Gå til innhold

-Nordmenn har blitt mer gjerrige


Rosalie

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

"Anastasie er sulten. Ansiktet hennes virker tomt, hun har nesten ikke spist i dag. De få myntene som ligger i koppen strekker ikke langt.

Anasies ektemann lever av å samle flasker i Oslo. Heller ikke det gir rare inntekten.

- Vi sover i et lite telt. Til frokost deler vi en kopp kaffe. Siden mannen min samler flasker, kommer han over en del mat i søppelkassene. Denne tar han vare på, og dette er maten vi pleier å spise, sier hun til VG Nett."

Jeg pleier å gi noen kroner hvis jeg har småpenger. Tror neppe disse menneskene hadde sittet i timesvis og tigget hvis de hadde god råd.

Hvis jeg mistenker at personen har et rusproblem pleier jeg helller å spørre om jeg skal kjøpe noe til han. Mange setter pris på å få en pølse eller en hamburger. En gang fulgte jeg en som var dårlig til legevakta. Han ville at jeg skulle bli med han inn. Jeg betalte regninga og medisinene han fikk resept på.

Noen kroner, eller et smil og noen vennlige ord betyr så utrolig mye for dem som ikke har det så bra.

Tenk om dere selv en gang kommer i en slik situasjon. Hvordan ville dere likt å bli møtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har samlet inn for kanskje norges mest kjente og velrenomerte organisasjon

og jeg ble seriøst overasket over hvor lite villige folk var til å gi. Fløte MEG som en tigger som de rynket på nesen av selv om penegene ikke gikk til meg selvfølgelig

Beklager å måtte si det, men dette her har faktisk ingenting med hoveinnlegget å gjøre, nemlig at folk reiser til Norge på tiggerturne for så å hyle i avisen om at de ikke "tjener" nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samlet inn for kanskje norges mest kjente og velrenomerte organisasjon

og jeg ble seriøst overasket over hvor lite villige folk var til å gi. Fløte MEG som en tigger som de rynket på nesen av selv om penegene ikke gikk til meg selvfølgelig

Flere år har jeg hatt gleden av å være bøssebærer for TV-aksjonen. Og jeg lot meg forbause over hvor stor givervilje det var. Det gikk mest i knitrende sedler, og folk som var litt uforberedt endevendt nesten huset i myntjakta. Til og med folk jeg visste var dårlig stilte, og knapt hadde til mat (og alkohol) ga så det nesten kom svimerker rundt myntinnkastene. Jeg bor i en mellomstor kommune. Men har også gode erfaringer fra storby.

Riktignok ville jeg selv vært skeptisk hvis noen samlet inn i en pappkopp, og ikke en forseglet bøsse. I alle fall om de har en stor organosasjon i ryggen.

Men, flere og flere blir skeptiske til de store organisasjonene etterhvert. Ikke rart. Man hører jo at de bruker kommersielle bedrifter til å drive innsamling for dem, og at kun en brøkdel kommer organisasjonen til gode. Etter at vi har finansiert ledelsen i innsamlingsselskapenes mercedeser, skal gjerne generalsekretæren i den veldedige organisasjonen ha en, og så skal de selvsagt ha gallamiddag. Lite av hundringsen jeg gir går til den uheldige robåtmatros som svømmer rundt og prøver å hoste opp atlanteren, eller den halvt ihjelsultne jenta med oppblåst mage og en sky av fluer rundt seg. Er det så rart at folk blir litt kresne/kritiske til hvilke formål de gir til?

Det er nemlig det som er inntrykket jeg sitter med. Vi setter stadig innsamlingsrekorder, men er restriktive til hvem vi bruker pengene på. Penger vi først har vekslet til oss med slit, gangsperr, stive skuldre og sviende fotblad.

Før jeg hadde dratt til romania for å tigge, ville jeg solgt bilen. - Hvis jeg var sulten, og hvis jeg hadde hatt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Asfalt (Stavangers svar på =Oslo), men gir ikke til rumenere og andre tiggere i bybildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg gir aldri til tiggere. Jeg gir til enkelte veldedige organisasjoner, men langt ifra alle. Jeg gir konsekvent ikke til kristne organisasjoner som Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.

Ingen har rett på å få mine penger. Det ligger i ordet "mine"; det er ikke noen andre sine. Man er ikke kjip eller gjerrig om man ikke gir, man er snill og generøs om man gir. Om man krever å få andres penger, er man særdeles frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg gir aldri til tiggere. Jeg gir til enkelte veldedige organisasjoner, men langt ifra alle. Jeg gir konsekvent ikke til kristne organisasjoner som Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.

Ingen har rett på å få mine penger. Det ligger i ordet "mine"; det er ikke noen andre sine. Man er ikke kjip eller gjerrig om man ikke gir, man er snill og generøs om man gir. Om man krever å få andres penger, er man særdeles frekk.

Hvorfor gir du ikke til kirkens Bymisjon? De driver jo virksomhet for narkomane blant anent. Har jo ingenting med religion å gjøre...spiller ingen rolle hvilken profil organisasjonen har men hva og for hvem de gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg gir aldri til tiggere. Jeg gir til enkelte veldedige organisasjoner, men langt ifra alle. Jeg gir konsekvent ikke til kristne organisasjoner som Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.

Ingen har rett på å få mine penger. Det ligger i ordet "mine"; det er ikke noen andre sine. Man er ikke kjip eller gjerrig om man ikke gir, man er snill og generøs om man gir. Om man krever å få andres penger, er man særdeles frekk.

Jeg synes at man ER kjip hvis man har litt til overs og ikke hjelper de som trenger det litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir du ikke til kirkens Bymisjon? De driver jo virksomhet for narkomane blant anent. Har jo ingenting med religion å gjøre...spiller ingen rolle hvilken profil organisasjonen har men hva og for hvem de gjør

Jeg gir heller ikke til organisasjoner som ikke er religiøst nøytrale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor gir du ikke til kirkens Bymisjon? De driver jo virksomhet for narkomane blant anent. Har jo ingenting med religion å gjøre...spiller ingen rolle hvilken profil organisasjonen har men hva og for hvem de gjør

Selvfølgelig har Kirkens Bymisjon noe med religion å gjøre. Jeg gir ikke til organisasjoner som blander religion inn i veldedighet. Det er dårlig skjult misjonering. "Er du sulten? Vil du ha mat? Kom skal du få.. Forresten.. har du hørt om Jesus? Skal vi be bordbønn kanskje?". Mennesker som er i en vanskelig situasjon skal slippe å føle seg presset av takknemlighetsgjeld til å høre på jesussnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny gjest
er du helt idiot? de er ikke her lovlig så de kan ikke skaffe seg vanlig arbeid, hverken som jordbærplukker eller noe annet.

Ikke vær så kjepphøy og kall andre for idioter før du vet hva du snakker om.

Romania er et EU-land, og siden Norge er med i Schengen har alle borgere i EU rett til å reise hit. Så de rumenske tiggerne oppholder seg her lovlig. Ergo kan de også søke om arbeidstillatelse.

Les linken under:

http://no.wikipedia.org/wiki/EU#Medlemsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg leste denne artikkelen i lunchen på jobben i dag, og satte nesten kaffen i vranstrupen når jeg så overskriften.

Ærlig talt! Disse menneskene har selv valgt å komme hit til Norge, og at de ikke får inn penger på å dasse rundt som gatemusikanter er ikke vårt problem. Vil de ha penger, så får de ta seg en ærlig jobb slik som normale mennesker gjør, og hvis de ikke gidder det så kan de se til å pelle seg hjem igjen. Så enkelt er det. Å klage på at vi nordmenn er gjerrige hjelper dem ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men ingen medfølelse fra meg. Jeg gir ikke penger til utenlandsk subb som sitter gatelangs i Oslo og tigger penger, ei heller til gatemusikanter som ødelegger bybildet med den forferdelige radbrekkinga av musikk.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=565083

Håper at de klarer å spre ordet om hvor gjerrige vi er i hjemlandet sitt, slik at vi slipper å måtte må sikksakk mellom alle tiggerne neste år.

Helt enig. Jeg gir ikke til denne gjengen med kriminelle tapere. Kast dem ut av landet så fort som råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samlet inn for kanskje norges mest kjente og velrenomerte organisasjon

og jeg ble seriøst overasket over hvor lite villige folk var til å gi. Fløte MEG som en tigger som de rynket på nesen av selv om penegene ikke gikk til meg selvfølgelig

Når det er 10 forskjellige organisasjoner og tiggere som ber om penger bare på vei til jobb, så blir man mer selektiv til hvem man gir og hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
er du helt idiot? de er ikke her lovlig så de kan ikke skaffe seg vanlig arbeid, hverken som jordbærplukker eller noe annet.

Rumerne er her helt lovlig og kan jobbe om de ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan noen gi meg en grunn til å gi mine egen hardt opptjente penger, til en som bare sitter og spiller munnspill, eller hva de nå spiller? Eller til en som kun sitter med en plakat hvor det står "kan du hjelpe?" og et pappkrus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D-shol

Jeg kjøper gjerne =Oslo og lignende magasiner, jeg kunne gjerne ansatt en tilfeldig person til å rydde hagen eller gitt tomflasker til noen som faktisk gikk rundt og samlet dem sammen. Disse folka gjør en innsats for pengene de får, slik jeg gjør enn innsats for pengene jeg får og gir dem.

Men å gi penger til folk som blir skysset til Norge med fly eller i lekre biler og innlosjert i campinghytte for sommersesongen slik at de kan sitte å se stakkarslig ut på gata? Nix.

Jeg jobba på Narvesen midt i sentrum to sommere på rad. Vet dere hva pengene dere putter i koppene går til? Pølser og kaffe, røyk og spilleautomater på de dyreste kjedene i Norge. Hvis disse folka virkelig hadde vært trengende hadde de ikke kjøpt mat eller røyk på Narvesen, men gått på Bunnpris og kjøpt Kneip og et glass syltetøy.

Jeg bodde i nærheten av campingplassen de bodde på, og der stod den feiteste Mercedesen parkert. De hadde den største hytta og spiste burger på gatekjøkkenet hver dag.

Ei dame prøvde å tilby en av tiggerne ei ordentlig boblejakke, men fikk beskjed om at "hun kunne da ikke ha på en så fin jakke der hun satt, da ville ingen synes synd på henne". Da er du ikke trengende nok, altså. Jeg regner meg som et medmenneske og skulle ønske jeg kunne hjelpe alle, men sorry: å putte penger i en kopp er ikke å hjelpe disse menneskene.

Det finnes norske tiggere også, narkomane som sitter på rompa med plakaten sin. Det finnes desverre smutthull som gjør at noen faller gjennom systemet, men de aller aller fleste kan få et eller annet å gjøre! Hvis vi gir dem penger for å gjøre ikkeno, vil de bare fortsette med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være medmenneskeligheten.

Jeg gir heller til utenlanske tiggere enn rusmisbrukere. Sistnevnte kan takke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ære være medmenneskeligheten.

Jeg gir heller til utenlanske tiggere enn rusmisbrukere. Sistnevnte kan takke seg selv.

De utenlandske tiggerne kan vel strengt tatt også takke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...