Gå til innhold

Opp om morran!


Goose Green

Anbefalte innlegg

En frp-politiker i Tønsberg kasta denne brannfakkelen ut i media sist uke: De som mottar sosialstønad og ellers er friske til å bidra, fikk ver så god møte opp på ditto organiserte tiltak i regi av staten ved NAV. Der skulle de også påspanderes frokost ved oppmøte. Heil genialt forslag vil jeg si, men dette forutsetter organiserte aktiviteter som føles som en normal jobb. Gatefeiing og luking av kommunale blomsterbed, ville her være glimrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare det at dette allerede er noens jobber da, så ved å sette mottakere av sosialstødnad til slike jobber, skaper man jo mer arbeidsledighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at dette allerede er noens jobber da, så ved å sette mottakere av sosialstødnad til slike jobber, skaper man jo mer arbeidsledighet.

Sludder!!! Er bare å se seg rundt det, overgrodde grøntanlegg og flassende maling. Oppgavene er i tusentall. Betre vi får praktisk nytteverdi av trygdepenga og sosiale stønader, enn feite folk langt under femti år, fulle av diabetes og faen veit, bare fordi at samfunnet ikke evner å legge til rette for fysisk bruk av kroppen, da menneskekroppen er skapt for å arbeide og skape verdier, ikke å ødsle den bort foran tv`n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
En frp-politiker i Tønsberg kasta denne brannfakkelen ut i media sist uke: De som mottar sosialstønad og ellers er friske til å bidra, fikk ver så god møte opp på ditto organiserte tiltak i regi av staten ved NAV. Der skulle de også påspanderes frokost ved oppmøte. Heil genialt forslag vil jeg si, men dette forutsetter organiserte aktiviteter som føles som en normal jobb. Gatefeiing og luking av kommunale blomsterbed, ville her være glimrende!

Hva med sosialklienter som ikke er arbeidsføre? Hva kommer disse frokostene til å koste samfunnet?

Latterlig, mener jeg.

Dette forslaget er nesten like dumt som forslaget om å sende alle flyktninger til Afrika. Frp driver valgkamp på høyt plan ja.... :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sosialklienter som ikke er arbeidsføre? Hva kommer disse frokostene til å koste samfunnet?

Latterlig, mener jeg.

Dette forslaget er nesten like dumt som forslaget om å sende alle flyktninger til Afrika. Frp driver valgkamp på høyt plan ja.... :sarkasme:

De aller, aller fleste er arbeidsføre til en viss grad. Selv om de bare er snakk om noen få timer med kosten så er det greit. Poenget er å ha rutiner i livet, da holder man seg frisk. For hva er alternativet? Jo, det skal jeg si deg: Ligge å dra seg hjemme, spise usunt, trakke rundt på kjøpesentra uten penger, eller rote seg bort i rus. Alle veit at passivitet er rota til alt ondt. Rutiner og aktivisering gjør folk friskere og man veit hvor man har dem. La nå denne frokosten bli starten på noe nytt og betre, ein ny vår for mennesker lengst nede på samfunnstigen. Dem skal føle at noen har bruk for dem, og at de er vert noe, så la os begynne med frokost og lette oppgaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tilby et alternativ til å være hjemme er bra. Da bør alternativet bidra til å øke sjansen for å komme i arbeid. Hvorfor ikke få flere på AMO-kurs?

Hadde jeg blitt arbeidsledig i dag, hadde jeg ikke orket å møte på frokost hver dag. Middag eller kveldsmat hadde derimot ikke vært noe problem. Det er en grunn til at jeg nesten bare jobber senvakter - jeg er ikke et A-menneske. Det betyr ikke at jeg er lat, jeg har en annen døgnrytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å tilby et alternativ til å være hjemme er bra. Da bør alternativet bidra til å øke sjansen for å komme i arbeid. Hvorfor ikke få flere på AMO-kurs?

Hadde jeg blitt arbeidsledig i dag, hadde jeg ikke orket å møte på frokost hver dag. Middag eller kveldsmat hadde derimot ikke vært noe problem. Det er en grunn til at jeg nesten bare jobber senvakter - jeg er ikke et A-menneske. Det betyr ikke at jeg er lat, jeg har en annen døgnrytme.

Jeg er også eit B-menneske, men jeg presser meg selv opp om morran, sover tre-fire timer i uke dager og greier meg utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også eit B-menneske, men jeg presser meg selv opp om morran, sover tre-fire timer i uke dager og greier meg utmerket!

Når jeg har tidligvakt sover jeg 2-3 timer. Det går ikke utmerket. På grunn av dette jobber jeg for det meste sent.

Det er nok flere av dem som mottar sosialstønad som kunne vært i jobb, men får en flere i jobb av å påtvinge frokost? Tror du ikke de som absolutt ikke vil jobbe selv om de kan, gjør som deg og tvinger seg opp? Gratis frokost er ikke det verste å stå opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Heil genialt forslag vil jeg si, men dette forutsetter organiserte aktiviteter som føles som en normal jobb. Gatefeiing og luking av kommunale blomsterbed, ville her være glimrende!

Så lenge man også får betalt/ekstra stønad for dette så er det helt greit. Men hvis man skal gjøre dette uten å få noe ekstra for det blir det en form for sosial dumping, og det er ikke greit.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
De aller, aller fleste er arbeidsføre til en viss grad. Selv om de bare er snakk om noen få timer med kosten så er det greit. Poenget er å ha rutiner i livet, da holder man seg frisk. For hva er alternativet? Jo, det skal jeg si deg: Ligge å dra seg hjemme, spise usunt, trakke rundt på kjøpesentra uten penger, eller rote seg bort i rus. Alle veit at passivitet er rota til alt ondt. Rutiner og aktivisering gjør folk friskere og man veit hvor man har dem. La nå denne frokosten bli starten på noe nytt og betre, ein ny vår for mennesker lengst nede på samfunnstigen. Dem skal føle at noen har bruk for dem, og at de er vert noe, så la os begynne med frokost og lette oppgaver!

Nå er vel ikke dette noe direkte svar/kommentar til deg, men jeg finner ikke noe bedre sted å legge det.

Jeg er så d...-sur på alle disse våre kjære nye asylinnvandrere som sitter på sin bakdel (les: r..a) og ikke gjør et arbeidsslag. Huff og huff sier, våre myndigheter, det er jo nordmenn som er rasister som ikke vil ansette disse stakkarene som verken vil lære norsk eller kan noe. Men still krav da: Jeg leste nylig en artikkel i A-magasinet var det vel, hvor man i Oslo har satt i gang et prosjekt for rusmisbrukere på trygd som heter noe sånn som "Jobb for selvrespekt". Disse blir satt i sving med å plukke søppel og generelt rydde opp i Oslos parker og gater. Disse rusmisbrukerne syntes det var fint å kunne bidra med noe. De møtter også "vanlige mennesker" som gir kommentarer om at det er fint at det blir ryddet opp, dette er bra! Da føler de stolthet, sa de.

Vil somaliere på trygd synes det samme? Tviler på det. Dessuten: det man kan gjøre med etnisk norske rusmisbrukere, kan vel ikke overføres på somaliere. Huff, da er vi rasister, kan ikke forlange at de skal gjøre noe som helst for trygden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er også eit B-menneske, men jeg presser meg selv opp om morran, sover tre-fire timer i uke dager og greier meg utmerket!

Huff...

Fælt å se folk som på trass tvinger seg ut av sin normale livsrytme. Det er slike holdninger som skaper unødige uføretrygdede. Men det positive er at pensjon neppe blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så lenge man også får betalt/ekstra stønad for dette så er det helt greit. Men hvis man skal gjøre dette uten å få noe ekstra for det blir det en form for sosial dumping, og det er ikke greit.

Tja, man kan jo begynne med å trekke fra det sosialklientene faktisk får utbetalt i stønad. Dersom de jobber flere timer enn dette skulle tilsvare, så bør de selvsagt få betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Tja, man kan jo begynne med å trekke fra det sosialklientene faktisk får utbetalt i stønad. Dersom de jobber flere timer enn dette skulle tilsvare, så bør de selvsagt få betalt.

Isåfall burde de også bli ansatt på vanlig vis, slik at de også får samme rettigheter som andre lønnsmottagere, også kan man trekke disse pengene fra sosialstønaden.

I tillegg burde ikke dette trekkes krone for krone, men være slik at man ble trukket en viss andel av det man tjente (60-80%?), fordi dette ville belønne de som velger å ta deltidsjobber ol.

Dette gjelder jobbing, eventuelt å møte opp til frokost er ikke noe man burde få lønn for, men heller noe som gir ekstra stønad, slik feks jobbklubb og andre tiltak allerede kan gjøre.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest gjest gejst
Huff...

Fælt å se folk som på trass tvinger seg ut av sin normale livsrytme. Det er slike holdninger som skaper unødige uføretrygdede. Men det positive er at pensjon neppe blir et problem.

Så utrolig befriende å finne en sånn kommentar. "Here I come to save the world" LOL Jeg har virkelig troen på at samfunnet kommer til å gå igjennom en drastisk endring, hvor man endelig, endelig, forstår at nei vi er ikke alle like, Kari liker klokker, få ting til å gå som smurt med stor presisjon i detaljarbeidet. Kanskje om folk så sin egen rytme og interesse hadde vi fått satt igang hjulene for utvikling også i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk eksempel på lite gjennomtenkt FrP-politikk. Jeg kan godt være enig i at man skal kunne kreve noe av arbeidsføre mennesker som går på sosial/arbeidsledighetstrygd, men det må da være noe som faktisk hjelper.

Hva er egentlig hensikten med dette tiltaket? Er det for at de som går på sosialtrygd faktisk skal komme fortere i jobb, eller er det bare for å tilfredsstille den delen av folket som tenker "De skal faen meg ikke bare få penger rett i nevene, men må komme seg opp om morgenen som alle andre!"?

Hvis det faktisk skal ha en hensikt, har FrP da satt seg inn i hvilke tiltak som fungerer og eventuelle negative konsekvenser dette tiltaket vil få? Har de tenkt over de som ikke er arbeidsføre? De som har lang vei til nærmeste trygdekontor og som dermed vil få en del av sosialstønaden spist opp av transporten? Har de noen forskning å vise til for at dette vil fungere? Hva med stigmatiseringen - "der sitter fattigfolket og spiser frokost på statens regning". Selvsagt er rutiner viktig, men hva da med kurs, tilrettelegging og program som faktisk har en funksjon utover det å "komme seg opp om morran"?

Til å være liberalister så er FrP overraskende åpen for at staten skal blande seg inn i ting som når man står opp morgenen og når man spiser frokost - spesielt om man er svakere stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være liberalister så er FrP overraskende åpen for at staten skal blande seg inn i ting som når man står opp morgenen og når man spiser frokost - spesielt om man er svakere stilt.

Nå er det vel lenge siden FrP hadde noen troverdighet som liberalistparti i det hele tatt. I det store og det hele kretser mye av politikken til FrP rundt konseptet om en sterk stat - de bare liker å gjemme det bak et kvasiliberalistisk "nei til skatter og avgifter"-slør.

Jeg ser ikke hva en ønsker å oppnå med dette forslaget, annet enn å straffe arbeidsledige og uføre ytterligere; Ikke bare lever de med trange økonomiske rammer, de lider også under det sosiale stigmaet som FrP elsker å spille på (f.eks. denne saken). Det hele virker som et uforskammet frieri til den delen av befolkningen som mener at disse gruppene kun har seg selv å takke - eller at de er late - uansett situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Marlo
De aller, aller fleste er arbeidsføre til en viss grad. Selv om de bare er snakk om noen få timer med kosten så er det greit. Poenget er å ha rutiner i livet, da holder man seg frisk. For hva er alternativet? Jo, det skal jeg si deg: Ligge å dra seg hjemme, spise usunt, trakke rundt på kjøpesentra uten penger, eller rote seg bort i rus. Alle veit at passivitet er rota til alt ondt. Rutiner og aktivisering gjør folk friskere og man veit hvor man har dem. La nå denne frokosten bli starten på noe nytt og betre, ein ny vår for mennesker lengst nede på samfunnstigen. Dem skal føle at noen har bruk for dem, og at de er vert noe, så la os begynne med frokost og lette oppgaver!

Så du mener at alle som går på sosialstönad o.l. stort sett ligger på sofaen hele dagen, ikke spiser frokost eller lever et noenlunde okey liv?

Kjenner en god del som desverre må gå på sosialstönad. De er oppe hver morgen, rydder og vasker huset, spiser regelmessig, går ikke på dop etc.

Jeg selv var nödt for å gå på sosialstönad en periode, i tillegg til attföring for å få endene til å mötes, jeg hadde ikke klart å stå opp tidlig hver morgen og reist til byen for oppmöte - ikke fordi jeg ikke vil stå opp tidlig, men fordi jeg ikke klarer det. Kroppen min er så vond om morgenen at jeg må ta meg god tid. Men jeg spiser frokost hver dag likevel, og har har gode rutiner på dagene.

Nei jeg syns dette er er idiotisk forslag av Frp, nettopp fordi mennesker er veldig forskjellige.

JA - disse som bare ligger å later seg hele dagen hadde sikkert hatt godt av noe slikt, men hvem skal finne ut av hvem det er som ligger å later seg og hvem som faktisk har et rutinert liv til tross for stönader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Gud, jeg blir helt provosert!

Jeg er selv sosialklient. Jeg spiser sunt, står opp når jeg skal, er ute blant mennesker, gjør husarbeid... Gud, jeg er så lei holdninga at alle som går på sosialpenger er feite, late, usunne mennesker som snylter til seg penger fordi de ikke gidder å jobbe!

Og jeg lurer fælt på hvordan min psykiatriske behandling skal kunne samkjøres med dette prosjektet? Når jeg er på DPS 3 hele dager i uka, skal jeg da få trekk i pengene for at jeg IKKE er med på dette frokostprosjektet?

Jeg sier som Tabris; jeg lurer på hvilke av de to alternativene hun skisserer som er grunnen til at dette forslaget kommer? Jeg mistenker alternativ nr. 2 meget sterkt; dette er tross alt valgår og verste tidspunktet for ikke-gjennomtenkte stunts som skal høste sympati for partiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, jeg blir helt provosert!

Jeg er selv sosialklient. Jeg spiser sunt, står opp når jeg skal, er ute blant mennesker, gjør husarbeid... Gud, jeg er så lei holdninga at alle som går på sosialpenger er feite, late, usunne mennesker som snylter til seg penger fordi de ikke gidder å jobbe!

Og jeg lurer fælt på hvordan min psykiatriske behandling skal kunne samkjøres med dette prosjektet? Når jeg er på DPS 3 hele dager i uka, skal jeg da få trekk i pengene for at jeg IKKE er med på dette frokostprosjektet?

Jeg sier som Tabris; jeg lurer på hvilke av de to alternativene hun skisserer som er grunnen til at dette forslaget kommer? Jeg mistenker alternativ nr. 2 meget sterkt; dette er tross alt valgår og verste tidspunktet for ikke-gjennomtenkte stunts som skal høste sympati for partiene...

Nå har jeg ein del insides info fra psykiatrien, da jeg selv jobber tett på gruppen vedrørende arbeid og aktivisering. Vi har de siste årene sette en radikal holdningsendring hos fagpersoner i psykiatrien. Der deltakelse i enkle arbeidsoppgaver i gartneri, landbruk og snekkerverksted før var mye brukt i psykiatriske institusjoner, har nå lystbetonte aktiviteter som sosialt samvær, kultur og hyggeturer på byen nå overtatt. Jeg misstenker dagens psykologer og dems medsammensvorne at holdningen `lyst og fri vilje er den rette`Noe slikt som at det vi ikke har lyst til, eller ikke gidder, nei, det gjør vi ikke. Skal behandlingsaparatet virkelig lære folk at alt skal være lystbetont og motiverende på livets landevei? Ikke det snev av pliktfølese for noen ting, da staten likevel gir deg trygd? Ikke alle menneske liker å arbeide, men må likevel gjøre det for å overleve. Misstenker at grensa for hva vi betegner som ditto hemmende dyssfunksjoner nå har blitt i laveste laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal behandlingsaparatet virkelig lære folk at alt skal være lystbetont og motiverende på livets landevei? Ikke det snev av pliktfølese for noen ting, da staten likevel gir deg trygd?

Det er en dårlig debatteknikk og implisere at hvis man er uenig i noe så betyr det automatisk at man støtter den ekstreme motsats. At man er uenig i dette forslaget betyr ikke at man mener at alt skal være lystbetont og at man ikke skal ha et snev av pliktfølelse. Det er ikke tanken om krav og plikt som man misliker, det er dette spesifikke forslaget man er mot på grunn av motargumenter som er kommet frem tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...