Gå til innhold

Offentlig dusjing


Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg har kun skummet gjennom tråden fordi jeg følte at jeg måtte svare på denne. Jeg er ei jente som ble tidlig utviklet, og har på grunn av en skade, en kropp som ikke ser ut som alle andre sin. Når det er så mange med normale kropper som har problemer med fellesdusjing, hvordan tror dere det er for meg? Nå har jeg heldigvis blitt så gammel at jeg kan unngå det om jeg vil.

Det er også stor forskjell på dusj på treningssenter, og dusj på skolene. På treningsseneteret er man frivillig, man kan dusje hjemme om man vil, og det er voksne mennesker som ikke er interessert i de andres sine kropper. På skolene derimot, er man allerede hakkekylling, kan dette gjøre det mye verre. Jeg fikk kommentarer fra hele skolen på hvordan kroppen min så ut, fordi jentene i klassen ga billedlige forklaringer til alle og enhver som ville høre på. Skolen var for meg et mareritt på grunn av dette, og jeg sliter fortsatt med ettervirkninger.

Ser ingen har svart på innlegget ang mobilbruk i garderobene over her. Jeg er sjeleglad for at jeg gikk på skole før kamera var noe man hadde med seg overalt! Det er mange, både jenter og gutter, som får ødelagt livene sine av ufrivillige nakenbilder spredt på både skolen og nett.

Så får dere med perfekte og normale kropper, som alltid har vært en del av det gode sosiale miljøet på skolen, så skjønner jeg at dere ikke ser dette som noen problemstilling. Men det er faktisk MANGE som sliter mer enn nødvendig på grunn av dette her...

Hvis du leser tråden litt nøyere vil du se at det på ingen måte er slik at vi som ønsker å beholde skolens noenlunde avslappede forhold til naken kropp er fremmede for at menneskekroppen kommer i mange varianter og at en del kan ha komplekser og problemer med naken kropp. Det er nettopp derfor det er viktig at vi i oppveksten lærer hvordan vanlige mennesker ser ut og ikke bare har idealbildene vi får via film, reklame og porno å sammenlikne oss med:

Er det noe som kjennetegner naturiststrender er det en avslappet atmosfære og større aksept av mangfoldet. Det er neppe tilfeldig. Mennesker kommer i alle varianter og det er noe vi lærerer oss når vi kan se hverandre nakne i dusjen.

Noen har større variasjon mellom slapp og erigert penis enn andre, og noen av oss kan få skikkelig badetiss når vi har tatt oss helt ut fysisk. Jeg har selv vært gutten med minst tiss i guttegarderoben ved flere anledninger og vet hva jeg snakker om. Hadde jeg gitt etter for trangen til å gjemme meg bort ville jeg hatt et helt annet forhold til min egen kropp i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så da skal de som ser mindre normale ut ofres, for at de normale skal se at folk ser forskjellige ut?

Problemet er at vi nå har et samfunn som er ekstremt opptatt av utseendet, og uansett hvor mye man ønsker at eksponering for nakne ungdomskropper skal gi større aksept for alle typer kropper, så har jeg liten tro på at dette fungerer i praksis. Selv om jeg var i dusjen med de andre i 13 år, var det ingen som aksepterte kroppen min noe mere av den grunn. Mobbingen var ikke den samme på vgs som på barneskolen, men det ble gitt klare uttrykk for at måten jeg så ut på, det var ikke greit.

Og hva tenker dere om det som har blitt nevnt ang filming og bildetaking med mobilkamera? Det var ikke en problemstilling da noen av oss gikk på skolen, men vet at det har vært et stort problem for mange som går på skole i dag. I USA har jo tilogmed barn tatt livet av seg etter slike hendelser. Mobbbing vil aldri forsvinne helt, uansett hvor mye man jobber med det, dessverre er ikke menneskeheten så god. Jeg ville mye heller blitt mobbet kun på grunn av feil klær, enn å få de eldre gutta på skolen etter meg som spør om jeg virkelig ser ut som et monster nedentil, og som river av meg klærne bak hjørnet for å se om det er sant.

Da har jeg større tro på opplysningsprosjekter på en annen måte, mer synliggjøring av hva som faktisk er en normal kropp i naturfagstimene eller noe på skolen, bevisstgjøring på plastisk kirurgi, og hva som faktisk må til for å få en slik kropp som mange i dag sikter etter. Stjernene lever av kropp og utseende, og for de er det en heldagsjobb med å se ut som de gjør, det er faktisk ikke gjort på 5 minutter på badet om morgenen.

Skrevet (endret)
Så da skal de som ser mindre normale ut ofres, for at de normale skal se at folk ser forskjellige ut?

Da har du ikke lest hva jeg skrev. At skolen bygger på et noenlunde avslappet forhold til kropp er viktig for alle, men ekstra viktig for de som føler seg "mindre normale" som du sier. På samme måte som det er viktig for alle å gå i klasse med andre, men ekstra viktig for de som har tendenser til sosial angst. (les mine tidligere innlegg)

Problemet er at vi nå har et samfunn som er ekstremt opptatt av utseendet, og uansett hvor mye man ønsker at eksponering for nakne ungdomskropper skal gi større aksept for alle typer kropper, så har jeg liten tro på at dette fungerer i praksis. Selv om jeg var i dusjen med de andre i 13 år, var det ingen som aksepterte kroppen min noe mere av den grunn. Mobbingen var ikke den samme på vgs som på barneskolen, men det ble gitt klare uttrykk for at måten jeg så ut på, det var ikke greit.

Du kan bare ta en tur til Huk, gå først på tekstilstranda og så over til naturiststranda. Det er veldig tydelig at det er mye større variasjon i kropper på naturiststranda. Hvorfor? Jeg tror det å omgås hverandre nakne i settinger der det er naturlig har en positiv effekt. Mer nakenhetstabu er mer av feil medisin. Det er nettopp det anstrengte forhold til nakenhet som skaper problemet.

For øvrig er mobbing et universelt problem, og mobberne finner alltid noe å mobbe for. Mobberne vil alltid finne dine svake punkt fordi målet er å psyke deg ut. Jeg tror ikke du kan ta for gitt at mobbingen blir mildere og hyggeligere i et samfunn der vi innfører et panisk, angstbitersk forhold til naken kropp.

Og hva tenker dere om det som har blitt nevnt ang filming og bildetaking med mobilkamera? Det var ikke en problemstilling da noen av oss gikk på skolen, men vet at det har vært et stort problem for mange som går på skole i dag. I USA har jo tilogmed barn tatt livet av seg etter slike hendelser.

USA har jo en langt mer kroppsfiendtlig kultur enn i Nord-Europa. Nakenhet har vært mer tabu og idealkroppene på film og TV er allestedsnærværende.

Mobbbing vil aldri forsvinne helt, uansett hvor mye man jobber med det, dessverre er ikke menneskeheten så god. Jeg ville mye heller blitt mobbet kun på grunn av feil klær, enn å få de eldre gutta på skolen etter meg som spør om jeg virkelig ser ut som et monster nedentil, og som river av meg klærne bak hjørnet for å se om det er sant.

Da har jeg større tro på opplysningsprosjekter på en annen måte, mer synliggjøring av hva som faktisk er en normal kropp i naturfagstimene eller noe på skolen, bevisstgjøring på plastisk kirurgi, og hva som faktisk må til for å få en slik kropp som mange i dag sikter etter. Stjernene lever av kropp og utseende, og for de er det en heldagsjobb med å se ut som de gjør, det er faktisk ikke gjort på 5 minutter på badet om morgenen.

Hvis vi skulle bli så fremmedgjort for oss selv som art at vi måtte se bilder i naturfagtimen for om mulig å få et lite innblikk i hvordan vi ser ut, har vi virkelig gjort det store. Da er vi "tilbake" i en kroppsfiendtlighet og frykt for nakenhet vi knapt har sett vår del av verden, selv i våre mest puritanske perioder. Men vi vet jo at det finnes kulturer der man har nettopp en slik holdning til kropp og nakenhet. Jeg synes det er helt feil vei å gå, og det er skremmende å se for seg at mine barn og barnebarn skulle vokse opp i en slik kultur.

Endret av Cuckold
Skrevet
Da har du ikke lest hva jeg skrev. At skolen bygger på et noenlunde avslappet forhold til kropp er viktig for alle, men ekstra viktig for de som føler seg "mindre normale" som du sier. På samme måte som det er viktig for alle å gå i klasse med andre, men ekstra viktig for de som har tendenser til sosial angst. (les mine tidligere innlegg)

Uansett hva slags holdning skolen innhar til kropp, nakenhet og hva som er naturlig, endrer ikke det hva som skjer i garderobene rundt omkring. En person med sosial angst har et problem som skal behandles, og den perosnen må være en del av fellesskapet, så ser ikke noe problem at en med sosial angst skal være i en vanlig klasse, tror ikke de hadde hatt noe godt av å bli sendt til en spsialskole.

Du kan bare ta en tur til Huk, gå først på tekstilstranda og så over til naturiststranda. Det er veldig tydelig at det er mye større variasjon i kropper på naturiststranda. Hvorfor? Jeg tror det å omgås hverandre nakne i settinger der det er naturlig har en positiv effekt. Mer nakenhetstabu er mer av feil medisin. Det er nettopp det anstrengte forhold til nakenhet som skaper problemet.

Men den store forskjellen her, er at folk går frivillig på naturiststrender. Man blir tvunget til å kle av seg i garderoben på skolen i alles påsyn. De som går på naturiststrender har nok et veldig sunt bilde av nakenhet, men da de man blir tvunget til å kle av seg foran under skoletiden (husk på at barne og ungdomsårene er ekstra vanskelig ei forhold til klær og kropp, hvor mange tenåringer finnes det på en naturiststrand? Jeg har aldri vært der, så aner ikke, spør fordi jeg lurer).

For øvrig er mobbing et universelt problem, og mobberne finner alltid noe å mobbe for. Mobberne vil alltid finne dine svake punkt fordi målet er å psyke deg ut. Jeg tror ikke du kan ta for gitt at mobbingen blir mildere og hyggeligere i et samfunn der vi innfører et panisk, angstbitersk forhold til naken kropp.

Som et tidligere mobbeoffer ble jeg mobbet for mange ting. Det som var det verste, og som har laget det dypeste arret i sjelen min, var mobbingen for kroppen min, noe som aldri hadde blitt oppdaget av mobberne om det ikke hadde vært for tvungen avkledning foran klasse"venninnene" mine. Jeg ser ikke naken kropp som problemet, men en naken kropp som ser annerledes ut enn de andre, det er der problemet ligger.

USA har jo en langt mer kroppsfiendtlig kultur enn i Nord-Europa. Nakenhet har vært mer tabu og idealkroppene på film og TV er allestedsnærværende.

Men dette er likesågodt noe som kunne ha skjedd i Norge. Barn blir mobbet ved å bli tatt bilder av i garderober, som blir spredt videre, det har vært store avisoppslag om dette. Og også i Norge er det sterkt fokus på hvordan man skal og ikke skal se ut.

Hvis vi skulle bli så fremmedgjort for oss selv som art at vi måtte se bilder i naturfagtimen for om mulig å få et lite innblikk i hvordan vi ser ut, har vi virkelig gjort det store. Da er vi "tilbake" i en kroppsfiendtlighet og frykt for nakenhet vi knapt har sett vår del av verden, selv i våre mest puritanske perioder. Men vi vet jo at det finnes kulturer der man har nettopp en slik holdning til kropp og nakenhet. Jeg synes det er helt feil vei å gå, og det er skremmende å se for seg at mine barn og barnebarn skulle vokse opp i en slik kultur.

Igjen, problemet for meg er at det blir en tvangsavkledning. I hvilke andre situasjoner (utover legebesøk), blir man tvungen til å kle av seg i mot sin egen vilje, i tillegg foran 10-15 andre mennesker? I hvilke andre tilfeller ville dette ha blitt akseptert?

Slik klesmoten er i dag er det ikke så mye som skjules, så tror nok de fleste unge har en viss ofrmening om hvordan folk rundt dem ser ut. Det eneste som ikke blir sett er kjønnsorganer. Husker det var snakk om en bok som kom ut, som inneholdt bilder av mange forskjellige peniser. Var intervjuet gutter i forbindelse med dette, og selv om de hadde dusjet offentlig i mange år, ble de overrasket over at det var så stor variasjon, og at alle disse ble betegnet som helt normale. Noe slik kunne jeg ha sett for meg kunne være en del av undervisningen, det får frem mangfoldet på en bedre måte enn å sitte å studere lab'partnerens nakne kropp i dusjen.

Skrevet
Hvis vi skulle bli så fremmedgjort for oss selv som art at vi måtte se bilder i naturfagtimen for om mulig å få et lite innblikk i hvordan vi ser ut, har vi virkelig gjort det store. Da er vi "tilbake" i en kroppsfiendtlighet og frykt for nakenhet vi knapt har sett vår del av verden, selv i våre mest puritanske perioder. Men vi vet jo at det finnes kulturer der man har nettopp en slik holdning til kropp og nakenhet. Jeg synes det er helt feil vei å gå, og det er skremmende å se for seg at mine barn og barnebarn skulle vokse opp i en slik kultur.

Igjen, problemet for meg er at det blir en tvangsavkledning. I hvilke andre situasjoner (utover legebesøk), blir man tvungen til å kle av seg i mot sin egen vilje, i tillegg foran 10-15 andre mennesker? I hvilke andre tilfeller ville dette ha blitt akseptert?

Igjen og igjen gjentas denne tendensiøse bruken av ordet "tvang", selv om jeg gang på gang har påpekt at dette ikke er noe mer tvang enn det barna må forholde seg til både på skolen og hjemme. Det er hverken mer eller mindre tvang når foreldrene bestemmer hvor man skal bo, når barna skal legge seg, når man skal være inne osv, eller når barnet gå på skolen og i klasse med andre barn (selv om man måtte ha sosial angst), delta i svømming (selv om man måtte ha et dårlig forhold til vann) og delta i ballspill i gymmen (selv om man måtte ha så dårlige motoriske evner at man knapt kan ta imot en ball). Det er ikke bare på dette området barn kan føle sterk motstand mot å delta, det gjelder i like stor grad for barn med sosial angst, vannskrekk eller dårlig motorikk.

Skrevet
Igjen og igjen gjentas denne tendensiøse bruken av ordet "tvang", selv om jeg gang på gang har påpekt at dette ikke er noe mer tvang enn det barna må forholde seg til både på skolen og hjemme. Det er hverken mer eller mindre tvang når foreldrene bestemmer hvor man skal bo, når barna skal legge seg, når man skal være inne osv, eller når barnet gå på skolen og i klasse med andre barn (selv om man måtte ha sosial angst), delta i svømming (selv om man måtte ha et dårlig forhold til vann) og delta i ballspill i gymmen (selv om man måtte ha så dårlige motoriske evner at man knapt kan ta imot en ball). Det er ikke bare på dette området barn kan føle sterk motstand mot å delta, det gjelder i like stor grad for barn med sosial angst, vannskrekk eller dårlig motorikk.

Ser du virkelig ikke forskjellen på et barn som blir tvunget til å kle av seg foran halve klassen, og et barn som blir fortalt når det skal legge seg, og når det er middagstid? Sjefen min bestemmer hvilke arbeidsoppgaver jeg skal gjøre, og deadlinen for når de skal være ferdig, men om hun hadde begynt å skulle ha av meg klærne hadde hun tråkket rimelig langt over en grense (satt veldig på spissen, vet det).

Sosial angst og vannskrekk er begge psykiske problemer som kan (og bør!) behandles, og i mine øyne er ikke det sammenlignbart med det å eksponere sin geen nakne kropp fpran mange andre mennesker i en periode man er svært sårbar på nettopp kropp. Jeg er forsåvidt også for mer tilrettelagt undervisning i gym, da de med dårlig motorikk ofte kun blir stående på sidelinjen uansett, delvis av eget valg, delvis fordi de ofte ikke blir like inludert som de som er gode i spillet. Tror nok helsemessig disse hadde hatt godt av å faktisk gjøre noe aktivt som jogging, styrketrening etc. fremfor de tvungne ballspillene.

Jeg nevnte i den forrige posten boken med alle penisene, igjen tro jeg noe i den retningen vil være et mye bedre alternativ,, å bruke en slik bok i undervisningssammenheng, fremfor å studere klassekameratenes kjønnsorgan i dusjen. Du kan lese mer om den her:

Penis-atlas

Skrevet
Igjen og igjen gjentas denne tendensiøse bruken av ordet "tvang", selv om jeg gang på gang har påpekt at dette ikke er noe mer tvang enn det barna må forholde seg til både på skolen og hjemme. Det er hverken mer eller mindre tvang når foreldrene bestemmer hvor man skal bo, når barna skal legge seg, når man skal være inne osv, eller når barnet gå på skolen og i klasse med andre barn (selv om man måtte ha sosial angst), delta i svømming (selv om man måtte ha et dårlig forhold til vann) og delta i ballspill i gymmen (selv om man måtte ha så dårlige motoriske evner at man knapt kan ta imot en ball). Det er ikke bare på dette området barn kan føle sterk motstand mot å delta, det gjelder i like stor grad for barn med sosial angst, vannskrekk eller dårlig motorikk.

Ser du virkelig ikke forskjellen på et barn som blir tvunget til å kle av seg foran halve klassen, og et barn som blir fortalt når det skal legge seg, og når det er middagstid?

Det er nok minst like ubehagelig for en med sosial angst å "tvinges" inn i en klasse. Men hvis man tar utgangspunkt i en helt annen virkelighetsforståelse, en virkelighetsforståelse der nakenhet er den største skam, kan det nok oppfattes som at dette med nakenhet står i en særstilling. Men det er altså nettopp det synet på kropp og nakenhet jeg ønsker at vi skal bekjempe.

Sjefen min bestemmer hvilke arbeidsoppgaver jeg skal gjøre, og deadlinen for når de skal være ferdig, men om hun hadde begynt å skulle ha av meg klærne hadde hun tråkket rimelig langt over en grense (satt veldig på spissen, vet det).

Sosial angst og vannskrekk er begge psykiske problemer som kan (og bør!) behandles, og i mine øyne er ikke det sammenlignbart med det å eksponere sin geen nakne kropp fpran mange andre mennesker i en periode man er svært sårbar på nettopp kropp.

At vi går i klasse og ikke bare undervises hver for oss er sunt for alle, men er selvsagt ikke mindre sunt for de med sosial angst. På samme måte er det sunt for alle å ta del i en skolehverdag der man ikke tilkjennegir panisk angst for naken kropp. Dette er sunt for alle, og jeg vet med meg selv at jeg ville hatt et helt annet forhold til min egen kropp om jeg ikke hadde vennet meg til å omgås andre med den kroppen jeg har.

Jeg nevnte i den forrige posten boken med alle penisene, igjen tro jeg noe i den retningen vil være et mye bedre alternativ,, å bruke en slik bok i undervisningssammenheng, fremfor å studere klassekameratenes kjønnsorgan i dusjen. Du kan lese mer om den her:

Penis-atlas

Jeg skjønner her hvor fjernt vi står fra hverandre. Et samfunn der vi går så til det ekstreme i å bygge opp under frykt og forakt for menneskekroppen at vi må ty til bilder i bøker for å se hvordan vi ser ut, er en skremmende dystopi. Håper for mine barn og barnebarns skyld at vi aldri kommer dit.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Det som kan gjøres, for å innføre et kompromiss, er jo å lage tynne vegger mellom dusjene. Det er det på treningssenteret mitt, og da får man jo anledning til å gjemme seg bort dersom man ønsker det. Bare å ha håndkleet rundt seg til man er i dusjen, henge det fra seg rett utenfor, og snu seg slik at folk ikke ser så mye.

Da får jo også de som liker å sprade rundt få gjøre det..

Selv synes jeg ikke at offentlig dusjing er så gale. Men husker det var en del rykter om hvem som hadde fått hår og hvem som ikke hadde fått, og hvem av guttene som hadde størst og minst penis.. Også endel sårende kommentarer..

Men noe jeg synes var problematisk med offentlig skoledusjing var det å ha mensen. Jeg klarte ikke bruke tampong før etter mitt første samleie, så måtte bruke bind. Og det viste jo når jeg tok av meg, klarte ikke skjule det. Så hver fjerde uke måtte jeg ha gym uten å dusje etterpå. Var sånn for alle som hadde mensen, og ikke brukte tampong..

Husker også at lærerne hadde egen lærerdusj.. Der fikk de dusje alene om de ville. Ikke alle som benyttet seg av den da men.

En gang fikk en av guttene dusje i lærerdusjen, da gikk det rykter om fotsopp og jeg vet ikke hva.. Ikke noe mindre mobbing av han av den grunn.

Skrevet
Det som kan gjøres, for å innføre et kompromiss, er jo å lage tynne vegger mellom dusjene. Det er det på treningssenteret mitt, og da får man jo anledning til å gjemme seg bort dersom man ønsker det. Bare å ha håndkleet rundt seg til man er i dusjen, henge det fra seg rett utenfor, og snu seg slik at folk ikke ser så mye.

Da får jo også de som liker å sprade rundt få gjøre det..

Dette synes også jeg er en god ide. Og heller ikke dyrt å få til. Bare et enkelt dusjforheng kunne nok gjort skolehverdagen til en del barn lettere, jeg vet ihvertfall at jeg hadde følt meg mye tryggere å skulle dusje etter gymmen uten å måtte stå rett opp og ned , splitter naken foran alle de andre.

Cuckold, jeg tror nok ikke vi kommer så mye lenger med dette her. For meg så virker det som at du av ideologiske grunner ønsker at alle barn skal dusje sammen, for da blir de vant til å se nakne kropper og ser at vi alle er forskjellige, og vips så er det akseptert. Problemet er at det er ikke så idyllisk i virkeligheten, og det vil nok aldri heller komme til å bli det. Jeg prøver ikke å lage noe som helst forakt for menneskekroppen, men respekt for de som av forskjellige grunner ser annerledes ut, og som derfor vil bli hengt ut i et lite samfunn som det en skole, eller en klasse er.

Skrevet
Du kan bare ta en tur til Huk, gå først på tekstilstranda og så over til naturiststranda. Det er veldig tydelig at det er mye større variasjon i kropper på naturiststranda. Hvorfor?

Går det virkelig an å lure på det?

Huk naturistdel innbyr selvfølgelig de mest kroppsavslappede personene, Huk tekstil er bare for dem som mener de har noe å vise fram, mens dem som ikke føler de har noe å vise fram, og ikke trives med å føle seg dvaske, soler seg på balkongen og i Syden i stedet.

Å venne seg til å vise kroppen er nøkkelen til å bli komfortabel med den. MEN, eksponeringsterapi funker faktisk bare når du ser at alt du i dine verste fantasier forestilte deg, ikke skjer.

Når du faktisk blir hånledd av, og ydmyket for større forsamlinger etterpå, må ingen prøve å innbille meg at det er sunt for selvbildet. Du skal være sterk for å tåle det, og enda sterkere for å vokse på det.

Å kreve at en sårbar gutt med minitiss skal vise seg fram i guttedusjen er ikke å hjelpe ham til en bedre selvfølelse, det er å kaste ham til ulvene.

Eksponeringsøvelsene kan han ta når han blir eldre, når han har kontroll over situasjonen selv, og "publikum" er blitt normalt oppegående mennesker.

Skrevet
Å kreve at en sårbar gutt med minitiss skal vise seg fram i guttedusjen er ikke å hjelpe ham til en bedre selvfølelse, det er å kaste ham til ulvene.

Eksponeringsøvelsene kan han ta når han blir eldre, når han har kontroll over situasjonen selv, og "publikum" er blitt normalt oppegående mennesker.

Les hva jeg har skrevet om mine egne erfaringer.

Skrevet
Les hva jeg har skrevet om mine egne erfaringer.

Men hvor sto du i det sosiale hierarkiet, sett bort i fra liten penis? Om du allerede var en av de kule gutta som alle likte uansett, vil det bli en mye mindre problemstilling enn om du allerede var et potensielt offer. Jeg ville nok ikke vært blant de kule jentene uansett fysiske skavanker eller ei, men kunne nok kanskje slippet billigerre unna uten det i tillegg.

Vil også tørre å påstå at det vil være verre å være jente i en slik posisjon, enn gutt. Samfunnet vårt mener at jenter skal være mer obs på å dekke seg til, enn det er nødvendig for gutter, i tillegg til at jenter har helt andre, og verre mobbestrategier enn de fleste gutter har. Gutter blir uenige, slåss og blir ferid, mens for jenter er det mer psykisk mobbing over lang tid med utfrysning og baksnakking.

Skrevet
Ser du virkelig ikke forskjellen på et barn som blir tvunget til å kle av seg foran halve klassen, og et barn som blir fortalt når det skal legge seg, og når det er middagstid? Sjefen min bestemmer hvilke arbeidsoppgaver jeg skal gjøre, og deadlinen for når de skal være ferdig, men om hun hadde begynt å skulle ha av meg klærne hadde hun tråkket rimelig langt over en grense (satt veldig på spissen, vet det).

Endelig noen som skrev det jeg tenkte. Det er rimelig stor forskjell på å bli bedt om å gjøre leksene sine eller spise opp maten sin, og å ta av seg klærne. Og jeg synes også det er viktigere at barna lærer seg å si nei hvis dette er ukomfortabelt, enn at de skal få sjansen tl å studere sine medelever nakne. Jeg frykter at hvis en elev i dag kommer og ber om å få slippe fellesdusjing, så kommer mistankene om både mobbing og misbruk frem med en gang. Da vil jo barnet få inntrykk av at det er helt galt og unormalt å ville skjerme kroppen sin fra uønskede blikk. Og igjen, man trenger ikke ha skavanker eller være "unormal" fordi om man ønsker nettopp dette.

Skrevet
Les hva jeg har skrevet om mine egne erfaringer.

Men hvor sto du i det sosiale hierarkiet, sett bort i fra liten penis? Om du allerede var en av de kule gutta som alle likte uansett, vil det bli en mye mindre problemstilling enn om du allerede var et potensielt offer. Jeg ville nok ikke vært blant de kule jentene uansett fysiske skavanker eller ei, men kunne nok kanskje slippet billigerre unna uten det i tillegg.

Vil også tørre å påstå at det vil være verre å være jente i en slik posisjon, enn gutt. Samfunnet vårt mener at jenter skal være mer obs på å dekke seg til, enn det er nødvendig for gutter, i tillegg til at jenter har helt andre, og verre mobbestrategier enn de fleste gutter har. Gutter blir uenige, slåss og blir ferid, mens for jenter er det mer psykisk mobbing over lang tid med utfrysning og baksnakking.

Tror du er inne på noe viktig her. Mobbing handler ikke så mye om det de mobber deg for, det handler mer om behovet noen har for å hevde seg på andres bekostning, og da plukker de noen som befinner seg lavt i hierarkiet. Derfor er det mobbingen vi må bekjempe, og ikke dette at noen skiller seg ut. De fleste skiller seg ut på et eller flere områder. Mobberne vil alltid finne dine såre punkt, det er neppe slik at mobbingen er snillere og mer overfladisk i samfunn med et enda mer angstbitersk forhold til kropp og nakenhet. Jo mer avslappet barna er til kropp og nakenhet, jo mer vant er de til kroppslige variasjoner. Jeg tror det er mye mindre mobbing på kropp blant naturistbarn.

Skrevet
Ser du virkelig ikke forskjellen på et barn som blir tvunget til å kle av seg foran halve klassen, og et barn som blir fortalt når det skal legge seg, og når det er middagstid? Sjefen min bestemmer hvilke arbeidsoppgaver jeg skal gjøre, og deadlinen for når de skal være ferdig, men om hun hadde begynt å skulle ha av meg klærne hadde hun tråkket rimelig langt over en grense (satt veldig på spissen, vet det).

Endelig noen som skrev det jeg tenkte. Det er rimelig stor forskjell på å bli bedt om å gjøre leksene sine eller spise opp maten sin, og å ta av seg klærne. Og jeg synes også det er viktigere at barna lærer seg å si nei hvis dette er ukomfortabelt, enn at de skal få sjansen tl å studere sine medelever nakne. Jeg frykter at hvis en elev i dag kommer og ber om å få slippe fellesdusjing, så kommer mistankene om både mobbing og misbruk frem med en gang. Da vil jo barnet få inntrykk av at det er helt galt og unormalt å ville skjerme kroppen sin fra uønskede blikk. Og igjen, man trenger ikke ha skavanker eller være "unormal" fordi om man ønsker nettopp dette.

Jeg svarte jo på dette:

Det er nok minst like ubehagelig for en med sosial angst å "tvinges" inn i en klasse. Men hvis man tar utgangspunkt i en helt annen virkelighetsforståelse, en virkelighetsforståelse der nakenhet er den største skam, kan det nok oppfattes som at dette med nakenhet står i en særstilling. Men det er altså nettopp det synet på kropp og nakenhet jeg ønsker at vi skal bekjempe.
Skrevet
Mobberne vil alltid finne dine såre punkt, det er neppe slik at mobbingen er snillere og mer overfladisk i samfunn med et enda mer angstbitersk forhold til kropp og nakenhet. Jo mer avslappet barna er til kropp og nakenhet, jo mer vant er de til kroppslige variasjoner.

Siden de fleste av oss har måttet dusje i fellesdusj i alle år på skolen, så burde jo dermed mobbingen vært utryddet hvis det var så enkelt. Tror nok det blir mindre mobbing hvis de setter inn dusjforheng og ikke mer. Skulle man virkelig fått et naturlig forhold til det så skulle kanskje gutter og jenter måttet dusje sammen også da? Og hvorfor skal vi egentlig ha dør foran toalettbåsen? Det er jo bare naturlige ting som foregår der inne også.

Husker i min tid som tidlig utviklet at det var et mareritt bare å ha svømming med gutter. En badedrakt overlater ikke mye til fantasien, og det manglet ikke på slibrige kommentarer. Forresten er det få i denne tråden som har svart på punktet om mobilkameraer. Sånn som ting har blitt i dag så skulle det jo nesten vært kroppsvisitering på vei inn i garderoben.

Skrevet
Men noe jeg synes var problematisk med offentlig skoledusjing var det å ha mensen. Jeg klarte ikke bruke tampong før etter mitt første samleie, så måtte bruke bind. Og det viste jo når jeg tok av meg, klarte ikke skjule det. Så hver fjerde uke måtte jeg ha gym uten å dusje etterpå. Var sånn for alle som hadde mensen, og ikke brukte tampong..

Får man ikke fri fra gymmen når man har mensen lenger? Det fikk i hvert fall alltid vi, og fellesdusjing med mensen var aldri aktuelt, og ville heller neppe blitt særlig populært blant de andre :gjeiper:

Skrevet
Men hvis man tar utgangspunkt i en helt annen virkelighetsforståelse, en virkelighetsforståelse der nakenhet er den største skam, kan det nok oppfattes som at dette med nakenhet står i en særstilling. Men det er altså nettopp det synet på kropp og nakenhet jeg ønsker at vi skal bekjempe.

Og jeg tror det er få ting som gir mer skamfølelse enn nettopp det å bli tvunget, presset, kall det hva du vil, til å ta av seg klærne foran andre mot sin vilje. Det å få sette sine egne grenser når det gjelder nakenhet vil jeg tro gjør en person langt tryggere på disse tingene.

Skrevet
Les hva jeg har skrevet om mine egne erfaringer.

Samme gjest som sitert.

Fint at du vokste på dine erfaringer, jeg vokste ikke på mine (jente med manglende pupper). Selv om jeg ikke unndro meg dusjing, og heller ikke ble mobbet (men noen ganger kommentert, vi hadde et godt klassemiljø), var jeg svært lettet da videregående og fellesdusjinga var over. Jeg hadde også store komplekser med klær på, og alle klærne ble vurdert etter hva de skjulte.

Fellesdusjinga reddet meg ikke fra kompleksene, og jeg endte med operasjon i tidlig voksen alder. Nå er jeg avslappet i forhold til egen kropp og offentlig nakenhet, og kunne gjerne gått på naturiststrand.

Det er stor forskjell på hvor sårbare forskjellige personligheter er for å oppfatte seg, eller bli behandlet som negativt annerledes. Jeg har vært hemmet sosialt hele mitt liv på grunn av negativt selvbilde, kroppen kom på toppen, men var viktig da.

At eksponeringen gjorde deg mer hardhudet, er dessverre ingen garanti for at det ikke ødelegger livet til andre.

Skrevet
Mobberne vil alltid finne dine såre punkt, det er neppe slik at mobbingen er snillere og mer overfladisk i samfunn med et enda mer angstbitersk forhold til kropp og nakenhet. Jo mer avslappet barna er til kropp og nakenhet, jo mer vant er de til kroppslige variasjoner. Jeg tror det er mye mindre mobbing på kropp blant naturistbarn.

Siden de fleste av oss har måttet dusje i fellesdusj i alle år på skolen, så burde jo dermed mobbingen vært utryddet hvis det var så enkelt.

Tok med den siste setningen også, så kommer det klart frem hvorfor det du her sier ikke er helt riktig. Selv om vi i Nord-Europa har et mer avslappet forhold til nakenhet enn i enkelte andre kulturer, har vi ikke et så avslappet forhold til det som naturistene. Men vi ser altså at naturistene har større toleranse for mangfoldet. Vi vet hva som virker positivt, og hva som ikke gjør det.

Tror nok det blir mindre mobbing hvis de setter inn dusjforheng og ikke mer. Skulle man virkelig fått et naturlig forhold til det så skulle kanskje gutter og jenter måttet dusje sammen også da? Og hvorfor skal vi egentlig ha dør foran toalettbåsen? Det er jo bare naturlige ting som foregår der inne også.

Slik var det faktisk på skoler i Danmark på syttitallet: gutter og jenter i fellesdusjen. Og det funker veldig godt for naturister.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...