Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så fine tenner du får, Tanta :) Og gratulerer med å være ferdig nede!

Gratulerer til deg og, Fink, som har bestemt deg for å avbryte, men som likevel er fornøyd. (Puh, for en setning)

En ting: Skinnene mine lukter! Jeg ser tidligere i tråden at folk skriver at de pusser og vasker skinnene hver gang de er av. Jeg gjør også dette, men de lukter fortsatt hver gang jeg tar de ut. Ekkelt! Men dette er vel bare noe jeg må bli vant til, har jo tross alt et år igjen :sjenert: Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Kan ikke si at jeg har lagt merke til noen spesiell lukt fra skinnene. :-/ Men så har jeg ikke verdens beste luktesans heller. :fnise:

Men en ting jeg har vært mye plaget av etter at jeg begynte med invisalign er munnsår, eller små sprekker i munnvikene... Flere som har opplevd det?

Regner vel egentlig med at det har med den hyppige tannpussinga å gjøre og ikke skinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en "morgenskinne" er ingen fryd for verken øye eller nese, men jeg pusser dem skikkelig og da er det ikke noe problem for meg ihvertfall. :)

Jeg har ikke hatt noe munnsår eller rifter i munnvikene etter jeg begynte med invisalign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3/31 oppe og 3/16 nede. Hei, hvor det går! :)

Litt ømme tenner, men det er helt greit! Om to uker er det inn og file litt mer og få flere skinner. Angrer ikke et sekund på dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Tooth

Angående lukt fra skinne. Må si at de ikke lukter veldig godt om det er lenge siden jeg har pusset de, men pussser dere de med tannbørste + tannkrem? Jeg har iallfall gjort det hele veien, og da lukter de blomster med en gang! :-) (Bare husk å bruke den mykeste tannbørsten som finnes og kanskje ikke bruke så mye krefter.)

Fink:

Om du har brukt skinnene akkurat slik du skal og mener det er tannlegens "feil", så kan du jo krangle litt med de og høre om du kan få et nytt sett gratis i steden for å betale de 4-5000 kr det koster? (Er iallfall slik det praktiseres hos min tannlege.)

Skjønner at du kanskje synes det er kjedelig å starte på nytt, men det er jo en mulighet. :-) Vet iallfall at de er livredde for dårlig rykte rundt Invisalign i og med at de tjener så godt på det, så glade kunder er de tjent med. :-D

Jeg er på skinne 16 av 21 nå, og gliser mer for hver dag som går. De siste månedene ser jeg forandringer fra skinne til skinne i og med at alt foregår foran i munnen nå. Så gøy! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lukt fra skinne. Må si at de ikke lukter veldig godt om det er lenge siden jeg har pusset de, men pussser dere de med tannbørste + tannkrem? Jeg har iallfall gjort det hele veien, og da lukter de blomster med en gang! :-) (Bare husk å bruke den mykeste tannbørsten som finnes og kanskje ikke bruke så mye krefter.)

Jeg passer på å pusse de hver gang jeg pusser tennene, og blir det sånn at jeg ikke har tilgang til tannbørste, ja da vasker jeg de med såpe. Lukta blir borte da, men hver eneste gang jeg tar de ut, lukter de død og fordervelse (i varierende grad, værst om morgenen). Jeg har aldri hatt problemer med dårlig ånde eller dårlige tenner, så det er kanskje bare noe jeg må leve med :lete: Skal til tannlegen i dag og file litt, så skal spørre om de har noen gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer på å pusse de hver gang jeg pusser tennene, og blir det sånn at jeg ikke har tilgang til tannbørste, ja da vasker jeg de med såpe. Lukta blir borte da, men hver eneste gang jeg tar de ut, lukter de død og fordervelse (i varierende grad, værst om morgenen). Jeg har aldri hatt problemer med dårlig ånde eller dårlige tenner, så det er kanskje bare noe jeg må leve med :lete: Skal til tannlegen i dag og file litt, så skal spørre om de har noen gode råd :)

Da var jeg tilbake. Hun sa at folk har forskjellig spytt, og derfor kunne noen oppleve mer lukt enn andre. Så jeg fikk heller pusse skinnene en ekstra gang om jeg følte for det. Jaja.

Filinga var forresten veldig mye mindre ubehagelig nå enn sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tooth

Jeg bare lurte på om jeg kunne stille dere et litt annet spørsmål?

De første 6 mnd satt skinnene helt perfekt. Ved første dag på ny skinne passet skinnen veldig bra, men man kunne se at det såvidt var litt luft noen steder. Dette forsvant alltid rett før jeg skulle bytte til ny skinne, og jeg var fornøyd.

Etter disse 6 mnd, jobber nå skinnene veldig med tennene foran. Vet dn ene hjørnetannen er det merkbar luftglippe både under tannen og i ytterkant. Denne glippen ser jeg med speil. Jeg har lest og hørt at hjørnetennene er vanskeligst å rotere, og ringte derfor for å få time. Tannlegen sa skinnen satt helt perfekt, til tross for luftglippen. Hmm.. Glippen har ikke blitt så mye større i det siste, men den forsvinner absolutt ikke, og den ene hjørnetannen er liksom aldri slik skinnen "sier" den skal være. Føler at tannen "henger litt etter", og oppfører seg som på skinne 12 i steden for skinne 15 f.eks. Jeg har sett den siste skinnen min, og der kunne jeg se at tannlegen ikke har planlagt f.eks. ekstra skinner med overrotering av denne tannen i tilfelle den er vond å flytte.

Har dere noe tips? Bør jeg bare smøre meg med tålmodighet? Alt går veldig fint ellers, men jeg har liksom bare en litt dårlig magefølelse rundt denne tanne.. (Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Dårlig følelse selv om andre sier "det er ikke noe galt"..) Hadde vært så deilig å klare seg uten ekstra skinner etter denne behandlingen. :-)

Forresten, Tanta, tennene dine er helt perfekte! Gratulerer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tanta

Takk for det Tooth :-D Perfekte vil jeg ikke si de er men mye bedre ihvertfall. Men fra sidene så ser man fortsatt litt små mellomrom som jeg håper å få tettet. Begynte på min siste skinne igår så vi får se om alt faller på plass da. Kjenner jo det at jo nærmere jeg kommer slutten jo mer er jeg klar for å bli HELT ferdig. Men når jeg først har gått for invisalign så får jeg bare fortsette til jeg er helt fornøyd selv om det betyr noen skinner ekstra :-/

Men hvis den tanna di virkelig hadde hengt etter så ville jeg kanskje trodd at skinnen hadde vært ubehagelig å ha på og ikke passet.. Men skjønner godt hva du mener, ikke noe gøy når man føler at noe er feil og ikke tannlegen ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på om jeg kunne stille dere et litt annet spørsmål?

De første 6 mnd satt skinnene helt perfekt. Ved første dag på ny skinne passet skinnen veldig bra, men man kunne se at det såvidt var litt luft noen steder. Dette forsvant alltid rett før jeg skulle bytte til ny skinne, og jeg var fornøyd.

Etter disse 6 mnd, jobber nå skinnene veldig med tennene foran. Vet dn ene hjørnetannen er det merkbar luftglippe både under tannen og i ytterkant. Denne glippen ser jeg med speil. Jeg har lest og hørt at hjørnetennene er vanskeligst å rotere, og ringte derfor for å få time. Tannlegen sa skinnen satt helt perfekt, til tross for luftglippen. Hmm.. Glippen har ikke blitt så mye større i det siste, men den forsvinner absolutt ikke, og den ene hjørnetannen er liksom aldri slik skinnen "sier" den skal være. Føler at tannen "henger litt etter", og oppfører seg som på skinne 12 i steden for skinne 15 f.eks. Jeg har sett den siste skinnen min, og der kunne jeg se at tannlegen ikke har planlagt f.eks. ekstra skinner med overrotering av denne tannen i tilfelle den er vond å flytte.

Har dere noe tips? Bør jeg bare smøre meg med tålmodighet? Alt går veldig fint ellers, men jeg har liksom bare en litt dårlig magefølelse rundt denne tanne.. (Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Dårlig følelse selv om andre sier "det er ikke noe galt"..) Hadde vært så deilig å klare seg uten ekstra skinner etter denne behandlingen. :-)

Forresten, Tanta, tennene dine er helt perfekte! Gratulerer :-)

Hun jeg var hos på mandag snakket faktisk om jeg hadde lagt merke til at jeg hadde noen luftglipper. Hun sa at det var normalt og at det var noen av skinnene som var laget sånn. Ellers så det bra ut. Så kanskje det bare er sånn? Antar at tannlegen din ville sagt noe om ting ikke hadde gått som det skulle :) Og jeg er enig med Tanta om at skinna sikkert ville vært mer ubehagelig om det var noe feil.

Men er det lenge til du skal på kontroll? Om det er det, kan du sikkert ringe og høre om det er noe å bekymre seg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tooth

Takk for svar, Tanta og nattsvermer. :-)

Den er ikke ubehagelig å ha på, og den føles "løs" når jeg skal bytte til neste skinne. Det eneste er at jeg har veldig dårlig følelse når det gjelder denne tanna, og fordi denne glippen er såpass stor. I og med at tannen "henger etter" skinnen nå, så lurer jeg på om dette gjelder etter siste skinne også.. Hmm. For det er ikke litt glippe liksom, det er såvidt kontakt mellom skinne/kloss og tann. Men jeg får vente til neste kontroll, den er bare om et par uker. :-)

Grunnen til at jeg stresser litt med det, er at jeg har lest masse om hjørnetenner + invisalign på nettet, og der sier samtlige tannleger (amerikanske gjerne) at det er viktig å få fikset så fort som mulig, hvis ønsket resultat skal oppnås. Men det er liksom ikke for trangt mellom tennene der heller, så kanskje jeg bare er teit og stresser? Hehe.

Hvordan følte du det, fink, da du merket at noe ikke skjedde? Satt skinnen feil, var den ubehagelig eller noe annet?

Tanta: Ja, det er rart med det. Det er iallfall en utrolig forandring, og for meg ser det helt perfekt ut. Men jeg skjønner akkurat hva du mener. Har blitt pirkete selv, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det ordner seg, Tooth!

Jeg har oppdaga at tennene jeg har klosser på har blitt gule! Liker ikke! :snurt: Ille nok at de har klosser på seg om at de ikke skal bli gulere også! Har dette skjedd med dere også?

Også må jeg bare få beklage meg litt: Tennene mine har blitt verre :( Jeg vet at det er fordi jeg har filt mellom fortennene og at disse har blitt pressa sammen så ser det verre ut. Så det er nok bare midlertidig. Men jeg hadde jo et lite håp om at ting kun skulle se bedre ut, ikke verre for en periode. Ekstra ille ser det ut når jeg ikke har skinnene på. Jaja, tålmodighet, kom til meg! :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Tanta og nattsvermer. :-)

Den er ikke ubehagelig å ha på, og den føles "løs" når jeg skal bytte til neste skinne. Det eneste er at jeg har veldig dårlig følelse når det gjelder denne tanna, og fordi denne glippen er såpass stor. I og med at tannen "henger etter" skinnen nå, så lurer jeg på om dette gjelder etter siste skinne også.. Hmm. For det er ikke litt glippe liksom, det er såvidt kontakt mellom skinne/kloss og tann. Men jeg får vente til neste kontroll, den er bare om et par uker. :-)

Grunnen til at jeg stresser litt med det, er at jeg har lest masse om hjørnetenner + invisalign på nettet, og der sier samtlige tannleger (amerikanske gjerne) at det er viktig å få fikset så fort som mulig, hvis ønsket resultat skal oppnås. Men det er liksom ikke for trangt mellom tennene der heller, så kanskje jeg bare er teit og stresser? Hehe.

Hvordan følte du det, fink, da du merket at noe ikke skjedde? Satt skinnen feil, var den ubehagelig eller noe annet?

Tanta: Ja, det er rart med det. Det er iallfall en utrolig forandring, og for meg ser det helt perfekt ut. Men jeg skjønner akkurat hva du mener. Har blitt pirkete selv, hehe.

Det var flere ting som gjorde meg oppmerksom på at ting ikke gikk som de skulle, men det er en forholdsvis lang historie. For den som fortsatt er interessert:

Et viktig poeng med invisalign er at et er et eksternt firma som får tilsendt avtrykk, konstruerer skinner, og legger ved en framdriftsplan der det kommer fram nøyaktig når og hvor det skal files for eksempel. Tannlegen er med andre ord kun en observatør som følger med at ting går som de skal, og følger instruksen fra invisalign. Bruksanvisningen er basert på nøyaktige utregninger, og for at behandlingen skal lykkes må den følges.

Det var litt spesielle omstendigheter rundt min behandling, fordi tannlegen jeg gikk til sluttet, og min behandling ble dermed overtatt av annen tannlege ved samme klinikk. Den nye tannlegen hadde liten erfaring med invisalign, selv om han hadde invisalign-autorisasjon. Han var en mann nær pensjonsalder, og han virket lite opptatt av å gjøre tingene etter invisaligns instrukser, da han for det meste var vant til å ta alle avgjørelser selv. Jeg uttrykte bekymring vedrørende dette omtrent hver gang jeg var der, men dette ble altså bare viftet bort. Uten å si noe, hadde han foretatt en egen vurdering om at det var uforsvarlig å file så mye som invisalign hadde planlagt. Derfor gjorde han det ikke. Mot slutten av behandlingen fikk dette konsekvenser, fordi skinnene var laget i den tro at tannlegen skulle ha filt mellom flere tenner. Dette førte til plassmangel. Det ble gradvis vondere og vondere å bytte skinner, og til slutt så det ut til at en av tennene begynte å bevege seg i feil retning. Da turte jeg rett og slett ikke fortsette, og jeg ba om å få avslutte behandlingen. Jeg kunne ha bedt om ny behandling, men hva godt hjelper det når mannen ikke utfører den riktig?! Han kunne tilby oppretting i form av tradisjonell regulering, men hva f*** er vitsen med å ha brukt 20 000 på usynlig tannregulering i en alder av 21 når du ender opp med togskinner når du er 22?

Jeg blir fortvilet og sint av å tenke på dette, for jeg synes selv det virker åpenbart hvordan problemet oppstod, og forklarte dette om igjen og om igjen så tydelig jeg greide for denne tannlegen, men han avskrev altså alle innspill. Han hadde ikke satt seg inn i min behandling i det hele tatt. Han hadde aldri sett animasjonen, derfor ble det vanskelig å forklare ham hvorfor ting gikk skeis, og han kikket heller aldri på "bruksanvisningen", før jeg bokstavelig talt tok fra ham esken med mitt navn og viste ham dokumentet som lå oppi. Og filmen som jeg etterspurte i et halvår var visst umulig å oppdrive, siden den forrige tannlegen hadde et eller annet passord.

Jeg har nå fått påsatt tråd på baksiden av tennene. Tennene er ikke helt perfekte, og det er bittert, men jeg er redd denne tannlegen bare ville ha gjort vondt verre om jeg hadde fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fink: kjente jeg ble skikkelig irritert når jeg leste innlegget ditt. Slike tannleger som han burde ikke fått lov til å praktisere engang. Er det ingen steder du kan kontakte og klage på denne mannen? Du burde jo ihvertfall få tilbake pengene dine slik at du kunne ha startet på nytt hos en annen tannlege. Kanskje du kan kontakte invisalign og fortelle hvordan denne mannen har ødelagt behandlinga di?

I går avsluttet jeg min behandling med blandede følelser. Har skrevet om det på bloggen.

http://ettskrittvidere.blogg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tanta: Jeg synes tennene dine ser kjempefine ut! Jeg ser det du mener, men hadde aldri i verden tenkt over det om du smilte til meg :) Men du skal jo selvfølgelig være fornøyd selv. Men jeg må bare påpeke en ting: Jeg skrev litt lengre opp her at tennene mine har blitt litt gulere. Jeg ser at dine hjørnetenner også er gulere enn resten. Har de alltid vært sånn, eller ble de sånn i løpet av behandlinga?

Vi blir visst alle veldig opptatte av tenner, ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reebok

Da har jeg tatt avtrykk og venter spent på video og skinenr fra USA! Har fulgt med i tråden her og er spent på hva mine opplevelser av Invisalign vil bli.

En ting jeg er redd for, er dette med dårlig ånde..Jeg er vant til å bruke tyggis men dette kan jeg jo ikke når jeg har skinner på. Man kan vel kanskje heller ikke suge på f.eks Frisk eller lignende (sukkerfri) mens man har skinner på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta: Jeg synes tennene dine ser kjempefine ut! Jeg ser det du mener, men hadde aldri i verden tenkt over det om du smilte til meg :) Men du skal jo selvfølgelig være fornøyd selv. Men jeg må bare påpeke en ting: Jeg skrev litt lengre opp her at tennene mine har blitt litt gulere. Jeg ser at dine hjørnetenner også er gulere enn resten. Har de alltid vært sånn, eller ble de sånn i løpet av behandlinga?

Vi blir visst alle veldig opptatte av tenner, ja :fnise:

Takk for det. :nigo:

De har blitt sånn etter behandlinga. :forvirret:

Men tror det fortsatt er litt limsøl der men ikke så mye at det skulle forsvart hvorfor hele tanna er gul. Han skal finpusse tennene litt mer neste gang jeg er der så håper det blir litt bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt avtrykk og venter spent på video og skinenr fra USA! Har fulgt med i tråden her og er spent på hva mine opplevelser av Invisalign vil bli.

En ting jeg er redd for, er dette med dårlig ånde..Jeg er vant til å bruke tyggis men dette kan jeg jo ikke når jeg har skinner på. Man kan vel kanskje heller ikke suge på f.eks Frisk eller lignende (sukkerfri) mens man har skinner på?

Jeg har ihvertfall ikke opplevd noen spesielt dårlig ånde(gubben pleier å si klart ifra hvis det skjer). Morraånde selvfølgelig, men i grunn ikke noe verre med invisalignskinnene enn uten. :tanpuss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...