavmixer, når det koker igjen har du oppi macaroni og lar det koke etter anvisningene på macaroni pakken. Smak til med salt og pepper, pynt evt med lit basilicum. 15 minutter og vips:-) sunt; tomater er enda sunnere når de er varme, kalorifattig og kjempe godt. Enda bedre med kokt egg oppi:-) edit; glemte buljongen, suppe buljong er greit å ha oppi, en teskje. Om du har god tid en søndag eller noe lager du buljong selv feks: løk, sellerirot, hvitløk, laurbærblad, kålrot, gulrot alt i grove biter, kokes opp og får koke i et par timer, til det meste av vannet er borte. det som er igjen er fult av smak. siles og tømmes i isterningsformer å fryses:-) hvis du vil lage kylling buljong serverer du kylling til middag, tar vare på alle beinene, koker de sammen med grønnskaker du liker å følger samme prosedyre som ved grønnsaksbuljong:-) føler meg så gammel nå.. Endret 29. september 2009 av smurfen
Belima Skrevet 29. september 2009 #36 Skrevet 29. september 2009 Dette kan jo ende i en opplysningstråd for de litt kjøkkenskremte. Kanskje "vi" som lager mat fra bunnen av (for det meste) kanlegge ut enkle grunnoppskrifter her. Eller starte en ny tråd. Når jeg var yngre slet jeg må å lage hvit saus, helt til jeg kom på noe genialt. Kokte opp H-melk. Ristet sammen melk og mel- rørte det inn og kokte godt opp mellom hver gang til sausen var tykk nok. Rundet av med en klikk smør (ikke margarin) og smakte til med salt. Hva synes dere, skal vi starte matkurs her?
Gjest strykebrett Skrevet 30. september 2009 #37 Skrevet 30. september 2009 Jeg bruker ferdigmat de gangene jeg ikke har tid eller overskudd til noe annet og jeg ikke orker å spise ute. Spiser mest ute egentlig så det er ikke så mye som holder seg i kjøleskapet mitt. Sånn er det når man er en alenehusholdning. Det er også ganske kjedelig å legge masse innsats i å lage mat til bare seg selv syns jeg. Hvis jeg lager mat til flere enn meg selv lager jeg selvølgelig alt fra bunnen av. Hvit og brun saus på pose har jeg forresten ikke skjønt jeg heller når jeg tenker meg om.
kaprifolen Skrevet 30. september 2009 #38 Skrevet 30. september 2009 Når det kommer til argumentet om at posemat ikke er billigere, så vil jeg bare komme med en utdypning siden jeg var en av de som brukte dette argumentet. Jeg er godt kjent for å lage veldig gode sauser, og jeg bruker tid på det.. Jeg koser meg med det! Men, hvis det er en av de siste dagene før lønningsdag, og man er tom for kanskje melk/fløte, kalvfond, kanskje til og med mel... Ja, da sier det seg selv at der og da kommer man rimeligere ut av det med å kjøpe en pose enn med å handle inn alle de ingredensene man mangler for å lage fra bunnen av. KLART, man sparer penger i lengden på å kjøpe ingredienser, men det er jo ikke alltid man har råd til å tenke slik der og da, da... Da er en pose til en tier greit å ha! Men til deg som kjøper fjordland kjøttkaker til mannen din; jeg skjønner argumentet, men hvis du gidder å steke mange en dag, så er kjøttkaker ypperlige å fryse!
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #39 Skrevet 30. september 2009 tomatsuppe fikser du like fort med -to bokser grovhakkede tomater (uten tilsetningsstoffer) -et fedd hvitløk hakket -5dl vann - et par never macaroni -salt og pepper (basilicum om du har) kok opp vann, tomater, og hvitløk kjør det glatt med en stavmixer, når det koker igjen har du oppi macaroni og lar det koke etter anvisningene på macaroni pakken. Smak til med salt og pepper, pynt evt med lit basilicum. 15 minutter og vips:-) sunt; tomater er enda sunnere når de er varme, kalorifattig og kjempe godt. Enda bedre med kokt egg oppi:-) edit; glemte buljongen, suppe buljong er greit å ha oppi, en teskje. Om du har god tid en søndag eller noe lager du buljong selv feks: løk, sellerirot, hvitløk, laurbærblad, kålrot, gulrot alt i grove biter, kokes opp og får koke i et par timer, til det meste av vannet er borte. det som er igjen er fult av smak. siles og tømmes i isterningsformer å fryses:-) hvis du vil lage kylling buljong serverer du kylling til middag, tar vare på alle beinene, koker de sammen med grønnskaker du liker å følger samme prosedyre som ved grønnsaksbuljong:-) føler meg så gammel nå.. Personen i innlegget du siterte skrev at hun ikke hadde stavmikser. Landlord sin suppe tar 5 minutter å lage. Koker opp vann i vannkoker først, tar ca 30 sekunder, og så koker suppen i 5. Altså raskere enn å hakke hvitløk, åpne to bokser tomater, smake til med ditten og datten. Og mindre oppvask, siden man slipper hakke hvitløk. For ikke å snakke om at jeg liker å la litt pulver være igjen i posen og slikke det i meg mens jeg dekker bordet. Tomatsuppepulver er godt! Jeg har blitt oppfostret på posemat. Med et og annet innslag av mat på glass. Jeg er sunn og frisk som en fisk den dag i dag. Nå når jeg har flyttet hjemmefra lager jeg det meste fra bunnen av. Men jeg lager fremdeles posemat i ny og ne, fordi jeg liker posematen. Bali kyllinggryte er f.eks. sinnsykt god. Jeg lager kyllinggryter selv også, og de er også gode, men de smaker aldri det samme som Bali. Jeg bor alene, og for meg er det veldig dyrt om jeg skal kjøpe inn allskens rare ingredienser. Det er masse mat jeg ikke lager rett og slett fordi det krever ingredienser jeg bruker så sjelden at jeg ikke får brukt dem opp før de må kastes. Det er sløsing, og dyrt. Så om jeg da kan få denne retten i poseform, velger jeg det. Rødvinssaus, f.eks. Jeg drikker ikke vin, ingen jeg kjenner drikker vin, og jeg har mat med slik saus kanskje to ganger i året. Så selv om rødvinssaus på pose ikke smaker det samme som ekte vare, så er det billigere, og jeg synes faktisk at den er god.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #40 Skrevet 30. september 2009 Jeg har hatt en ganske dramatisk omveltning av matvanene i huset her, delvis etter at jeg ble skremt av å lese boken "Den hemmelige kokken". Ingen ferdigmat eller posemat. Til nød buljong. Nå har jeg bestilt denne boka som er nevnt her. Både gleder meg og gruer meg til å lese den
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå