Gå til innhold

Er det kundens plikt å henge klær på plass i klesbutikken etter prøving?


Milly:)

Anbefalte innlegg

Jeg henger som oftest på plass klærne igjen etter meg hvis det er bare et par plagg, og hvis jeg husker hvor jeg fant det.

Er det en haug, så lar jeg det henge i prøverommet.

Jeg husker ikke hvor jeg fant det, og i en stappfull butikk tenker jeg at det er sikkert bedre at de som har oversikten henger det der det skal være, enn at kundene som fra før av må åle seg fram for å finne noe, skal gjøre det samme med klærne de likevel ikke skal ha også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller, sur mine hører ingen sted hjemme uansett. Men syns det er helt ok for ansatte på HM å si på en ordentlig måte at de ikke har mulighet til å henge på plass alle klær, dersom de har fått beskjed om det av sin arbeidsgiver (noe jeg antar de har).

Den er jeg enig i. Det er lov å si fra så lenge man ikke er sur og frekk mot kunden.

Jeg henger som oftest på plass klærne igjen etter meg hvis det er bare et par plagg, og hvis jeg husker hvor jeg fant det.

Er det en haug, så lar jeg det henge i prøverommet.

Akkurat det med å ta klærne henge igjen i prøverommet synes jeg er en uting. Da er de jo i veien for neste person som skal bruke rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land har jeg tilgode å finne en klesbutikk som forventer at man henger tilbake klærne selv. I steden ønsker butikken at ansatte skal sjekke og henge opp klærne slik de hang fra før. Det er også god service til kunder å ta seg av klærne etter at man har prøvd dem på.

Jeg henger unntaksvis klær opp igjen etter prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Noe av grunnen til den store forskjellen på servicenivå mellom Norge og andre land, f.eks. England, er at det er fryktelig dyrt å ha folk i jobb her i landet i forhold til andre steder. Det gjør at varehandelen kutter bemanningen til et minimum og det går uten tvil utover servicenivået. Jeg har selv jobbet i varehandel i flere år, og fikk stadig beskjed om å spare-spare-spare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger normal (90% av gangene) opp igjen klærne etterpå.

Har èn historie der jeg vel definitivt burde gjort det; var på KappAhl, hadde med meg 4-5 plagg inn i prøverommet, der det allerede hang flere plagg. Prøvde de jeg hadde med meg og fant ut at jeg skulle ha alle untatt ett plagg, tror det var en genser. Siden jeg hadde armene rimelig fulle med de 3-4 plaggene jeg faktisk skulle kjøpe, lot jeg det siste plagget henge igjen. Kom meg vel 5 meter unna prøverommet før en ansatt kom etter meg og kjeftet verre fordi jeg ikke hadde hengt på plass klærne etter meg... Tok med meg plagget jeg hadde etterlatt, opplyste om at de andre klærne der var ikke mine, og hang på plass igjen alt, inkludert det jeg hadde tenkt til å kjøpe. Ble jo så flau av å bli kjeftet huden full midt i butikken at jeg ville ut igjen fortest mulig, og iallefall ikke stå i kø for å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo
I andre land har jeg tilgode å finne en klesbutikk som forventer at man henger tilbake klærne selv. I steden ønsker butikken at ansatte skal sjekke og henge opp klærne slik de hang fra før. Det er også god service til kunder å ta seg av klærne etter at man har prøvd dem på.

Jeg henger unntaksvis klær opp igjen etter prøving.

Det har jeg også merket. Men så kommer det jo an på størrelsen på butikken og antall ansatte. Jeg, og mange andre, jobber ofte alene i butikken, og da er det mye å rekke over. Hvis det er mange kunder blir man stående i kassen i lange perioder, og selv om man gjerne vil yte så mye service og ha butikken plettfri blir det ofte vanskelig. Det har jo mye å gjøre med nedbemanning, nedkutting og ditt og datt, men det er en annen sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første gangen jeg var i USA begynte jeg å henge opp klærne mine selv etter å ha prøvd dem og damen som jobbet der ble nesten litt fornærmet, tok fra meg klærne og sa at jeg ikke måtte gjøre jobben hennes :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann på 44
Det finnes ingenting som er bedre enn å kunne henge eller gi fra seg klærne man har prøvd i stedet for å lete rundt etter riktig sted å henge dem.

Det er da at jeg skjønner at jeg ikke er en kvinne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land har jeg tilgode å finne en klesbutikk som forventer at man henger tilbake klærne selv. I steden ønsker butikken at ansatte skal sjekke og henge opp klærne slik de hang fra før. Det er også god service til kunder å ta seg av klærne etter at man har prøvd dem på.

Jeg har også vært mange steder i verden hvor det har vært veldig god service i klesbutikker, og synes jo selvfølgelig dette er fint (om enn litt uvant). Men jeg vet jo at det ofte skyldes at lønnsnivået er så mye lavere at de kan ha minst dobbelt så mange ansatte som en tilsvarende butikk i Norge, og dermed blir servicen desto mye bedre. Dårlig service er ofte det vi får igjen for at alt skal være så billig som mulig her i Norge.

Jeg henger stort sett tilbake klærne jeg har prøvd, unntaket er hvis jeg ikke husker hvor jeg fant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er det ikke. Jeg satt pris på det når jeg jobbet i klesbutikk, men det er de ansatte som skal jobbe.

I utlandet løfter jeg ikke en finger, det forventes ikke heller.

Samme gjelder når ting faller av hengeren og ned på gulvet.

Er ikke det det kjiiiipeste??

Jeg legger det bare oppå noe annet. Gidder ikke henge på hengeren. Mens andre ganger har jeg bedre tid, å retter på klærrne som henger helt feil.

Er vel en yrkesskade jeg her... hihi

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier som regel alltid å henge dem på plass igjen. Føler jeg er uhøflig om jeg ikke "rydder" etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i en klesbutikk var den så stappfull at man nesten ikke kom frem til prøverommet, og når man omsider kom ut igjen kunne man bare glemme å få henge på plass igjen noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har jobbet noen år i klesbutikk, og husker det som mest greit at vi hang på plass prøvde klær selv.

Jeg hadde blitt sur om en ansatt hadde svart slik til meg, de er der for å gjøre en jobb. Tipper butikksjefen hadde syntes det var ok å høre om så late ansatte. Det er ikke kundens ansvar at det er nok mennesker på jobb. Og husk at billigkjedene faktisk har skyhøye marginer. Jeg ble overrasket over hvor mye de tjener per plagg, det vil si hvor lite det faktisk koster å produsere klærne.

Jeg har også jobbet i dyrere butikker (både mellompris (ca Benetton-priser) og eksklusiv (merkevarer som Armani), og det er lavere marginer i disse. Derfor er det INGEN grunn til å forvente lavere service hos de billigere kjedebutikkene. De har både høy omsetning og høye marginer på veldig mye av det de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I don't think you have to put the clothes back as a costumer. I always do so myself though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo
I don't think you have to put the clothes back as a costumer. I always do so myself though.

Veldig off topic men jeg må bare spørre - er ikke du norsk? Jeg synes du skrev norsk før.. :klø: Hvorfor skriver du engelsk hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig off topic men jeg må bare spørre - er ikke du norsk? Jeg synes du skrev norsk før.. :klø: Hvorfor skriver du engelsk hele tiden?

I am Norwegian, but I just feel like writing in English. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...