Gå til innhold

Skravletråd jan/feb 2010


Nótt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer til alle!

Hvem mangler vi nå da?

Og dere som har født..Hvordan var fødselen syns dere?

Jeg var førstegangsfødende og syns fødselen var ganske så annerledes enn det jeg hadde tenkt egentlig.

Fødselen var ikke så vondt generellt som jeg hadde fryktet selv om jeg ikke brukte noe smertestillende uten lystgass en liten periode.

Fødselen min tok 5 timer da så gikk rimelig fort.

Tok 5 timer,men spør du meg tok den halvparten av tia.ikke spør meg hvor tiden ble av.Men det er en ganske vanlig følelse og sitte igjen med har jeg skjønt.

Var en unik opplevelse og føde.Må jo bare oppleves :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble fødselen mye lenger enn jeg først antok, fra første rie til vesla var ute gikk det 34 timer. Og jeg hadde regelmessige rier i alle de timene - ganske så intenst og slitsomt, men definitivt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Her ble fødselen ganske så kontrastfylt, jeg fikk prøvd det meste! Jeg kom på fødeavd med 4 cm åpning og rier hvert 2-3 minutt, gikk fra fire til 8 cm på mindre enn to timer - i badekar, med en akupunkturnål i bakhodet - fin opplevelse! Så var det bom stopp - 8 cm åpning i maaaange timer, med gode, sterke rier. Brukte bare akupunktur under denne fasen.

Ble sendt til en annen avd på sykehuset der de har epidural og div og ble "påtvunget" epidural og riestimulerende drypp - uten effekt. UL viste at babyen lå litt feil og ikke ville greie å skru seg ned i bekkenet, og dermed ble det akutt keisersnitt.

Føler jeg fikk tre fødsler i én, der den første var klart å foretrekke, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også jeg fikk "valuta for pengene". ;) Jeg ble satt i gang og var innlagt fra torsdags morgen. Litja kom et døgn etterpå. De tok vannet, jeg hadde maserier uten effekt, fikk epidural for å roe ned riene, fikk riestimulerende for å sette i gang riene igjen, epiduralen virket i halve kroppen og mest i høyre fot. Jeg måtte sitte under hele fødselen, fikk kateter og kastet opp flere ganger. De måtte bruke vakuum til slutt og jeg måtte på operasjonsbordet under narkose for å syes.

I døgnene etter fødselen syntes jeg at jeg hadde hatt en tung fødsel, men nå synes jeg det var helt "grei". Formen er nå helt topp.

La ut fødselshistoria mi i dagboka mi i går, forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården gikk det i grunn utrolig greit.. det verste med hele fødselen var revningen og stingene etterpå... konstant sårt og ømt, og hemmet så mange bevegelser, som igjen gjorde ammingen vanskelig etc..men fødselen gikk i grunn veldig greit - så til alle KGere som går rundt med babyer i seteleie - det er ikke noe problem. Gikk så greit atte :jepp:

Begynte med rier klokka ni, med ti minutters mellomrom som gikk fort over til 7 min, så 5min også 2 min mellom.. gikk fra 1 cm åpning til 4 cm på 50 min - fikk "påtvunget" epidural pga seteleie, fortsatte med gode rier og 1 cm åpning i timen. Epiduralen var fantastisk! Ga meg en skikkelig god pause fra riesmertene som hadde vært rimelig intense, i flere timer - og så ble det 20 minutter med pressrier som jeg ikke kjente en fnugg av pressetrang - bare kontinuerlig smerte som var INTENS... må innrømme at det gikk litt i svart for meg da.. koblet ut resten av verden ganske godt..(de satt på drypp for å holde på pressriene) og jenta kom som en champiskork på to press (ny rekord for setefødsel visstnok på den avdelinga.. :fnise: ) De tok hodet med tang for å stabilisere nakken hennes - det var da jeg fikk de verste riftene.... :kjefte: Det hele var over på 11 timer fra første tegn til jenta var ute. Så alt i alt er jeg storfornøyd med fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes fødselen var hard, men jeg tror nok det er litt min egen feil for å ha trodd at det hele kom til å bli piece of cake ;) Fødselen startet med vannavgang, men riene kom først 12 timer etterpå og da var de veldig uregelmessige frem til de plutselig var 3 minutter mellom hver og vi dro inn på sykehuset. Da var det 4 cm åpning som raskt ble til 8. Riene var VONDE, men veldig effektive ifølge jorfmor. Etterhvert fikk jeg lystgass, men er usikker på hvorvidt den hjalp. Etter å ha fått maska torde jeg rett og slett ikke å ta den vekk for å teste om riene var verre uten ;) Jeg fikk rask pressetrang etter at vi kom på sykehuset, og jeg pressa i litt over en time før den lille var ute. De siste 15 min måtte de sette drypp for de syntes ikke riene mine fungerte bra nok. De vurderte også å tilkalle lege med vakuum eller tang, og det ble vurdert klipping, men heldigvis klarte frøkna å komme seg ut på egen hånd.

Ikke fristet til gjentakelse, men jeg tror nok hun kommer til å få søsken uansett. For det var verd alle smertene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en meget flott fødsel og den ble omtrent slik jeg forestilte og håpet at den skulle bli (minus å føde i badekar..det fikk jeg ikke lov til pga av prematur fødsel).kom inn med 3cm åpning og 2timer senere var hun født.

Kunne gjerne ha gjort det igjen og er nesten litt misunlig på venninen min som er gravid nå og kan føde når som helst :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenk dere..nå kan det når som helst komme inn nye gravide her med termin i jan/feb 2011! Snart ett år siden jeg satt der med tre positive tester og en helt uvirkelig følelse i magen hehe! :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere..nå kan det når som helst komme inn nye gravide her med termin i jan/feb 2011! Snart ett år siden jeg satt der med tre positive tester og en helt uvirkelig følelse i magen hehe! :kgbaby:

Det er nesten uvirkelig å tenke på at det bare er et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er nesten uvirkelig å tenke på at det bare er et år siden.

Det er utrolig rart å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei og hå!

Hvordan går det med alle sammen her? Jeg er ikke så aktiv på KG lengre - har i grunn ikke hatt tid... men tenkte jeg skulle inn å se om det var noe liv her.. og det var det ikke! :gjeiper:

Snuppa mi begynner endelig å finne noe som ligner på rutiner, vi har slitt litt med søvnen pga KISS og refluxproblemer. Nå har vi derimot blitt kvitt alle låsninger og hun har ENDELIG fått medisiner mot refluxen. Så nå håper vi å gå lysere tider i møte.

Hun er utrolig aktiv og kryper rundt alle veier. Holder på å lære seg å sitte, og rett før hun krabber nå. Hun har stått i krabbeposisjon i en mnds tid nå, så spørs om ikke hun tar steget fremover snart. Men foreløpig er hun som et olja lyn bortover tregulvet her med krypingen sin. Hun har fått ei tann, og det er ei til på vei opp nå. Hun er utrolig viljesterk, griner når jeg tar fra henne ting hun syns er spennende, men som jeg vet er farlige... og har begynt med en smule separasjonsangst.. Sutrer når jeg går ut av synsvinkelen og smiler som ei sol når hun ser meg igjen. Hun elsker lyder, musikk og storebroren sin :klemmer:

Hvordan går det med deres små håpefulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er det ingen kryping ennå, hun ruller rundt hvis hun vil ha tak i noe. Synes egentlig det er helt greit at hun ikke beveger seg så fort ennå ;) Hun er veldig flink til å sitte på egen hånd, balansen er veldig bra ser det ut til, men hun klarer ikke å sette seg opp selv ennå. Har prøvd å stille henne i krabbestilling, men da ser hun bare dumt på meg og ruller seg over på siden :fnise:

Rutinene er på plass, og hun er stort sett veldig grei og enkel å ha med å gjøre nå i forhold til de første 2-3 månedene! Vi nyter dagene og jeg synes hun vokser alt for fort! Den lille babyen min er ikke en baby lengre, men ei lita jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Her er det krabbing i full fart, og han reiser seg opp etter stoler, bord og alt som er. :)

Småen har fått seks tenner og sier pappa og heihei. Han er stort sett veldig glad i mat og veier ca 10 kg. Blitt en skikkelig plugg! Helt utrolig med tanke på utgangspunktet hans! :)

Han blir rasende sinna når han får beskjed om å ikke røre noe han har veldig lyst til å ta på, men er egentlig en veldig blid gutt, og latteren er hjertelig og sitter veldig løst. :)

Hvordan går det med deres nå da? Er en stund siden noen har oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er han ikke i ro ett sekund. Skal reise seg opp etter alt mulig, og klatrer der han kan det. Pirker opp alt han kan finne på gulvet, så syns ikke jeg gjør annet enn å plukke smuler/støv/bittesmå leker ut av munnen hans. Så er storesøsteren det store forbildet hans, så han følger etter henne overalt, til hennes store fortvilese. Han skal helst leke med akkurat det som hun holder på med. Han er en veldig rolig liten gutt, og kjempetålmodig. Stort sett veldig blid. Når vi treffer nye mennesker bare ser han på dem. Smilet sitter litt langt inne da ja. Men ikke til folk han kjenner godt :)

Jeg har akkurat begynt å jobbe igjen, så nå er det slutt på den koselige permisjonstiden for denne gang. Nå er det pappaen som skal være hjemme med han i ti uker. Og etter nyttår begynner han i barnehagen. Lille store gutten min :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også kommet 6 tenner nå - og lille jenta mi har blitt 9 mnd allerede! Hun går langs møbelene, krabber i full fart og jabber og synger mye. Blid som ei sol - og smiler til alle hun ser.

Tror ikke det er så lenge før hun klarer å stå selv - hun prøver seg noen ganger, men mister balanser når det går opp for henne hva hun driver med. Hun vil helst spise selv, og eeelsker brød med leverpostei! Hun spiser som en hest og må begrenses litt på måltidene ellers gulper hun det opp igjen.... Er fortsatt ganske liten av seg - er vel rundt 7.5 kg bare, men det er vel det høye aktivitetsnivået som må ta skylden for det. Her sittes det ikke stille et sekund! Alt må klatres på, smakes på og tygges på. Er nesten umulig å kle på eller av henne for hun krabber avgårde... så jeg krabber som regel etter :gjeiper: og vinner til slutt. :rødme:

Jeg er begynt på jobb igjen, og hun er hjemme med pappaen - og de stooorkoser seg. Storebror er fremdeles favorittpersonen hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nesten som å lese om mi snuppe, Thumbalina. :jepp: Men mi har kun to tenner og hater leverpostei! :fnise:

Hun slipper seg for å teste balansen og setter seg konrollert ned. Hun er litt skeptisk til mat og vil ha en smaksprøve med tunga før hun spiser, uten at jeg helt skjønner hvorfor fordi det meste går ned; tunfisk, oliven, paprika, jordbær, m.m. Hun er ca ni kg og helt på snittet. Hun er glad og blid, og skjærer hundrevis av grimaser i løpet av dagen.

Jeg er sykmeldt pga bekkenløsning, så jeg er så "heldig" å få være hjemme med henne litt lengre. Pappaen tar sin del når jeg begynner å jobbe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min lille gutt vil ikke spise brød i det hele tatt, han! :klø: Han er over gjennomsnittet skeptisk til ny mat, og har noen få favoritter. Når han får disse er han veldig ivrig, men prøver vi å introdusere noe nytt er det grøssing, spytting og grimaser. Håper desperat på å få lært han å spise brød før han begynner i barnehagen i begynnelsen av januar. Nå har han "glemt" de to første ordene han sa, jeg får hvertfall ikke lurt ham til å si dem i riktig sammenheng, og sier bare "se". Han peker og sier se, og det gjør han sånn et sted mellom 300 og 500 ganger om dagen tenker jeg... :gjeiper: Et nytt ord eller to er veldig velkomment! ;) Han har også de siste to ukene begynt å slippe taket litt i ting, på akkurat samme måte som Thumbalina skriver at hennes jente gjør. Det går fint til han oppdager at han står alene, da er det rett ned på rompa! :fnise:

Vi feiret ettårsdag for to uker siden, det var moro! :) Glemte å sende inn bilde til avisa da, huff... Fikk litt dårlig samvittighet, men jeg var så opptatt med å planlegge selskap, og han skjønner jo strengt tatt ingenting uansett da, så... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille gutt vil ikke spise brød i det hele tatt, han! :klø: Han er over gjennomsnittet skeptisk til ny mat, og har noen få favoritter. Når han får disse er han veldig ivrig, men prøver vi å introdusere noe nytt er det grøssing, spytting og grimaser. Håper desperat på å få lært han å spise brød før han begynner i barnehagen i begynnelsen av januar. Nå har han "glemt" de to første ordene han sa, jeg får hvertfall ikke lurt ham til å si dem i riktig sammenheng, og sier bare "se". Han peker og sier se, og det gjør han sånn et sted mellom 300 og 500 ganger om dagen tenker jeg... :gjeiper: Et nytt ord eller to er veldig velkomment! ;) Han har også de siste to ukene begynt å slippe taket litt i ting, på akkurat samme måte som Thumbalina skriver at hennes jente gjør. Det går fint til han oppdager at han står alene, da er det rett ned på rompa! :fnise:

Vi feiret ettårsdag for to uker siden, det var moro! :) Glemte å sende inn bilde til avisa da, huff... Fikk litt dårlig samvittighet, men jeg var så opptatt med å planlegge selskap, og han skjønner jo strengt tatt ingenting uansett da, så... :ler:

Rart å tenke på at han er ett år allerede! Mens lille snuppa mi har over 2 mnd igjen - håper hun lærer seg noen ord før den tid. Nå sier hun Mamamamamama, men ikke helt sånn bevisst og til riktig tid. Men hun sier Meh, meh, meh og da tror jeg hun mener Mat. Har nettopp gått opp for meg at hun sier det mye, også blir det stille etter vi har spist.... Hun har begynt å ta etter en del ting vi gjør nå. Hun har fått et leketelt, og storebroren satt da inni der sammen med henne også lente han seg mot veggen (det gikk jo selvfølgelig ikke og hele greia holdt på å velte..) og etterpå da hun satt der alene så begynte hun også å lene seg bakover mot teltveggen! Morsomt å se at hun tar etter og hermer bevisst.

Nå har hun fått 8 tenner - 4 stk på de siste tre ukene! Og døgnrytmen ser ut til å ha stabilisert seg på at det er morraen klokka fire-halv fem.... *sukk* :natti:

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen ord enda. Ikke mamma eller pappa engang. Men jeg syns jo egentlig storesøsteren var sen med å snakke og, når hun var på hans alder. Men det har jo vist seg at hun egentlig var tidlig ute med å snakke. Så jeg stresser det ikke så veldig akkurat. Det kommer når det kommer. Her har øver han på å gå. Går med gåvogn og alt mulig annet han kan finne og dytte rundt. Han klarer å stå ei lita stund helt alene. Men han flytter ikke beina da, bare slenger seg frem mot meg. Tror nok han blir litt tidligere enn søsteren med å gå. Hun var 14 mnd. Tre uker til han har bursdag, og skjønner virkelig ikke hvor dette året har blitt av. Tiden bare flyr avgårde.

Men vi har jo kost oss veldig i permisjonstiden da. Og går alt bra fremover og, blir lille gutten min storebror til sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...