Malina Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 VG nett Hva synes dere om dette opplegget?
MarianneE Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Jeg synes det er synd. Vi har levd på en inntekt siden jentungen ble født og for oss var kontantstøtta viktig. For oss gjorde de 3.300kr at jeg kunne være hjemme med henne til hun begynte i bhg nå i august. Greit nok med tankene bak som integrering, men for mange er faktisk det å kunne være hjemme med barna, takket være kontantstøtta, viktig.
pondusa Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Jeg synes det er kjempebra. Jeg har aldri likt den, vi vil mye heller ha billigere bhg-plass og full bhg-dekning.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Når man har barnehager der man blir meldt til barnevernet for å stille de faglige spørsmål og der de blir personlig krenket om man gjør det så er jeg ikke så veldig begeistret for barnehager. Det bør være valgfrihet. Det er også en kjensgjerning at den juridiske kompetansen i mange kommuner er svært dårlig og at man derfor hverkn får sin rettsikkerhet ivaretatt eller svar på sine spørsmål - og ikke minst; heller ikke opplyst klageadgang. Og når det gjelder integrering; hva er poenget med å samle mange med felles språk sammen..
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Veldig bra. Har heller aldri likt kontanstøtten, som jeg oppfatter som en anti-barnehage ordning, og i tillegg bidrar til dårligere integrering av noen innvandrerbarn. Har også irritert meg over familier der foreldrene nesten aldri er hjemme med små barn pga jobb til sene kvelden, og som bruker kontaktstøtte penger til au pair. Det skulle i det minste ha vært slik at foreldre fikk penger for å være hjemme med egne barn, ikke for å ikke bruke barnehageplass. Så dette er et skritt i riktig retning, synes jeg.
livesen Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 he he ,er dere overrasket! Dette sa de jo ifra om i valgkampen, det kan neppe være en overraskelse at det kommer . Når det er sagt , synes jeg det er en merkelig begrunnelse. Integrering, det er da vel ikke bare innvandrere som bruker kontantstøtte ? Dersom en skal se på innvandrere så er vel ikke de en homogen gruppe heller . Folk er forskjellige, men her vil regjeringen at alle 2 åringer skal ha gratis kjernetid i barnehage. Hvor lang tid tar det før det blir obligatorisk? Og hvordan skal dette høyne kvaliteten på barnehager ? Er det viktigste at vi har en plass å oppbevare barna , eller at det er et tilbud foreldre og barn er fornøyde med . Et tilbud de selv (foreldrene )har valgt ?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Flott at en kan være hjemme fram til barnet fylle to år med kontantstøtte. Synd at en del bruker dagmamma og er på jobb og mottar kontantstøtte. I utgangspunktet ble den til, for at en foreldre skulle være hjemme med barnet. Det skulle jo være til barnets beste! Kontantstøtte skulle bare gis til de som valgte 100% å være hjemme. Lett å finne ut hvis en jobber, det kommer jo på selvangivelsen. Arbeidsgivere må da også tilpasse seg etter denne ordningen. Hvis du fikk 9900 kr i mnd for å "passe" eget barn, ville du vært hjemme et ekstra år?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Jeg er mot at staten skal betale folk for å få barn. Isteden burde det vært lavere skatter for alle, slik at flere fikk råd til å være hjemme om de ønsket det.
Gjest farge Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Når man har barnehager der man blir meldt til barnevernet for å stille de faglige spørsmål og der de blir personlig krenket om man gjør det så er jeg ikke så veldig begeistret for barnehager. Det bør være valgfrihet. Det er også en kjensgjerning at den juridiske kompetansen i mange kommuner er svært dårlig og at man derfor hverkn får sin rettsikkerhet ivaretatt eller svar på sine spørsmål - og ikke minst; heller ikke opplyst klageadgang. Og når det gjelder integrering; hva er poenget med å samle mange med felles språk sammen.. Du skulle nok satt en "jurist" på saken, for å ta de slemme, slemme barnehagetantene og resten av kommunen som konspirerer mot deg..
Gjest imli Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Jeg synes det er veldig synd hvis dette går igjennom. Da blir det vann og brød her i gården i alle fall. Jeg synes det er utrolig dårlig at vår familie skal måtte lide for integreringsproblemer i Oslo!
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Jeg synes det er veldig synd hvis dette går igjennom. Da blir det vann og brød her i gården i alle fall. Jeg synes det er utrolig dårlig at vår familie skal måtte lide for integreringsproblemer i Oslo! Jeg syns det er utrolig dårlig at min familie skal måtte lide for at du skal være hjemmeværende og få betalt for det! Da vil jeg faktisk heller bidra til integrering! Jeg har alltid vært mot kontantstøtten, unger er foreldrenes ansvar, og har man ikke råd til å få barn, så får man la det være.
Gjest SmallTalk Skrevet 26. september 2009 #12 Skrevet 26. september 2009 Jeg syns det er utrolig dårlig at min familie skal måtte lide for at du skal være hjemmeværende og få betalt for det! Da vil jeg faktisk heller bidra til integrering! Jeg har alltid vært mot kontantstøtten, unger er foreldrenes ansvar, og har man ikke råd til å få barn, så får man la det være. Amen.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #13 Skrevet 26. september 2009 Du skulle nok satt en "jurist" på saken, for å ta de slemme, slemme barnehagetantene og resten av kommunen som konspirerer mot deg.. Jeg er jurist. For førskolelærer nesten ensbetydende med "barnemishandler" - ihvertfall en som ikke ubetinget godtar alt de sier. I dag er det den store Juristdagen der vi jurister stiller opp og gir gratis råd til alle! Jeg lurer på om førskolelærere (som man skulle tro styrte visse kommuner alene )noen gang har gjort noe tilsvarende...!
Myrthel Skrevet 26. september 2009 #14 Skrevet 26. september 2009 Jeg føler at grunnen til at kontantstøtten blir kuttet, og mange mener den er negativ - er fordi så mange misbruker den... Som andre har sagt lengre oppe i tråden, burde kontantstøtten KUN være til de som faktisk er hjemme med sine barn.. Altfor mange bruker nettopp kontantstøtten til å betale dagmamma (og sitter da med omtrent gratis barnepass i flere år). Dette mener jeg er rent misbruk, og burde vært stanset for flere år siden. Itillegg burde man stille krav til de som var hjemme med barna sine, iforhold til normal utvikling (fysisk og språklig). Dette er noe som helsestasjon lett kan følge opp på kontroller. Alle barn som vokser opp i Norge MÅ lære norsk, følges ikke dette opp av foreldrene - bør de miste kontantstøtten... (nå ser jeg bort i fra barn med problemer - som da må fanges opp av andre instanser..) Hvis kontantstøtten ble brukt slik den sikkert var ment til.... nemlig til de som er hjemme med sine barn, syntes jeg det er et flott tiltak. Det bør så absolutt være foreldrenes valg om de ønsker å være hjemme, og det er meget utrettferdig at kun barnehagebarn skal sponses flere 1000 kr i mnd av staten. De som ønsker full barnehagedekning og null kontantstøtte, mener jeg er utrolig egoistiske... Selvom du syntes det er greit å levere ditt barn fulltid i barnehagen, er det faktisk andre som ikke syntes det... Ta ikke ifra andre valgfriheten...
Gjest imli Skrevet 26. september 2009 #15 Skrevet 26. september 2009 Jeg syns det er utrolig dårlig at min familie skal måtte lide for at du skal være hjemmeværende og få betalt for det! Da vil jeg faktisk heller bidra til integrering! Jeg har alltid vært mot kontantstøtten, unger er foreldrenes ansvar, og har man ikke råd til å få barn, så får man la det være. Lider din familie fordi jeg får kontantstøtte for mitt barn altså? Interessant Kanskje du kan forklare meg hvordan? Kan for øvrig fortelle deg at jeg har belasta skattebetalerne/staten mye mindre enn mødre i arbeid - jeg har bare fått engangsstønad (35 000) og kontantstøtte, noe som utgjør mye mindre enn foreldrepenger for ett år. Dessuten - om skattebetalerne ikke skal finansiere kontantstøtte fordi folk skal betale alt for ungene sine selv, blir det jo litt dobbeltmoralistisk å påstå at det er så mye bedre å betale for barnehager. En barnehageplass koster nemlig staten mye mer pr barn pr mnd enn hva kontantstøtte utgjør pr mnd. Og å si at folk skal betale alt for ungene sine selv - da går jeg ut i fra at du er i mot barnetrygd også da? Overgangsstønad? Gratis helsestasjon for barn? Gratis tannlege for barn? Offentlig gratis skole? Eller?
Gjest også en mamma Skrevet 26. september 2009 #16 Skrevet 26. september 2009 Endelig! Måtte den bare fjernes helt!
Myrthel Skrevet 26. september 2009 #17 Skrevet 26. september 2009 Jeg syns det er utrolig dårlig at min familie skal måtte lide for at du skal være hjemmeværende og få betalt for det! Da vil jeg faktisk heller bidra til integrering! Jeg har alltid vært mot kontantstøtten, unger er foreldrenes ansvar, og har man ikke råd til å få barn, så får man la det være. Hvorfor mener du at din familie lider, for at noen får kontantstøtte? Skal jeg si at vi andre lider for at det bygges barnehager og sponses barnehageplasser da?? Nei, vi må ha er valgfrihet.. Begge ting er bra.... Jeg lurer på om du har misforstått hva kontantstøtten er? Eller bruker du ikke barnehage heller? Klart barn er foreldrenes ansvar... Der er jeg helt enig... Men hvorfor skal alle de barna som går i barnehager sponses mange 1000 kr av staten...(oss), når andre barn ikke får noe... ? Har du ikke tenkt på hvor mange 1000 kr vi som ønsker å være hjemme med barna våre sparer staten da???? Og kontantstøtten pr barn er vistnok mye mindre enn hva staten sponser barnehagebarna med....(har ikke noen tall nå, en stund siden dette var en aktuell sak for meg)
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #18 Skrevet 26. september 2009 Lider din familie fordi jeg får kontantstøtte for mitt barn altså? Interessant Kanskje du kan forklare meg hvordan? Jeg betaler ganske mye skatt, ved en generell skattelette heller enn kontantstøtte til noen få, ville alle nyte godt av det og selv velge hva man ville bruke pengene på. Jeg får ingen skattelette, derfor lider min familie for at du skal gå hjemme og dasse! Kan for øvrig fortelle deg at jeg har belasta skattebetalerne/staten mye mindre enn mødre i arbeid - jeg har bare fått engangsstønad (35 000) og kontantstøtte, noe som utgjør mye mindre enn foreldrepenger for ett år. Noe som ikke stemmer helt. Du har, hvis du "bare" har fått engangsstøtte heller ikke bidratt selv ved å betale skatt, noe de som er berettiget til foreldrepenger har gjort. Dessuten - om skattebetalerne ikke skal finansiere kontantstøtte fordi folk skal betale alt for ungene sine selv, blir det jo litt dobbeltmoralistisk å påstå at det er så mye bedre å betale for barnehager. En barnehageplass koster nemlig staten mye mer pr barn pr mnd enn hva kontantstøtte utgjør pr mnd. En barnehage bidrar til verdiskapning fordi den genererer arbeidsplasser, noe som igjen gir økte skatteinntekter. Totalregnestykket vil derfor sannsynligvis bli noe helt annet enn det du prøver å gi inntrykk av. Den som benytter barnehageplass er som regel i arbeid (eller under utdanning for å komme i arbeid) og betaler gjerne en egenandle i tillegg til å betale skatt. Den som mottar kontantstøtte mottar uten å yte, det er jeg negativ til. Og å si at folk skal betale alt for ungene sine selv - da går jeg ut i fra at du er i mot barnetrygd også da? Overgangsstønad? Gratis helsestasjon for barn? Gratis tannlege for barn? Offentlig gratis skole? Eller? Skal jeg ta det i tur og orden? Barnetrygd: Jeg er primært for behovsprøvet barnetrygd, men har heller ikke mye i mot at den utbetales som nå som et bidrag til barnefamilier. Overgansstønad: I den form den ekstisterer i dag er jeg for. Jeg var i mot den tidligere ordningen der man som enslig forsørger kunne motta overgangsstønad i opptil 10 år uten å yte noe, men slik er det heldigvis ikke lenger. Gratis helsestasjon for barn: Helsevesenet i Norge er tilnærmet gratis for alle, selvsagt skal det gjelde barn også. Gratis tannlege for barn: Jeg er for gratis tannlege - men det bør gjelde alle, ikke bare barn. Offentlig gratis skole: Det er da en selvfølge, og jeg fatter ikke at du kan stille spørsmål ved det engang! Om skolen virkelig er gratis kan man allikvel spørre seg om, men det finner du jo ut av når barne dine blir litt større. Det jeg har noe i mot, Imli, er at du lever herrens glade dager og mottar betaling uten å yte, det er det som rammer min lille familie som jeg har forklart det over - det vil jeg gjerne ha en slutt på. Har du ikke råd til å være hjemmeværende, så får du finne deg en jobb eller få færre barn. Så enkelt er det!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #19 Skrevet 26. september 2009 Synes det var et flott forslag og på høy tid!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #20 Skrevet 26. september 2009 Kanskje flere kommuner trenger barnehagebarn som de kan bruke i demonstrasjoner for å fremme egne formål uten å informere foreldrene...i den tro at alle har samme mening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå