Gå til innhold

Kirken nedringt av rasende ikke-medlemmer


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Nå er dette medlemsrotet ikke kirkens ansvar men de politiske myndigheter som ikke har villet bevilge midler til en seriøs gjennomgang. Og det er både "røde" og "blå" regjeringer som ikke har villet dette.

En annen sak er at dette har ikke hatt annen konsekvens enn det ukomfertable for det aktuelle ikke-medlemmene. Kirken har ikke fått noe mere eller mindre penger på grunn av galt medlemstall. En mindre endring av prosentsatsen (fra f.eks. 84% til 82%?) som støtter kirken har også liten betydning for kirkens innflytelse i samfunnet.

Jeg synes kirken skal få godt med midler slik at de kan ordne opp både i dette, og sette i stand ting som vi ser forfaller.

Ikke minst bør prester få bedre lønn. Jeg hørte om inntekten til en prest i nærområdet, og ble forundret over hvor lite han tjente. De klager aldri, derfor vet ikke de fleste hvor lite de tjener. Prester og deres familie skal også leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kirken får uforholdsmessig i statsstøtte, men mye av disse pengene går til å holde i stand en haug kirker og kapeller som knapt nok blir brukt. Kirken får innføre medlemskontigent som andre foreninger og trossamfunn er nødt til for å eksistere. Også får de stikke fingeren i jorda og innse at man trenger faktisk ikke tre kirker og to kapell i en kommune med 2.000 innbyggere (eksempel fra hjemkommunen min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i småkommuner med like mange innbyggere som i et gjennomsnitts borettslag, er de bare glad til om noen kan grave. Enten det er kirke eller kommune som betaler.

Den dagen de lemper deg nedi, er du uansett ikke i stand til å protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken får uforholdsmessig i statsstøtte, men mye av disse pengene går til å holde i stand en haug kirker og kapeller som knapt nok blir brukt. Kirken får innføre medlemskontigent som andre foreninger og trossamfunn er nødt til for å eksistere. Også får de stikke fingeren i jorda og innse at man trenger faktisk ikke tre kirker og to kapell i en kommune med 2.000 innbyggere (eksempel fra hjemkommunen min).

At kirken får så mye i statsstøtte er vel din oppfatning. Jeg kan bare konstatere at det står mange praktfulle kirker og forfaller rundt omkring. Det hadde de vel ikke behøvt å gjøre dersom det ble gitt så mye i støtte.

Jeg synes det er trist at et rikt land som Norge ikke kan holde ved like flotte kirkebygg, men at alt bare skal stå og forfalle.

Ut fra måten enkelte ordlegger seg på i tråden, skulle en jo tro at kirken hadde utsatt dem for store overgrep. Det virker bare så merkelig at man kan hisse seg opp over filleting som dette. Tror vi har det ganske godt i Norge, jeg, når dette er det største irritasjonsmomentet for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at et rikt land som Norge ikke kan holde ved like flotte kirkebygg, men at alt bare skal stå og forfalle.

Vakre kirkebygg er vel like mye kultur som religion?

Jeg synes ihvertfall det hadde vært kjempetrist hvis kirken i byen min raste sammen pga manglende vedlikehold. Jeg synes kirken er det vakreste bygget i byen. (Selv om jeg bare er der i begravelser og noen ganger på julaften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/08/06/nyheter...s/valg/7532637/

Statskirken har sendt ut valgkort også til ikke-medlemmer, og det er det nok mange her også som har meninger om.

Fordi jeg er så ung (og fortsatt litt dum), lurer jeg på:

Får alle valgkort? Jeg fikk et i posten, men kan ikke huske om det sto "kjære medlem" på det, men jeg er ganske sikker på at det ikke fulgte med noen konvolutt.

Hvordan vet jeg om jeg fortsatt er medlem? Jeg har aldri deltatt i noen kirkelige aktiviteter (bortsett fra noen få gudstjenester (julaften o.l.), men da som bidragsyter i form av musikalsk innslag) og er konfirmer i Human-etisk forbunds regi. Kan ikke huske jeg noen gang har meldt meg ut derfra, så da er jeg vel medlem der enda?

Kan jeg stå oppført i to registre, altså både Human-Etisk forbund og statskirken?

Takk for svar! :)

Hvorfor i alle dager skulle noen ønske å være medlem av et kirkesubstitutt som human etisk forbund? Er man ikke religiøs så er man ikke religiøs, ferdig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vakre kirkebygg er vel like mye kultur som religion?

Jeg synes ihvertfall det hadde vært kjempetrist hvis kirken i byen min raste sammen pga manglende vedlikehold. Jeg synes kirken er det vakreste bygget i byen. (Selv om jeg bare er der i begravelser og noen ganger på julaften).

Finnes nok av frikirker, med relativt romslig økonomi, som sikkert er villige til å overta bygg og vedlikehold. Et kriterie for å finansiere kirkebygg, må da være at folk har behov for et slikt møtested.

Kirken hadde sannsynligvis kunne spare en formue om de hentet de tre-fem som kommer på søndagsgudstjeneste med maxitaxi, og kjørte dem til ett kirkebygg pr. by/distrikt.

Folk kan da ikke mene at vi skal ha hele dette kostbare apparatet med bygninger og personell skal holdes i gang, for at vi skal pynte oss med det en dag i året, og fem-seks ganger i livet ved bryllup, dåp og begravelse. Særlig dette med dåp og ekteskap, når foreldrene i bunn og grunn gir seg faen (uheldig ordvalg, kanskje) i Gud og kristen livsførsel ellers. Da sliter ihvertfall jeg med å se hva statskirken gjør, som ikke frikirkene kan utføre (inkludert den norske kirke som selvstendig ikkestatlig frikirke).

Forresten så kan jeg ikke fordra Opel. Jeg bør kanskje ringe å skjelle ut Opel-forhandleren for at de legger Opelreklame i postkassa mi, og dermed insinuerer at jeg er en Opel-elsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel ofte i kirka du da, Kamikatze, siden du vet at dere kun pleier å være tre-fire stykker?

Klart det ikke alltid er full kirke, jeg er blant dem som dessverre er der for sjelden, men jeg tror ikke noen har vondt av å ta en tur, for å si det slik... Selv om kirka til tider kan være halvfull, og kanskje mindre enn det, så er det jammen veldig ofte den er proppfull også.

Vi nordmenn har så lett for å dra ut i den store verden og slå oss på brystet - vi øser ut penger hit og dit (og til mange gode formål, for all del), men her til lands skal liksom alt bare forfalle. Kirken er for mange tradisjon, et holdepunkt for hvem vi er. Det er dumt å overse slikt. Selv om ikke alle er besteborgere som alltid går den "smale vei", så er alle velkommen i kirken. I alle fall slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle noen ønske å være medlem av et kirkesubstitutt som human etisk forbund? Er man ikke religiøs så er man ikke religiøs, ferdig med det!

Så vi som ikke er religiøse skal ikke kunne få lov å feire og ha seremonier da? Se på det som en slags "klubb", et samfunn der oss ikke-religiøse hører til for å kunne ha koselige sammenkomster og feiringer av konfirmasjon, navnefest, bryllup og begravelse/minnesamvær uten noe slags kristelig pjittpjatt.

Hvorfor er alle så innmari i mot at folk skal ha slike tradisjoner, uten noe som helst kristelig tilhørlighet?

Sånn som vi viser kristne og andre religioner respekt, hvorfor er det så vanskelig for de under disse religionene å vise oss respekt bare fordi vi ikke tror? For et evig diskusjonstema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubbelille i huset her fikk valgkort fra kirken. :gjeiper: Han er ikke døpt, konfirmert borgelig og gift hos dommeren. Han er total ateist og ser ut som en kirkebrenner! :skratte:

Alikevel dukket altså valgkortet til kirka opp her med navnet hans på. Har noen snikmeldt ham inn i statskirka da mener dere? Forøvrig er han ikke en snarsint kar, han lo dypt og hjertelig lavmeldt slik han pleier og kasta kortet. :)

Ja vel, men da er han jo medlem da. Det hjelper ikke å kaste kortet og tro at man dermed er utmeldt.

For øvrig mener jeg ALLE i utgangspunktet skulle vært utmeldt, og så kunne de som ville vært medlemmer aktivt melde seg inn. DA hadde staten fått sett hvor mange som VIRKELIG hadde vært interessert i den statskirke-skiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nusse_*
For øvrig mener jeg ALLE i utgangspunktet skulle vært utmeldt, og så kunne de som ville vært medlemmer aktivt melde seg inn. DA hadde staten fått sett hvor mange som VIRKELIG hadde vært interessert i den statskirke-skiten.

Helt enig! :) Jeg mener at Den norske kirke ikke skal ha andre rettigheter enn andre tros- og livssynssamfunn. hadde et annet trossamfunn hatt så rotet medlemsregistre, hadde de blitt straffa hardt. Det norske hednigesamfunn (som egentlig er en gjeng morsomme gamle karer som har det gøy) hadde en annonse i Aftenposten for noen år siden, som sa at de som ikke ville være medlem der måtte si ifra. (ligner jo litt på det Den norske kirke gjør nå). Et eldre ektepar fra indre Agder var de eneste som sa ifra at de ikke ville være medlemmer der, så dermed er resten av Norges befolkning medlem. Tihi! :P selvfølgelig bare tull, men det setter jo det hele litt på spissen.

Ellerså må man huske at man ikke melder seg ut ved å svare på slippen som er med valgkortet fra Den norske kirke, man bare sier ifra at man ikke burde hatt det brevet i postkassa. For å melde seg ut må man skrive ut et eget skjema, eller gå på prestekontoret og gjøre det der. Helt høl i hue spør du meg, på valgkortet står alle opplysninger de trenger for å melde en ut, men jeg er sikkert på at de bare er vrange fordi de er redde for å miste medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betrakter

Det er mange merkelige reaksjoner som kommer til utløp i forbindelse med kirkevalget og forsøket på oppdatering av kirkens sentrale medlamsregister. Det er en del ateister som kritiserer kirken og tar avstand fra religion og gudstroen på grunn av manglende rasjonalitet. Men når det gjelder medlemskapsoppdateringen så oversvømmes de av følelser og blir fullstendig irrasjonelle i sin kritikk av kirken og gir kirken et fullstendig overdrevet og feilaktig ansvar utenfor alle proporsjoner. Det virker som om enkelte mener at fordi troen på gud er irrasjoenell så er alt kirken og de religiøse gjør galt.

Noen blander også inn "kirkens historie" og trekker frem heksebrenning m.m. Kirken er vår desidert eldste og største institusjon mange hundre år eldre enn noe annet. Antallet medlemmer (også etter en oppdatering) er vesentlig større enn noen annen institusjon/organisasjon (selv valgdeltagelsen ved stortingsvalg er mindre). Selvfølgelig vil det være gjort mange feil av mange mennesker i en institusjon som er så gammel og med så mange medlemmer. Man kan ikke dømme kirken eller en hvilken som helst institusjon i dag for hva som skjedd for flere generasjoner siden.

Innenfor en institusjon som den kristne kirke vil det selvfølgelig også være mange syn for og mot det meste. Jeg kom tilfeldig over en artikkel fra 1969 (aftenposten 21/7) hvor flere britiske biskoper tok til orde for å oppheve loven som forbød homoseksuelle handlinger. Dette møtte en sterk og samlet motstand fra politikerene i det britiske parlamentet mot å tillate slike "perversiteter". Når man leser enkelte innlegg i dag får man inntrykk av at hele kirken har vært samlet negative mot de homofile mens resten av samfunnet har vært positive. Det er selvfølgelig en svart/hvit tenkning som savner historisk belegg og som ikke burde uttrykkes av mennesker som gir seg ut for å være sakelige og rasjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Ellerså må man huske at man ikke melder seg ut ved å svare på slippen som er med valgkortet fra Den norske kirke, man bare sier ifra at man ikke burde hatt det brevet i postkassa. For å melde seg ut må man skrive ut et eget skjema, eller gå på prestekontoret og gjøre det der. Helt høl i hue spør du meg, på valgkortet står alle opplysninger de trenger for å melde en ut, men jeg er sikkert på at de bare er vrange fordi de er redde for å miste medlemmer.

Det er fordi ikke ateistkona skal kunne krysse av og sånn melde ut mann og voksne barn, eller førstemann til posthylla i hybelhuset skal få boltre seg fritt.

Jeg vil tro at når jeg krysser av, så sjekker de med tiden kirkebøkene, og finner utmeldinga. Ja, jeg antar de har gått gjennom kirkebøkene, og i det minste lager seg en liste over utmeldte, siden jeg ikke har hørt et pip. Hvis ikke er det kanskje en eller annen eks som gjør det for meg, i "god" tro...

Vanskeligere er det når folk aldri har stått i kirkebøkene. Antar dette også kan sjekkes, men det er i dataverdenen enklere å sjekke opplysninger som er ført inn i et register, enn noe som ikke står der, når store deler av registeroppdateringene er ført for hånd over flere tiår i hundrevis av geografisk spredte protokoller.

Slapp av. Det verste som kan komme til å skje, er at du havner i himmelen, hvis du dør før du får ordna med utmeldingen...

:gullengel::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det underlige for meg etter å ha hørt om alle historiene om de som har fått valgkort uten å være medlem er at jeg faktisk er medlem (både døpt og konfirmert i den norske kirke, og har ikke gjort noe som helst for å melde meg ut) - og har ikke fått valgkort til kirkevalget i det hele tatt.

Nå har jeg riktignok flyttet tilbake til Norge etter lang tid i utlandet, men det var da i slutten av mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det underlige for meg etter å ha hørt om alle historiene om de som har fått valgkort uten å være medlem er at jeg faktisk er medlem (både døpt og konfirmert i den norske kirke, og har ikke gjort noe som helst for å melde meg ut) - og har ikke fått valgkort til kirkevalget i det hele tatt.

Nå har jeg riktignok flyttet tilbake til Norge etter lang tid i utlandet, men det var da i slutten av mai...

Feilen går begge veier. Det er også en del som er medlemmer/ønsker å være registrert som medlem og som har falt ut av registeret. Disse vil ikke få valgkort og bør gi beskjed om at de er medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20 500 (d.v.s. 0.65%) som har meldt at de feilaktig er oppført som medlem av kirken. Ut fra innleggene i diskusjonforumene kunne man få inntrykk av at tallet var adskillig høyere. Så enten har folk glemt/utsatt å sende inn eller så viser dette hvordan et lite mindretall kan dominere en debatt og dermed gi inntrykk av at de er mange flere enn de egentlig er.

Dette er også en liten påminnelse om å sende inn valgkortet for de som ikke er og skal være medlem og at de som ikke har fått kort men mener de skal være medlem for å gi beskjed. Det er i alles interesse at dette blir riktig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...