Gå til innhold

Mai-juni 2010


Gjest litaågo

Anbefalte innlegg

Gjest Arhirwen

Velkommen Lykke2010! :happy:

---

Jeg lurte på en ting. Er det noen av dere som har tenkt på denne vaksinen mot svineinfluensaen?

Jeg er en av de naive nordmennene som tror at denne svineinfluensaen ikke er så ille som alle skal ha det til - men så er jeg jo redd for å ta feil også. For det kan jo få ganske fatale følger.

De sier jo at alle gravide bør ta vaksinen.. Men så er jeg livredd for eventuelle bivirkninger. Etter det jeg vet, så har de ikke testet det ut så mye, og ikke på gravide.

Kjenner noen som har tatt den vanlige influensavaksinen før, som har fått influensa av den. Hva om det skjer med denne også?

:klø:

Vaksinen er visstnok snart "ombord" i bygda her, så det gjelder å være klar til å dra ned på legekontoret når den kommer..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og derfor lurer jeg på om dere har tenkt noe på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ta den :Nikke:

Ingen legemidler blir testet på gravide i det hele tatt, men det er jo ikke mange midler man blir frarådet å bruke i den store sammenhengen :)

Og ingen av virkestoffene i vaksinen, ettersom jeg har skjønt, er i gruppen av stoffer gravide ikke bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta den. Håper den blir tilgjengelig i kommunen her iløpet av neste uke. Synd de skal bruke så lang tid på å distribuere den :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta vaksinen. Regner med det blir ca i midten av november, først da starter vaksineringa her. Det er egentlig greit for da er jeg litt lengre på vei også.

Ingenting testes på gravide da det ikke er etisk forsvarlig. Gravide blir anbefalt / frarådet å ta legemidler etter en viss erfaring eller en kost/nytte-analyse. AH1N1-vaksinen er ny. (Den er nødvendigvis ny da virusstammen er ny, den ble ikke oppdaget før i vår) Men etter grundig vurdering har WHO og helsemyndighetene i land veren over bestemt seg for å anbefale den til gravide da de regner risikoen for alvorlig sykdom som mye større en risikoen for alvorlige bivirkninger.

Vaksinen er altså ny, men enkeltkomponentene er jo ikke nye. (Sesong-)influensavaksine har en stund vært anbefalt gravide i andre land, deriblant USA. Viruset er jo ikke det samme, men det burde ikke ha noe å si. Den svineinfluensavaksinen Norge har kjøpt inn er i tillegg til biter av dødt virus tilsatt adjuvans, et stoff som skal øke immunresponsen slik at en lavere dose antigen (virus) er nødvendig. Denne komponenten er ny, men den ble ikke "rasket sammen" i mai, den ble utviklet i tilfelle en fugleinfluensapandemi og er testet på mange gjennom lengre tid. (Nå snakker jeg om denne type adjuvans, man har enda bredere erfaring med andre typer adjuvans som har flere av de samme enkeltkomponentene) Noen som var med i forsøket ble gravide og det er ikke registrert noen problemer, men de er så få at det har ikke statistisk relevans. Dyreforsøk viser ingen problemer på foster. Når det gjelder kvikksølvforbindelsen som tilsettes fordi vaksinen kommer i flerdoseglass skal denne være meget sikker da man har bred erfaring med vaksinering mot stivkrampe av gravide i U-land (da med vaksine levert i flrdoseglass).

Det har hjulpet meg å informere meg. Jeg anbefaler å lese på www.fhi.no. Nå skal skal de vaksinere gravide med en vaksine uten adjuvans her jeg bor (ikke Norge), men jeg hadde uansett bestemt meg mens jeg fortsatt trodde vi skulle få den vanlige vaksinen.

Det er litt trist synes jeg at vi har fått denne tingen å bekymre oss for midt oppi svangerskapet. Jeg tror ikke jeg hadde orket å gå gjennom hele vinteren redd for å bli syk. Men det er jo min mening, så får hver enkelt gjøre seg opp med sin.

Håper alle har det bra! Jeg tror jeg er nesten ferdig med kvalmen og det er deilig! Blir bare kvalm når jeg stresser, er trøtt eller sulten og det kan jo kontrolleres til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faerytale

Jeg kommer til å ta den! Leste et stykke hvor de hadde snakket med smittevernoverlegen på et eller annet sykehus og han mente gravide var dumme om de ikke tok vaksinen! Og jeg vil heller få litt bivirkning enn å bli svineinfluensasyk, for det er faktisk 4-9 ganger større sjangs for at gravide dør av det enn ikke-gravide... og det er iallfall ikke forsvarlig overfor babyen! Så jeg håper jeg får første dose allerede på onsdag når jeg skal til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller vel mot å ta den jeg også nå etter å ha vært veldig mot. Hadde aldri kommet til å a ta den om jeg ikke var gravid, men nå er situasjonen en helt annen. Men har enda 3 uker å fundere på, frem til jeg er 12 uker. Hvem vet, kan ha kommet mye ny info til da.

I mellomtiden får jeg bare prøve å holde basillene på avveie:)

Endret av IrmaAdele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det slik at man må være 12 uker eller mer for å få den, eller har jeg misforstått? :klø:

Stemmer det, så vidt jeg har forstått. Idag leste jeg at etter de prioriterte gruppene, vil familiemedlemmer til gravide i 1. trimester bli prioritert til vaksine. Men innen den tid kommer, er jeg vel over i 2. trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i starten var jeg usikker, men det lå i at jeg ikke hadde nok informasjon. etter å ha snakket med fastlegen min er jeg ikke lenger i tvil! jeg kommer til å ta den. legen min anbefalte dette på det sterkeste. FHI ville ikke gått såpass sterkt ut, som de nå gjør, om vaksinen var utrygg.

noe legen min også gjorde meg oppmerksom på var alt dette oppstyret har en placeboeffekt. tar man vaksinen, men fortsatt er skeptisk, kan vaksinen ikke ha like bra effekt..

for de som ikke vet hva dette er;

Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand. (...) Dersom et menneske tror at en behandling vil virke på en bestemt måte, kan en få en slik effekt. Placeboeffekt kan observeres i forbindelse med en rekke forskjellige former for behandling og er i utgangspunkt positiv, ettersom det skjer en forbedring - noe som ikke skjer uten behandling. wikipedia

legen min var veldig lei seg for alt dette oppstyret i media og at dette har skremt endel folk fra å ta denne vaksinen.

åja, også alt dette tullet med kvikksølv (ks) og skvalen skulle vi ikke bry oss med. dette var hauset opp i skyene uten grunn. både ks og skavlen har vært i vaksiner lenge, og vi får i oss samme mengde fra maten vi spiser.

er du usikker, les deg opp på vaksinen (men styr unna det som er skrevet av useriøse/ og ufaglærte- som meg :fnise: ), og snakk med legen/jordmoren din! jeg er i alle fall veldig lettet nå som jeg har tatt ett valg og er 150% trygg på min avgjørelse!

(edit: kan også legge til at samboer vil ta vaksinen når den blir tilgjengelig for han..)

Endret av lhinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å ta den. Men jeg er ikke 12 uker før i slutten av november. Så jeg har en stund til til å tenkte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faerytale

Jeg ble ikke særlig overbevist med den artikkelen... :sjenert: Min magefølelse sa også nei til jeg har sett hva diverse leger og hva folkehelseinstituttet har sagt de siste dagene. Nå tør jeg ikke la være og håper jeg kan bli vaksinert så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, når noe lukter konspirasjonsteori så til de grader blir ikke jeg særlig overbevist heller. Dessuten er vel Nyhetsspeilet konsekvent negative til allsalgs vaksiner tror jeg. Noe av problemet i denne debatten synes jeg er at fanatiske vaksinemotsandere har fått så stor plass og da blir det litt vanskelig å skille de seriøse fra de useriøse. Og jeg synes konspirasjonsteoretikere er useriøse ja!

Jeg har forresten meldt meg på pilates for gravide fra november. Det blir spennende! Trener dere? Jeg bestemte meg for å være litt forsiktig siden jeg ikke har trent regelmessig siden mai (da drev jeg med svømming og aerobic), men hadde store planer om masse turer og svømming 1-2 ganger i uka i første trimester. Det har bare blitt litt turer og ikke noe svømming siden jeg har vært så sliten. Men nå gleder jeg meg til å komme i gang igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke tolv uker før i begynnelsen av desember jeg... men jeg ligger i en annen risikogruppe også :sukk:

Og legen min mente jeg skulle ta den.. så nå er jeg veldig usikker.. :klø:

Jeg skal til legen igjen på tirsdag så jeg får høre hva de sier da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort noe som jeg aldri har gjort før: Stått opp midt på natten for å spise :overrasket: Tror nok jeg er garvid ja :ler:

Jeg er jo ikke tolv uker før i begynnelsen av desember jeg... men jeg ligger i en annen risikogruppe også :sukk:

Og legen min mente jeg skulle ta den.. så nå er jeg veldig usikker.. :klø:

Jeg skal til legen igjen på tirsdag så jeg får høre hva de sier da..

Håper du får noen fornuftige svar av legen. Samboeren/mannen din skal kunne få den dersom du ikke tar den.

Foreldrene mine ringte igår for å informere om at de kommer til å ta vaksinen. Ettersom de har et barnebarn i barnehagen og to nye på vei ville de betrygge oss om at de ihvertfall ikke kom til å smitte oss. Syntes det var ganske søtt. Svigerinnen min er tydeligvis veldig i tvil hva hun skal gjøre, så jeg tenkte å ringe henne og fortelle det lille jeg vet, og at jeg ihvertfall kommer til å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er generelt skeptisk til vaksiner. Jeg tok en vanlig influensavaksine for flere år siden og har aldri vært så mye forkjølet som siden da. I utgangspunktet ønsker jeg ikke å ta vaksinen og synes det tyder på panikkhandlinger når man anbefaler en hel befolkning å la seg vaksinere... Nå har ikke jeg satt meg så godt inn i dette, men jeg blir skeptisk når det virker som man handler i panikk. Det kan godt hende man ikke har noe vondt av det, men jeg synes man gjør det veldig skummelt også ved å si at ALLE bør vaksineres.

Og om det kan være en placeboeffekt som gjør at vaksinen IKKE virker som den skal, hvorfor skal ikke det ikke være omvendt? Placebo er vel mest kjent for å være "ingenting" som du tror gjør deg frisk og du dermed blir frisk?

Jeg tror uansett at hver enkelt bare må vurdere hva man er mest skeptisk til. Vaksinen eller sjansen for å bli syk? For min del er jeg ikke helt sikker enda. Men det er uansett noen uker til før jeg evnt kan ta den, så jeg får vel bruke de til å fintenke litt. Det viktigste tror jeg er at man føler at man selv gjør det riktige for seg selv.

Jeg har ikke vært så flink til å trene enda. Har vært altfor sliten til å orke å tenke noe særlig på det. Men har planer om å komme meg ut litt hver dag i alle fall. Også har jeg tenkt på pilates/yoga. Tror jeg må sjekke opp litt mer rundt det. Har også kviet meg litt for å melde meg på gravid kurs når jeg ikke helt vet hvordan det går denne gangen. Men vi krysser fingrene for at jeg snart føler meg trygg nok til å melde meg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg også inn her!

Er 8+4 ca, var på UL i går, og så at alt var fint! Har allerede vært på UL tre (!) ganger (5+0, 6+0 og i går), pga risiko for graviditet utenfor livmoren, som jeg har hatt tidligere (har også hatt minst 2 SA), men i går fikk jeg se hjertet banke på UL og bekreftet at alt var i orden, så nå kan jeg endelig tro på dette og glede meg! :)

Er 24 år, samboeren er 33, og dette er vårt første barn :)

Har fortalt det til min nærmeste familie og et par venninner av meg, men ingen på hans side. I kveld skal vi derimot fortelle det til svigermor, og jeg gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...