Gå til innhold

-Nordmenn har blitt mer gjerrige


Rosalie

Anbefalte innlegg

Dere som er så negative til tiggere fra øst-europa, hvilket syn har dere på flyktninger og innvandrere som kommer hit? Dere sponser jo dem også, ikke ved å putte to kroner i et krus, men ved å betale skatt. Er dere like negative til dem?

Økonomiske "flyktninger" er like mye tiggere tiggere, men de får sine kronestykker og boliger fra staten. Det er en svært liten prosent av innvandrere som er legitime flyktinger. Man slipper ihvertfall vasse i dem på gata og se dem strødd over hele bybildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse er gullgravere som stormer hit som om det var Klondyke. Disse menneskene skyr fysisk arbeid. Lykkejegere. Slutt å gi, så kommer de ikke igjen neste sommer. Hver krone dere gir sier "velkommen tilbake neste år og spre ryktet der hjemme"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke penger til tiggere. Klarer de å komme seg fra øst-europa for å tigge er de ikke fattige nok, eller de kom seg hit ved hjelp av bakmenn. Da gir jeg heller pengene mine til organisasjoner jeg stoler på, hvor pengene går til de som trenger det.

Mine penger og mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke penger til tiggerne, både fordi jeg har lite penger (hittil i år har jeg tjent ca 40 000, resten av året skal jeg leve på studielån) og fordi jeg ikke ser at jeg kan gjøre noens liv bedre på den måten. Tiggerne irriterer meg ikke så veldig, der jeg bor holder de seg forholdsvis stille, unntatt trekkspillgnålet, og jeg har ikke opplevd at de er aggressive eller frekke.

Jeg mener også at det burde vært mulig for mange av dem å ha sesongjobber på gårder slik mange andre østeuropeere har. Jada, de er romani, og de lever på en annen måte enn oss, men når de uansett er på våre kanter og har tenkt å bli noen måneder kunne det vel vært ok å plukke jordbær eller gjøre annet ufaglært gårdsarbeid. Jeg har tilknytning til landbruket selv og vet at det er MANGE som trenger arbeidskraft om sommeren, og ikke stiller andre krav til arbeidstaker enn at de møter opp og gjør så godt de kan, og de ansetter gjerne utlendinger. Romfolket har dårlig rykte, samtidig er jeg sikker på at mange ville gitt dem en sjanse til å jobbe og latt dem bli så lenge de oppførte seg ok. Jeg må innrømme at jeg også er forutinntatt pga alt som skjer (men anbefaler å lese siste Morgenbladet), men man må gi enkeltpersoner en sjanse til jobb DERSOM de vil ha det, og jeg vet av egen erfaring at ikke alle romani er upålitelige. Men mange av dem er det dessverre, de vet å utnytte vårt samfunn fordi de selv ikke identifiserer seg med det (og det er selvforsterkende fordi de også blir diskriminert i endel land... men de spiller godt opp under det selv ved å sette seg i offerrolle - mye mer enn innvandrere fra Afrika og Asia i de samme landene f eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at de klarer å spre ordet om hvor gjerrige vi er i hjemlandet sitt, slik at vi slipper å måtte må sikksakk mellom alle tiggerne neste år.

Haha, det samme tenkte jeg.

Nå slipper vi sikker (forhåpentligvis) tiggerne snart. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Dere som er så negative til tiggere fra øst-europa, hvilket syn har dere på flyktninger og innvandrere som kommer hit? Dere sponser jo dem også, ikke ved å putte to kroner i et krus, men ved å betale skatt. Er dere like negative til dem?

Er dere like negative til dem?

Ja

Særlig når de såkalt flyktningene i 99 prosent av tilfellene er lykkejegere, og innvandrere skal vi ikke ha siden vi har hatt innvandringsstopp fra 1975 var det vel. Arbeidsinnvandrere som gjør nytte for seg, er noe annet.

Særlig disse "enslige barn"-flyktningene får jeg dilla av. Ser man på bilder av dem, ser de jo ut som de er nærmere folketrygden enn barnetrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
For at de reiser hit og tigger? Eller for at de har havnet i den situasjonen?

Sigøynere, for det er det de er, har ikke havnet i noen situasjon, de har satt seg dit selv. Sigøynere jobber ikke, det er ikke del av dere "kultur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Klart vi misliker tigging. Men det jo fordi vi selv er blitt så rik. Har fordelingen vært mer rettferdig her i verden, hadde ikke disse hatt behov for å tigge.

Når det gjelder signøynere, kunne du hatt så rettferdig fordeling du vil her i verden: tiggere og tyver ville de fortsatt vært. De vil ikke inn i normalsamfunnet, de vil ikke bidra med noe i form av arbeidsinnsats, de skal leve som farende folk.

Jeg husker for mange år siden Oslo hadde den såkalte sigøynerhjelpen: eget kontor, egne saksbehandlere som skulle følge dem opp, nye boliger fikk de, for de kunne ikke bo i boliger som hadde vært bebodd av andre før dem, da gikk nemlig åndene igjen, penger fikk de. Hva endte det ganske raskt med: boligene de fikk ble rasert av dem selv, bo der skulle de ikke, ut på veien igjen til det livet de ville leve. La dem gjøre det da, men kom ikke her å si det er synd på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig i mot at SV og AP bruker så mye av skattepengene til flyktninger, innvandrere og andre enn nordmenn som "bare er innom".

Jeg gir ikke penger til tiggere og er i mot at skattepengene vi betaler til fellesskapet skal gå til så mye unødvendig som innvandrere, tiggere og asylsøkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
TV2 i kveld kl 22.30. Om hjemløse i Oslo.

http://www.tv2.no/tvguide/article2840261.ece

Hjemløse ja, men samtidig veldig selvforskyldt. Jeg hadde stor sympati for paret dokumentaren fulgte, som de menneskene de er.

Men i et mer samfunnsgenerelt perspektiv kan man si at paret har et valg: å slutte med heroin. Det er visst veldig vanskelig å slutte når man først har begynt, så det er sikkert ikke lett. Men det skal være mulig, spesielt når man er to, og kanskje med hjelp fra flere.

Det finnes trygdeordninger for hjemløse i Norge: de kan mottat sosialstønad og få leilighet og penger til mat og et fungerbart liv. De kunne også ha fått seg jobber: det er nok av jobber i transport- og servicenæringen i Norge.

Men disse to er hektet på heroin, alt de tenker på er å få penger til neste sprøyte. Slik går bare dagene for de to mens de raver gatelangs rundt i Oslo.

Er det da samfunnets ansvar å huke disse to inn til tvangsbehandling gang på gang, eller er det de to personenes eget ansvar og valg at de lever slik de gjør?

Jeg mener de er i en selvforskyldt situasjon, i tillegg til at de vet at det finnes sosiale støtteordninger med bosted - men de har valgt å være avhengige av narkotika, og da vet de at ingen vil ha de - bortsett fra frivillige organisasjoner og sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går på T-banen så kom en av disse utenlandske trekkspillspillere inn i t-banen med trekkspill og en forsterker? som han trillet.

Han sto i midtgangen og begynte å spille. Spilte i noen stasjoner. For så å gå rundt med en kopp og samle inn penger. Da gikk han videre til neste vogn og gjorde det samme.

Jeg synes ikke noe om denne måten å tigge på. Det er en ting når de spiller trekkspill på stasjonen og man bare kan gå forbi. Men det kan man ikke på t-banen. Da er man stuck og nødt til å høre på musikken. Jeg måtte skru opp på mp3 spilleren for å overdøve ham.

Ingen sa noen ting. Men folk reagerte ved å trekke seg unna ham. Og jeg var faktisk overrasket at det var folk som ga ham penger. Men dette lignet mer på tigging enn at han fikk penger for at han spilte fint. Han spilte bare par stasjoner. Han viste i hvertfall sin besøkelsestid. Tror ikke folk hadde tolerert det over lengre avstander. Men dette er sikkert en konsekvens av at nordmenn gir mindre penger når de står ute og spiller og må derfor komme på mer kreative steder å tigge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fugl Fønix
Jeg støtter ikke organisert kriminalitet.

Det gjør ikke jeg heller, og en stor del av de utenlandske tiggerne driver organisert kriminalitet under skalkeskjul av tigging, selging av diverse varer etc. Kanskje jeg er forferdelig gjerrig og ser ting veldig svart/hvitt, men av den grunn gir jeg ikke til de utenlandske. Jeg kjøper Megafon (Bergens svar på =Oslo), og gir gjenre noe ekstra ved kjøp av dette, men gir ikke penger til tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Ringnes_*

Hver dag ser jeg mennesker som gir penger til tiggerne. Er det slik at vi gir mindre, eller kan det være at vi gir like mye som før, men at det nå er mange flere tiggere og derfor får hver enkelt mindre?

Selv legger jeg aldri penger i pappkrusene. Jeg er lei av alt maset hver bidige dag. Dette er min rett, og kom ikke her og kall meg gjerrig eller egoistisk. Jeg gir penger til andre formål. Nordmenn er ikke så gjerrige som flere her i tråden vil ha det til. Ta en titt på hvor mye Kreftforeningen og andre får i testamentariske gaver F. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du helt idiot? de er ikke her lovlig så de kan ikke skaffe seg vanlig arbeid, hverken som jordbærplukker eller noe annet.

Mulig andre har svart på dette, men:

Romania og Bulgaria og Polen etc er medlem av EU. Det betyr at alle innbyggerne i de landene kan komme hit på lovlig 3 mnd turistvisum, og om de i den perioden skaffer seg arbeid, så kan de søke om (og vil få) arbeidstillatelse. Har de jobbet her en stund, vil de også kvalifisere til arbeidsløshetstrygd osv. Tiggere og gatemusikanter defineres som turister, ikke arbeidere, og har derfor ingen slike rettigheter.

Jeg synes det var ekstremt å lese om at busser fra øst-europa stopper utenfor Blå Kors for gratis lunsj (!) og derfor tvinger Blå Kors til å kutte utlendinger...

Synes også det i artikkelen var ekstremt å lese at de som ble intervjuet mente at den norske stat burde gi dem arbeid, og ikke være så kjip... Den norske stat har da vel ikke noe ansvar for dem!!! Hvorfor innbiller de seg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder signøynere, kunne du hatt så rettferdig fordeling du vil her i verden: tiggere og tyver ville de fortsatt vært. De vil ikke inn i normalsamfunnet, de vil ikke bidra med noe i form av arbeidsinnsats, de skal leve som farende folk.

Jeg husker for mange år siden Oslo hadde den såkalte sigøynerhjelpen: eget kontor, egne saksbehandlere som skulle følge dem opp, nye boliger fikk de, for de kunne ikke bo i boliger som hadde vært bebodd av andre før dem, da gikk nemlig åndene igjen, penger fikk de. Hva endte det ganske raskt med: boligene de fikk ble rasert av dem selv, bo der skulle de ikke, ut på veien igjen til det livet de ville leve. La dem gjøre det da, men kom ikke her å si det er synd på dem.

Samfunnet må akseptere romfolkets tradisjonelle levesett som et reisende folk. Det må derfor skaffes boliger, arbeid og skoler som er forenelig med deres måte å leve på. Samfunnet må være villig til å hjelpe romfolket på deres egne premisser og ikke tvinge dem til å leve slik nordmenn har gjort i århundrer.

Romkulturen er minst like verdifull som den norsk kultur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet må akseptere romfolkets tradisjonelle levesett som et reisende folk. Det må derfor skaffes boliger, arbeid og skoler som er forenelig med deres måte å leve på. Samfunnet må være villig til å hjelpe romfolket på deres egne premisser og ikke tvinge dem til å leve slik nordmenn har gjort i århundrer.

Romkulturen er minst like verdifull som den norsk kultur!

Det er forskjell på kultur og ukultur, kjære deg. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...