Gå til innhold

Offentlig dusjing


Fremhevede innlegg

Skrevet
Forresten er det få i denne tråden som har svart på punktet om mobilkameraer. Sånn som ting har blitt i dag så skulle det jo nesten vært kroppsvisitering på vei inn i garderoben.

Hvordan er regelverket i dag, kan elevene ha med seg mobilen inn, er det noen som kontrollerer det? Ganske skremmende hvor enkelt det har blitt i dag å ødelegge livet til noen, det er ikke akkurat alle som har god dømmekraft i den alderen der. Og hva har skjedd med de som har tatt og spredd bilder? Får de noen straff? I de tilfellene jeg har hørt om virker det nesten som det er jentene som må bytte skole. Eller offeret, da, dette kan jo ramme gutter også selvsagt. Gjøres det noe på skolene for å hindre slike tilfeller? Noen av dere med barn som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Slik var det faktisk på skoler i Danmark på syttitallet: gutter og jenter i fellesdusjen. Og det funker veldig godt for naturister.

Skjønner jo etter hvert at ditt idealsamfunn består av naturister. Vel og bra å være naturist, så lenge man respekterer de som ikke er det, og aller viktigst, velger det selv.

Hvor gamle var de barna i Danmark som måtte dusje med elever av samme kjønn? Dette har jeg heldigvis aldri hørt om her hjemme, uansett alder. Verken elever eller foreldre ville vel godtatt dette i dag, så får du heller se på oss som så angstbiterske du bare vil :)

Skrevet
Slik var det faktisk på skoler i Danmark på syttitallet: gutter og jenter i fellesdusjen. Og det funker veldig godt for naturister.

Skjønner jo etter hvert at ditt idealsamfunn består av naturister. Vel og bra å være naturist, så lenge man respekterer de som ikke er det, og aller viktigst, velger det selv.

Hvor gamle var de barna i Danmark som måtte dusje med elever av samme kjønn? Dette har jeg heldigvis aldri hørt om her hjemme, uansett alder. Verken elever eller foreldre ville vel godtatt dette i dag, så får du heller se på oss som så angstbiterske du bare vil :)

Det dreide seg nok om barneskolen tror jeg. Uten at jeg skal si så mye om akkurat det.

Saken er jo at vi selv om vi i tidligere tider har hatt et ganske anstrengt forhold til naken kropp, likevel ikke har gått til så ytterligheter at man ikke engang kunne dusje eller ha garderobe med sitt eget kjønn. Det er altså langt fra noe naturisttilstander jeg her forsvarer.

Men selvsagt utvikler verden seg, og selv om vi har hatt noen år med tildekning (mindre toppløshet på stranda ol) er det ingen selvfølge at den konservative trenden fortsetter i all fremtid. Menneskene som levde i dette landet for 100 år siden ville nok blitt overrasket over mye av det som har skjedd på det sosiale og kulturelle området frem til i dag, og det er vel ikke usannsynlig at det samme gjelder oss, dersom vi hadde fått reise 100 år inn i fremtiden.

Men for tiden er de puritanske og kroppsfiendtlige strømningene på fremmarsj, og derfor er nok utfordringen i første omgang å demme opp for disse, slik at vi ikke mister det vi tross alt har hatt av positiv kroppskultur.

Skrevet
Men selvsagt utvikler verden seg, og selv om vi har hatt noen år med tildekning (mindre toppløshet på stranda ol) er det ingen selvfølge at den konservative trenden fortsetter i all fremtid.

Men igjen, toppløshet på stranda er en frivillig sak. Og det er vel ikke akkurat verken hysterisk eller kroppsfiendtlig å bruke badedrakt vil jeg si.

Skrevet
Men for tiden er de puritanske og kroppsfiendtlige strømningene på fremmarsj, og derfor er nok utfordringen i første omgang å demme opp for disse, slik at vi ikke mister det vi tross alt har hatt av positiv kroppskultur.

Forstår jo selvsagt at vi aldri blir enige om dette. Jeg vil aldri bli enig med deg i at påpresset nakenhet på noen som helst måte demmer opp for kroppsfiendtlighet, snarere tvert imot. Men nå skal jeg avslutte denne diskusjonen for å gå i valglokalet og stemme på et konservativt, puritansk parti ;)

Gjest Tidligere medlem, 17 år
Skrevet
Les hva jeg har skrevet om mine egne erfaringer.

Men dine erfaringer er jo ikke de samme som andre sine!

Jeg står meget godt sosialt sett, men allikevel så får man høre sånt. Jeg regner med at du vet hvor sårt et tema som penisstørrelse er for gutter, og for meg som er den minste av alle; hva godt vil det gjøre meg?

Mener du at andre, som kanskje er misfornøyde, skal ha gleden av å se at de er større og mer "normale" enn meg? Skal personer som meg bli hengt ut, så andre skal kunne bli mer tilfreds med seg selv?!

Skrevet
Les hva jeg har skrevet om mine egne erfaringer.

Men dine erfaringer er jo ikke de samme som andre sine!

Jeg står meget godt sosialt sett, men allikevel så får man høre sånt. Jeg regner med at du vet hvor sårt et tema som penisstørrelse er for gutter, og for meg som er den minste av alle; hva godt vil det gjøre meg?

Mener du at andre, som kanskje er misfornøyde, skal ha gleden av å se at de er større og mer "normale" enn meg? Skal personer som meg bli hengt ut, så andre skal kunne bli mer tilfreds med seg selv?!

Jeg synes du tenker veldig defensivt her. Nesten litt småparanoid. I stedet for å forholde deg til det jeg sier, tar du for gitt at den nytten jeg har av fellesdusjen må være å se at det finnes noen som har mindre (deg). Som en slags trøst. Men det er altså ikke riktig. Jeg hadde lett for å få badetiss etter gymmen og har derfor svært ofte vært gutten med den minste tissen i guttegarderoben. Nytten ligger i at jeg fikk erfart at det ikke er så farlig, jeg kan vise meg som er og trenger ikke gjemme meg bort. Det er jeg veldig glad for. Hadde jeg ikke fått denne erfaringen tidlig skulle det nok mye til at jeg hadde oppsøkt situasjoner der jeg kunne herdes senere.

Skrevet
Var en slik fyr i klassen min også, tror han bare var sent utviklet. Han fikk gjennomgå noe skikkelig. Husker at alle jentene tisket og hvisket om at penisen hans var mindre enn tommelen til Titten Tei.

Hvordan visste jentene det? Så jentene den, eller bare hørte hva de andre guttene sa?

Gjest youlookslashy
Skrevet

For en tullesamtale, ingen skal bli presset til nakenhet om de ikke har lyst selv.

Personlig er jeg ei fjorten år gammel jente, med midlertidig fritak fra gym. Dusjingen er ikke spesielt ille, vi har jo de som sprader rundt og viser seg fram og. Noen har et psychologisk problem med kroppen sin, rumpa er for stor, puppene er for små, eller i mitt tilfelle akne. Vil man ikke dusje i gymmen har man en grunn for det. Noen finner det ubehagelig og måtte kle av seg forran andre, mens andre syntes det er flott og bli sett. For tiden er det slik at alle klassene, jenter og gutter, har gym sammen. Gutter har en garderobe, jenter en annen. Siden tre klasser, i mitt tilfelle, er slått sammen i gymtimene blir det ca. 40 jenter i en garderobe. Alt fra de med litt for mye fett på kroppen til de man ser ribbeina på, og de som ser ut som bademodeller. Det med mobiler er ikke så farlig. først og fremst får man tilbud om og få låst inn telefonen, slik at ingenting skal bli stjelt, men alle har nok respekt for hverandre til og ikke ta bilder og dele bilder seg imellom.

Jeg personlig føler meg komfortabel med og vise meg naken for mine venner, som jeg stoler på og vet er åpne. Det er noe annet med de jeg ikke har god kontakt med, at DE skal se meg naken er noe annet. Jeg kan godt bli sett på do av guttevennene mine - no problemo, men blir det TVANG, da er det noe annet.

husker på barneskolen, hvor jeg ble tvunget til og ha gym og dusje, jeg gråt på morgenen. Det er ikke likt for alle, noen sprader rundt naken og viser fram kroppen sin, mens andre skifter under håndklær. Det kan ikke sammenlignes med når man skal spise middag eller leggetid. Kropp er naturlig, men det betyr ikke man føler seg komfortabel med og være på vis for hele klassen.

Skrevet
For en tullesamtale, ingen skal bli presset til nakenhet om de ikke har lyst selv.

Personlig er jeg ei fjorten år gammel jente, med midlertidig fritak fra gym. Dusjingen er ikke spesielt ille, vi har jo de som sprader rundt og viser seg fram og. Noen har et psychologisk problem med kroppen sin, rumpa er for stor, puppene er for små, eller i mitt tilfelle akne. Vil man ikke dusje i gymmen har man en grunn for det. Noen finner det ubehagelig og måtte kle av seg forran andre, mens andre syntes det er flott og bli sett. For tiden er det slik at alle klassene, jenter og gutter, har gym sammen. Gutter har en garderobe, jenter en annen. Siden tre klasser, i mitt tilfelle, er slått sammen i gymtimene blir det ca. 40 jenter i en garderobe. Alt fra de med litt for mye fett på kroppen til de man ser ribbeina på, og de som ser ut som bademodeller. Det med mobiler er ikke så farlig. først og fremst får man tilbud om og få låst inn telefonen, slik at ingenting skal bli stjelt, men alle har nok respekt for hverandre til og ikke ta bilder og dele bilder seg imellom.

Jeg personlig føler meg komfortabel med og vise meg naken for mine venner, som jeg stoler på og vet er åpne. Det er noe annet med de jeg ikke har god kontakt med, at DE skal se meg naken er noe annet. Jeg kan godt bli sett på do av guttevennene mine - no problemo, men blir det TVANG, da er det noe annet.

husker på barneskolen, hvor jeg ble tvunget til og ha gym og dusje, jeg gråt på morgenen. Det er ikke likt for alle, noen sprader rundt naken og viser fram kroppen sin, mens andre skifter under håndklær. Det kan ikke sammenlignes med når man skal spise middag eller leggetid. Kropp er naturlig, men det betyr ikke man føler seg komfortabel med og være på vis for hele klassen.

Dette med fellesgarderobe på skolen og i svømmehallen har aldri vært noen sak i vår del av verden tidligere, selv i tider da vi hadde et svært anstrengt forhold til kropp og nakenhet. Men blir angsten for nakenhet styrket vil også flere føle at dette å skifte sammen med klassekamerater av samme kjønn er noe helt forferdelig og noe man burde bli spart for.

Påstanden at nakenhet i fellesgarderoben er noe helt annet og mye verre enn andre ting enkelte kan føle motstand mot bygger på forestillingen at nakenhet står i en særstilling og at det er viktigere og mer naturlig at barn lærer å være fortrolige med ball og vann enn med naken kropp.

Godtar man først premisset at det å bli sett naken nærmest er et overgrep, vil man selvsagt ønske et oppgjør med den altfor slappe og avslappede kulturen vi har hatt her i Nord-Europa når det gjelder nakenhet. Men dette premisset bygger på en kroppsfiendtlighet jeg ikke ønsker at vi skal importere. Det er mye positivt med innvandrerkulturene, men det angstibiterske synet på kropp og nakenhet er ikke noe vi bør bygge opp under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...