Gå til innhold

Kirken nedringt av rasende ikke-medlemmer


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

http://www.dagbladet.no/2009/08/06/nyheter...s/valg/7532637/

Statskirken har sendt ut valgkort også til ikke-medlemmer, og det er det nok mange her også som har meninger om.

Fordi jeg er så ung (og fortsatt litt dum), lurer jeg på:

Får alle valgkort? Jeg fikk et i posten, men kan ikke huske om det sto "kjære medlem" på det, men jeg er ganske sikker på at det ikke fulgte med noen konvolutt.

Hvordan vet jeg om jeg fortsatt er medlem? Jeg har aldri deltatt i noen kirkelige aktiviteter (bortsett fra noen få gudstjenester (julaften o.l.), men da som bidragsyter i form av musikalsk innslag) og er konfirmer i Human-etisk forbunds regi. Kan ikke huske jeg noen gang har meldt meg ut derfra, så da er jeg vel medlem der enda?

Kan jeg stå oppført i to registre, altså både Human-Etisk forbund og statskirken?

Takk for svar! :)

Endret av Aniria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg stå oppført i to registre, altså både Human-Etisk forbund og statskirken?

Ifølge andre på forumet er det faktisk ikke lov å være med i flere trossamfunn. Så jeg gleder meg til du får en bot i postkassa, signert staten, som følge av at en annen statlig organisasjon har oppført deg mot din vilje.

Jeg skjønner godt at det er mange som vil stemme mot staten til valget. Staten er ikke deg og meg. Staten er en samling mennesker med makt som hviler på hva en annen stor gruppe mennesker ser seg tjent med, blant annet å ha statskirke for lettere å kunne kontrollere utviklingen hos religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nå har jeg funnet ut hva slags valgkort det var snakk om! I disse valgtider tenkte jeg automatisk på stortingsvalget, og var faktisk ikke klar over at det fantes et kirkevalg! Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag.

Kan man forresten være "tro- og livssynsløs", altså at man ikke står oppført noe som helst sted? Eller blir det litt som med partier, at dersom man ikke er medlem i noe parti kan hvilket som helst av dem sette deg opp på sin liste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nå har jeg funnet ut hva slags valgkort det var snakk om! I disse valgtider tenkte jeg automatisk på stortingsvalget, og var faktisk ikke klar over at det fantes et kirkevalg! Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag.

Kan man forresten være "tro- og livssynsløs", altså at man ikke står oppført noe som helst sted? Eller blir det litt som med partier, at dersom man ikke er medlem i noe parti kan hvilket som helst av dem sette deg opp på sin liste?

Nei, du kan velge fritt om du vil være medlem av tros- og livssynssamfunn.

Før i tiden var det sånn at man automatisk ble oppført som medlem av Statskirken via folkeregisteret når man som nyfødt fikk tildelt personnummer og navn. Sånn skal det ikke være lenger, men det glipper visst innimellom... Her har vi meldt ut både udøpte barn og utmeldte foreldre. Mannen min har faktisk måttet melde seg ut to ganger... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an at man ikke er medlem av noe tro- eller livsynssamfunn. Selv om du er konfirmert med HEF betyr det ikke at du er medlem, man trenger ikke å være medlem for å få konfirmere seg der. Hvis du hadde meldt deg inn og også hadde vært med i statskirken hadde du fått beskjed om dette, og at du må velge en av dem.

At du har fått valgkort fra kirken betyr at du står oppført som medlem der. Dersom du ikke er døpt er dette feilaktig, og du bør melde fra om at du ikke skal være medlem. Dersom du er døpt, og ikke vil være medlem, må du melde deg ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, nå har jeg funnet ut hva slags valgkort det var snakk om! I disse valgtider tenkte jeg automatisk på stortingsvalget, og var faktisk ikke klar over at det fantes et kirkevalg! Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag.

Kan man forresten være "tro- og livssynsløs", altså at man ikke står oppført noe som helst sted? Eller blir det litt som med partier, at dersom man ikke er medlem i noe parti kan hvilket som helst av dem sette deg opp på sin liste?

Jeg står ikke oppført noen steder.. Meldte meg ut av statskirken og har aldri meldt meg inn i noe annet.. Så vidt jeg vet er jeg "tro- og livssynsløs" og fornøyd med det..

Trodde ikke partier hadde lov å føre deg opp på lister heller.. Har ikke dette noe med personvern å gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe kirkevalgkort. Jeg har fått valgkort i forbindelse med stortingsvalget, og trodde at det var dette kortet Dagbladets artikkel handlet om. Litt forvirring der, altså. Selv har jeg aldri hatt "problemer" med statskirken tidligere, og mener mine foreldre meldte meg inn i HEF da jeg var liten. Nylig fikk jeg et blad derfra også, så da regner jeg med at alt er greit.

Takk for svar, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/08/06/nyheter...s/valg/7532637/

Statskirken har sendt ut valgkort også til ikke-medlemmer, og det er det nok mange her også som har meninger om.

Fordi jeg er så ung (og fortsatt litt dum), lurer jeg på:

Får alle valgkort? Jeg fikk et i posten, men kan ikke huske om det sto "kjære medlem" på det, men jeg er ganske sikker på at det ikke fulgte med noen konvolutt.

Hvordan vet jeg om jeg fortsatt er medlem? Jeg har aldri deltatt i noen kirkelige aktiviteter (bortsett fra noen få gudstjenester (julaften o.l.), men da som bidragsyter i form av musikalsk innslag) og er konfirmer i Human-etisk forbunds regi. Kan ikke huske jeg noen gang har meldt meg ut derfra, så da er jeg vel medlem der enda?

Kan jeg stå oppført i to registre, altså både Human-Etisk forbund og statskirken?

Takk for svar! :)

Slik jeg forstår denne artikkelen så står du fortsatt oppført som medlem av statskirken (men jeg har ikke lest hele artikkelen).

Kansje det blir mer fokus på denne problemstillingen i tiden som kommer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår denne artikkelen så står du fortsatt oppført som medlem av statskirken (men jeg har ikke lest hele artikkelen).

Kansje det blir mer fokus på denne problemstillingen i tiden som kommer ?

Neida, det hele er jo oppklart:

Jeg har ikke fått noe kirkevalgkort. Jeg har fått valgkort i forbindelse med stortingsvalget, og trodde at det var dette kortet Dagbladets artikkel handlet om. Litt forvirring der, altså. Selv har jeg aldri hatt "problemer" med statskirken tidligere, og mener mine foreldre meldte meg inn i HEF da jeg var liten. Nylig fikk jeg et blad derfra også, så da regner jeg med at alt er greit.

Takk for svar, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubbelille i huset her fikk valgkort fra kirken. :gjeiper: Han er ikke døpt, konfirmert borgelig og gift hos dommeren. Han er total ateist og ser ut som en kirkebrenner! :skratte:

Alikevel dukket altså valgkortet til kirka opp her med navnet hans på. Har noen snikmeldt ham inn i statskirka da mener dere? Forøvrig er han ikke en snarsint kar, han lo dypt og hjertelig lavmeldt slik han pleier og kasta kortet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shakeitlikejello

Jeg sender kortet tilbake med beskjed om utmelding. Ikke at jeg for det første var lovlig medlem.. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jolla_*
Gubbelille i huset her fikk valgkort fra kirken. :gjeiper: Han er ikke døpt, konfirmert borgelig og gift hos dommeren. Han er total ateist og ser ut som en kirkebrenner! :skratte:

Alikevel dukket altså valgkortet til kirka opp her med navnet hans på. Har noen snikmeldt ham inn i statskirka da mener dere? Forøvrig er han ikke en snarsint kar, han lo dypt og hjertelig lavmeldt slik han pleier og kasta kortet. :)

I "kortet" (som ikke er et kort, men en bunke papirer som hengersammen i to ender) er det en svarkonvolutt, og på forsiden står det "Har vi sendt denne feil?" eller noe lignende, der skriver du under og krysser av for at du ikke er medlem. Så returnerer du hele skiten ;)

Ikke noe problem..

Er ikke emdlem selv, og fikk sånt valgkort. Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk gidder å ringe og skjelle ut en stakkars sekretær, når det er så enkelt å bare sende tilbake!

Og hvis man har en liten faen i seg, så kan man jo evt fylle opp den svarkonvolutten med det tyngste man finner. De konvoluttene er det nemlig mottaker som betaler, :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Er ikke emdlem selv, og fikk sånt valgkort. Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk gidder å ringe og skjelle ut en stakkars sekretær, når det er så enkelt å bare sende tilbake!

Det er mange som tror at det hjelper å ringe og skjelle ut noen. Er ringevikar på et sentralbort (som i at de ringer meg ved behov, ikke at jeg vikarierer for alle de som evt skulle ringt ;) ), og det er utrolig mange som kjefter og smeller før jeg får lagt inn at "da må du sende en skriftlig klage dit og dit". Noen tror også at alt løser seg om de får snakka med "sjefen sjøl" (hvem skulle det vært i i dette kirkevalgtilfellet?) og om de får kjefta huden vår full.

Til alle dere: Sorri, jeg bryr meg ikke. Kan jeg sette deg over til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!! Jeg fikk også valgkort (til tross for at jeg ikke er døpt, tror verden ikke kan sies å ha noen klar mening, og tror alt er bestemt av fysiske lover). Jeg har kommet på bedre tanker etter forrige diskusjon, og regner faktisk med å stemme inn kandidater til både menighetsråd og bispe-et-eller annet. Jeg skal bare passe på at jeg stemmer inn mennesker som ønsker å brenne homofile, piske mennesker som har sex uten å ha statens og kirkens velsignelse, og folk som mener det er en synd å drikke alkohol. Jeg vil rett og slett gjøre mitt for at kirken fylles opp med så jævlige folk som det går an, for da kanskje det blir vanskeligere for våre maktkåte, kyniske formyderpolitikere å holde på denne dinosauren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke medlem av Statskirken, og har aldri fått valgkort. Så yay, det funker av og til!

Ellers ser jeg heller ikke noe poeng i å ringe og skjelle ut menighetssekretærer så de blir syke av det til slutt. Det er merkelig og uakseptabelt at Kirken ikke har klart å rydde opp i medlemsrotet, siden løfte om dette ble gitt allerede i 1998. Men den utskjellingen synes jeg bare er iditoisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en gjeng dere er.

Håper aldri jeg behøver å møte dere irl, for dere høres ikke helt gode ut.

Tror for øvrig de fleste er glad dere ikke er medlem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Noen tror også at alt løser seg om de får snakka med "sjefen sjøl" (hvem skulle det vært i i dette kirkevalgtilfellet?) og om de får kjefta huden vår full.

Du må da skjønne at du da må sette dem over til Vår Herre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke partier hadde lov å føre deg opp på lister heller.. Har ikke dette noe med personvern å gjøre??

Alle kan føres opp på partilister, hvis de ikke er medlem av et annet parti.

jeg synes det er flott og på tide at det blir tatt en skikkelig opprydning i kirkeregisteret, men det forutsetter jo at de som får valgkort og ikke skulle hatt det faktisk krysser av på forsiden og sender tilbake i svarkonvolutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror også at alt løser seg om de får snakka med "sjefen sjøl" (hvem skulle det vært i i dette kirkevalgtilfellet?)

Det må nesten være Gud det da. :fnise:

Jeg hadde ikke gitt meg før jeg hadde fått snakke med henne, og hvis jeg til slutt fikk snakke med henne ville jeg sannsynligvis vært litt spakere enn overfor sekretæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...