Gå til innhold

Kirken nedringt av rasende ikke-medlemmer


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

For en gjeng dere er.

Håper aldri jeg behøver å møte dere irl, for dere høres ikke helt gode ut.

Tror for øvrig de fleste er glad dere ikke er medlem...

Huh? Hva er galt nå, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må da skjønne at du da må sette dem over til Vår Herre ;)

Men da trenger de jo ikke telefon i det hele tatt, da. Det blir som å ringe et 800-nummer med telefonsvarer, bare uten pip... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ateist

Jeg ble også rasende da jeg fikk dette kortet i posten, der det stod at jeg var medlem. Jeg er ikke døpt en gang! Har gått rundt i 21 år og vært storfornøyd med å ikke være medlem av noe som helst innen for hjernevaskingsreligionen. Utrolig at de har tatt seg den friheten å føre opp folk automatisk. Det fulgte i allefall med en rubrikk på dette kortet, der man kan skrive under og sende gratis tilbake om man ikke er døpt, utmeldt osv. Jeg sendte forøvrig også en mail til kirkerådet, og fikk dette svaret:

"Hei,

dersom du er registrert i medlemsregisteret uten å være døpt, eller er tidligere utmeldt, er det en feilregistrering som Kirkerådet bare kan beklage. Det er dessverre mange slike feiloppføringer i registeret, men de er ikke gjort med overlegg av noen.

Feilene har en ganske komplisert teknisk historikk. Kort forklart stammer de fra opprettelsen av det første elektroniske registeret på 1990-tallet da Stortinget bestemte at man skulle legge folkeregisteret til grunn for Dnk's register, for deretter å plukke ut alle som ikke skulle være medlemmer. Kirkerådet advarte mot denne formen for opprettelse av medlemsregisteret, men Stortinget og vekslende regjeringer vedtok det likevel. Overføringsmetoden tok ikke høyde for omfattende feilkilder som senere har forplantet uriktig eller mangelfull registrering til nyere versjoner av registeret.

Den norske kirke ønsket aldri feil eller mangelfulle oppføringer i sitt medlemsregister, og har forståelse for frustrasjonen dette har skapt. Feiloppføringer tjener jo heller ikke kirken på noen måte - gir bare merarbeid og dårlig omdømme. Mange tror at kirken får økt driftstilskudd pga feiloppføringer, men det stemmer ikke. Den norske kirke får ikke pengestøtte etter antall medlemmer, dette er budsjettspørsmål i stat og kommune.

Kirkerådet kan som sagt bare beklage og takke for alle henvendelser som hjelper med å rydde opp i registeret. Både Kirkerådet og lokale menighetskontorer jobber kontinuerlig med å rydde opp i disse.

Det er også derfor valgkortet du har fått i posten ber om at alle som er feiloppførte returnerer det slik at man kan slette ved elektronisk strekkodelesing. Dette er første gang Dnk har fått bevillinger til å sende brev til alle som står i registeret, og om dere som er feiloppførte returnerer valgkortet hjelper dere stort med å få ryddet opp i dette én gang for alle. Samtidig gir strekkodeslettingen en mulighet til å føre bedre statistikk over feilregistreringene til videre rapportering.

Kirkeloven knytter kirkemedlemskap til dåp. Kun døpte er derfor medlemmer i Den norske kirke. Det høres kanskje litt rart ut, men etter norsk lov har du, såfremt du ikke er døpt, heller ikke vært medlem av kirken selv om det har stått feil i registeret. Tilsvarende vil døpte som ikke er registrert, likevel være medlemmer - det gjelder dessverre også noen tusen personer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek

Om man blir rasende av en slik liten bagatell. Så burde de se inn i seg selv om jeg hadde fått noe fra statskirken som jeg ikke er medlem av så hadde jeg bare kastet det.

Det er helt idiotisk hvor enkelt folk lar seg iritere over en bagatell som det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man blir rasende av en slik liten bagatell. Så burde de se inn i seg selv om jeg hadde fått noe fra statskirken som jeg ikke er medlem av så hadde jeg bare kastet det.

Det er helt idiotisk hvor enkelt folk lar seg iritere over en bagatell som det

For meg er det ikke en bagatell. Jeg har bevisst valgt å være religionsnøytral mye fordi religion fører så mye vondt med seg. '

For meg var det et overtramp å finne ut at jeg hadde vært "medlem" i ti år- uten å få beskjed.

Jeg synes det er mildest talt merkelig at kirken ikke har varslet sine "medlemmer" før nå- 10 år etter.

Jeg er en av dem som har sendt flere mailer...først i januar, da jeg tilfeldigvis fant ut at både jeg og mine barn- ingen av oss døpt eller konfirmert sto oppført som medlemmer.

Så igjen nå- da jeg fant ut at mailen jeg fikk i januar (som bekreftet at jeg nå var utmeldt) bare var bullshit! Jeg sto FREMDELED oppført. De hadde ikke strøket meg- selvom jeg både ringte OG sendte mail og fikk bekreftelse på at jeg var strøket TO ganger!

Det er synd for de som har tro på Statskirken og for dem som er ansatt der at de ødelegger troverdigheten sin på denne måten.

Men for å komme tilbake til innlegget ditt. Det som er en bagatell for deg- er noe mye mer for meg. Kanskje fordi jeg har et veldig bevisst forhold til religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkuratt det med å være bevisst på sin religion har ingenting med om en blir sint eller oppgitt. Det er mange som vet hva en tror og ikke tror uten at en blri helt fra seg hvis det skulle være noe feil i noen registre. Du vet jo uansett best hva du tror samme hvor du står oppført.

Nå synes jeg det er bra at folk melder seg ut hvis de vil det, og det skulle ikke være nødvendig å gjøre det flere ganger. Selv har jeg aldri vært medlem og ingen har så langt prøvd å melde meg inn heller. Nå er de fleste i familien min pinsevenner så kirken vil kanskje ikke ha slike inn i kirken ;) Jeg ble hvertfall ikke meldt inn noe sted da jeg meldte meg ut av pinsevennenes trossamfund.

Skulle nesten ønske jeg fikk velge hvem som skulle være med i de forskjellige rådene i kirken. Det ville vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette medlemsrotet ikke kirkens ansvar men de politiske myndigheter som ikke har villet bevilge midler til en seriøs gjennomgang. Og det er både "røde" og "blå" regjeringer som ikke har villet dette.

En annen sak er at dette har ikke hatt annen konsekvens enn det ukomfertable for det aktuelle ikke-medlemmene. Kirken har ikke fått noe mere eller mindre penger på grunn av galt medlemstall. En mindre endring av prosentsatsen (fra f.eks. 84% til 82%?) som støtter kirken har også liten betydning for kirkens innflytelse i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man blir rasende av en slik liten bagatell. Så burde de se inn i seg selv om jeg hadde fått noe fra statskirken som jeg ikke er medlem av så hadde jeg bare kastet det.

Det er helt idiotisk hvor enkelt folk lar seg iritere over en bagatell som det

Det er jeg sååå enig i.

Også lurer jeg på en ting: Hvor begraves personer som ikke vil ha noe å gjøre med kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
Også lurer jeg på en ting: Hvor begraves personer som ikke vil ha noe å gjøre med kirken?

På en kirkegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en kirkegård

Men de vil egentlig ikke begraves der? Og de vil helst ikke ha en sermoni der i forbindelse med sin begravelse?

Hvis de synes det er ok å begraves på en kirkegård forstår jeg ikke hvorfor de blir rasende fordi de står som medlemmer i statskirken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Men de vil egentlig ikke begraves der? Og de vil helst ikke ha en sermoni der i forbindelse med sin begravelse?

Hvis de synes det er ok å begraves på en kirkegård forstår jeg ikke hvorfor de blir rasende fordi de står som medlemmer i statskirken...

I Norge er det vel kun tillatt å begrave noen i vigslet jord. Dette er grunnen til at man blir begravet på en kirkegård, uansett om man vil eller ikke.

Man står fritt til å velge om man vil ha noen sermoni eller ikke, men kan ikke velge å bli begravet utenfor en kirkegård eller annen vigslet grunn. Om alle synes dette er ok eller ikke er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter ikke kirkegård, det heter gravlund. Og mennesker fra alle religioner jordfestes på gravlunder, med mindre de har andre ønsker som fylkesmann godkjenner (dvs. få spredd asken sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
For meg er det ikke en bagatell. Jeg har bevisst valgt å være religionsnøytral mye fordi religion fører så mye vondt med seg. '

For meg var det et overtramp å finne ut at jeg hadde vært "medlem" i ti år- uten å få beskjed.

Jeg synes det er mildest talt merkelig at kirken ikke har varslet sine "medlemmer" før nå- 10 år etter.

Jeg er en av dem som har sendt flere mailer...først i januar, da jeg tilfeldigvis fant ut at både jeg og mine barn- ingen av oss døpt eller konfirmert sto oppført som medlemmer.

Så igjen nå- da jeg fant ut at mailen jeg fikk i januar (som bekreftet at jeg nå var utmeldt) bare var bullshit! Jeg sto FREMDELED oppført. De hadde ikke strøket meg- selvom jeg både ringte OG sendte mail og fikk bekreftelse på at jeg var strøket TO ganger!

Det er synd for de som har tro på Statskirken og for dem som er ansatt der at de ødelegger troverdigheten sin på denne måten.

Men for å komme tilbake til innlegget ditt. Det som er en bagatell for deg- er noe mye mer for meg. Kanskje fordi jeg har et veldig bevisst forhold til religion.

Bagatell er hva det er.

Og jeg har et bevist forhold til religion. Men jeg synes uansett det er en bagatell

men jeg vet at jeg ikke står heldigvis har aldri gjort det kommer aldri til å gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
Det heter ikke kirkegård, det heter gravlund. Og mennesker fra alle religioner jordfestes på gravlunder, med mindre de har andre ønsker som fylkesmann godkjenner (dvs. få spredd asken sin).

Det kan kalles både Kirkegård og gravlund

En gravlund eller en leggplass er et område som er satt av til begravelser av avdøde mennesker. I Norge er gravlundene ofte lagt i forbindelse med ei kirke. Om det finnes ei kirke der kalles det gjerne en kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter ikke kirkegård, det heter gravlund. Og mennesker fra alle religioner jordfestes på gravlunder, med mindre de har andre ønsker som fylkesmann godkjenner (dvs. få spredd asken sin).

Men det er uansett folk ansatt i kirken som gjør jobben? Eller er det f.eks en ansatt i humanetisk forbund som kommer og graver hullet i bakken og dekker over jord, planerer og sår gress etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er uansett folk ansatt i kirken som gjør jobben? Eller er det f.eks en ansatt i humanetisk forbund som kommer og graver hullet i bakken og dekker over jord, planerer og sår gress etterpå?

Trodde det var kommuneansatte, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
Trodde det var kommuneansatte, jeg.

Det kan være både kommuneansatte og folk som hører til kirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har ihvertfall kommunen egen gravferdsetat, og kommunal sommerjobb på gravlunden er veldig populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...