Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Jeg ringte legen for å få tilsendt min legejournal (man har rett på den) slik at jeg kunne få se med mine egne øyne min egen historikk opp gjennom årene.. Jeg har skiftet fastlege to ganger iløpet av 20 år. For det første så måtte jeg forklare legesekretæren hva jeg skulle med den, hun ble skikkelig sur da jeg sa at jeg ville ha den for min egen del. Etter mye om og men så fikk jeg den tilsendt. Men den inneholdt bare 3 ark (fra de siste to gangene jeg var hos min nåværende fastlege). Jeg kjenner at jeg blir skikkelig provosert. Er det virkelig så vanskelig å få tilsendt sin egen journal?? Er det flere som har erfaring med dette? Er det slik at man må ringe rundt til "alle" legene man har hatt opp gjennom tidene for å få en komplett journal?
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Du må nok kontakte din forrige fastlege for å få legejournalen derfra. Hvis du har vært på legevakta må du kontakte dem for å få journal derfra. En lege har ikke tilgang på alle journalene. Noen leger ønsker en skriftlig henvendelse. Noen ønsker at du skal informere om hva du skal bruke journalen til. Hvis du ikke får journalen, eller hvis deler av journalen er sladdet, kan du kontakte pasientombudet. Det er svært sjelden en lege kan nekte pasienten innsyn i journal. Hvis det gjøres må legen skriftlig henvises til en lovhjemmel.
Lumina Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 jeg ville ha min legejournal da jeg flyttet i fjor til en ny kommune, og nav-kontoret hadde rotet bort saksmappen min i den gamle kommunen min og det nye nav-kontoret ville jo ha papirer på meg og derfor ba de meg skaffe legejournalen sånn at de fikk noe papirer på meg. så jeg ringte det gamle legekontoret mitt og ba de sende legejournalen til min nye kommune. da jeg skulle gå til det nye legekontoret mitt for å hente journalen var det ikke bare bare, damen i luken sa at de ikke bare "ga den ut sånn" og hun ville ikke gi den til meg! så da måtte jeg bestille legetime og snakke med legen...jeg har enda ikke fått journalen enda dette er over et halvår siden, men nå har jeg ikke prøv så hardt etter det heller da. husker ikke helt hvordan vi løste det, men tror det var etter mye om og men at legen skrev en legeerklæring istede for å gi legejournalen min (som han hadde ved siden av seg, jeg var der da han skrev erklæringen) som jeg gikk til min saksbehandler med! skjønner enda ikke hvorfor jeg ikke fikk den! da en annen venninne av meg som jeg bodde sammen med en stund, og er fra samme kommune som meg fikk sin legejournal i posten!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Hei. Jeg har å vatt med på samme ting som du. Fikk bare de tre siste besøken førdi de syntes ikke jeg hade behov før det. Det hade jeg. Når min man prøvde samme sak var de skikkelig ufyslige. Så når han noen månter seinare ringte og bad om ett recept så sa dom att det kunnde han inte få før han hade ju bytta fastlege.....vilket ikke stemte. Du må bare stå på.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 Journalen er det du som eier. Ingen kan nekte deg den. Slå opp i pasientrettighetsloven og helsepersonellloven der finner du svarene du trenger.
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Jeg ba skriftlig om min journal fra sykehuset etter en innleggelse og fikk en meget tynn journal. De hadde bare plukket ut noen dager og episoder. Jeg etterlyste flere episoder, men fikk bare beskjed om at det var legen som bestemte hva som skulle være med. Det er tydeligvis ikke lett å få tak i journalen nei.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 TS her.. Jeg skjønner virkelig ikke at det skal være så vanskelig å få tak i sin egen journal! :S I morgen skal jeg ringe til legen min (eller rettere sagt hun ufyselige legesekretæren) og fortelle henne at jeg ønsker en kopi av HELE min journal ikke bare tre sider hvor det står diverse om bytte av p-piller. Jeg synes det rett og slett er frekt å bare sende meg disse sidene når de sannsynligvis forstår hva jeg er ute etter. De blir sikkert kjempesure på meg men det får de bare bli. Jeg vet at de har hele journalen min der siden jeg betalte den gamle fastlegen min for å oversende den til den nye for et par år siden. Jeg skal holde dere oppdatert om hvordan dette går. Jeg håper virkelig at de spør meg om hvorfor jeg vil ha journalen min. Jeg gleder meg nesten til å fortelle den nesevise legesekretæren (eller hva hun er) at hun faktisk ikke har NOEN TING MED hvorfor jeg vil ha min egen journal. Heia!!! Synes alle burde ringe fastlegen sim og be om å få tilsendt journalen sin jeg....hvorfor skulle man ikke ha dokumentasjon på sin egen helse?? Kanskje legene blir flinkere etterhvert pga at vi pasienter følger bedre med?
Virreliten Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Be om epikrise OG journal. Forskjellen kan andre forklare, jeg husker ikke i farten, men tror epikrisen er alt det legen har skrevet, journalen er blodprøver mm.
Gjest Miley Skrevet 7. juli 2009 #9 Skrevet 7. juli 2009 Jeg fikk ei tykk lefse tilsendt i posten jeg. Virket som det var alle sidene, var alt fra ørebetennelser til mer alvorlige ting. Ikke noe problem, men måtte betale 75 kr for det.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 Jeg ba skriftlig om min journal fra sykehuset etter en innleggelse og fikk en meget tynn journal. De hadde bare plukket ut noen dager og episoder. Jeg etterlyste flere episoder, men fikk bare beskjed om at det var legen som bestemte hva som skulle være med. Det er tydeligvis ikke lett å få tak i journalen nei. En sjanse til, og så rett til kommunelegen eller fylkeslegen.
Gjest Gjest_Maggie_* Skrevet 8. juli 2009 #11 Skrevet 8. juli 2009 1. Du har rett på journal, men må selv kontakte alle leger/legevakter du har vært hos. Legekontoret har kun lov å levere ut journal opprettet/skrevet hos dem. (Dessuten oversendes en del journaler fra gammel til ny fastlege i papirform, og denne ligger ikke sammen med din vanlig journal.) 2. Legen har mulighet til å fjerne informasjon etter spsielle retningslinjer 3. Spm etter hvorfor journalen trengs går på retninglinjer i fht om den trengs f.eks ved politianmeldeslse, i barnevernsak e.l., da signeres/stemples journalen av to personer på at den er korrekt. 3. Du må regne med å betale for utskrift, standardpris er for tiden 80 kr. 4. Du kan ikke regne med å få utskrift av journalen med en gang om du dukker opp på legesenteret, det kan ta litt tid. 5. Epikrise: Dersom du blir innlagt på sykehus f.eks for lungebetennelse, skriver legen et brev til fastlegen der han skriver hvorfor du ble innlagt, prøver/undersøkelser som ble gjort og svar på dem, behandlingen du fikk, evt medisiner du står på, og behandling fastlegen skal følge opp videre. Dette er en epikrise. Det virreliten skriver er bare tull. 6. Ofte foretrekkes det at du leser gjennom journalen din med lege eller annen fagperson som kan "helsespråket", for å hindre misforståelser. mage som har ringt og kjeftet fordi de ikke forstår det som skrives i journalen. Eks: pas som ringer og er rasende fordi legen har skrevet at hun har smerter v.mammae. Pas har aldri hatt trøbbel med sin mor, og kan ikke forstå hvorfor legen kunne skrive noe så tullete, helt til hun hører at mammae på latin er bryst, og det forklarer jo saken. 7. Husk at du ikke nødvendigvis liker måten du er skrevet om i journalen din, men at det likevel kan være rett. F.eks hvis du har vært sta, utagerende, maipulerende, misfornøy e.l.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #12 Skrevet 9. juli 2009 1. Du har rett på journal, men må selv kontakte alle leger/legevakter du har vært hos. Legekontoret har kun lov å levere ut journal opprettet/skrevet hos dem. (Dessuten oversendes en del journaler fra gammel til ny fastlege i papirform, og denne ligger ikke sammen med din vanlig journal.) 2. Legen har mulighet til å fjerne informasjon etter spsielle retningslinjer 3. Spm etter hvorfor journalen trengs går på retninglinjer i fht om den trengs f.eks ved politianmeldeslse, i barnevernsak e.l., da signeres/stemples journalen av to personer på at den er korrekt. 3. Du må regne med å betale for utskrift, standardpris er for tiden 80 kr. 4. Du kan ikke regne med å få utskrift av journalen med en gang om du dukker opp på legesenteret, det kan ta litt tid. 5. Epikrise: Dersom du blir innlagt på sykehus f.eks for lungebetennelse, skriver legen et brev til fastlegen der han skriver hvorfor du ble innlagt, prøver/undersøkelser som ble gjort og svar på dem, behandlingen du fikk, evt medisiner du står på, og behandling fastlegen skal følge opp videre. Dette er en epikrise. Det virreliten skriver er bare tull. 6. Ofte foretrekkes det at du leser gjennom journalen din med lege eller annen fagperson som kan "helsespråket", for å hindre misforståelser. mage som har ringt og kjeftet fordi de ikke forstår det som skrives i journalen. Eks: pas som ringer og er rasende fordi legen har skrevet at hun har smerter v.mamma. Pas har aldri hatt trøbbel med sin mor, og kan ikke forstå hvorfor legen kunne skrive noe så tullete, helt til hun hører at mammae på latin er bryst, og det forklarer jo saken. 7. Husk at du ikke nødvendigvis liker måten du er skrevet om i journalen din, men at det likevel kan være rett. F.eks hvis du har vært sta, utagerende, maipulerende, misfornøy e.l. 1. Det er urimelig at pasienten skal måtte kontakte alle instanser i helsevesenet de har hatt kontakt med. Dette må fastlegen eller lokalsykehuset kunne ta seg tid til å ordne. Det er dog velkomment om pasienten tar seg bryet med å fortelle hvilke helsekontakter h*n har hatt, men også dette bør fastlegen eller lokalsykehuset kunne finne ut av selv uten å belaste pasietnen med dette. 2. Legen kan la være å gi ut informasjon, men det bør da meddeles pasienten hvilken type dokument som mangler. Ellers skal en journalutskrift gis ut komplett med samtlige prøvesvar, vurderinger etc i tillegg til sykehistorie, evt sykepleienotater, epikriser, kurveark - kort sagt ALT som vedrører pasienten. 3. Det er uhørt at helseinstitusjoner tar svært god betaling for å gi til pasienten det som er pasientens eiendom. Dette må gjøres gratis!! 4. Det å gi ut journal bør gjøres som øyeblikelig hjelp. Det er ikke akseptabelt at pasienten skal måtte vente mer enn 5-10 minutter på dette med mindre det er hundrevis av sider som må kopieres eller printes ut, slik at kopieringsarbeidet tar lang tid (ventetid på over en time bør dog aldri aksepteres). Et unntak er dog papirer som må skaffes fra andre legesentra eller sykehus. Her kan en til nød akseptere frist til dagen etter før alt er på plass. 6. Pasienten bør få tilbud om å lese gjennom journalen med legen, men det må aldri være en forutsetning for å få utskrift. Det må være en selvfølge at pasienten slipper å betale noe til legen for denne tjenesten. 7. I en pasientjournal bør det alltid brukes et språk som unngår formuleringer som en kan risikere at pasienten reagerer negativt på. Å beskrive en pasient som sta, utagerende eller manipulerende, hører ingen steder hjemme. "Misfornøyd" synes jeg dog kan være akseptabelt. Dersom en vil gi uttrykk for at pasienten er sta, utagerende eller manipulerende, bør en i stedet beskrive handlingene eller referere utsagnene til pasienten som danner grunnlaget for at enføler behov for å bruke slike belastende betegnelser. Pasienten må få anledning til dialog med forfatteren av det som er skrevet, dersom h*n er uenig i formuleringene. Time for slik gjennomgang må gis samme dag som pasienten tar kontakt.
Gjest ai ai ai Skrevet 10. juli 2009 #13 Skrevet 10. juli 2009 1. Det er urimelig at pasienten skal måtte kontakte alle instanser i helsevesenet de har hatt kontakt med. Dette må fastlegen eller lokalsykehuset kunne ta seg tid til å ordne. Det er dog velkomment om pasienten tar seg bryet med å fortelle hvilke helsekontakter h*n har hatt, men også dette bør fastlegen eller lokalsykehuset kunne finne ut av selv uten å belaste pasietnen med dette. 2. Legen kan la være å gi ut informasjon, men det bør da meddeles pasienten hvilken type dokument som mangler. Ellers skal en journalutskrift gis ut komplett med samtlige prøvesvar, vurderinger etc i tillegg til sykehistorie, evt sykepleienotater, epikriser, kurveark - kort sagt ALT som vedrører pasienten. 3. Det er uhørt at helseinstitusjoner tar svært god betaling for å gi til pasienten det som er pasientens eiendom. Dette må gjøres gratis!! 4. Det å gi ut journal bør gjøres som øyeblikelig hjelp. Det er ikke akseptabelt at pasienten skal måtte vente mer enn 5-10 minutter på dette med mindre det er hundrevis av sider som må kopieres eller printes ut, slik at kopieringsarbeidet tar lang tid (ventetid på over en time bør dog aldri aksepteres). Et unntak er dog papirer som må skaffes fra andre legesentra eller sykehus. Her kan en til nød akseptere frist til dagen etter før alt er på plass. 6. Pasienten bør få tilbud om å lese gjennom journalen med legen, men det må aldri være en forutsetning for å få utskrift. Det må være en selvfølge at pasienten slipper å betale noe til legen for denne tjenesten. 7. I en pasientjournal bør det alltid brukes et språk som unngår formuleringer som en kan risikere at pasienten reagerer negativt på. Å beskrive en pasient som sta, utagerende eller manipulerende, hører ingen steder hjemme. "Misfornøyd" synes jeg dog kan være akseptabelt. Dersom en vil gi uttrykk for at pasienten er sta, utagerende eller manipulerende, bør en i stedet beskrive handlingene eller referere utsagnene til pasienten som danner grunnlaget for at enføler behov for å bruke slike belastende betegnelser. Pasienten må få anledning til dialog med forfatteren av det som er skrevet, dersom h*n er uenig i formuleringene. Time for slik gjennomgang må gis samme dag som pasienten tar kontakt. Kjære vene, jeg håper virkelig ikke du er dum nok til mene alvor!!! Hvordan i ALL VERDEN skal legen din vite hvor du har måttet finne på å vært de siste 10 åra? Og burde ikke legene kanskje prioritere å behandle folk framfor å ringe rundt til hele landets legevakter, fysioterapeuter, kiropraktorer, spesialster, sykehus, psykologer og så videre bare for å sjekke om en av pasientene kanskje har vært der en gang? Jeg husker ikke en gang SELV alle legebesøk jeg har hatt de siste 10 åra! 1
Titti72 Skrevet 10. juli 2009 #14 Skrevet 10. juli 2009 Kjære vene, jeg håper virkelig ikke du er dum nok til mene alvor!!! Hvordan i ALL VERDEN skal legen din vite hvor du har måttet finne på å vært de siste 10 åra? Og burde ikke legene kanskje prioritere å behandle folk framfor å ringe rundt til hele landets legevakter, fysioterapeuter, kiropraktorer, spesialster, sykehus, psykologer og så videre bare for å sjekke om en av pasientene kanskje har vært der en gang? Jeg husker ikke en gang SELV alle legebesøk jeg har hatt de siste 10 åra! Enig med deg. Hvis min lege skal bruke tiden sin på å sanke inn opplysninger, på hver eneste legevakt landet rundt, så har h*n jo mindre ledige timer å bruke på pasienter. Jeg syns ventetiden er alt for lang i utgangspukntet. Og 80,- på å få en utskrift.... Hva er galt i det?
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #15 Skrevet 10. juli 2009 1. Det er urimelig at pasienten skal måtte kontakte alle instanser i helsevesenet de har hatt kontakt med. Dette må fastlegen eller lokalsykehuset kunne ta seg tid til å ordne. Det er dog velkomment om pasienten tar seg bryet med å fortelle hvilke helsekontakter h*n har hatt, men også dette bør fastlegen eller lokalsykehuset kunne finne ut av selv uten å belaste pasietnen med dette. 2. Legen kan la være å gi ut informasjon, men det bør da meddeles pasienten hvilken type dokument som mangler. Ellers skal en journalutskrift gis ut komplett med samtlige prøvesvar, vurderinger etc i tillegg til sykehistorie, evt sykepleienotater, epikriser, kurveark - kort sagt ALT som vedrører pasienten. 3. Det er uhørt at helseinstitusjoner tar svært god betaling for å gi til pasienten det som er pasientens eiendom. Dette må gjøres gratis!! 4. Det å gi ut journal bør gjøres som øyeblikelig hjelp. Det er ikke akseptabelt at pasienten skal måtte vente mer enn 5-10 minutter på dette med mindre det er hundrevis av sider som må kopieres eller printes ut, slik at kopieringsarbeidet tar lang tid (ventetid på over en time bør dog aldri aksepteres). Et unntak er dog papirer som må skaffes fra andre legesentra eller sykehus. Her kan en til nød akseptere frist til dagen etter før alt er på plass. 6. Pasienten bør få tilbud om å lese gjennom journalen med legen, men det må aldri være en forutsetning for å få utskrift. Det må være en selvfølge at pasienten slipper å betale noe til legen for denne tjenesten. 7. I en pasientjournal bør det alltid brukes et språk som unngår formuleringer som en kan risikere at pasienten reagerer negativt på. Å beskrive en pasient som sta, utagerende eller manipulerende, hører ingen steder hjemme. "Misfornøyd" synes jeg dog kan være akseptabelt. Dersom en vil gi uttrykk for at pasienten er sta, utagerende eller manipulerende, bør en i stedet beskrive handlingene eller referere utsagnene til pasienten som danner grunnlaget for at enføler behov for å bruke slike belastende betegnelser. Pasienten må få anledning til dialog med forfatteren av det som er skrevet, dersom h*n er uenig i formuleringene. Time for slik gjennomgang må gis samme dag som pasienten tar kontakt. Kjære vene for noen urimelig krav du stiller. Hvis du mener det er ØH at legen leser gjennom journalen din men en gang du ber om den, får utskrift fra alle legesentre og at legen (evt helesekretærene) skal finne ut hvor du har vært, ikke skal betale noe som helst og i tillegg krever at det skrives norsk og ikke mer prisist medisinsk språk, da mener jeg du har store problemer som forklarer hvorfor det er trøbblete for deg å få din journal, og hvorfor du sannsynligvis kommer til å være uenig i det som står der. Kan godt tenkes at du flere steder vil lese at du er misfornøyd og påståelig, og at dette god stemmer. Innlegget ditt et det beste eksepelet på folk som kun tenker MEG-MEG-MEG i kontakt med helsevesenet, og på ingen måte kan fatte at en med slag går forran dem i køen, eller hvorfor ventetiden forlenges fordi legen fikk noe akutt du ikke kunne se. Det aner meg at det ikke er helsesenteret, men DU som er vanskelig i denne saken. 3
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #17 Skrevet 10. juli 2009 1. Det er urimelig at pasienten skal måtte kontakte alle instanser i helsevesenet de har hatt kontakt med. Dette må fastlegen eller lokalsykehuset kunne ta seg tid til å ordne. Det er dog velkomment om pasienten tar seg bryet med å fortelle hvilke helsekontakter h*n har hatt, men også dette bør fastlegen eller lokalsykehuset kunne finne ut av selv uten å belaste pasietnen med dette. 2. Legen kan la være å gi ut informasjon, men det bør da meddeles pasienten hvilken type dokument som mangler. Ellers skal en journalutskrift gis ut komplett med samtlige prøvesvar, vurderinger etc i tillegg til sykehistorie, evt sykepleienotater, epikriser, kurveark - kort sagt ALT som vedrører pasienten. 3. Det er uhørt at helseinstitusjoner tar svært god betaling for å gi til pasienten det som er pasientens eiendom. Dette må gjøres gratis!! 4. Det å gi ut journal bør gjøres som øyeblikelig hjelp. Det er ikke akseptabelt at pasienten skal måtte vente mer enn 5-10 minutter på dette med mindre det er hundrevis av sider som må kopieres eller printes ut, slik at kopieringsarbeidet tar lang tid (ventetid på over en time bør dog aldri aksepteres). Et unntak er dog papirer som må skaffes fra andre legesentra eller sykehus. Her kan en til nød akseptere frist til dagen etter før alt er på plass. 6. Pasienten bør få tilbud om å lese gjennom journalen med legen, men det må aldri være en forutsetning for å få utskrift. Det må være en selvfølge at pasienten slipper å betale noe til legen for denne tjenesten. 7. I en pasientjournal bør det alltid brukes et språk som unngår formuleringer som en kan risikere at pasienten reagerer negativt på. Å beskrive en pasient som sta, utagerende eller manipulerende, hører ingen steder hjemme. "Misfornøyd" synes jeg dog kan være akseptabelt. Dersom en vil gi uttrykk for at pasienten er sta, utagerende eller manipulerende, bør en i stedet beskrive handlingene eller referere utsagnene til pasienten som danner grunnlaget for at enføler behov for å bruke slike belastende betegnelser. Pasienten må få anledning til dialog med forfatteren av det som er skrevet, dersom h*n er uenig i formuleringene. Time for slik gjennomgang må gis samme dag som pasienten tar kontakt. Takk for en god latter I det lange løp kommer vi til å spare mye tid og penger på disse retningslinjene, siden vi ikke kommer til å rekke å utrede og behandle syke mennesker, og derfor slipper med å bare skrive dødsattestene deres. Nei til prioriteringer i helsevesenet! Insister på at dere og deres nysgjerrighet og personlighetsproblemer er viktigere enn alt annet og alle andre, uansett, alltid 1
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #18 Skrevet 27. juli 2009 Men er det så vanskelig å få en utskrift/kopi av noen dokumenter? Og når man bytter fastlege så sørger man for at den nye legen får journalen din? Så da skulle jo ikke legen trenge å ringe rundt til andre leger hvor du har vært for å "lime sammen" sykdomshistorikken din? Så da er det bare å sende den i posten da? Med en giro. Big deal liksom?? Også kan man bestille seg en time til gjennomgang dersom det er noe man ikke skjønner i journalen.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #19 Skrevet 27. juli 2009 Men er det så vanskelig å få en utskrift/kopi av noen dokumenter? Og når man bytter fastlege så sørger man for at den nye legen får journalen din? Så da skulle jo ikke legen trenge å ringe rundt til andre leger hvor du har vært for å "lime sammen" sykdomshistorikken din? Så da er det bare å sende den i posten da? Med en giro. Big deal liksom?? Også kan man bestille seg en time til gjennomgang dersom det er noe man ikke skjønner i journalen. Men fastlegen din har ikke journalen din fra andre leger du har vært innom, som spesialister h*n ikke har henvist deg til. Og fastlegen får oftest et utdrag fra sykehus og spesialister.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #20 Skrevet 27. juli 2009 Men fastlegen din har ikke journalen din fra andre leger du har vært innom, som spesialister h*n ikke har henvist deg til. Og fastlegen får oftest et utdrag fra sykehus og spesialister. Fastlegen må ha plikt til å kjenne til alle helsekontakter til sine pasienter, likeledes som sykehusene må plikte å kjenne til pasientenes kontakter med andre leger og sykehus. Dersom legen ikke har anledning til å gå gjennom journalen umiddelbart, må det være et minstekrav at dette gjøres etter arbeidstid samme dag. Pasientene må begynne å stille krav til sine fastleger og sykehus og ikke finne seg i å bli skjøvet til side som følge av legenes manglende arbeidsmoral. Det er på tide at slagordet "Pasienten i sentrum" blir tatt på alvor i helsevesenet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå