Gå til innhold

Invialign tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så spennende å lese deres fremgang!

Jeg er på skinne 4 alt, det går virkelig unna. Kan ikke huske de 7 ukene som har gått engang!

Så kjedelig at du måtte vente, KaffeLatte! Jeg hadde ønsket klossene av med en gang, slik at jeg slipper de så lenge. Håper jeg kan ta avtrykk relativt raskt etter jeg er ferdig, slik at jeg er klar før jul. Forøvrig helt enig med deg. Greit å få det bra når man først har ofret såpass mye. Snart ferdig du nå! Hurra!

Begynte på ny skinne i går, og den føltes utrolig mye strammere enn den forrige. (Som jeg nesten ikke merket noe til). Tannlegen sier at det kan være slik litt avhengig av hvor mye som skal flyttes ved hjelp av de ulike skinnene. Hva tror dere om dette? Vil ikke ha døde tenner! ;)

Skinnen sitter godt over klossene, men øverst på en tann som skal roteres, kan man "trykke" skinnen litt innover. Det er liksom ørlite luft mellom skinnen og tannen. Kan dette være for at tannen skal flytte seg dit skinnen er, mon tro?

Skrevet

24 timer igjen! :D

Tooth: Jeg har også opplevd dette. Da fikk jeg "strafferunde" av tannlegen, jeg måtte gå med den skinna i 4 uker. Det hjalp egentlig ingenting, og det ble bra igjen etter et par skinner. Vet ikke hva det kommer av, men det gikk bra med tennene mine i hvert fall. Dette var også på en tann som skulle roteres. Har hørt at det er noe av det vanskeligste å få til med Invisalign. Er innom bloggen din innimellom, lenge siden oppdatering nå ;)

PS: Det er KaTTeLatte, ikke KaFFeLatte ;) Det er det en annen bruker som heter! :)

Skrevet

post-20842-0-23763900-1296141861_thumb.j

Hva synes dere? Klikk på bildet for å få det større.

Skrevet

post-20842-0-23763900-1296141861_thumb.j

Hva synes dere? Klikk på bildet for å få det større.

Det ble fint det :) Men synes det ser ut som den venstre hjørnetannen står litt mer ut enn den høyre? Og at første premolar på venstre siden står lenger inn enn tilsvarende tann på høyresiden? Kanskje de bare burde vært jevnet ut litt... Det er vanskelig å si ut fra ett bilde da, bildet er jo litt skjevt også :)

Gratulerer med å være ferdig.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd selv. Ser de tingene som gjest_Huphy påpeker (vet ikke hva premolar er, men regner med det er den ved siden av fortanna du mener). Det er ikke så tydelig i virkeligheten som på bildet, særlig det med hjørnetanna. Bildet er litt skeivt, men jeg har et litt skeivt smil også tror jeg. Tannlegen sa at det kommer litt an på fasongen på tennene mine også, det kan ikke bli 100% perfekt. Bittet skal jo også bli riktig.

Uansett er det 100.000 ganger bedre enn utgangspunktet, og det er veldig deilig!

Det som ikke er fullt så deilig er den metallstrengen på baksiden av tennene oppe. Den er litt i veien når jeg tygger, men tannlegen sa at bittet "setter seg" etter noen uker. Er det ikke bra da, skulle jeg si ifra. Jeg synes det er uvant å ikke ha på skinnene, og tar meg selv i å tenke at jeg må ta de ut før jeg skal spise. Veldig fint å kunne spise uten å pusse tenna etter hver gang!

Da jeg var hos tannlegen i går fjernet hun også tannstein og polerte tennene. De ble fine og hvite! I dag skal jeg tilbake for å hente skinna som jeg skal ha i om natta.

Skrevet

Oi, så flott! :D

Våger du poste et før-bilde? :popcorn:

gleder meg VELDIG til det er min tur å være ferdig, og er glad det også har kommet nye medlemmer til tråden, så vi kan holde den i live :)

Skrevet

Jeg får vel det da... :sjenert::)

Klippet fra noen gamle bilder jeg fant, begge er tatt ca. en måned etter jeg startet behandlingen tror jeg, dere ser kanskje klossene. Dere ser ikke nede, men der var det ikke skeivt, men store mellomrom. Et mellomrom var så stort at det så ut som jeg mangla ei lita tann. Rart at det da bare skulle 18 skinner til nede og hele 31 til oppe!

post-20842-0-62895900-1296236534_thumb.j

post-20842-0-09308200-1296236544_thumb.j

Skrevet

Noen av dere som tør å følge opp med før-bilde? :)

Gjest Stavanger-jente
Skrevet

Hei! Noen som har tannklinikker å anbefale i Stavanger området?

Så at en av dere hadde Martin Skoge, har du eventuelt sjekket med andre tannleger?

Vet at de også gjør dette på colosseumklikken her, men vet ikke hva som er best/billigst? Noen erfaringer?

• 3 uker senere...
Skrevet

Da var jeg også ferdig :) veldig deilig å slippe skinnene igjen! Fornøyd med resultatet og det er sååå mye bedre enn det var :)

Skrevet

Så heldige dere ferdige er!

Skal prøve å finne et før- og underveisbilde etterhvert ^^

Jeg er på skinne 18/30 nå. Kjennes ut som det er leeenge igjen :(

Bentix, hvordan har det gått? Har de fikset streng på baksiden og alt?

Skrevet

Grattis Bentix! Får vi se noen bilder? :)

Skrevet

Her er to gamle bilder av mitt smil.

Skal se om jeg får fikset et bilde av hvordan det er nå.

Begynner på skinne 19/30 i morgen :)

post-32775-0-82608400-1298567279_thumb.j

post-32775-0-30139800-1298567288_thumb.j

Skrevet (endret)

Dette bildet er tatt i dag.

post-32775-0-64496600-1298568175_thumb.j

Endret av fink
Skrevet

Så heldige dere ferdige er!

Skal prøve å finne et før- og underveisbilde etterhvert ^^

Jeg er på skinne 18/30 nå. Kjennes ut som det er leeenge igjen :(

Bentix, hvordan har det gått? Har de fikset streng på baksiden og alt?

Det har gått veldig fint og det er bare sååååå mye bedre enn hvordan det var... nesten helt glemt hvordan det var før jeg startet, fikk nesten sjokk da jeg så den første skinnen min.

Men mine tenner kan ikke bli helt perfekte, pga formen på hjørnetennene mine. de er ikke firkantet slik de skal være men mer spiss på en måte. kan bygge på de litt da, så får se hva jeg gjør :) Men helt utrolig hvor bra det er blitt =D

Fikk satt på strengen nå på mandag, så skal ikke tilbake før om 3 måneder for kontroll. Var litt rart å få på strengen, for hadde ikke forventet at jeg kjente den så godt. tenker ikke over det lenger :)

Skal se om jeg finner noen bilder, fytter for tiden så er litt travelt her ;) spørs om jeg finner noen før bilde jeg smiler skikkelig på da ;) hehe

Skrevet

Dere som bruker invialign, hvorfor valgte dere dette istenfor regulering på baksiden? Det må jo være mye mer usynelig og mye mindre pes med?

Skrevet

Fink, så fint det blir! :) Synes ikke du hadde spesielt skeive tenner i utgangspunktet da, men det samme sa mange om meg også, og det er jo vår egen mening som teller! Hold ut de siste 12 skinnene, det går så fort så! Jeg synes ikke det er lenge siden jeg startet med min behandling...

Hadde vært spennende å se bilder av deg også, Bentix!

Gjest, regulering på baksiden av tennene er visst veldig ubehagelig/vondt, og tar lengre tid enn invisalign. I tillegg er det vel ikke alt som kan fikses på denne måten. Det medfører vel også større smerter i forhold til stramming av reguleringa, det slipper man stort sett unna med invisalign.

Skrevet

Fink, så fint det blir! :) Synes ikke du hadde spesielt skeive tenner i utgangspunktet da, men det samme sa mange om meg også, og det er jo vår egen mening som teller! Hold ut de siste 12 skinnene, det går så fort så! Jeg synes ikke det er lenge siden jeg startet med min behandling...

Hadde vært spennende å se bilder av deg også, Bentix!

Gjest, regulering på baksiden av tennene er visst veldig ubehagelig/vondt, og tar lengre tid enn invisalign. I tillegg er det vel ikke alt som kan fikses på denne måten. Det medfører vel også større smerter i forhold til stramming av reguleringa, det slipper man stort sett unna med invisalign.

Takk! Fant ingen bilder der det vistes skikkelig godt, men saken var at alle tennene var lent veldig innover, mens én tann stod veldig ut på grunn av plassmangel. Nå har alle de bakoverlente tennene blitt vippet fram slik at de peker rett ned, mens den ene har blitt flyttet litt bakover, slik at de nå står på linje.

Det har imidlertid oppstått en liten luke på den siden det ikke var plassmangel, så det blir spennende å se om denne lukkes ;)

Skrevet

Skal se om jeg finner noen bilder til dere ;)

Jeg valgte invisalign fordi det tok kort tid og det vises nesten ikke. og ikke minst fikk jeg se resualtet før jeg startet. jeg har hørt av andre at streng på baksiden av tennnene, er veldig ubegagelig pga at man får veldig liten plass til tungen osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...