Gå til innhold

Prosjekt Hot Mama


Blowers daughter

Anbefalte innlegg

God helg vennen! :klemmer: Noen spesielle planer?

Takk :klemmer:

Har egentlig ingen planer, gå noen lange turer med J sammen med mannen kansje. Har vurdert å ta toget opp på Dovrefjell om søndagsmorgenen, gå i fjellet hele dagen, og så ta toget tilbake om ettermiddagen. Får se an vær og vilje ;)

I går var en deilig dag. Jeg gikk en lang tur med J, og kikket i byen etterpå. På kvelden var jeg og mannen på kino mens lillesøster passet lillegutt. Vi så "inglorius basterds". Den var veldig morsom. Er så kjekt å ha lillesøster i nærheten. For det første fordi vi er så gode venninnner, og selvfølgelig er det kjekt å ha noen vi "tør" spørre om å sitte barnevakt på kort varsel. Hun var her og spiste miiddag i går da jeg plutselig fikk lyst på kinotur, da var det bare å spørre om hun ville sitte her ut kvelden. Vi la lillegutt før vi dro, og han sov til vi kom tilbake, så det er jo ikke rare jobben å sitte vakt for ham heldigvis :)

Jeg har bestilt 2 nye bæredingser, merker at lillegutt begynner å bli tung i det elastiske sjalet allerede (som snille Knøttet har lånt oss ) Hadde egentlig bare tenkt å ha én sele som kan vare lenge, vledig kjekt å ha når vi er på reise osv, å slippe å ta med vogna. Men så fikk jeg kjøpt en av tingene brukt for en billig penge. Ser for meg at de er fine å ha til vinteren om det kommer mye snø. Brøytebudsjettet til Trondheim er relativt stramt og i fjor var det lange perioder hvor det var helt uframkommelig med vogn.

Valget falt på en Beco Butterfly 2 , Den er veldig pappavennlig, og spesielt kjekk fordi man kan få barnet på ryggen som man tar på seg en ryggsekk. En del av bæreselene som finnes krever en del trening for å få til ryggbæring på egenhånd, og mange blir aldri helt komfortabel med det. Ryggbæring er vel mest komfortabelt med litt større barn. Jeg lot mannen velge design. Han valgte den orange med blått vespa-trykk som dere ser på modellbildene hel øverst, veldig retro design og limited edition, så den var litt dyrere enn de andre. Men mannen synes det var verdt det. Tror vi kjøpte den siste, for den er borte fra butikken nå. Jeg synes kansje de andre var finere, men mannen ville absolutt ha den. Veldig barnevennlige farger da. :)

I tilleg har jeg fått kjøpt en billig brukt Babasling (i sort). Den ser jeg for meg er kjekk til småturer.

Gleder meg til å få de :hoppe:

Har forresten fått etterbetalt over 25 000 kr fra NAV pga feil i vedtaket mitt på foreldrepenger. Det er vel derfor jeg har unnet meg så dyr jakke og bæresele ;) Har kjøpt kameralinse til mannen også. Resten skal til sparing til jeg skal ta ubetalt permisjon til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig ingen planer, gå noen lange turer med J sammen med mannen kansje. Har vurdert å ta toget opp på Dovrefjell om søndagsmorgenen, gå i fjellet hele dagen, og så ta toget tilbake om ettermiddagen. Får se an vær og vilje ;)

I går var en deilig dag. Jeg gikk en lang tur med J, og kikket i byen etterpå. På kvelden var jeg og mannen på kino mens lillesøster passet lillegutt. Vi så "inglorius basterds". Den var veldig morsom. Er så kjekt å ha lillesøster i nærheten. For det første fordi vi er så gode venninnner, og selvfølgelig er det kjekt å ha noen vi "tør" spørre om å sitte barnevakt på kort varsel. Hun var her og spiste miiddag i går da jeg plutselig fikk lyst på kinotur, da var det bare å spørre om hun ville sitte her ut kvelden. Vi la lillegutt før vi dro, og han sov til vi kom tilbake, så det er jo ikke rare jobben å sitte vakt for ham heldigvis :)

Jeg har bestilt 2 nye bæredingser, merker at lillegutt begynner å bli tung i det elastiske sjalet allerede (som snille Knøttet har lånt oss ) Hadde egentlig bare tenkt å ha én sele som kan vare lenge, vledig kjekt å ha når vi er på reise osv, å slippe å ta med vogna. Men så fikk jeg kjøpt en av tingene brukt for en billig penge. Ser for meg at de er fine å ha til vinteren om det kommer mye snø. Brøytebudsjettet til Trondheim er relativt stramt og i fjor var det lange perioder hvor det var helt uframkommelig med vogn.

Valget falt på en Beco Butterfly 2 , Den er veldig pappavennlig, og spesielt kjekk fordi man kan få barnet på ryggen som man tar på seg en ryggsekk. En del av bæreselene som finnes krever en del trening for å få til ryggbæring på egenhånd, og mange blir aldri helt komfortabel med det. Ryggbæring er vel mest komfortabelt med litt større barn. Jeg lot mannen velge design. Han valgte den orange med blått vespa-trykk som dere ser på modellbildene hel øverst, veldig retro design og limited edition, så den var litt dyrere enn de andre. Men mannen synes det var verdt det. Tror vi kjøpte den siste, for den er borte fra butikken nå. Jeg synes kansje de andre var finere, men mannen ville absolutt ha den. Veldig barnevennlige farger da. :)

I tilleg har jeg fått kjøpt en billig brukt Babasling (i sort). Den ser jeg for meg er kjekk til småturer.

Gleder meg til å få de :hoppe:

Har forresten fått etterbetalt over 25 000 kr fra NAV pga feil i vedtaket mitt på foreldrepenger. Det er vel derfor jeg har unnet meg så dyr jakke og bæresele ;) Har kjøpt kameralinse til mannen også. Resten skal til sparing til jeg skal ta ubetalt permisjon til våren.

Wow, så flink du er som har planer om å gå tur på Dovrefjell! :dåne:

Stilig med nye bæredingser, jeg vil gjerne ha rapport om hvordan du liker de. :jepp: Gleder meg til jeg engang kan begynne å tenke på slike ting igjen med ny baby. S er alt for tung til å bæres med det meste nå, selv om det sikkert går greit med Mei-taien så gjør vi det aldri lengre.

Håper virkelig de brøyter bedre denne vinteren, det var jo helt umulig å komme seg frem med barnevogn i fjor! :roll:

Herlig med etterbetalte penger! :hoppe:

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei snuppa. Jeg har ikke fått svart før nå siden jeg har vært bortreist med jobben. Grattis med ny dagbok. Koselig å ha deg tilbake. :klem:

Kremt kremt... du har ikke nesten lovd å løpe birken, du har LOVD ;)

Har ikke tid til mer i dag desverre, får besøk fra Trondheim og jeg må støvsuge og vaske huset. Snakkes snuppa :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så flink du er som har planer om å gå tur på Dovrefjell! :dåne:

Stilig med nye bæredingser, jeg vil gjerne ha rapport om hvordan du liker de. :jepp: Gleder meg til jeg engang kan begynne å tenke på slike ting igjen med ny baby. S er alt for tung til å bæres med det meste nå, selv om det sikkert går greit med Mei-taien så gjør vi det aldri lengre.

Håper virkelig de brøyter bedre denne vinteren, det var jo helt umulig å komme seg frem med barnevogn i fjor! :roll:

Herlig med etterbetalte penger! :hoppe:

God helg! :klemmer:

Vi får se om den turen blir noe av da ;) Er flink til å ha planer, ikke alltid så flink til å gjennomføre :fnise:

Skal gi rapport om bæretøyet, fikk mailer i dag og begge er på vei i posten :hoppe:

Hei snuppa. Jeg har ikke fått svart før nå siden jeg har vært bortreist med jobben. Grattis med ny dagbok. Koselig å ha deg tilbake. :klem:

Kremt kremt... du har ikke nesten lovd å løpe birken, du har LOVD ;)

Har ikke tid til mer i dag desverre, får besøk fra Trondheim og jeg må støvsuge og vaske huset. Snakkes snuppa :klem:

Søren, trodde jeg hadde en slags "nød-exit" :fnise:

*************************************

Har vært gaanske flink idag. Ryddet og vasket hele leiligheten. Lillegutt var litt sutrete så jeg tok han i sjalet da jeg holdt på, men det er ikke ideelt å ha ham foran sånn når jeg holder på med ting. Blir kjekt å kunne ha ham på ryggen når jeg får den nye selen.

I morgen skal vi kjøpe et trekk til å ha utenpå når vi bærer ham ute. Er jo en del dårlig vær her, og må ha noe som beskytter ham mot vind, regn og kulde. Hvis vi skal gå i fjellet og sånt, må vi jo ha noe sånt.

I dag var J en engel å legge, vi bare la ham og gikk ut av rommet, og nå har han sovnet. Han er egentlig alltid grei å legge, men i dag var han ekstra grei. :engelen:

Oppsummert dag i dag:

:nigo:

*vasket hus

*spist sunne måltider

*jogget 15 min

:sur:

*ikke vært så flink til å drikke vann

*spiste en stoooor sjokolade alene (melkedrøm med bringebær og youghurt fra Freia :sikle:) :sjenert:

*ikke vært kjempeflink å spise regelmessig gjennom dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en bok som jeg synes er genial, eller 2 bøker egentlig. De heter "365 middager på 1/2 time", og "365 sunne middager på 1/2 time". De har kjempelette og gode oppskrifter. Og det beste av alt er at de er kjappe. Eneste jeg synes er litt rart er at mange av oppskriftene liksom mangler en "bestanddel". Som f eks grønnsaker, eller ris/poteter. Men jeg bare tilsetter litt etter smak og behag.

I går spiste vi urtemarinert laks med youghurtsalat til

Oppskrift til 2 pers:

125-150 g laks per pers

Stekes i panne et par min på hver side.

Serveres med youghurtsalat:

en neve rucola salat

5 cherrytomater delt i 2

1/2 boks kikerter

1-2 vårløk

1-2 dl youghurt naturell

en dæsj olivenolje

litt eddik

salt og pepper

Bland sammen og spis :spise:

I dag hadde vi:

Til 2-3 porsj:

Svinefilet med stekt fennikel:

8 små poteter

1-2 fennikler

olivenolje

salt

150 g svin per porsj

salt og pepper

2 ss fersk ingefær

2 ss honning

1 dl kjøttbuljong (terning + vann)

Del potetene i båter og fenniklene i biter. Hell litt olje og salt over. Stek i ildfastform på 200 grader til potetene er møre. (15-30 min avhengig av potetstr)

Gni svinefileteneinn med salt og pepper. Stek 2-3 min på hver side i litt olje. Ta kjøttet opp av pannen, la krafta være igjen i panna.

Saus:

Fres strimlet ingefær i ca 1 min. Tilsett honning og buljong og kok til det halve.

Voila :spise:

(Jeg savnet mer grønnsaker her, og vil nok steke 1 strimlet gulrot med kjøttet neste gang.)

Endret av Blowers daughter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bøkene hørtes smarte ut! :jepp: De finnes ikke i vegetarutgave vel? Sliter litt med å lage enkel og god vegetarmat ... :sjenert:

Finnes ikke i egenvegetar, men det er mange vegetarretter i begge to. Skal se om jeg finner noen spennende oppskrifter å legge ut, evt sende deg på mail :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har forresten mer eller mindre bestemt oss for å kjøpe den stolen som vi hadde så lyst på. Den gjorde det veldig dårlig på TV2 hjelper deg, men jeg har undersøkt litt nærmere hva kritikken gikk ut på, og vi føler oss trygg på at det er en god stol likevel.

Det var 3 hovedpunkter som gjorde at den strøk på testen:

1. Ingen bruksanvisning på norsk. Dette har produsenten rettet opp i, uansett er det ikke noe problem for meg å lese engelsk.

2. Sikkerhetsbøylen løsner lett når man flytter posisjon fra "spedbarn" til "sittestol". Dette høres jo potensielt livsfarlig ut.Produsenten har kommentert dette med at det ikke er meningen at man skal bruke bøylen når den er i spedbarnsposisjon. Dette hadde ikke de som utførte testen fått med seg, men de mente at den uansett burde tåle det. Det synes jeg blir tåpelig, og kommer ikke til å bruke bøylen på en måte som den ikke er ment for. Produsenten har presisert at den enten må brukes som høystol, eller som"craddle". Ikke begge deler samtidig. TV2 mente at bøylen var vanskelig å feste igjen, dette har produsenten kommentert med at bøylen er laget slik at den ikke skal kunne feilmonteres, og vil rett og slett ikke feste seg om man gjør det feil. Jeg antar at vi klarer det fint med litt øvelse, og det er jo egentlig trygt å vite at dersom den først sitter, så er den festet riktig.

3. Barnet kan reise seg lett pga for stort mellomrom mellom bøyle og stolrygg. Produsenten har kommentert dette med at stol + bøyle er dimensjonert for et barn på ca 3 år. Bordbrettet som følger med kan imidlertid flyttes lenger inn mot ryggen slik at det blir trangere for barnet. Dette synes jeg høres greit ut i grunnen. De kommenterte også at det fulgte med 5-punkts-sele som alltid skal benyttes når barnet sitter i stolen, og den vil gjøre det umulig for barnet å reise seg. Og det er jeg jo helt enig i. En så høy stol krever definitivt sele, og barnet vil jo uansett alltid ha tilsyn av en av oss.

Problemet er vel egentlig at vi har middagsbordet vårt i barhøyde, og det finnes ikke mange stoler som er høye nok til det. Har bare funnet 2 i Norge, og det ser nå ut til at Barnas Hus nå bare selger denne som vi har sett oss ut. Tidligere solgte de den andre og vet jeg, men finner den ikke i sortimentet deres lenger.

Og for de som ikke husker stolen er det denne vi vil ha: Bloom Fresco Loft

Aberet er selvsagt at den er svindyr... 3500 NOK... :sjenert: Men jeg har jo fått igjen 25 000 fra NAV og da, og neste lønning er rett rundt hjørnet.. :lur:

Innspill anyone? Er det risky å gå for denne stolen pga sikkerhetstesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Send gjerne oppskrifter på mail! :biggrin:

Jeg ville gått for den stolen, jeg. Iallfall hvis det bare er Tv2-hjelper deg-testen som er minuset her... Jeg stoler ikke på Tv2-hjelper deg, de virker useriøse på mange områder, og spesielt med de testene sine. Så du barnevogntesten? De testet barnevogner med å putte for mange kg oppi, de testet vogner i forskjellige kategorier mot hverandre og trakk vognene i poeng for at de ikke tålte ting de ikke var ment til å tåle. De andre testene deres på mobiler, tv-er og lignende ting har også mange feil med seg. :jepp:

Man skal jo aldri gå fra ungen i en babystol, så det at han kan reise seg opp tror jeg ikke blir noe problem. S har hatt en stol han "lett" kunne reise seg opp i, men vi er jo alltid der og passer på han, og det har gått bra.

Det har jo vært snakk om at testene på Tv2-hjelper deg er kjøpt og betalt, om det stemmer aner jeg ikke, men jeg tar de testene med en stor klype salt uansett, alt for mange av de er for useriøse. Mannen er enig i dette i de testene de har hatt med elektroniske ting, og han har litt peiling siden han har jobbet med slikt.

Endret av Knøttet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk for stolen vi :jepp: Men de hadde den ikke inne, så den måtte bestilles fra lager. Får den mest sannsynlig på onsdag :hoppe: Den var veldig fin!

Nå har jeg fått babaslingen og den er helt genial. Den kommer til å bli mye brukt. den er liten og nett når den er pakket sammen, og veldig kjekk for kortere bæring. :)

Nå ligger lillegutt og sover ved siden av meg på sofaen. Jeg sto opp med ham etter amming i 7-tiden, og så sovnet han i 8-tida. Deilig for mor å få litt KG-tid :) Mannen sover. I dag skal jeg vaske vinduer tenkte jeg. Greit å få gjordt det før kulda setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere får stol snart! :biggrin:

Den slyngen er vel S litt for stor for? Tror jeg kunne tenkt meg slik til nestemann. :jepp:

Tusen takk for nydelig bilde av J! :rødme: Han er nå bare helskjønn da ... :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere får stol snart! :biggrin:

Den slyngen er vel S litt for stor for? Tror jeg kunne tenkt meg slik til nestemann. :jepp:

Tusen takk for nydelig bilde av J! :rødme: Han er nå bare helskjønn da ... :strix:

Det står at man kan bruke den opp til 2 år, eller ca 15 kg. Kansje det er noe bæretreff eller noe i vestfold, så du fikk prøvd den? Men S går vel så mye selv nå at det ikke blir så mye bæring? Jeg ser for meg at den er kjekk når man bærer på hofta, som man sikkert gjør en del i S sin alder? Jeg hadde nok ikke kjøpt den om jeg ikke fikk den brukt, men nå er jeg kjempeglad for at jeg gjorde det nå. Har allerede brukt den en del i dag, og kommer definitivt til å ta vare på den til nestemann. Jeg har forresten vasket sjalet ditt i dag, så jeg kan sende det ned til deg. Min store lille gutt begynner nemlig å bli tung i det, selv om vi brukte det senest i går da vi var i byen og på barnas hus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at man kan bruke den opp til 2 år, eller ca 15 kg. Kansje det er noe bæretreff eller noe i vestfold, så du fikk prøvd den? Men S går vel så mye selv nå at det ikke blir så mye bæring? Jeg ser for meg at den er kjekk når man bærer på hofta, som man sikkert gjør en del i S sin alder? Jeg hadde nok ikke kjøpt den om jeg ikke fikk den brukt, men nå er jeg kjempeglad for at jeg gjorde det nå. Har allerede brukt den en del i dag, og kommer definitivt til å ta vare på den til nestemann. Jeg har forresten vasket sjalet ditt i dag, så jeg kan sende det ned til deg. Min store lille gutt begynner nemlig å bli tung i det, selv om vi brukte det senest i går da vi var i byen og på barnas hus. :)

Hm, kanskje det er noe å tenke på likevel ... Bæretreff aner jeg ikke om det er, har ikke sjekket noe siden vi flyttet jeg ... :sjenert:

Han bæres en del på hofta, men ikke på så lange strekninger om gangen, mest innendørs egentlig og en og annen tur til butikken.

Det haster ikke med sjalet, altså. Bare ta det med neste gang vi møtes eller noe. Trenger det ikke før vi får #2. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag var det første veiedag. Veide omtrent det jeg trodde, så planen trenger ikke justeres. Og siden jeg ikke vil avsløre hvor mye jeg veier, sier vi at jeg begynner på 13 kg i dag, og så teller jeg meg nedover..

Så:

Vekt 28. sept: + 13 kg

Stønn, man blir jo motløs bare av å se på tallet. Men jeg må bare. Liker IKKE å være sånn som jeg er nå, så dette må jeg bare gjøre. Jeg merker at jeg håper at ammingen skal gjøre dette lett som en lek, men tviler egentlig på at jeg er en av de som raser ned av amming. Har ikke gjort det til nå hvertfall..

Plan for dagen:

*Gå 1 timer tur

*Jogge 15 min (kremt, jeg glemte det nemlig i går.. :sjenert: , men jeg gikk lang tur da )

Har forresten et supergodt og sunt dessertforslag:

*Eple

*Vaniljeyoughurt med litt kanel.

Kan enten brukes som snacks ved å kutte eplet i biter og dyppe i youghurten, eller man kan kutte eplet i mindre biter og helle sausen over og servere i skåler :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Synes ikke du har lagt på deg noe særlig etter graviditeten jeg?

Håper det går lett å gå ned i vekt, skulle tro det hjelper når man ammer i tillegg til å spise sunt og mosjonere. Jeg gikk vel opp i vekt i svangerskapet og i tillegg etter graviditeten, pga for mye godsaker ... Jeg hadde sikkert gått ned i vekt om jeg ikke hadde spist så mye godt, for man går jo masse turer når man har en baby. :jepp:

Det høres jo ut som du har en god plan, og er flink til å holde deg til den, så da burde det jo gå bra! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Synes ikke du har lagt på deg noe særlig etter graviditeten jeg?

Jeg har ikke så mye igjen, men hadde jo noen kg for mye fra før da.. :sjenert:

****************

I dag har jeg byttet noen klær vi har fått i gave som ble litt feil sesong. Lillegutt er jo ganske stor, så det som var ment å vare hele vinteren, brukes liksom nå :fnise: Dessverre hadde de ikke inne i de riktige str, så jeg måtte bytte i noe helt annet i stedet. Byttet i en pysjamas som han kan ha til neste sommer, og i et regnsett til han begynner i barnehage neste år. Får pakke det ned til det passer.

Synes det er så vanskelig å beregne klær til denne vinteren, og dessuten er en del av det vi bruker nå brettet opp på armer og bein for å vare lenge, så jeg vil ikke kjøpe mer til vinteren før jeg vet at vi trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra du kan bytte gaver slik at du får det dere trenger til lillegutt. Ofte så får man masse man ikke trenger eller som ikke falt helt i smak. Dumt om det blir liggende i skapet ubrukt. Kjekt å brette opp armene og bena en stund. Bare dumt å bruke unødig mye penger på klær. Fikk som tips å hoppe over en str siden det ikke er så stor forskjell på str.

Bra å sette seg et mål. Jeg har også satt meg et mål for neste år. Moro når man klarer det. Har klart årets mål så nå oser jeg av selvtillit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Veldig kjekt at du kan bytte klær, er jo mye bedre enn at det blir liggende i en skuff og aldri blir brukt. :jepp:

Jeg synes det fortsatt er vanskelig å beregne hvilke klær S trenger til forskjellige årstider jeg, eller rettere sagt antall av hvert plagg. Så i år skal jeg kjøpe f.eks to ullskjorter, to ullstrømpebukser osv, og så heller kjøpe etterhvert jeg trenger det. :jepp: Ull er iallfall genialt til de små! Men det tror jeg du vet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Hot mama, det vil jeg også være. Blir ikke i dag iallefall. Mannen har handlet masse snop siden jeg er så godtesyk. :fnise:

Stolen dere har bestilt er kjempefin! Tror ikke alltid de testene betyr så mye. Hva man ser etter i en stol er jo individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...