Gå til innhold

Mai-juni 2010


Gjest litaågo

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye! :blomst:

Selv er jeg 40+5 i dag, og begynner å kjenne litt på det. Særlig siden alle kommer med kommentarer a la "Har du ikke født ENDA?!?" Blæh! Men jeg har jo ingen store problemer da. Håper det går bra med deg Linelia, og at du føder snart!

I morgen skal jeg på kontroll, så da får vi se om det har skjedd noe mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, nå sitter jeg her på termindatoen da. Litt lei ja... :huh:

Skal på kontroll i dag, og etter det til akupunktør som skulle gjøre sitt for at det kan begynne å skje ting i helgen.

De siste to dagene har slimproppen løsnet i flere omganger. Så noe skjer jo. Det modnes vel på et vis der nede.

Jeg har lenge hatt følelsen av at 24. eller 25. mai blir datoen til lillebror. Så får vi bare se om det stemmer.

Vinduene er vasket, teppet til storesøster er ferdig strikket, det er forholdsvis rent og ryddig i leiligheten, så alt er klar. Hører du lillebror??? :bolledeig: Nå kan du bare komme!!!!

Håper det går bra med dere andre. Og at det kanskje har kommet noen fler de siste dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

For de som er interessert, så har jeg skrevet fødselshistorie i dagboken min. :happy:

Lykke til alle som står for tur, og gratulerer til alle som har født etter jeg ble noen dager borte fra forumet. Hehe.

Og takk for koselige hilsener! :happy:

Vi nyter virkelig den nye tilværelsen, men vi drar hjem fra barsel først i dag, så det er jo nå det starter for fullt. Har ikke følt meg klar til å dra før nå, han ble jo født på søndag, men pga sting som gror og diverse så har jeg følt meg tryggere med å være på sykehuset. Litt lettere å få hjelp her. :)

Og for et barselopphold vi har hatt! :rødme: Vi har vært på et av lokalsykehusene som har vært mye i media i forbindelse med nedlegging (noe som er helt idiotisk at det er tema en gang), og vi har virkelig fått roen her.

Lite, koselig sykehus der alle ansatte har tid og lyst til å prate, hjelpe, veilede osv, og rett utenfor er det langstrakte jorder med sauer og lam som tusler hele døgnet. Rett og slett idyll!!

Synes det er synd at samfunnet har blitt så preget av økonomiske rammer og betingelser at de ikke ser verdien i å ha sykehus som dette. Man kan jo ikke finne bedre plasser å bli rehabilitert på!

Og så må jeg si at foreløpig har vi fått et sovedyr uten like! :fnise: Han koser seg så innmari, og jeg er storfornøyd med at ammingen nå går som smurt - føles slik ihvertfall! Har ihvertfall blitt et meieri, og han blir mett av det jeg gir han! :happy:

I mangelen på bedre formulering - for jeg tror ikke det finnes ord for det - jeg er overlykkelig!! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litaågo

Så koselig å lese at du sitter igjen med positive opplevelser av barseloppholdet, Arhirwen! Man trenger noen slike glad-historier :jepp:

Nå skal jeg ta meg en tur og lese fødselshistorien din :)

Kos dere kjempemye sammen nå :kose:

Endret av litaågo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det her? Er det noen som har noe på gang enda?

Vi nyyyyyyter livet som tobarnsfamilie. Det er litt slitsomt til tider, men formen min blir stadig bedre, og vi begynner å komme inn i de nye rutinene. Gruer meg litt til mannen må tilbake på jobb. Det er så deilig å ha ham hjemme.

Jeg har skrevet fødselshistorien min i dagboken, om noen vil lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hå!

Her kom lillebror til verden på morgenen lørdag den 22. mai. 3590 g og 51 cm. Akkurat passe!

Jeg begynte vel å kjenne noen tak rundt 04.30 på morgenen. Hadde sovet veldig urolig før det, og vært oppe mange ganger på do. Litt over 5 vekket jeg sambo, og vi fikk etterhvert ringt til barnevakten.

Vi var på sykehuset 07.20, fikk ctg-registrering. Klokken 8 undersøkte jordmor meg, og da hadde jeg 5 cm åpning, og 08.45 var han ute....

Det var en kjapp og meget intens fødsel. De siste tre kvarterene var det nesten ikke pause mellom riene. Og det hele ble gjennomført med lystgass som smertelindring. Vet ikke om det hjalp så mye, men det var ikke tid til annet..! :fnise:

Men nå er jeg i fin form, og gutten er snill og god. Puppene litt ømme, men det går seg vel til. Melka har kommet. Så alt er bra. Ser frem til fine dager fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min lille jente 20. mai :) Hun veide 3660 gram og er 51 cm. Og hun har masse mørkt hår! (Noe jeg ble overraska over). Verdens skjønneste såklart!

Fødselen ble satt i gang og endte med sugekopp, men jeg sitter igjen med en positiv fødselsopplevelse egentlig. Synes ting har vært litt tøft i ettertid, er utrolig sliten og har endel smerter. Men det går seg til. Det virker som om jenta vår spiser, sover og bæsjer som hun skal, så det er kjempefint! :kgbaby:

Håper det går bra med alle nybakte mødre og dere som venter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

Gratulerer til de som har kommet etter forrige gang jeg skrev innlegg her! :happy:

Jamp: Har også hatt en del smerter etter at vår gutt også måtte tas med sugekopp. Men det begynner å gå seg til nå, heldigvis. Men har levd på 2 paracet 500mg, 4 ganger om dagen i vel en uke. Nå holder det med en "dose" om dagen. Men så lenge alt er bra, så klager jeg ikke. :) Og merket etter sugekoppen forsvant veldig fort, og hodet har tilnærmet normalform her nå. Hadde fryktet en prosess uten like med å få en jevn fasong på hodet.

--

Jeg har et spørsmål ang. ammingen.. Dere som ammer, hvordan gjør dere det? (hørtes helt corny ut å skrive det sånn..hehe). Gir dere fra et bryst og tømmer det, og tar neste bryst ved neste amming?

Eller bytter dere på under ammingen for å lette på trykket? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litaågo

Gratulerer så mye til Petroline og Jamp! :roser:

Selv sitter jeg her, en dag før terminen, uten så mye som et eneste tegn og symptom virker det som :sukk: Føler meg ganske så klar, men enn så lenge virker det ikke som om den lille har noe hastverk med å komme seg ut :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar smertestillende og bruker isposer. Men det er så frustrerende å ikke kunne sitte. Men det går seg nok til! Jenta har en liten kul og et rødt merke, men det virker ikke som om det plager henne. Var hos fastlegen (dum vikarlege) i dag og han mente de heller burde tatt keisersnitt!!!! Hyggelig å si til en hormonell barselkvinne som har nok bekymringer fra før. Fy søren, jeg ble så sinna på han i dag, jeg begynte å skrike for han ikke ville hjelpe meg med en henvisning (orker ikke forklare). Da fikk han hilse på mammamonsteret da! Og etterpå viste det seg at svigermor som hadde passa lillejenta (hun begynte å gråte på legekontoret og svigermor hadde akkurat vært hos legen. Så hun tok seg med henne ut. Apoteket er vegg i vegg. Var ikke snakk om lang tid i det hele tatt. Maks 10 min) hadde gitt hu smokk for hun gråt jo så fælt og hadde ikke smokk stakkars. Hun kunne vel heller ha løftet henne opp fra vognen? Hun begynte å mase om smokk allerede på sykehuset og jeg har sagt jeg ikke vil gi henne enda for det anbefales ikke så tidlig. Er helt utslitt jeg! Det var godt å skrive det av seg!

Angående amming har jeg samme spørsmålene selv. På sykehuset fikk jeg beskjed om maks 10-15 min på hvert bryst for å forhindre såre brystvorter. Men da hadde jeg jo bare litt råmelk så det var greit. Nå som melken har kommet er jo rådet å tømme brystet helt og eventuelt etterpå tilby det andre. Så skal man begynne på det brystet man ga sist (hvis man begynte på nytt bryst, men ikke tømte det). Men det rådet funker ikke på meg for vesla tømmer veldig sjeldent ett bryst. Kan jo ikke bare amme på det ene hele tiden, så da blir de omtrent aldri tømt da. Svigerinnen min sier jeg skal pumpe ut det som er til overs, men da opprettholder jeg bare produksjonen da? Håper på at den går ned, har verdens største melonas, og satser på å ikke få brystbetennelse i mellomtiden.

Kjedelig å vente litaågo, men snaaart er du i mål. Det er heller ikke alle som har masse tegn i forkant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Her ammer vi på et bryst av gangen. Han klarer uansett aldri tømme et bryst helt for her flommer det over ;) Det tok noen dager før brystene mine skjønte det, men nå har jeg bare SPRENG på natta (det renner jo over og jeg bytter innlegg veldig ofte (bruker kun ull), men har ikke vonde bryster om dagene). For er det ikke sånn at melka først er tynn for å stille tørsten, så kommer den næringsrike? Før ammingen begynner er melka iallfall veldig tynn og veldig hvit mens når han har hatt seg en pause og begynner igjen så er den gulere og tykkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det høres forresten helt grusomt ut med sugekopp-fødsel med tanke på tiden etterpå... jeg skal slutte å klage på mine pyntesting ;) Eller, jeg vet ikke om det er stingene eller bekkenløsningen som gjør vondt når jeg sitter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer også på et bryst av gangen. Men så spiser lillegutt veldig ofte når han først spiser. I løpet av 1,5 time har han spist av brystene kanskje 4-6 ganger. Men nå kom jo ikke melka for alvor før i går, så det tar litt tid før det stabiliserer seg. Både i forhold til melkeproduksjonen og for guttens spisevaner... :gjeiper:

Det høres veldig slitsomt ut å ikke få til å sitte. :sukk: Jeg kjenner VELDIG stor forskjell på egen form mellom denne fødselen og forrige fødsel. Det har nok både med at den første var mye lengre og at hun lå i seteleie. Den gangen fikk jeg epidural, og nå rakk jeg bare lystgass.. Siden alt gikk veldig fort, så jeg rakk ikke å bli like sliten denne gangen. Men fytti grisen så vondt det var de siste tre kvarterene.....!!!

Forrige gang måtte jeg snu etter 20 meter på det som skulle være den første trilleturen. Vonde sting, og generelt sliten.. Denne gangen gikk jeg på butikken 2 dager etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er også formen mye bedre enn sist. Bortsett fra at bekkenbunnen ikke er helt på plass enda, så er jeg nesten tilbake til normalen. Kan ikke gå lange turer, men alt annet går bra. Også fikk jeg en begynnende brystbetennelse, så igår lå jeg til sengs med store smerter og feber :( Men det har heldigvis gitt seg, så idag er formen fin igjen.

Håper resten av gjengen kommer seg raskt også!

Når det gjelder amming, så lar jeg babyen min suge så lenge hun vil på et bryst, og tilbyr evt. det andre etterpå hvis det ser ut som om hun vil ha mer. Når de er så små kan det ta opp til 30 min før de klarer å tømme det. Det er først senere at de spiser raskere. Neste gang jeg ammer begynner jeg med det motsatte brystet, uavhengig av om hun tømte det forrige eller ikke. Har jeg skikkelig spreng så håndmelker jeg litt, eller pumper ut og legger i fryseren. Nå virker det endelig som om melkemengden har stabilisert seg, og jeg slipper mer spreng :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

I dag er jeg en stolt mamma :nigo: Var på helsestasjonen og veide lillegutt - på to uker har han gått opp nesten en kilo! :fnise: (Gikk ikke ned noe på sykehuset heller). Og helsesøster sa at han utviklingsmsseig lå foran mange på sin alder (med tanke på smil, løft av nakke osv...). Kjekt å høre slikt :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra pysepusen! :) Ikke noe som er bedre enn å bare få positive nyheter ;)

Her har det fortsatt ikke skjedd noe :sukk:

*Venter utålmodig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått min prins. Han kom til verden 9 dager på overtid den 11.6 klokka 20.20. Han var 4036 gram, 54 cm og 36.5 cm rundt hodet. Ble lagt inn på sykehuset etter overtidskontroll den 9.6 med fostervannlekkasje. Etter å ha gått rundt med små rier (modningsrier) etter hinneløsning om morgenen 10.6 tok de resten av vannet i 12 tiden Fredag 11.6, de vonde riene kom nærmest umiddelbart. Koste meg noe voldsomt med lystgassen, hjerterytmen til prinsen sank mye under riene på slutten så de måtte ta han ut med sugekopp til slutt, han hadde navlestrengen en gang rundt halsen. Ble litt hektisk, men alt er bare bra med både meg og han nå. Måtte klippes så har sydd litt, men det går overraskende bra med det også. Nå har vi kommet oss hjem og koser oss noe voldsomt.

Endret av IrmaAdele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...