Gå til innhold

Er det kundens plikt å henge klær på plass i klesbutikken etter prøving?


Milly:)

Anbefalte innlegg

Gjest Glør

Min erfaring er at de i butikken helst vil gjøre det selv så det blir riktig. Jeg er i tillegg eksepsjonelt dårlig til å brette klær pent, så det hadde neppe vært noen vinner salgsmessig dersom jeg måtte gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg jobber selv i klesbutikk og foretrekker å henge tilbake plaggene selv etter kundene har prøvd dem slik at de blir hengt på rett plass og etter rett str.

Også når man jobber i butikk så skal man faktisk være såpass service innstilt og arbeidsinnstillt at det å henge opp noen plagg ikke skal være noe problem. Man er der for å jobbe ikke for å late seg.

Har en ansatt tatt den tonen til meg har jeg klart spurt vedkommende om hva hun eller han egentlig jobber der for.. Man skal jo selvsagt som kunde ha respekt for de ansatte ved butikken men man skal heller ikke ta imot hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å Sverige ja. Og i Danmark er det vanlig å legge på denne pinnen som deler av det du har kjøpt fra den som kommer bak (har den noe navn?) etter man har lagt på alle varene sine så nestemann bare kan begynne å legge på.

Jeg har startet en (veldig fredfull!!!) kampanje på dette. Det er alltid så irriterende når personen foran meg i køen ser at jeg har armene fulle (jeg skal alltid ha så lite at jeg ikke trenger kurv, men ender opp med mye likevel), uten å legge på neste-kunde-pinnen, slik at jeg bare kan tømme armene på båndet.

Så dette gjør jeg ALLTID, og hvis jeg føler for å være litt freidig innimellom, kikker jeg instendig på personen bak meg idet jeg gjør det, som for å be ham om å gjøre det samme til personen bak seg. Det fungerer sjelden slik jeg planlegger det, men jeg har blitt litt uvenn med flere på den lokale Prix-en av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig spørsmål synes jeg egentlig.. Selv har jeg alltid følt at jeg var veldig respektløs hvis jeg ikke hang klærne tilbake selv. Det er jo tross alt jeg som har tatt dem med, og i mange prøverom står det en lapp på speilet hvor de ber oss om å gjøre det. Jeg er også sikker på at de som jobber i klesbutikker har mer enn nok å gjøre fra før.. På den annen side, så synes jeg det er veldig dårlig service når dere sier dere har opplevd at de ansatte blir sure hvis dere spør om de kan ta det. Det blir for dumt.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg mener er "riktig", men jeg vil anta at de har forskjellige ønsker fra butikk til butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kommer litt an på. Hvis du ender opp med å kjøpe en del ting, så synes jeg det er rett og rimelig at de som jobber der, rydder vekk det du har prøvd. Men hvis du bruker lang tid på å få hjelp og ender opp med ikke å kjøpe noen ting, så synes jeg du bør rydde opp etter "rotet" ditt (det er det det er i praksis hvis du ikke legger igjen penger i butikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang hadde jeg daarlig tid og hadde proevd en del plagg, derfor skulle jeg legge dem fra meg hos hun som jobber der og ble moett med en skikkelig sur mine! Ble ganske overrasket over tonen hennes, ingen maate aa behandle en kunde paa. Hadde det vaert sagt med et smil hadde det kanskje vaert annerledes. Dette var hos Gina Tricot.

Episoden jeg fortalte om var også hos Gina Tricot, og når jeg tenker meg om har jeg opplevd det én gang før, på en annen Gina Tricot-butikk. Så det kan være noe med akkurat denne kjeden da? Det var ulike butikker og ulike ansatte. På f.eks Vero Moda har jeg veldig gode erfaringer, hyggelige ansatte som gjerne oppfordrer til å henge klærne på stativet utenfor prøverommet. Mye hyggeligere å handle når det er litt service på butikken :)

Nå har ikke jeg generelt noe imot å henge på plass klærne jeg har prøvd da, og gjør det som regel. Men når jeg ikke har tid, evt. har veldig mye klær og skal kjøpe en del av de, så er det jo greit at de ansatte faktisk gidder å hjelpe til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg Milly, har samme erfaringer som deg fra både Gina Tricot og H&M. På Vera Moda og b*young derimot har jeg en mye mer positivt inntrykk. Eneste som jeg synes er merkelig er at rutinene på både Gina Tricot og H&M virker helt annerledes i utlandet, det være seg i England (H&M), Danmark, Sverige, Tsjekkia (H&M) etc, hvor de virker mye mer innstilt på å hjelpe kunden og være serviceinnstilte.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger alltid på plass selv og er nøye med å henge det på rett plass.

Det er mange butikker i Norge også der de er behjelpelige, stiller opp og tar klærne for deg, men det er ikke akkurat hos H&M en finner den servicen... Tror ikke det er et prioritert område der ;)

Ang. service så er Norge generelt veldig dårlig på det og høflighet, ikke bare i butikker, men generelt. En trenger ikke reise lengre enn til et naboland for å oppleve hyggeligere og mer serviceminded personale :)

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo

Jeg jobber deltid på en klesbutikk og det er virkelig ikke vanlig at folk henger tilbake klærne! Eller henger opp klærne i det hele tatt - finner hele tiden klær som ligger på gulvet på vranga og som er tråkket på. Ser ikke på det som en kundes plikt å henge de opp, det er jo vi som jobber der og får lønn for det, men det er utrolig hyggelig når kunder gjør det.

Og det var noen som skrev tidligere i tråden at en venninne som jobbet på klesbutikk foretrekker at kunder ikke henger opp. Jeg foretrekker helt klart at kunder henger opp klærne selv, uansett om det ikke blir perfekt. Da kan man bare rette på det når man går rundt og rydder, i stedet for å måtte hente lass fra prøverom og henge de ut, det blir en treg omvei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg henger tilbake klærne når jeg har prøvd de ja.. og jeg tar meg alltid tid til å henge de tilbake akkurat der jeg har funnet de også. Synes det er riktig jeg da...

I London fikk jeg ikke henge tilbake gitt... der hadde de jo egne folk som jobbet i prøverommene OG som hentet nye klær i andre str til meg mens jeg prøvde. Det var deilig det....

Men der var jo bemanningen utrolig god i alle butikker jeg var innom.... gikk kjempefort i køene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på dette i går, faktisk. Jeg var innom en Kapp Ahl-butikk der jeg prøvde 6 plagg. De hadde en sånn disk ved prøverommene, der sto det en dame som passet på antallet plagg man hadde med seg inn. Jeg så jo at hun hadde et stort stativ med prøvde plagg bak seg, men jeg sa likevel at jeg kunne henge klærne på plass etter meg. Ikke vet jeg hvor vanlig dette er, men hun smilte i hvert fall og sa "Tusen takk!" Det koster meg ikke mange kaloriene å henge på plass etter meg, og hun hadde sikkert nok å gjøre uansett.

I utlandet er det gjerne annerledes, som flere har nevnt. Jeg handler f.eks. ofte på Marks & Spencer, der har de jo plenty av folk som jobber med å henge på plass klær man har prøvd. Likevel føler jeg det er litt ubehagelig hvis jeg har prøvd masse BH-er og ikke skal kjøpe noen av dem, da sier jeg at jeg kan henge dem på plass selv. Jeg tenker sånn at hvis jeg ikke kjøper noe, da er jeg jo ikke kunde og da skal de slippe å ha ekstra bryderi pga meg.

Når jeg handler dagligvarer legger jeg varene med strekkoden riktig vei, dvs sånn at kassereren ikke behøver å vri og vende på varene for å få slått dem inn. Og jeg legger varene på rekke og rad, i stedet for å bygge varetårn som mange liker. Jeg bruker også slike pinner som skiller mine varer fra neste kundes varer. Men jeg jobber i kasse selv, og vet hva som gjør en kasserers hverdag enklere! ;)

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det hender vel at jeg henger klærne tilbake selv på H&M men det er hvis det er snakk om ett eller to plagg og jeg husker hvor jeg fant dem. Vanligvis så er det kanskje gått 1/2 time fra jeg fant plagget til jeg prøver det og da er det nytteløst å vite hvor jeg fant det.

Hadde noen sagt at jeg skulle henge tingene tilbake der jeg fant dem på den måten som hun du traff på gjorde det hadde jeg sannsynligvis tatt dem med meg og hengt alle opp på samme plass. Hadde de derimot spurt pent ville jeg hengt opp de jeg husket og lagt igjen de jeg ikke husket. Går ikke rundt og leiter etter riktig stativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å henge det på plass selv, men har jeg prøvd en del og er sur pga alt som heter kropp og klær så lar jeg det bare henge der, om det så er 1 eller 10 plagg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

I små butikker henger jeg alltid tilbake klærne dersom betjeningen (som regel kun 1 i butikken) sier at h*n skal ta klærne. I store butikker som somregel er ekstremt rotetete og uoversiktlige henger jeg dem enten på stativet utenfor prøverommet. Butikken har selv valgt å gjøre det vanskelig for kunden å finne riktig klesplagg i riktig størrelse når de stapper sjappa så full av klær at du ender med å rive ned klærne når du passerer et stativ eller må legge fra deg alt du bærer på for å fiske ut den ene genseren i riktig størrelse på et overfyllt stativ.

Less is more

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg jobber på klesbutikk selv, og foretrekker at kundene henger/legger på plass klærne der de fant de. Selv om det blir litt "feil", kan man som før nevnt her bare rydde litt i klærne etterpå. Nå jobber jeg på en liten butikk der jeg alltid er alene på jobb, så da vil jeg jo gjerne prioritere å hjelpe kunder fremfor å løpe mellom prøverommene og de forskjellige bordene og hyllene rundt i butikken. Jeg pleier å hjelpe kundene når de er i prøverommet, så som oftest er det naturlig at jeg tar vare på klærne de ikke skal ha i samme slengen som jeg henter andre størrelser til dem.

MEN, hvis kunden er sliten/trøtt/ikke gidder å rydde opp etter seg, foretrekker jeg at de ber meg om å rydde på plass istedet for å gjøre en halvhjertet innsats ved å hive klærne i dunger på bordene og henge vrengte klær tilbake på halvåtte i stativet. Jeg pleier heller ikke å svare frekt eller være sur fordi jeg må rydde etter kundene. Sier de "jeg legger bare klærne her. Kan du rydde dem på plass?", så svarer jeg blidt "jada, det er ikke noe problem!" Jeg yter service og behandler kundene bra, da det jo tross alt er min jobb. Hva jeg av og til tenker inni meg, er en annen sak...

Jeg pleier å rydde på plass etter meg når jeg er i andre butikker, og bretter pent sammen i hyller og på bord, og henger klær pent etter størrelse. Men så jobber jeg jo selv i butikk, og da blir man nok mer obs på sånt. I tillegg har jeg jo den fine bretteteknikken inne! :fnise:

Når det gjelder Gina Tricot, har jeg hørt mye negativt om servicen der. Ei jeg jobber sammen med, fortalte at hun sa rett ut til ei dame i kassa på GT: "Du, det er lov å smile når du står i kassa! Du jobber faktisk i et serviceyrke!"

Vet også at ansatte på HM faktisk får beskjed om at å hjelpe kunder ute i butikken ikke skal prioriteres. De skal kun stå i kassa (og evt rydde i klærne). På HM her i byen, ser det alltid ut som et bombenedslag i butikken. Klær hulter til bulter, ansatte som bare står i kassa og ofte ordknappe og småsure ansatte. Jeg handler sjeldent der, da jeg rett og slett ikke finner frem i rotet. Det nytter ikke å spørre om hjelp heller, for da får du bare et oppgitt blikk og frasen "Du får se der borte. Er det ikke der, har vi det ikke."

Så nei, det er ikke kundens plikt å henge tilbake klær, men det er klart at butikkansatte blir glad når kunder gjør sin flid i å rydde etter seg. Da får vi automatisk mer tid til å hjelpe kunden til å finne klær og yte god service. Men som sagt; det skal en del til før jeg blir sur av å rydde etter folk, og blir jeg sliten og lei, er jeg likevel blid mot kundene. Det er faktisk min plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henger det fra meg der jeg fant det..

tar meg ikke så mye ekstra tid akkuratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg henger alltid pent på plass etter meg. Det er jeg som drasser alt med til prøverommet, så det har vært helt naturlig for meg. Har tenkt litt på at de ansatte kanskje ønsker å henge det på plass selv, så det ikke blir hengt feil, brettet feil etc. men de sier ingenting når jeg labber ivei for å henge opp etter meg.

Og det er så mange stativer i butikkene, ikke alltid greit å vite om man kan henge prøvde klær der. Skulle vært et skilt ved prøvde klær-stativene til butikkene som har det. Noen butikker har jo ikke slike stativer engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i klesbutikk, og setter pris på at kundene henger klær tilbake selv, for som sagt før; det er lettere å rydde stativ og bord enn å ta hauger i prøverommet. Men det er jo ikke kundene som henger prøvte klær på stativet utenfor prøverommet som gjør meg oppgitt, det er kundene som slenger alle klærne på gulvet i prøverommet og trør litt på di i tillegg. Det er da faktisk noen andre som vil kjøpe di klærne. Vi har mange andre arbeidsoppgaver og sliter med å få tid til alt i løpet av en dag, men dersom en kunde kommer og spør om jeg kan henge på plass klærne så gjør jeg jo det med et smil. Det er kunder som ikke har respekt for meg og jobben som gjør meg frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tok med 10 klesplagg til prøverommene hos H&M en dag. "Maks plagg er egentlig (?fikk ikke med meg tallet) da, men! Det går greit hvis du tar alt med ut igjen..." sa hun som jobbet der surt og himlet litt med øynene... Mens jeg stod der med et litt beklagende smil og tenkte på om jeg skulle henge på plass noen plagg, prøve i to puljer e.l.

Jeg gjorde ingen tegn til å synes det hun sa var urimelig, så jeg forstår ikke hvorfor hun var så sur. "Jeg tar de med ut igjen ja. Takk.." smilte jeg og gikk til prøverommet.

Har også hørt noen på H&M sukke når kunder spør om de kan henge ifra seg ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger alltid klærne på plass selv. Har i grunnen aldri falt meg inn å ikke gjøre det. Jeg tenker også som så at i kjeder som HM, Cubus osv. er klærne så billige at jeg forventer lite ekstra service. Arbeidskraft er dyrt i Norge, i motsetning til i andre land. De bemanner dermed minst mulig, og kunden ordner mest mulig selv. Det har jeg ingen problemer med. Om jeg derimot skulle be om å legge fra meg klærne i en dyrere butikk, og ble møtt med sur mine, ville jeg blitt ordentlig overrasket.

Eller, sur mine hører ingen sted hjemme uansett. Men syns det er helt ok for ansatte på HM å si på en ordentlig måte at de ikke har mulighet til å henge på plass alle klær, dersom de har fått beskjed om det av sin arbeidsgiver (noe jeg antar de har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...