Gå til innhold

Opp om morran!


Goose Green

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Så jeg skjønner egentlig ikke utspillet fra FRP her, vi har jo allerede et system som skal få folk ut i mer aktivitet.

Hva slags system er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Illiya
Hva slags system er det?

Sakset fra NAV:

Mer om kvalifiseringsprogrammet

Publisert 02.06.08

- for deg som ønsker en hverdag tilpasset dine behov og forutsetninger

Kvalifiseringsprogrammet er en ny mulighet for deg som:

* Ønsker å komme i arbeid eller aktivitet og ønsker å bruke evner og ressurser på noe nyttig og meningsfullt

* trenger veiledning for å finne frem i papirmøller og byråkrati

* har levd på sosialhjelp over lang tid eller står i fare for å komme i en slik situasjon

* har vårt i ulike hjelpetiltak tidligere uten at dette har ført til arbeid eller avklaring

* har ideer om hvordan livet kan bli bedre, men er usikker på hvordan du skal få det til

* kunne tenkt deg en forutsigbar økonomi med en fast lønn (kvalifiseringsstønad) på 140.512 kr i året, pluss bostøtte og barnetillegg.

Hva er et kvalifiseringsprogram?

Kvalifiseringsprogrammet er et tilbud til deg om opplæring og arbeidstrening og den oppfølgingen du trenger for å komme i arbeid eller meningsfull aktivitet. Programmet gir også en mulighet for å avklare andre rettigheter til inntekt som du kan ha dersom du ikke klarer vanlig arbeid.

I bestemmelsene for programmet gjelder også følgende:

* Programmet skal være på full tid

* Du får lønn og vanlig ferie

* Du har rett på bostøtte hvis du har egen bolig og barnetillegg hvis du har barn

Hva innholder programmet?

Det er hva du kan og hva du ønsker som bestemmer innholdet i ditt kvalifiseringsprogram. Sammen med veileder vil du derfor kunne planlegge innholdet i programmet, som først og fremst skal inneholde:

* arbeidsrettede aktiviteter

* opplæringsaktiviteter

* tett individuell oppfølging og veiledning

Dersom du trenger medisinsk eller annen behandling, eller veiledning på andre livsområder enn arbeid, kan dette innarbeides. Eksempler på dette kan være økonomisk rådgivning, bosituasjon, fritidsaktiviteter, søvnproblemer, kosthold og fysisk trening.

Du får ansvar for å følge opp planen, i samarbeid med veileder fra NAV-kontoret.

Hva er kvalifiseringsstønad?

Som deltaker i kvalifiseringsprogram har du rett til kvalifiseringsstønad.

* Stønaden er per 01.07.2008, kr. 140.512 per år.

* For deltakere under 25 år er stønaden 2/3 av full stønad.

* Det gis et barnetillegg på kr 27.- pr dag for 22 dager pr mnd.

* Du må betale skatt av stønaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som SIER det. Men det KAN være den bakenforliggende årsaken i noen tilfeller der man ikke "greier" ditt eller datt av ulike grunner.
Jeg har aldri opplevd at psykiatrisk helsevesen har tatt til takke med at jeg sier at jeg ikke "greier" noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Men du må da forstå Gjest, at når man begynner å motta sosialstønad, så går man fra å være forskjellige personer til å bli én homogen masse. Og alle i denne massen er late, snyltende mennesker som spiser usunt, er feite, røyker 40 om dagen, mennesker som ikke gidder å jobbe fordi det er så mye enklere å sitte på den feite ræva og bli enda feitere på DINE skattepenger...

:ironi::murvegg:

Slik føles det hvertfall til tider at samfunnets mening om sosialklienter er...

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine av dette forslaget fra Fremskrittspartiet, partiet som (måtte Gud forby) kanskje sitter med makten etter høstens valg.

Denne stigmatiseringen og generaliseringen av mennesker provoserer meg enormt!

I tillegg er det så fordummende at jeg nesten ikke har ord for det.

Det er ikke rart folk misliker Fremskrittspartiet så sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
En frp-politiker i Tønsberg kasta denne brannfakkelen ut i media sist uke: De som mottar sosialstønad og ellers er friske til å bidra, fikk ver så god møte opp på ditto organiserte tiltak i regi av staten ved NAV. Der skulle de også påspanderes frokost ved oppmøte. Heil genialt forslag vil jeg si, men dette forutsetter organiserte aktiviteter som føles som en normal jobb. Gatefeiing og luking av kommunale blomsterbed, ville her være glimrende!

Kjempebra forslag! Det å komme seg opp og ha mål og mening med dagen er kjempeviktig. I tillegg til at de kan gjøre diverse småarbeid, så kan man jo også møte opp for å søke jobb osv som jobbklubb i dag. Det er lett å bli deprimert, tiltaksløs og slapp av å gå uten jobb, så dette kommmer absolutt til å være positivt for de fleste. Man skal selvsagt ha tid til å søke jobb, osv. Et rapporteringsystem hadde kanskje heller ikke vært dumt. Hvor man kunne skrive en logg/timeliste over hva man gjorde i løpet av dagen. (jobbsøking, frivilig arbeid, arbeidspraksis, deltidsjobbing) osv. Det at ikke alle passer til å stå opp tidlig er bare tull. Dette er noe man tvinger seg selv til å gjøre dersom man må det for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra forslag! Det å komme seg opp og ha mål og mening med dagen er kjempeviktig. I tillegg til at de kan gjøre diverse småarbeid, så kan man jo også møte opp for å søke jobb osv som jobbklubb i dag. Det er lett å bli deprimert, tiltaksløs og slapp av å gå uten jobb, så dette kommmer absolutt til å være positivt for de fleste. Man skal selvsagt ha tid til å søke jobb, osv. Et rapporteringsystem hadde kanskje heller ikke vært dumt. Hvor man kunne skrive en logg/timeliste over hva man gjorde i løpet av dagen. (jobbsøking, frivilig arbeid, arbeidspraksis, deltidsjobbing) osv. Det at ikke alle passer til å stå opp tidlig er bare tull. Dette er noe man tvinger seg selv til å gjøre dersom man må det for å overleve.

Heilt rett! Spørsmålet er hva defineres som et normalt arbeid? Det kan like gjerne være soping av gata tre timer til dagen, søppelplukking som arbeid i kulturell sammenheng, ungdomsklubber og liknende. Vi snakker om individuelt tilpassa oppgaver, der vedkommende får en form for levelig borgerlønn under den forutsetning at en deltar! Må da være mye mer verdig å få fast statlig lønn inn på konto hver måned, enn den evinnelige kanossagang hos NAV, med kontoutskrifter, skjema for bostøtte og liknende hver gang kontoen er tom? La oss være villige til å sponse og betale for det enkle, da gir vi dem eit nødvendig løft og snev av verdighet på vei mot videre kvalisisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En frp-politiker i Tønsberg kasta denne brannfakkelen ut i media sist uke: De som mottar sosialstønad og ellers er friske til å bidra, fikk ver så god møte opp på ditto organiserte tiltak i regi av staten ved NAV. Der skulle de også påspanderes frokost ved oppmøte. Heil genialt forslag vil jeg si, men dette forutsetter organiserte aktiviteter som føles som en normal jobb. Gatefeiing og luking av kommunale blomsterbed, ville her være glimrende!

Her er hva Frp egentlig vil gjøre:

"Slik kutter Frp:

* Hele kvalifiseringsprogrammet på 230 mill fjernes: Dette betyr at 5500 langtids sosialklienter mister tilbud om hjelp til å kvalifisere seg for arbeidslivet.

* Arbeidsmarkedstiltak kuttes med 300 mill: Dette gir en reduksjon på vel 2500 tiltaksplasser til dem som sliter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

* Kutt i driftsutgifter Arbeids- og velferdsetaten på 431 mill: Dette innebærer 862 færre årsverk i Arbeids- og velferdsetaten og vil få dramatiske følger for NAV-reformen. En dramatisk nedbemanning i NAV vil gi mindre oppfølging av sykmeldte og svakere innsats til arbeidsformidling. Dette kan igjen bidra til å øke statens utgifter i form av dagpenger, sykepenger, uføretrygd, rehabilitering.

* Kutt i driftsutgifter til utstyr/vedlikehold til NAV-reform og pensjonsreform på 125 mill vil forsinke hele NAV-reformen og gir følgelig et dårligere tilbud til brukerne.

* Kutt i utdanningsstønad til enslige forsørgere på 46,2 mill: Dette kuttet vil særlig ramme barna til dem som trenger hjelp til utdanning for å komme i jobb og fører til økt barnefattigdom.

* Fjerning av supplerende stønad til personer over 67 år på 275 mill: Dette kuttet vil gjøre eldre innvandrere som ikke har bodd lenge nok i landet til å ha tjent opp pensjon, avhengige av sosialhjelp."

Flere fattige med Frp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes man burde statse på mer mestringsoppgaver og bruke litt mer av ressursene vi har arbeidsledige i samfunnet, ikke bruke pengene på å gi oss frokost! :klø:

Det er absolutt meninga at vi skal lære oss å stå opp om mårran. Men kan ressursene av arbeidsledige brukes til noe mer i samfunnet enn å spise frokost?

Jeg har møtt sååå mange flinke, smarte og ressursterke arbeidsledige mennesker som ingen får lov til å kalle late. (Det er så mye arbeidsledighet for tiden, at det skulle jo bare mangle at mange av oss kunne vært en ressurs. Det er jo ikke ressurser det er mangel på lenger, som tidligere for mange år siden. Da utdanningen var et problem i samfunnet. Nå er det arbeidsforhold som er et problem, og jeg synes det er rart at det kommer som et sjokk.)

De fleste av oss ønsker en bedre situasjon for oss selv og samfunnet! Å si at vi skal fortsette som før så lenge vi møter opp til frokost er nesten absurd.

Hva er da meninga med all satsninga på utdanninga vår de siste årene??

Hva mener du kan gjøres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...