Gjest Tidligere medlem, 17 år Skrevet 12. september 2009 #41 Skrevet 12. september 2009 Er det noe som kjennetegner naturiststrender er det en avslappet atmosfære og større aksept av mangfoldet. Det er neppe tilfeldig. Mennesker kommer i alle varianter og det er noe vi lærerer oss når vi kan se hverandre nakne i dusjen. Noen har større variasjon mellom slapp og erigert penis enn andre, og noen av oss kan få skikkelig badetiss når vi har tatt oss helt ut fysisk. Jeg har selv vært gutten med minst tiss i guttegarderoben ved flere anledninger og vet hva jeg snakker om. Hadde jeg gitt etter for trangen til å gjemme meg bort ville jeg hatt et helt annet forhold til min egen kropp i dag. Det er ikke alle som opplever det som du sier, at man lærer at mennesker kommer i alle varianter. De som er litt utenfor normalen blir heller hengt ut vil jeg si, og det gjelder da spesielt når man er i ungdomsalderen. På treningssenteret går det greit for meg, siden jeg ikke kjenner noen andre i dusjen, og det er nesten alltid bare et par voksne folk der samtidig med meg. Det er noe helt annet enn å dusje med klassekamerater i 16-17 alderen, da blir det fort mobbing, plaging, o.l ut av det. Det vil jeg aldri i livet gjøre, og jeg synes det er helt og holdent forkastelig at skolen ikke gjør noe med det.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #42 Skrevet 12. september 2009 Jeg er så glad jeg ikke går på skolen i dag. Det var krenkende nok med tvungen fellesdusjing i vår tid, men i dag har man jo i tillegg risikoen med mobilkameraer i dusjen osv. Jeg hadde søren ikke turt å ta sjansen i dag. Én uansvarlig fjortis med kamera og nett på mobilen, og plutselig er du naken på nett for livet. Det har vært flere sånne tilfeller og jeg har ikke hørt at noen av dem har fått straffer som monner. Men det er vel kanskje meningen at man skal ha et avslappet forhold til å havne naken på pornosites også.
Cuckold Skrevet 12. september 2009 #43 Skrevet 12. september 2009 Registrerer at du mener ballspill og svømmeferdigheter har noe med det å kle seg naken mot sin vilje å gjøre, men jeg synes sammenligningen er søkt og skjønner ikke hvorfor du trekker inn helt andre ting i debatten. Dette blir litt sånn utmattingstaktikk føler jeg. Les hvordan jeg begrunner valget av sammenlikninger så ser du på hvilken måte det er relevant. Ser at du også fortsetter det tendensiøse forsøket på å fremstille det som om det her var mer tvang enn i alle andre situasjoner på skolen eller hjemme, det er også noe jeg har satt fingeren på og som derfor skulle være unødvendig.
Cuckold Skrevet 12. september 2009 #44 Skrevet 12. september 2009 Det er ikke alle som opplever det som du sier, at man lærer at mennesker kommer i alle varianter. De som er litt utenfor normalen blir heller hengt ut vil jeg si, og det gjelder da spesielt når man er i ungdomsalderen. På treningssenteret går det greit for meg, siden jeg ikke kjenner noen andre i dusjen, og det er nesten alltid bare et par voksne folk der samtidig med meg. Det er noe helt annet enn å dusje med klassekamerater i 16-17 alderen, da blir det fort mobbing, plaging, o.l ut av det. Det vil jeg aldri i livet gjøre, og jeg synes det er helt og holdent forkastelig at skolen ikke gjør noe med det. Det virker som vi har valgt litt ulik strategi her, og hvis du føler at du har fått bedre kroppsfølelse og har lettere for å akseptere deg selv ved din trekke-deg-tilbake-strategi enn det jeg har med min, må du gjerne argumentere for det. For meg virker det som du ikke er helt happy med kroppen din og fortsatt har komplekser, og da er det kanskje ikke så lett å overbevise meg om at min løsning har vært bare dum.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #45 Skrevet 12. september 2009 Dette blir litt sånn utmattingstaktikk føler jeg. Les hvordan jeg begrunner valget av sammenlikninger så ser du på hvilken måte det er relevant. Ser at du også fortsetter det tendensiøse forsøket på å fremstille det som om det her var mer tvang enn i alle andre situasjoner på skolen eller hjemme, det er også noe jeg har satt fingeren på og som derfor skulle være unødvendig. Jeg ser ikke hvor du forklarer hva de andre tingene du ramser opp har med påtvunget nakenhet å gjøre. Det stemmer at det brukes tvang/press på mange andre områder også, men det å kle av seg foran andre har ikke med læring å gjøre, det foregår kun fordi man ikke har råd til separate dusjer på skolene.
Gjest strykebrett Skrevet 12. september 2009 #46 Skrevet 12. september 2009 Jeg syns det er flott at dusjer er felles, både i svømmehallen, gymmen og på trening. Folk trenger å se hvordan virkelige kropper ser ut. Man får jo et helt vrengt bilde nå tildags gjennom retusjering, hold-in og push-ups. Mennesker med fullstendig normale kropper tror det er noe galt når de sammenligner seg med hva de har sett. I tillegg syns jeg den generelle trenden med å unngå alt som er ubehagelig å ta overhensyn til hver minste ting begynner å ta helt av. Men det er en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #47 Skrevet 12. september 2009 Jeg syns det er flott at dusjer er felles, både i svømmehallen, gymmen og på trening. Folk trenger å se hvordan virkelige kropper ser ut. Man får jo et helt vrengt bilde nå tildags gjennom retusjering, hold-in og push-ups. Mennesker med fullstendig normale kropper tror det er noe galt når de sammenligner seg med hva de har sett. I tillegg syns jeg den generelle trenden med å unngå alt som er ubehagelig å ta overhensyn til hver minste ting begynner å ta helt av. Men det er en annen sak. Så folk som ikke ønsker å kle av seg for hvem som helst må gjøre det, fordi andre har behov for å se åssen de ser ut? Registrerer også at mange stiller likhetstegn mellom det å være privat, og å være misfornøyd med kroppen sin. Man kan da godt være fornøyd med den uten at man dermed ønsker å dele den med andre. Og jeg håper du ikke mener at det å bli presset til nakenhet mot sin vilje er en liten og bagatellmessig ting.
Cuckold Skrevet 12. september 2009 #48 Skrevet 12. september 2009 Jeg ser ikke hvor du forklarer hva de andre tingene du ramser opp har med påtvunget nakenhet å gjøre. Det stemmer at det brukes tvang/press på mange andre områder også, men det å kle av seg foran andre har ikke med læring å gjøre, det foregår kun fordi man ikke har råd til separate dusjer på skolene. Dette blir for dumt. Du har åpenbart ikke lest innleggene mine, for du forholder deg jo ikke til det jeg har skrevet, du presenterer ikke saklige argumenter eller relevante innvendiger. Når du samtidig fortsetter den tendensiøse ordbruken selv om jeg har påpekt at det jo ikke er noen annen form for tvang her enn i alle andre situasjoner på skolen eller hjemme, er det tydelig at du ikke ønsker debatt på sak, men bare vil forsøke å trette meg ut.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #49 Skrevet 12. september 2009 Dette blir for dumt. Du har åpenbart ikke lest innleggene mine, for du forholder deg jo ikke til det jeg har skrevet, du presenterer ikke saklige argumenter eller relevante innvendiger. Når du samtidig fortsetter den tendensiøse ordbruken selv om jeg har påpekt at det jo ikke er noen annen form for tvang her enn i alle andre situasjoner på skolen eller hjemme, er det tydelig at du ikke ønsker debatt på sak, men bare vil forsøke å trette meg ut. Kan du forklare hvor i dine mange og lange innlegg du forklarer hvorfor du bruker så mye tid på å skrive om svømming og ballspill og sosial angst da? Ja, det forekommer tvang på mange områder, men det er som sagt vesensforskjell på å tvinges/presses til å lære ting, og på å kle av seg mot sin vilje. Sjefen min "tvinger" meg også til å gjøre arbeidsoppgaver, gå på kurs osv. Det kan ikke sammenlignes med hvor grensene går i mitt private liv.
Cuckold Skrevet 12. september 2009 #50 Skrevet 12. september 2009 Så folk som ikke ønsker å kle av seg for hvem som helst må gjøre det, fordi andre har behov for å se åssen de ser ut? Registrerer også at mange stiller likhetstegn mellom det å være privat, og å være misfornøyd med kroppen sin. Man kan da godt være fornøyd med den uten at man dermed ønsker å dele den med andre. Og jeg håper du ikke mener at det å bli presset til nakenhet mot sin vilje er en liten og bagatellmessig ting. Ikke bare fordi andre har godt av å se deg, men fordi du også har godt av å se hvordan andre normale mennesker ser ut. På samme måte som du må gå på skolen for å lære, ikke bare fordi andre har godt av å omgås deg, men fordi du har godt av å omgås andre. Dette handler ikke om pensumsiden av skolegangen, derfor sammenliknet jeg ikke med barn som har dysleksi eller hater matte, jeg sammenliknet med skolens oppgave å bygge opp under sosialiseringsprosessen, motarbeide sosial angst, bygge opp fortrolighet med vann og fremme motoriske ferdigheter.
Gjest strykebrett Skrevet 12. september 2009 #51 Skrevet 12. september 2009 Så folk som ikke ønsker å kle av seg for hvem som helst må gjøre det, fordi andre har behov for å se åssen de ser ut? Registrerer også at mange stiller likhetstegn mellom det å være privat, og å være misfornøyd med kroppen sin. Man kan da godt være fornøyd med den uten at man dermed ønsker å dele den med andre. Og jeg håper du ikke mener at det å bli presset til nakenhet mot sin vilje er en liten og bagatellmessig ting. Du dreier veldig når du vrir mitt argument til at jeg som person føler noe slags spesifikt behov for å se sjenerte mennesker nakne. Det gjør jeg altså ikke. Jeg mener at det å bli "presset til nakenhet" som du kaller det kan være en viktig del av oppveksten i og med at man da får et inblikk i hvordan virkelige kropper ser ut. Det er mange ting man ikke ønsker å gjøre, men må gjøre likevel. Betale regninger, gjøre mattelekse, stå opp om morran... Jeg syns det er helt hårreisende om man skal bruke masse penger på å tilrettelegge for at noen skal slippe noe de syns er ubehagelig. For det er akkurat det det er: Ubehagelig. Det er ikke farlig eller skadelig på noe vis. Mobbing foregår uansett, er det ikke kroppen det mobbes for så er det klærne, fregner, ryggsekken, foreldrenes jobb eller andre mindre gode argumenter. Mobbing er ikke rasjonelt i den forstand og kan ikke elimineres ved å omgås mobbernes argumenter.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #52 Skrevet 12. september 2009 Du dreier veldig når du vrir mitt argument til at jeg som person føler noe slags spesifikt behov for å se sjenerte mennesker nakne. Det gjør jeg altså ikke. Jeg mener at det å bli "presset til nakenhet" som du kaller det kan være en viktig del av oppveksten i og med at man da får et inblikk i hvordan virkelige kropper ser ut. Og jeg verdsetter den selvsagte retten til privatliv høyere enn det at andre skal få se ulike kropper. Nakenhet er naturlig og ikke farlig, men de fleste folk velger å beholde klærne på i de aller fleste situasjoner uansett. Det viktige er at hver enkelt selv får bestemme hvor grensen skal gå. Og jeg synes ungdommer og barn som er store nok til å vaske og kle på seg selv skal ha den samme retten til privatliv som vi voksne tar for gitt.
Gjest Tidligere medlem, 17 år Skrevet 12. september 2009 #53 Skrevet 12. september 2009 Du dreier veldig når du vrir mitt argument til at jeg som person føler noe slags spesifikt behov for å se sjenerte mennesker nakne. Det gjør jeg altså ikke. Jeg mener at det å bli "presset til nakenhet" som du kaller det kan være en viktig del av oppveksten i og med at man da får et inblikk i hvordan virkelige kropper ser ut. Det er mange ting man ikke ønsker å gjøre, men må gjøre likevel. Betale regninger, gjøre mattelekse, stå opp om morran... Jeg syns det er helt hårreisende om man skal bruke masse penger på å tilrettelegge for at noen skal slippe noe de syns er ubehagelig. For det er akkurat det det er: Ubehagelig. Det er ikke farlig eller skadelig på noe vis. Mobbing foregår uansett, er det ikke kroppen det mobbes for så er det klærne, fregner, ryggsekken, foreldrenes jobb eller andre mindre gode argumenter. Mobbing er ikke rasjonelt i den forstand og kan ikke elimineres ved å omgås mobbernes argumenter. Sammenligner du det å bli mobbet pga av f.eks penisstørelse, pupper, osv, med det å bli mobbet pga ryggsekk og klær? Det er ikke bare det at man skal slippe fordi det er ubehagelig, det har ingen hensikt! Jeg tror det bare fører til mer usikkerhet, bare se rundt omkring på forumer, hvor mange er det ikke som hater å være i fellesdusjer? Jeg gjør også det, selv om jeg ofte er det på treningssenteret. Jeg kunne aldri vist meg i dusjen sammen med alle andre guttene i klassen, det skjer bare ikke. Tror du at det hadde hjulpet meg å dusje sammen med dem og bli hånet? For jeg ser virkelig ikke den positive effekten av det.
Gjest strykebrett Skrevet 12. september 2009 #54 Skrevet 12. september 2009 Sammenligner du det å bli mobbet pga av f.eks penisstørelse, pupper, osv, med det å bli mobbet pga ryggsekk og klær? Det er ikke bare det at man skal slippe fordi det er ubehagelig, det har ingen hensikt! Jeg tror det bare fører til mer usikkerhet, bare se rundt omkring på forumer, hvor mange er det ikke som hater å være i fellesdusjer? Jeg gjør også det, selv om jeg ofte er det på treningssenteret. Jeg kunne aldri vist meg i dusjen sammen med alle andre guttene i klassen, det skjer bare ikke. Tror du at det hadde hjulpet meg å dusje sammen med dem og bli hånet? For jeg ser virkelig ikke den positive effekten av det. Du sier det ikke er noe problem på treningssenteret, men at du aldri kunne vist deg naken i dusjen sammen med guttene fra klassen din. Da må jeg si at jeg tror ikke det er selve dusjen som er problemet, det er de andre i klassen din i og med at de er dem du vegrer deg for. Mobbing er en forferdelig ting, uansett hva slags "grunn" mobberne finner på. Jeg mener definitivt at man må bekjempe mobbing med nebb og klør, men jeg tror bare ikke at å tilpasse dusjlokalene er veien å gå. De som mobber finner på en eller annen grunn til å mobbe uansett. Ideelt sett hadde de som håner deg blitt tatt tak i og oppført seg på en måte som gjør at ikke du syns det er noe ekkelt å dusje.
generalen Skrevet 12. september 2009 #55 Skrevet 12. september 2009 Så folk som ikke ønsker å kle av seg for hvem som helst må gjøre det, fordi andre har behov for å se åssen de ser ut? Registrerer også at mange stiller likhetstegn mellom det å være privat, og å være misfornøyd med kroppen sin. Man kan da godt være fornøyd med den uten at man dermed ønsker å dele den med andre. Og jeg håper du ikke mener at det å bli presset til nakenhet mot sin vilje er en liten og bagatellmessig ting. Men man deler da ikke tissen sin med andre ved å dusje ved siden av dem. Å dusje etter gymmen har vært en selvfølge både for meg og mine klassekamerater i alle år, også nå på høgskolenivå (etter trening, altså). Hvorfor er det plutselig snakk om å "tvinge" et barn til å dusje med andre? Det har alltid vært aksept for dette på norske skoler, det er helt naturlig, og jeg fatter ikke hvorfor det stilles spørsmål rundt det en gang. Noens religioner aksepterer ikke offentlig nakenhet, og det respekterer jeg. Men jeg vil aldri i livet forstå det.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #56 Skrevet 12. september 2009 Ideelt sett hadde de som håner deg blitt tatt tak i og oppført seg på en måte som gjør at ikke du syns det er noe ekkelt å dusje. Jeg kan ikke snakke for 17-åringen, men jeg hadde ikke ønsket å dusje sammen med andre uansett hvor snille og greie de var. Rett og slett fordi jeg synes kroppen min er noe privat. Så jeg er veldig glad for å ha nådd en alder hvor fellesdusjing er noe helt frivillig.
generalen Skrevet 13. september 2009 #57 Skrevet 13. september 2009 Det er mye man vil ha privat her i verden. Men at man dusjer ved siden av (merk: ikke oppå hverandre!) andre mennesker vil ikke si at man trives best med nakne personer, og det er ikke snakk om å "dele" sin nakne kropp. Fordommene må bort!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #58 Skrevet 13. september 2009 Det er mye man vil ha privat her i verden. Men at man dusjer ved siden av (merk: ikke oppå hverandre!) andre mennesker vil ikke si at man trives best med nakne personer, og det er ikke snakk om å "dele" sin nakne kropp. Fordommene må bort! Det har ingen ting med fordommer å gjøre. Noen synes det er helt ok å vise seg fram, andre ikke. Dette må folk få bestemme selv. Noe vi heldigvis også gjør som voksne.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #59 Skrevet 13. september 2009 Jeg har kun skummet gjennom tråden fordi jeg følte at jeg måtte svare på denne. Jeg er ei jente som ble tidlig utviklet, og har på grunn av en skade, en kropp som ikke ser ut som alle andre sin. Når det er så mange med normale kropper som har problemer med fellesdusjing, hvordan tror dere det er for meg? Nå har jeg heldigvis blitt så gammel at jeg kan unngå det om jeg vil. Det er også stor forskjell på dusj på treningssenter, og dusj på skolene. På treningsseneteret er man frivillig, man kan dusje hjemme om man vil, og det er voksne mennesker som ikke er interessert i de andres sine kropper. På skolene derimot, er man allerede hakkekylling, kan dette gjøre det mye verre. Jeg fikk kommentarer fra hele skolen på hvordan kroppen min så ut, fordi jentene i klassen ga billedlige forklaringer til alle og enhver som ville høre på. Skolen var for meg et mareritt på grunn av dette, og jeg sliter fortsatt med ettervirkninger. Ser ingen har svart på innlegget ang mobilbruk i garderobene over her. Jeg er sjeleglad for at jeg gikk på skole før kamera var noe man hadde med seg overalt! Det er mange, både jenter og gutter, som får ødelagt livene sine av ufrivillige nakenbilder spredt på både skolen og nett. Så får dere med perfekte og normale kropper, som alltid har vært en del av det gode sosiale miljøet på skolen, så skjønner jeg at dere ikke ser dette som noen problemstilling. Men det er faktisk MANGE som sliter mer enn nødvendig på grunn av dette her...
Cata Skrevet 13. september 2009 #60 Skrevet 13. september 2009 Det er viktig å trene opp motoriske evner og å klare å omgås folk når man skal ut i yrkeslivet. Men å omgås noen i avkledd tilstand er ikke noe du vil trenge til daglig. Det vil ikke bli innført fellesdusjing på arbeidsplassen. Mulig det ikke blir, men vi er temmelig mange rundt om i landet som allerede har nettopp det. På min arbeidsplass er det fellesdusjer. Dvs. kvinner og menn har hver sine garderober og dusjer, men vi damene har i allfall felles garderobe og dusjrom. Må riktignok tilføye at selve dusjene er skilt med "plastvegger" så vi har en liten barriere mot nabodusjen. Uten å ha vært på spaningsrunde så antar jeg at det samme er tilfelle for mennenes dusj.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå