Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Jeg hadde også 11 klosser og hadde en på fortannen. jeg syntes også det syntes veldig godt i starten i speilet.. men det var ikke noe andre la merke til, som regel står man ikke like nærme andre mennesker som man står til speilet ;) Jeg fortalte det bare til venner og familie, og har ikke fått noen kommentarer fra andre.

Ble sølt litt med lim hos meg også, fått slipt bort klossene nå. men merker det sitter igjen litt av limen på noen av tennene, så når jeg skal dit på etterkontroll skal jeg gi beksjed :) så blir jeg kvitt siste rest også, merket ikke det før jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så glad for å lese at folk ikke legger merke til klossene sine etter hvert, og særlig det at andre ikke ser det!

Nå er det litt over en uke til jeg starter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tooth

Jeg blir så glad for å lese at folk ikke legger merke til klossene sine etter hvert, og særlig det at andre ikke ser det!

Nå er det litt over en uke til jeg starter!

Det er sikkert individuelt hvordan man opplever det. Jeg tar meg selv litt lite høytidlig når det gjelder mange ting, men var en av de som gladelig hoppet over regulering i mine yngre dager, så jeg burde egentlig brydd meg mer pga klossene. De første dagene (kanskje et par uker) tittet jeg ekstremt mye på klossene i speilet, og "gjemte" klossene under leppene når jeg pratet. Det er kanskje det dummeste man kan gjøre, fordi det ser mye mer unaturlig ut. Jeg er ganske sikker på at den på fortannen kan oppdages, men jeg valgte den likevel fordi jeg ikke ville gjøre noe halvveis. :-) Du kommer sikkert til å føle at du har en stor tannbeskytter (slik de brukeri ishockey/bandy osv) de første dagene. Det gjorde iallfall jeg. Kjentes ut som munnen bulte ut! Haha.

Jeg rundet halvveis for et par uker siden, og det har gått ekstremt fort! Jeg hadde gjort dette om igjen om jeg måtte. Det som holder liv i deg underveis, er at skinnene skiftes ut så ofte. Dermed når du delmål hele veien, hvilket er veldig artig! Har brukt en del tid på å sammenligne skinnene jeg har nå med de som kommer fremover. Hehe.

Til dere med lim på tennene: (Mener ikke å skrike ved at jeg bruker fet skrift altså, bare prøver å skrive litt mindre forvirrende.) Takk for svar! Spurte tannlegen min om det i dag, og hun sa det ikke skulle være noe problem å få det bort. Det som er litt rart, er at hun ikke har lagt merke til at det har vært overflødig lim der, mens jeg har sett det hele tiden. Også kjenner man det med negla også. Iallfall - nevnte for henne at det hadde vært ukult med "smågule" limflekker på tennene som ikke blir bleket om jeg skal bleke. Og det var hun enig i, heldigvis. Om det er noe til hjelp, så sa hun også at om det bare er litt igjen, vil det slites bort med tiden. (Men vi har jo jobbet for dette, vi vil da ha pene tenner og ikke i 2019? Hehe)

Supert at dere har holdt liv i tråden, det har vært veldig ålreit å spørre dere før og under behandlingen. Dere er jo som eksperter å regne, siden dere har prøvd. :-)

Lurer på om jeg trenger refinement..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriette

Jo, klossene synes bra, men de fleste er for redde til å spørre hva det er fornoe.

Jeg har bare to stykker, en på hver hjørnetann og trodde ingen så det, men så fortalte jeg vennene mine om at jeg holdt på med regulering, og de hadde lenge lurt på hva jeg hadde på tennene.

Så stort sett alle ser det med engang, men de fleste tørr ikke spørre.. Så hvis du skal ha mange på fortennene dine kommer folk garantert til å se det, men det er jo ikke krise.

Man får jo fine tenner til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, klossene synes bra, men de fleste er for redde til å spørre hva det er fornoe.

Jeg har bare to stykker, en på hver hjørnetann og trodde ingen så det, men så fortalte jeg vennene mine om at jeg holdt på med regulering, og de hadde lenge lurt på hva jeg hadde på tennene.

Så stort sett alle ser det med engang, men de fleste tørr ikke spørre.. Så hvis du skal ha mange på fortennene dine kommer folk garantert til å se det, men det er jo ikke krise.

Man får jo fine tenner til slutt. :)

Ja enig, jeg har også klosser på hjørnetennene og de synes godt. Men som deg så har jeg ikke opplevd at noen har spurt hva det er før jeg har fortalt at jeg bruker regulering. Ei på jobben sa at hun trodde jeg hadde satt på sånne "smykker" på tennene :gjeiper:

Når jeg fortalte moren min at jeg hadde regulering men ikke den vanlige typen så lurte hun på om det var vekter som ble satt på tennene for å rette de...hehe... godt forslag må jeg si.

Uansett så ser det mye bedre ut enn å ha hele kjeften full av togskinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det når man har både streng og retainer? Blir det plass til strengen inni retaineren?

Hva skjer da hvis strenger ryker, blir retaineren for stor da?

Må man betale noe ekstra for å ha begge deler?

På tannlegen min så hørtes det ut som det var veldig enten eller, han har aldri nevnt at man kan ha begge deler.

Neste gang jeg skal til tannlegen er jeg ferdig nede og skal sette på streng. Det kommer til å bli deilig å ha 1 skinne mindre å vaske ihvertfall for det er jeg lei. Synes det er verre enn å pusse tennene.

Har 4 og 1/2 skinne igjen oppe, men er veldig spent på resultatet kommer til å bli bra. Synes det er mye som gjenstår og 4 skinner høres lite ut.

Har igrunn ikke noe imot hvis jeg skulle trenge refinements men vi skal ha ungdomsskolereunion i sommer så det hadde vært veldig deilig å være ferdig til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på skinne 24/30 nå, og det er noe som åpenbart ikke går som det skal :(

Det er ikke nok plass til det som skal skje, slik at det ser ut som om den ene tannen kan komme til å bevege seg i feil retning, og bli skeivere enn den er per i dag.

Er kjempeusikker på hva jeg burde gjøre. Hovedproblemet er at tannlegen min ikke aner hva han driver med. Dette problemet har mest sannsynlig oppstått fordi han ikke har filt mellom tennene når han skulle.

Så hva gjør jeg nå?

-Ber han file, og risikerer at ingenting blir bedre, kanskje til og med verre?

-Venter og ser de siste skinnene og ser om det blir verre, for så å risikere en eviglang oppretningsaksjon?

-Sier at jeg ønsker å avslutte behandlingen uten de siste seks skinnene, og prøve å beholde resultatet jeg har fått, som jeg i bunn og grunn er kjempefornøyd med? (Vet ikke hvor lett det er å lime på streng bak når buen ikke er perfekt, kanskje det ikke er mulig)

Jeg tror egentlig ikke at "alt ordner seg" om han filer, men tror han MÅ file om jeg skal klare de neste 6 skinnene. Sist jeg byttet var det forferdelig vondt!!

Noen som har flere alternativer?

HjelP!

Endret av fink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tooth

Neste gang jeg skal til tannlegen er jeg ferdig nede og skal sette på streng. Det kommer til å bli deilig å ha 1 skinne mindre å vaske ihvertfall for det er jeg lei. Synes det er verre enn å pusse tennene.

Får du sette på streng nede før du er helt ferdig oppe? Disse tannlegene sier mye forskjellig altså, hehe. Jeg er selv ferdig nede om et par uker, og fikk beskjed om å sove med skinnen frem til jeg er ferdig oppe. Først da kan jeg få på streng oppe og nede. Hun begrunnet dette med at de måtte være helt sikre på at bittet stemmer før jeg får limt på. Men - så deilig for deg å slippe dette! :-)

Forresten, angående skinne og streng. Tannlegen min anbefaler meg å lime på streng, men å ha støpte skinner (som er laget før strengene kommer på) liggende klare i tilfelle strengene faller av. Kanskje dette høres lurt ut? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå reiser jeg straks for å få satt på klosser og få skinner. Gru-gleder meg!

Kommer med rapport i kveld! :)

Endret av nattsvermer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå reiser jeg straks for å få satt på klosser og få skinner. Gru-gleder meg!

Kommer med rapport i kveld! :)

Så spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da sitter jeg her med mine første skinner på. Bare å starte nedtelling: 1/31 oppe og 1/17 nede.

Jeg syns ikke det var så vondt å få de på, men så jeg skulle spise kveldsmat, og da var det vondt både å ta de av og på.. Så neste gang jeg skifter skinner tror jeg at jeg gjør det før jeg legger meg så tennene får satt seg litt. Men sånn ellers er jeg foreløpig fornøyd :) Jeg snakker normalt og ingen ser klossene.

Jeg måtte også slipe mellom noen tenner. Det gikk egentlig helt greit. Ganske ubehagelig å slipe mellom fortennene bare. Har lest tidligere i tråden at noen begynte å blø skikkelig av å slipe, men det slapp jeg helt.

God feiring i morra til alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting: Jeg syns skinnene er ganske vanskelig å ta av oppe, men er mye lettere nede. Nede er tennene helt rette, så der skal kjeven bare utvides. Så, kan det tenkes at skinnene blir lettere å få av oppe etter som tennene blir rettere og rettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tooth

Jeg lurer på en ting: Jeg syns skinnene er ganske vanskelig å ta av oppe, men er mye lettere nede. Nede er tennene helt rette, så der skal kjeven bare utvides. Så, kan det tenkes at skinnene blir lettere å få av oppe etter som tennene blir rettere og rettere?

Min erfaring er at klossene gjør det vanskeligere. I starten var jeg redd for å ødelegge skinnene, men de tåler mer enn man tror. Mitt tips: Bruk tommelneglen, og dra skinnen oppe ned og såvidt litt utover på den ene siden og hjelp til med pekefingeren når den begynner å løsne. Og så den andre siden. :-)

Jeg brukte nok et par uker på å kunne håndtere skinnene i blinde, og jeg synes også det blir enklere etter fire dager ca, når tennene har gått seg til i den nye skinna. :-) Jeg hadde ekstremt dårlig plass i overkjeven, men synes ikke det har blitt lettere fordi tennene har blitt rettere. Kort oppsummert har tid + trening gjort susen for meg. :-)

Hvordan går det ellers? Noen spennende erfaringer? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, da får jeg bare fortsette å trene. Merker å de går lettere av om jeg begynner på siden med færrest klosser. Men jeg har lyst til å fortsette og håpe på teorien min siden skinnen bare plopper lett av nede :)

Ellers har mellomrommet som ble slipt mellom fortennene lukka seg allerede, og i morges da jeg brukte tanntråd oppdaga jeg at det har oppstått noen nye. Gøy å merke at det skjer noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tooth

Vel, da får jeg bare fortsette å trene. Merker å de går lettere av om jeg begynner på siden med færrest klosser. Men jeg har lyst til å fortsette og håpe på teorien min siden skinnen bare plopper lett av nede :)

Ellers har mellomrommet som ble slipt mellom fortennene lukka seg allerede, og i morges da jeg brukte tanntråd oppdaga jeg at det har oppstått noen nye. Gøy å merke at det skjer noe!

Spennende! Sånn var det hos meg også. Noen av mellomrommene kan nesten forsvinne etter noen timer. Husker at jeg var lykkelig ved første kontroll, fordi mellomrommet hadde lukket seg. Da svarte tannlegen pent "artig det der. Alle pasienter jubler når mellomrommet blir borte, men uten mellomrom - ingen flytting av tennene. Så nå får vi lage nye!" Akk, hehe. Men nå liker jeg faktisk mellomrommene, og spør om de kan lage fler, bare for å være sikker på at de har plass nok. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må du betale for alt til sammen? Jeg må ut med en god del mer enn jeg trodde - 50.000 kr!

Det er alt for sinnsykt urimelig.

Jeg ville ha reist til Sverige eller Tyrkia for tannbehandling! Du får alt til høy profesjonalitet og rundt 60% lavere priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er alt for sinnsykt urimelig.

Jeg ville ha reist til Sverige eller Tyrkia for tannbehandling! Du får alt til høy profesjonalitet og rundt 60% lavere priser.

Litt upraktisk å reise til utlandet for tannregulering... Blir temmelig dyrt å reise fram og tilbake for kontroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på skinne 24/30 nå, og det er noe som åpenbart ikke går som det skal :(

Det er ikke nok plass til det som skal skje, slik at det ser ut som om den ene tannen kan komme til å bevege seg i feil retning, og bli skeivere enn den er per i dag.

Er kjempeusikker på hva jeg burde gjøre. Hovedproblemet er at tannlegen min ikke aner hva han driver med. Dette problemet har mest sannsynlig oppstått fordi han ikke har filt mellom tennene når han skulle.

Så hva gjør jeg nå?

-Ber han file, og risikerer at ingenting blir bedre, kanskje til og med verre?

-Venter og ser de siste skinnene og ser om det blir verre, for så å risikere en eviglang oppretningsaksjon?

-Sier at jeg ønsker å avslutte behandlingen uten de siste seks skinnene, og prøve å beholde resultatet jeg har fått, som jeg i bunn og grunn er kjempefornøyd med? (Vet ikke hvor lett det er å lime på streng bak når buen ikke er perfekt, kanskje det ikke er mulig)

Jeg tror egentlig ikke at "alt ordner seg" om han filer, men tror han MÅ file om jeg skal klare de neste 6 skinnene. Sist jeg byttet var det forferdelig vondt!!

Noen som har flere alternativer?

HjelP!

Har du kommet fram til noe, Fink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kommet fram til noe, Fink?

Jeg ender opp med å avbryte behandlingen(på skinne 24/30).

Er irritert og skuffet over tannlegen min (han burde virkelig ikke praktisere invisalign), men samtidig er jeg godt fornøyd med resultatet jeg har oppnådd, og gleeeder meg til å smile masse :)

Prøver å se det på den lyse siden, jeg blir ferdig nå før sommeren.

Slipper nok en festival med invisalign ;)

Skal tilbake neste uke og lime på streng bak.

Håper dere andre har tannleger som følger bruksanvisningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...