Gå til innhold

Er det kundens plikt å henge klær på plass i klesbutikken etter prøving?


Milly:)

Anbefalte innlegg

Når du har prøvd klær i en klesbutikk, henger du klærne på plass der du fant dem da? Mange butikker har jo egne stativ for å henge prøvde klær på, mens andre ikke har det. Som regel henger jeg klær tilbake der jeg fant dem, siden jeg vanligvis ikke prøver så mange plagg.

I går var jeg i handlehumør og prøvde tonnevis av klær. Det var sykt varmt, og jeg var litt slapp og sliten, så jeg la fra meg det jeg ikke skulle ha foran hun ene som jobber der. Hun sto bak et slikt bord der de deler ut lapper med antall plagg du har med inn, og bak henne hang det et stativ med klær. "Du kan godt bare henge dem på plass selv," fikk jeg høre. Jeg ble litt overrasket og ble usikker på hva jeg skulle svare.. "mmm...er det greit om jeg bare legger de her, eller?" spurte jeg litt usikkert. "Vel, de skal jo til samme plass uansett da!" sa hun snurt, men hun tok dem nå bort. Jeg bare så på henne og fikk lyst å spørre om det var hun eller jeg som fikk lønn for å gjøre det.

Jeg skjønner jo at det er enklere for de som jobber der om kundene selv henger på plass klær, og ofte gjør jeg det, men når kunden ber om å slippe så er det vel vanlig å være litt serviceinnstilt, eller? Har skjeldent opplevd dette før, vanligvis oppfordrer de ansatte meg til å henge fra meg klær på prøvestativene, men jeg mener det er litt forskjellig fra butikk til butikk.

Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg jente, og det er utrolig sjeldent at jeg kjøper klær. Hater det.

Er det snakk om et par plagg, så kunne jeg sikkert ha funnet på å sette det på plass selv. Men jeg går ikke fra hjørne til hjørne for å gjøre det.

Vanligvis så er det "jeg skal ha denne, men disse skal jeg ikke ha". Men da er det snakk om tre-fire forskjellige ting, og ikke en svær haug ;)

Ikke din jobb å henge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest henger jeg tilbake selv, men det er mer fordi at i de fleste butikker jeg er innom så er det ingen "mottaksdisk" utenfor prøverommet og jeg synes det blir for....et eller annet... å bare la klærne henge inne i prøverommet.

I et slikt system som du beskriver så ville jeg gjort som du - levert klærne i "disken".

En annen sak er at jeg ville ikke orket å prøve tonnevis med klær i sommervarmen ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg pleier å henge opp klærne selv i store kjedebutikker, fordi jeg vet de ofte er dårlig bemannet og det blir masse ekstraarbeid for dem som jobber der om ingen henger opp etter seg. Men jeg forventer også at når jeg en gang iblant enten har det travelt eller har en dårlig dag (etter å ha prøvd den fjerde buksa som var for trang, f.eks. ;)) så kan de ansatte henge opp etter meg. Som du sier, de får betalt for det. Og min erfaring er at ofte kan det bli kaos dersom travle kunder skal henge ting på plass selv. Hvis butikken har åtte forskjellige sorte bukser er det slett ikke sikkert at den sorte buksa jeg prøvde havner på rett plass igjen.

Å svare surt er uansett dårlig service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det vel mest vanlig at man henger på plass klærne selv i Norge. I utlandet har mange butikker enormt god service på dette. Det finnes ingenting som er bedre enn å kunne henge eller gi fra seg klærne man har prøvd i stedet for å lete rundt etter riktig sted å henge dem. Ofte blir det til at jeg finner et eller to riktige plasseringer, og henger fra meg resten der. Ja det er dårlig gjort ovenfor butikken, men jeg gidder ikke går rundt med en kleshaug og lete i evigheter etter riktig stativ. Jeg er værst i store butikker som HM og lignende. Jeg tror derfor at om butikkene hadde tatt i mot det folk ikke skulle ha hadde det blitt mindre rot i butikken, og dermed hadde ikke arbeidsmengden blitt spesielt mye større.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er din plikt, så synes jeg i alle fall at det er vanlig folkeskikk å henge klær tilbake. Men ser både her inne og ute i butikker at det er mange som mener det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke er din plikt, så synes jeg i alle fall at det er vanlig folkeskikk å henge klær tilbake. Men ser både her inne og ute i butikker at det er mange som mener det motsatte.

Men er det ikke en del av jobben til de ansatte å gjøre slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er det nok.

Men spesielt i store butikker med mange prøverom og mange kunder tenker jeg at de har nok å gjøre fra før av, og det tar meg ikke lange tiden å henge det tilbake på plass selv.

I det minste mener jeg man bør henge det tilbake på hengeren før man leverer det fra seg, og ikke bare legge det fra seg i en haug.

Men som sagt, bare min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Skjønner ikke hvorfor det er så viktig at vi gjør det i Norge. Vi gjør jo det meste annet selv (henter ny størrelse osv).

Jeg klarer ikke hverken å legge sammen eller henge opp klærne like fint alltid. Da skaper det jo mer jobb for de ansatte å måtte gå gjennom klærne i butikken for å fikse på de som er hengt opp på en annen måte.

Jeg pleier å henge dem opp selv hvis jeg får det til, at jeg bare har prøvd noen få klær og det er en liten butikk så jeg husker hvor det hang. Hvis ikke henger jeg det på stativet.

Men jeg har lurt på dette selv, så det var et interessant spørsmål. Kanskje noen som har jobbet i klesbutikk her vet svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gabriela

Jeg tror nok de ansatte har mer enn nok å styre med uansett om du rydder opp etter deg eller ikke. Du må ikke tenke at "sånn, sånn og sånn" er jobben deres, for jeg er sikker på at det er veldig mye mer å gjøre på en arbeidsdag enn å legge på plass x antall sqin-jeans på selv de små butikkene enn det du og jeg tenker over eller er klar over.

Apropos, dere snakker om utlandet? Mange av de svenske kundene her legger varene på båndet etter hvor strekkoden er plassert. Aldri opplevd det fra en nordmann. Ikke at det forventes eller i det hele tatt tenkes noe spesielt over, men det er et eksempel på hvordan man aller helst fokuserer først og fremst på hva alle andre skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*

Jeg henger så godt som aldri opp etter meg. Bare hvis jeg kun har et enkelt plagg eller to, som jeg kan henge opp på veien ut. Mener det er butikkens jobb å gjøre dette, det er en del av deres service til meg som kunde. På samme måte som om det er deres jobb å finne riktig størrelse, legge kjøpte plagg i en pose, spørre hva jeg ser etter, og så videre.

Men selvfølgelig på billigbutikker som HM osv er det jo inneforstått at rimeligere pris henger sammen med mindre service. Men det er skjeldent jeg handler på slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har ei venninne som jobber i klesbutikk og hun sier at det er best om kunden IKKE henger på plass klærne selv. De i butikken foretrekker å gjøre det for da blir det riktig med rekkefølge på størrelsene og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Apropos, dere snakker om utlandet? Mange av de svenske kundene her legger varene på båndet etter hvor strekkoden er plassert. Aldri opplevd det fra en nordmann. Ikke at det forventes eller i det hele tatt tenkes noe spesielt over, men det er et eksempel på hvordan man aller helst fokuserer først og fremst på hva alle andre skal gjøre.

Det er vanlig å Sverige ja. Og i Danmark er det vanlig å legge på denne pinnen som deler av det du har kjøpt fra den som kommer bak (har den noe navn?) etter man har lagt på alle varene sine så nestemann bare kan begynne å legge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Joda, det er det nok.

Men spesielt i store butikker med mange prøverom og mange kunder tenker jeg at de har nok å gjøre fra før av, og det tar meg ikke lange tiden å henge det tilbake på plass selv.

I det minste mener jeg man bør henge det tilbake på hengeren før man leverer det fra seg, og ikke bare legge det fra seg i en haug.

Men som sagt, bare min mening :)

Du har ikke jobbet i butikk selv da?

Min mening er at mennsker som har hatt samme yrke som en annen, har mer medlidenhet da de kjenner til situasjonen.

Jeg har vært stuepike tidligere og kan finne på å ta av dynetrekk/putetrekk siste dagen på hotell. Samt servitører, der jeg samler alt for å gjøre det enklere å rydde av. Så noen typer "folkeskikk" kommer nok ikke helt automatisk, er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker hvor de hang, så henger jeg de opp på stangen ved prøverommene. Det er bedre at de ansatte henger de på plass selv, enn at jeg henger de fra meg på helt feil plass. Men som regel henger jeg de på plass hvor jeg fant de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk noe jeg også har reagert på når jeg har handlet i klesbutikker i Norge.

Altså, jeg pleier som regel alltid å henge tilbake klærne selv, men om jeg har prøvd en hel haug med klær, og i tillegg må i kassa for å kjøpe mange varene, så hender det at jeg legger det i disken slik som deg. Faktisk synes jeg det er ganske dårlig service å ikke være litt mer behjelpelig.

Det jeg ikke fatter, er at man klarer det fint i utlandet, men ikke i Norge. Var på H&M nylig i Praha, og der var det ei hyggelig dame som tok i mot alle klærne, og opplevelsen ble med en gang en helt annen, for jeg hadde prøvd ganske mye tøy. Fikk et veldig godt inntrykk av butikken, og reiser jeg tilbake, stikker jeg garantert innom igjen.

Så skal det sies, jeg har jobbet i butikk selv. Riktignok ikke innen klesbransjen, men i en bransje der kundene ofte rasker med seg masse varer, og jeg synes ikke det er spesielt mye ekstraarbeid å legge varen på plass igjen for kunden, for jeg ser på det som service - enkelt og greit. Dessuten er det varer jeg kjenner godt til, så egentlig foretrekker jeg å rydde tilbake, for da får jeg det slik det skal være (ikke varer som legges feil eller blir rotet til av kunder som stresser rundt for å legge tilbake).

Det er selvsagt forskjell på situasjonene også. Er det haug med folk som krever at man skal henge på plass klærne, så synes jeg det blir noe annet, men om man er eneste i prøverommet, og spør pent om hjelp, så synes jeg ikke man skal få hogget hodet for det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv jobbet i klesbutikk og synes det var best aa henge paa plass plaggene selv, ofte blir de hengt paa feil plass og lager rot og da er det bedre aa gjoere det selv. Allikevel henger jeg klaerne paa plass etter proeving 99% av gangene (paa riktig plass ;) )

En gang hadde jeg daarlig tid og hadde proevd en del plagg, derfor skulle jeg legge dem fra meg hos hun som jobber der og ble moett med en skikkelig sur mine! Ble ganske overrasket over tonen hennes, ingen maate aa behandle en kunde paa. Hadde det vaert sagt med et smil hadde det kanskje vaert annerledes. Dette var hos Gina Tricot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Henger alltid tilbake på plass. På riktig plass. (med mindre jeg blir bedt om å legge det fra meg på vei ut av prøverommet, men det har kun skjedd et par ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som alltid henger klærne tilbake på riktig plass, henger dere klærne etter størrelse, og like pent som de ansatte gjør? Noen butikker har så overfylte klesstativer at klærne blir stikkende ut og krøllet, om man ikke tar sats og drar klærne fra hverandre før man sniker plagget innimellom. Det gidder ikke jeg som kunde å styre med...

Dessuten: En ryddig butikk gjør at kunder roter mindre, så jeg er nok mye flinkere i butikker der mitt rot vil synes mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flode

Har jeg prøvd ett eller to plagg som jeg vet hvor jeg fant, henger jeg det på plass, men er jeg i større butikker og plukker med meg litt her og litt der tenker jeg at det er bedre at de som jobber der henger det på plass, istedenfor at jeg skal henge det fra meg feil. Jeg har også opplevd å få sur mine og kommentar når jeg leverte tre plagg i disken utenfor prøvdrommet og da svarte jeg henne med at "nå har du noe å brette sammen mens du venter på neste kunde, så går jeg videre å bruker pengene mine et sted der de forstår hva kundeservice er..." :fnise: Er egentlig veldig lite tøff, så jeg kjenner jeg blir litt fnisete og svett hver gang jeg går forbi den butikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...