Gå til innhold

Jobbsøking i disse tider....


aline

Anbefalte innlegg

Jeg er også jobbsøker, ble ferdig med utdannelsen for fem måneder siden. Har vært lite med stillinger i sommer, men nå er det litt flere.

Ja jeg er enig med dere om at man bør ringe før man sender inn søknad, MEN jeg er skikkelig nervøs for å gjøre det!! uff jeg har sånn telefonangst... Mye mindre angst for å treffe folk personlig og snakke med de enn over telefon! Hjelp, det er så dumt men jeg vet jeg må overvinne frykten...er så redd for å dumme meg ut tror jeg. Det var en jobb jeg skulle søke på for flere mnd siden og da ringte jeg på forhånd, men jeg snakker i ett sett når jeg er nervøs og ikke alt av det som kom ut var så smart å si for å si det sånn...Så derfor har jeg søkt til nå uten å ringe på forhånd... Ei venninne av meg fikk tilbud om tre jobber uten å ringe på forhånd, kanskje derfor jeg tenker at jeg slipper å gjøre det jeg også...uff... men skal tvinge meg selv til å ringe en nå i dag.........

Ja jeg kunne egentlig levert søknadene personlig, men når det står i annonsen at man skal søke elektronisk blir det sett på som teit hvis man likevel tropper opp til de og leverer personlig? Bør man da ringe på forhånd og si ifra at man kommer? Hva hvis de har et greit system med å håndtere alle de søknadene som er elektroniske, mens min i papirformat blir stuet bort i en hylle og glemt? Bare lurer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvordan går det, Aline? Fremdeles ingen napp her i gården. Det virker på meg som at arbeidsmarkedet er MYE tøffere for tiden. Jeg blir ikke en gang kalt inn til intervju på stillinger jeg ble kalt inn til da jeg var nyutdannet!!

Angående ringe og spørre: Jeg vurderer dette etter om jeg tror det er "mange om beinet". Er det mange søkere, må man bare sile folk på en eller annen måte, og da hjelper det ikke om man har presentert seg på forhånd - med mindre man har relevante spørsmål på jobben. Men, jeg synes også dette er vanskelig. Det hjelper ikke hvor interessant jeg høres ut på telefon når det er x antall søkere som har x antall flere års erfaring enn meg. Og det virker som om det er tilfellet for tida. Jeg er ikke kalt inn til ETT ENESTE intervju ennå. Og jeg anså meg selv som rimelig ettertraktet...

Jeg må i tenkeboksen og finne ut hva jeg vil gjøre. Mulig jeg må senke forventningene ganske mange hakk. Jeg aner ikke når arbeidsmarkedet vil løsne igjen, da. Noen som vet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke fått noe napp enda, men har kommet til flere intervjuer, og venter på svar på to stillinger der jeg har vært på 2.gangs intervju. Har vært på intervju idag og har to til iløpet av uka nå.

Men det jeg ser, er at det stort sett NÅ er tilbakemeldinger på søknader jeg sendte når jeg skrev denne tråden... det vil si at det er rimelig lang behandlingstid om dagen..

Virker for meg som om det er rimelig vanskelig, men viktig med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Kan jeg spørre - ikke direkte hvilken utdanning du har, men er du utdannet ved en av de "kjente" universitetene/ høyskolene? Type NTNU, NHH, BI...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Huff det så er så lite stillinger som er ledige! Iallefall her i ROgalandsområdet... er aktiv hver dag å leter etter jobber, søker osv... men om jeg endelig finner en så er det veldig mange som har søkt, og som regel med høyere utdannelse osv.. er SÅ trist å måtte gå hjemme!

Vil ut å jobbe! *krysser fingerne for oss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Kan jeg spørre - ikke direkte hvilken utdanning du har, men er du utdannet ved en av de "kjente" universitetene/ høyskolene? Type NTNU, NHH, BI...

nei, har ikke noen av de, men en god del års arbeidserfaring innen den bransjen jeg søker jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff det så er så lite stillinger som er ledige! Iallefall her i ROgalandsområdet... er aktiv hver dag å leter etter jobber, søker osv... men om jeg endelig finner en så er det veldig mange som har søkt, og som regel med høyere utdannelse osv.. er SÅ trist å måtte gå hjemme!

Vil ut å jobbe! *krysser fingerne for oss*

HÆ??? Det finnes da ikke mer ledige stillinger i forhold til innbyggerantall i noe annet fylke. Rogaland har også landets laveste arbeidsledighet.

Tror du må kikke på ny jeg

Men det er kanskje tilfellet om du bare søker på noen få og populære stillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Huff det så er så lite stillinger som er ledige! Iallefall her i ROgalandsområdet... er aktiv hver dag å leter etter jobber, søker osv... men om jeg endelig finner en så er det veldig mange som har søkt, og som regel med høyere utdannelse osv.. er SÅ trist å måtte gå hjemme!

Vil ut å jobbe! *krysser fingerne for oss*

Enig med Mann23. Enten så må du lete utrolig dårlig, eller så har du valgt deg en skikkelig nisjejobb. Pdd er det bare Oslo som har flere ledige jobber her i landet. Hordaland ligger rett bak Rogaland med noen få ledige jobber mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker jobber jeg vet jeg er ovrkvalifisert for- fordi jeg ikke vil ha så mye ansvar akkurat nå- hører ikke noe..

er det vanlig og ikke høre noe fra dem en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter kandidater til to stillinger for øyeblikket.

Av de 10 søknadene jeg har fått så langt (noen dager siden vi søkte) er det bare en som har ringt. Den ene som ringte stiller hverken sterkere eller svakere enn de andre.

Det som gjør at vi til slutt velger ut noen til intervju er arbeidserfaring og utdannelse.

Ikke ring hvis du ikke har noe fornuftig å komme med. Har du et spørsmål som er relevant , ring gjerne, men ikke ring bare for å ring.

Å ikke gi tilbakemelding i det heletatt er dårlig, men man sender ikke ut brev til de som ikke blir innkallt til intervju om at stillingen er besatt før den faktisk er besatt. Derfor kan prosessen bli litt lang. Først skal søknadsfristen gå ut, deretter skal gruppen som er ansvarlig for ansettelsen gå igjennom søknadene i felleskap og komme frem til de som er ønsket til intervju. Disse blir kontaktet og invitert til intervju. Når ansettelsen er klar kan de sende ut brev til de som ikke fikk jobben av de som var på intervju, og til de som ikke engang fikk komme på intervju. Det ville være dumt å sende brev til de som ikke fikk komme på intervju før stillingen var besatt, for dersom ingen av de som ble intervjuet passet til stillingen, kunne det jo bli aktuellt å innkalle en eller flere av de som ikke kom med i første runde.

Endret av Renesmee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter kandidater til to stillinger for øyeblikket.

Av de 10 søknadene jeg har fått så langt (noen dager siden vi søkte) er det bare en som har ringt. Den ene som ringte stiller hverken sterkere eller svakere enn de andre.

Det som gjør at vi til slutt velger ut noen til intervju er arbeidserfaring og utdannelse.

Ikke ring hvis du ikke har noe fornuftig å komme med. Har du et spørsmål som er relevant , ring gjerne, men ikke ring bare for å ring.

Å ikke gi tilbakemelding i det heletatt er dårlig, men man sender ikke ut brev til de som ikke blir innkallt til intervju om at stillingen er besatt før den faktisk er besatt. Derfor kan prosessen bli litt lang. Først skal søknadsfristen gå ut, deretter skal gruppen som er ansvarlig for ansettelsen gå igjennom søknadene i felleskap og komme frem til de som er ønsket til intervju. Disse blir kontaktet og invitert til intervju. Når ansettelsen er klar kan de sende ut brev til de som ikke fikk jobben av de som var på intervju, og til de som ikke engang fikk komme på intervju. Det ville være dumt å sende brev til de som ikke fikk komme på intervju før stillingen var besatt, for dersom ingen av de som ble intervjuet passet til stillingen, kunne det jo bli aktuellt å innkalle en eller flere av de som ikke kom med i første runde.

Jeg forstår det, men ser ikke grunnen til at jeg ikke kommer til intervju når jeg har utdannelse, papierer og gode referanser. Ble headhuntet til forrige jobb, fikk MYE oppmeksmhet og poitive tilbakemeldinger for jobben jeg gjorde etc... lurer på om jeg ikke blir ansatt fordi jeg har for mye bra papirer, begynner å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det, men ser ikke grunnen til at jeg ikke kommer til intervju når jeg har utdannelse, papierer og gode referanser. Ble headhuntet til forrige jobb, fikk MYE oppmeksmhet og poitive tilbakemeldinger for jobben jeg gjorde etc... lurer på om jeg ikke blir ansatt fordi jeg har for mye bra papirer, begynner å lure.

Herregud, det der høres jo ut som meg ;) Bortsett fra headhuntinga. Men jeg ble definitivt plukket ut pga personlighet og egenskaper.

Jeg tror som sagt det er bare tiden. Pluss at mange sikkert har satt visse premisser de vil kandidaten skal oppfylle, f.eks. ikke under 30 år, må ha 4 års erfaring osv. og da hjelper det ikke hvor gode referanser og hvor "talent" man ble ansett å være i forrige jobb... dette er mine to teorier hvertfall. En annen ting kan være at man må kjenne folk i det lille hølet Norge. (Neida jeg liker Norge, men noen ganger er det så teit at det er så få innbyggere her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om en person er perfekt i en jobb, er ikke den personen nødvendigvis perfekt i en annen.

Om du er i tyveårene og har utdannelsen som trengs, er det ikke sikkert de nye kollegene som er i 50'årene ser for seg en person i tyveåra til jobben. Man skal jo passe inn i det arbeidsmiljøet som er også, i tillegg til at man skal oppfylle kravene til erfaring og utdannelse .

Og hvis du er alt for kvalifisert kan det rett og slett dreie seg om lønn. Jeg opplevde å ikke bli ansatt da jeg søkte jobber som sekretær i enkelte private firmaer, og opplevde en gang at en kollega av meg uten utdannelse fikk en sekretærjobb jeg hadde søkt på, og jeg hadde fagbrev i kontorfaget. Hvorfor? Vi var like gamle, og den eneste forskjellen var at jeg var kvalifisert. Jeg tror det gjerne kan ha vært et spørsmål om penger. Er du godt utdannet og søker etter en jobb som ikke krever fullt så mye utdannelse må de allikevel lønne deg for den utdanningen du har, og det er ikke lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det gjerne kan ha vært et spørsmål om penger. Er du godt utdannet og søker etter en jobb som ikke krever fullt så mye utdannelse må de allikevel lønne deg for den utdanningen du har, og det er ikke lønnsomt.

Men de jo ikke det? Selvsagt vil mange se for seg en liknende lønn de har fra før, men man er jo ikke pålagt å lønne det samme, det er vel kun innen staten og sånt.

Jeg hadde godtatt lavere lønn enn jeg har fra før... men kanskje siden de færreste vil, eller arbeidsgiverne bare tror det, så er det en hindring for meg. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om en person er perfekt i en jobb, er ikke den personen nødvendigvis perfekt i en annen.

Om du er i tyveårene og har utdannelsen som trengs, er det ikke sikkert de nye kollegene som er i 50'årene ser for seg en person i tyveåra til jobben. Man skal jo passe inn i det arbeidsmiljøet som er også, i tillegg til at man skal oppfylle kravene til erfaring og utdannelse .

Og hvis du er alt for kvalifisert kan det rett og slett dreie seg om lønn. Jeg opplevde å ikke bli ansatt da jeg søkte jobber som sekretær i enkelte private firmaer, og opplevde en gang at en kollega av meg uten utdannelse fikk en sekretærjobb jeg hadde søkt på, og jeg hadde fagbrev i kontorfaget. Hvorfor? Vi var like gamle, og den eneste forskjellen var at jeg var kvalifisert. Jeg tror det gjerne kan ha vært et spørsmål om penger. Er du godt utdannet og søker etter en jobb som ikke krever fullt så mye utdannelse må de allikevel lønne deg for den utdanningen du har, og det er ikke lønnsomt.

I kommunen jeg bor i går det uansett etter ansenitet- men men, får starte opp som ringevikar igjen- som regel ser de arbeidet mitt og ansetter meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om en person er perfekt i en jobb, er ikke den personen nødvendigvis perfekt i en annen.

Om du er i tyveårene og har utdannelsen som trengs, er det ikke sikkert de nye kollegene som er i 50'årene ser for seg en person i tyveåra til jobben. Man skal jo passe inn i det arbeidsmiljøet som er også, i tillegg til at man skal oppfylle kravene til erfaring og utdannelse .

Og hvis du er alt for kvalifisert kan det rett og slett dreie seg om lønn. Jeg opplevde å ikke bli ansatt da jeg søkte jobber som sekretær i enkelte private firmaer, og opplevde en gang at en kollega av meg uten utdannelse fikk en sekretærjobb jeg hadde søkt på, og jeg hadde fagbrev i kontorfaget. Hvorfor? Vi var like gamle, og den eneste forskjellen var at jeg var kvalifisert. Jeg tror det gjerne kan ha vært et spørsmål om penger. Er du godt utdannet og søker etter en jobb som ikke krever fullt så mye utdannelse må de allikevel lønne deg for den utdanningen du har, og det er ikke lønnsomt.

De stemmer nok ikke alltid. Det er like ille, om ikke verre, at man faktisk lønner folk uten utdannelse på samme nivå som de med med utdannelse, og gjerne de uten profesjonsutdanninger på samme nivå som de med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Det som mange gjør feil er å bare søke på de mest populære jobbene. Altså de med arbeidstid på dagen og fast 100% stilling. Det funker jo for de som allerede har jobb men vil bytte, men for en som er arbeidsledig ville jeg ha anbefalt å søke på vikariater og mindre stillingsbrøker. Den berømte foten innenfor kan man komme innmari langt med og intern rekrutering er veldig vanlig.

Ellers er det bra å bruke god tid på hver søknad. Gjerne les litt om firmaet og prøv å sette fingeren på hvorfor du vil jobbe for akkurat dem. Det er jo lett å begynne å masseprodusere søknader etter en stund og det slår nok ikke så heldig ut.

Og så vil jeg legge til at de færreste ledere er særlig begeistret for å ha folk som er bedre kvalifisert enn seg selv under seg, i alle fall har jeg fått det inntrykket opp igjennom tiden. Så hvis det er mulig å finne ut hvordan det ligger an med den som skal ansette er det mulig å få en pekepinn på hva man skal ta med i CVen og ikke. Dette er litt sjansespill da, men det har funket for meg tidligere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som mange gjør feil er å bare søke på de mest populære jobbene. Altså de med arbeidstid på dagen og fast 100% stilling. Det funker jo for de som allerede har jobb men vil bytte, men for en som er arbeidsledig ville jeg ha anbefalt å søke på vikariater og mindre stillingsbrøker. Den berømte foten innenfor kan man komme innmari langt med og intern rekrutering er veldig vanlig.

Ellers er det bra å bruke god tid på hver søknad. Gjerne les litt om firmaet og prøv å sette fingeren på hvorfor du vil jobbe for akkurat dem. Det er jo lett å begynne å masseprodusere søknader etter en stund og det slår nok ikke så heldig ut.

Og så vil jeg legge til at de færreste ledere er særlig begeistret for å ha folk som er bedre kvalifisert enn seg selv under seg, i alle fall har jeg fått det inntrykket opp igjennom tiden. Så hvis det er mulig å finne ut hvordan det ligger an med den som skal ansette er det mulig å få en pekepinn på hva man skal ta med i CVen og ikke. Dette er litt sjansespill da, men det har funket for meg tidligere:)

Jeg har brukt mye tid og penger på å utdanne meg og utvikle ferdigheter innenfor mitt felt.

Synes det er trist at jeg må tilbakeholde informasjon fordi mennesker kanskje føler seg truet av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Det som mange gjør feil er å bare søke på de mest populære jobbene. Altså de med arbeidstid på dagen og fast 100% stilling. Det funker jo for de som allerede har jobb men vil bytte, men for en som er arbeidsledig ville jeg ha anbefalt å søke på vikariater og mindre stillingsbrøker. Den berømte foten innenfor kan man komme innmari langt med og intern rekrutering er veldig vanlig.

Ellers er det bra å bruke god tid på hver søknad. Gjerne les litt om firmaet og prøv å sette fingeren på hvorfor du vil jobbe for akkurat dem. Det er jo lett å begynne å masseprodusere søknader etter en stund og det slår nok ikke så heldig ut.

Og så vil jeg legge til at de færreste ledere er særlig begeistret for å ha folk som er bedre kvalifisert enn seg selv under seg, i alle fall har jeg fått det inntrykket opp igjennom tiden. Så hvis det er mulig å finne ut hvordan det ligger an med den som skal ansette er det mulig å få en pekepinn på hva man skal ta med i CVen og ikke. Dette er litt sjansespill da, men det har funket for meg tidligere:)

Det der med å finne spesifikke ting f.eks om firmaet eller andre ting; jeg synes det fort virker så påtatt (selv om det ikke er det) og at det virker som man skriver at man vil det og det så gjerne fordi man liksom må det!? Og da synes jeg ofte det er bedre å unngå det, fordi det kan virke som "smisk" og at man dermed ikke blir aktuell??

Ellers er det gode råd du kommer med, men jeg syns det er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat søkt på ny jobb selv. Jeg er egentlig ikke på jobbjakt for tiden, men innimellom dukker det opp stillinger man bare ikke kan la være å søke på. Det er innen spesialiteten min, og siden jeg har jobbet innen den spesifikke fagretningen en del år nå, er det ganske enkelt å skreddersy søknad i forhold til utlysningen. Nettopp fordi jeg vet hva som kreves av personlige egenskaper i den type stilling. Om det er nok til å få kommet seg på intervju, derimot, blir spennende å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...