Gå til innhold

Fritt frem for toppløs bading


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig små pupper, og jeg plages veldig av all toppløsheten ved basseng og på stranden. Jeg er fullstendig klar over at dette er fordi jeg ikke liker å se kjæresten sikle over fremmede damer som har noe jeg ikke kan tilby. Spesielt plager dette meg om det er, etter min oppfatning, stygge kunstige pupper, som kjæresten syns er kjempeflotte. Når en toppløs jente jogger frem og tilbake på stranden, så får jeg lyst å gi henne en på trynet, og det syns jeg for så vidt at jeg har lov til å ha lyst til, så lenge jeg ikke gjør det.

Jeg er ganske sikker på at en god del av de som vil være toppløse i offentlige basseng, vil dette fordi de liker oppmerksomheten. Sånn er mennesker rett og slett. Men, for eksempel i gamle tyrkiske/romerske/greske bad, så var folk, om jeg ikke tar helt feil, nakne. Blygheten over nakne kropper er vel gjerne tillært, men de seksuelle assosiasjonene er, i dag, likevel ekte.

Som sagt tror jeg at mange gjør det for oppmerksomheten, men det kan godt hende andre syns det er en naturlig og mer behagelig måte å oppholde seg i/rundt vann. Uansett tør jeg påstå at det ikke passer seg å gå toppløs i offentlige basseng. Sosiale normer kan være viktige ting å bearbeide, men tror neppe det er en prinsippsak som er så viktig at det er nødvendig å springe rundt toppløs i bassenget. En skal dele det med andre, så å føye seg litt er kanskje en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg har veldig små pupper, og jeg plages veldig av all toppløsheten ved basseng og på stranden. Jeg er fullstendig klar over at dette er fordi jeg ikke liker å se kjæresten sikle over fremmede damer som har noe jeg ikke kan tilby. Spesielt plager dette meg om det er, etter min oppfatning, stygge kunstige pupper, som kjæresten syns er kjempeflotte. Når en toppløs jente jogger frem og tilbake på stranden, så får jeg lyst å gi henne en på trynet, og det syns jeg for så vidt at jeg har lov til å ha lyst til, så lenge jeg ikke gjør det.

Jeg er ganske sikker på at en god del av de som vil være toppløse i offentlige basseng, vil dette fordi de liker oppmerksomheten. Sånn er mennesker rett og slett. Men, for eksempel i gamle tyrkiske/romerske/greske bad, så var folk, om jeg ikke tar helt feil, nakne. Blygheten over nakne kropper er vel gjerne tillært, men de seksuelle assosiasjonene er, i dag, likevel ekte.

Som sagt tror jeg at mange gjør det for oppmerksomheten, men det kan godt hende andre syns det er en naturlig og mer behagelig måte å oppholde seg i/rundt vann. Uansett tør jeg påstå at det ikke passer seg å gå toppløs i offentlige basseng. Sosiale normer kan være viktige ting å bearbeide, men tror neppe det er en prinsippsak som er så viktig at det er nødvendig å springe rundt toppløs i bassenget. En skal dele det med andre, så å føye seg litt er kanskje en god ide.

Er det i det hele tatt å gå toppløs i offentlige basseng? Trodde ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske feminister, som har fått gjennom dette, er av en helt annen støpning enn norske. De er beinharde og mange av dem mener menn er voldelige av natur. Jeg synes dette er helt tullete, de ønsker å avseksualisere kvinnebryst. Det de vil med dette er at alle skal se på et par pupper uten å føle noe som helst, for gjør de det er de sexistiske og ser bare på damer som et seksualobjekt. Hvordan skal vi fortsette å formere oss hvis vi ikke får lov til å tenne på et attributt hos det andre kjønn? Det er da viden kjent at menn tenner på pupper i større eller mindre grad, og det er vel derfor vi dekker dem til, fordi de er en del av kroppen vår som er egnet til å gi opphisselse og fordi vi vil velge hvem som skal få stå av å se på oss. Men i følge svenske feminister er de som blir kåte av kvinnepupper undertrykkende drittsekker. Stakkars svenske menn, sier jeg bare. Og litt sånn apropos føler jeg heller ikke sterkt med jenter, norske eller ikke, som går halvnakne rundt og klager over for mye mannlig oppmersomhet. Jeg mener ikke at det skal være fritt fram for trakassering av jenter, men viser dere fram det gutta tenner på så reagerer de. Vil man ha den typen oppmerksomhet så ok, ønsker man det ikke så hvorfor ikke kle på seg? det er et valg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Nå kan kvinner velge selv om de vil ha topp eller ikke i Malmø.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3139496.ece

Det som overrasker meg mest er at de bes være forsiktige hvis det er mange småbarn der. Hva er de redd for? At de minste skal barna bli sultne?

Jeg synes det er merkelig at kvinner bare plutselig kler av seg helt ute på offentlige steder, selv om det er strender.

Da har jeg mer sans for at man i det minste må ha på seg en bikini, og ikke sprader rundt i kun en bikinitruse.

I visse deler av Italia ville det være utenkelig å gå i bar overkropp både for menn og kvinner, for eksempel i Venezia får man bot for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være så belastende å måtte iføre seg det minimale plagget en bikinitopp er når man beveger seg ut i det offentlige rom slik svømmehaller er.

Toppløs kan man være så mange steder utendørs på strender eller hjemme hos seg selv, det kan være greit å respektere at ikke alle ønsker halvnakne mennesker rundt seg også i basseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er ganske sikker på at en god del av de som vil være toppløse i offentlige basseng, vil dette fordi de liker oppmerksomheten. Sånn er mennesker rett og slett. Men, for eksempel i gamle tyrkiske/romerske/greske bad, så var folk, om jeg ikke tar helt feil, nakne. Blygheten over nakne kropper er vel gjerne tillært, men de seksuelle assosiasjonene er, i dag, likevel ekte.

Som sagt tror jeg at mange gjør det for oppmerksomheten, men det kan godt hende andre syns det er en naturlig og mer behagelig måte å oppholde seg i/rundt vann. Uansett tør jeg påstå at det ikke passer seg å gå toppløs i offentlige basseng. Sosiale normer kan være viktige ting å bearbeide, men tror neppe det er en prinsippsak som er så viktig at det er nødvendig å springe rundt toppløs i bassenget. En skal dele det med andre, så å føye seg litt er kanskje en god ide.

Enig i at sosiale normer er viktige og man bør føye seg etter hverandre. Men hvorfor skal det være de toppløse som skal føye seg etter de med topp? Kan ikke begge grupper få lov til å velge for seg selv og respektere at andre har et annet syn?

Det er helt sikkert noen som er toppløse for å få oppmerksomhet. Men det er like sikkert at det er noen som er det bare fordi de synes det er mest behagelig og som ikke har noe ønske om å bli beglodd. Slik er det vel med bikinitopper også: Noen velger en se-på-meg-hva-for-noe-spennende-jeg-skjuler-bikini mens andre bare velger en alminnelig pen bikini og ønsker å være i fred.

Man behøver ikke gå til gamle tyrkiske bad m.m. for å finne steder hvor alle var nakne. I Oslo frem til et stykke ut på 80-tallet hadde man manne- og kvinne dager. På kvinnedagene hadde bare kvinner/jenter adgang og alle gikk nakne i dusj og basseng. Det gjaldt f.eks. Bislettbad, Torgatabad og Vestkantbadet.

I dag er alminnelig nakenhet sjeldent. Det er slutt på nakenbading med samme kjønn slik det normale var for 20-30år siden. Samtidig har vi mer nakenhet rundt oss på TV, i media og på reklame men det er i hovedsak kun retusjerte fotomodeller hvor det lillle som var "feil" har blitt rette på. Resulatet er at kroppskomplekser med psykiske resulater som spiseforstyrrelser og psykiske problemer blomster som aldri før. Vil vi ha det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg ser ikke hvorfor det skulle være så belastende å måtte iføre seg det minimale plagget en bikinitopp er når man beveger seg ut i det offentlige rom slik svømmehaller er.

Og hvorfor skal det være så belastende at andre ikke ifører seg det lille plagget som alikevel i mange tilfeller skjuler nesten ingen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er alminnelig nakenhet sjeldent. Det er slutt på nakenbading med samme kjønn slik det normale var for 20-30år siden. Samtidig har vi mer nakenhet rundt oss på TV, i media og på reklame men det er i hovedsak kun retusjerte fotomodeller hvor det lillle som var "feil" har blitt rette på. Resulatet er at kroppskomplekser med psykiske resulater som spiseforstyrrelser og psykiske problemer blomster som aldri før. Vil vi ha det slik?

Nei, for all del! Tror du kanskje ble litt oppøst der.

Om det er badedager bare for kvinner eller menn, og normen er at da bader man naken, så bare sett i gang! Jeg har ikke noe imot nakenhet, og jeg syns airbrushing og annen retusjering er en uting. Men når det er blandet bading, med par, menn, damer, barn og hele pakken, og det er vanlig å dekke til pupper, penis og vagina i offentlighet, så passer det seg der også. I følge noen er det regler som sier at man skal dekke seg til, så da får man vel følge dem for ordens skyld.

Klart normer utvikler seg. Om det blir vanlig å gå toppløs i basseng, så må jeg nok tenke på å droppe toppen selv. Men å droppe toppen sånn at menn skal bli vant til bryst, og ikke lenger se på det som pirrende, er noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er alminnelig nakenhet sjeldent. Det er slutt på nakenbading med samme kjønn slik det normale var for 20-30år siden. Samtidig har vi mer nakenhet rundt oss på TV, i media og på reklame men det er i hovedsak kun retusjerte fotomodeller hvor det lillle som var "feil" har blitt rette på. Resulatet er at kroppskomplekser med psykiske resulater som spiseforstyrrelser og psykiske problemer blomster som aldri før. Vil vi ha det slik?

Jeg vil for øvrig si meg enig i at normal nakenhet, spesielt blant mennesker av samme kjønn, er blitt for uvanlig. Det er en skam at kvinner ikke tør vise seg naken for hverandre, fordi vi alle skammer oss for at vi ikke ser ut som de modellene du snakker om. Men det er en helt annen diskusjon, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Pokker! Nå kan en ikke bade i offentlige bad heller uten å få ståpikk! :roll:

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

For min del kan de godt gå toppløs om de vil, så lenge de ikke dingler i veien for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For min del kan de godt gå toppløs om de vil, så lenge de ikke dingler i veien for meg.

Og hvor stor avstand må du ha for at du ikke skal føle at de kommer i veien for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men å droppe toppen sånn at menn skal bli vant til bryst, og ikke lenger se på det som pirrende, er noe tull.

Selvfølgelig skal man ikke droppe toppen for at menn skal slutte å oppleve bryster som pirrende. Hvis man dropper toppen skal det være fordi man selv synes det er det mest behagelige.

Menn opplever kvinner og de forskjellige delene av kvinnenes kropp som pirrende og seksuelt interessante. Det har lite med om han ser de nakene eller lett tildekket å gjøre. Større betydning har det hva han er opplært til at forskjellig former for bekledning skal signalisere.

En mann som er opplært/vant med at når kvinnene viser brystene nakne så betyr det ingen ting men hvis hun ser han rett inn i øyne så betyr det seksuellyst vil selvfølgelig reagere i henhold til det. Det betyr ikke at han ikke vil kunne elske sin kvinnes bryster. I en slik kultur vil øyekontakt kunne medføre øyeblikkelig reisning hvis han finner henne attraktiv. Nå er ikke det vanlig at menn reager slik hos oss nettopp fordi vi er vant med at direkte øyekontakt betyr at man lytter mens det seksuelle signalet er svakt og må i så fall kombineres med andre signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke ha de omtrent tredd nedover hodet på meg. Er vel ganske umulig å unngå å se. Hvorfor skal det være så vanskelig å bade i bikini/badedrakt?

Jeg skjønner ikke denne puppefobien...det finnes mange overvektige menn som har større pupper enn meg, hvorfor skal de få lov til "å tre dem nedover hodet mitt", mens jeg må dekke meg til? Blir du støtt av å se nakne pupper? Er det argumentet her? Jeg blir litt støtt av å se ekstremt overvektige, skal vi kreve at de skal de skal dekke seg til? :ironi: NEI! Hvor skal det ende?

Når det er sagt er det ikke fantastisk viktig for meg å gå toppøs, men jeg synes det hadde vært fint å kunne velge. Det er ikke vanskelig å ta på bikini/badedrakt som du skriver, men det hadde vært deilig å slippe å bekymre seg for topper på ville veier etter et stup eller en tur i sklia i svømmehallen! Dessuten er det faktisk ganske komfortabelt å gå uten.

Dette er kun snakk om vane. (...) For menn var det uanstendig (og menn ble fengslet) hvis de var toppløse på offentlige strender for hundre år siden mens i dag er det ingen som reagerer på det.

Veldig bra innlegg! :)

Er det sånn at så mange plutselig har fått gigantiske pupper som man må dukke for om noen bestemmer seg for å snu seg litt fort toppløse? Fordi sålangt er det kun "jeg liker ikke å se andre som går rundt og slenger med puppene sine" eller "det er uanstendig". Uansett ser jeg ikke helt problemet. Savner fortsatt et godt svar her på hvorfor det ikke er greit.

Enig med deg. :popcorn:

Selvfølgelig skal man ikke droppe toppen for at menn skal slutte å oppleve bryster som pirrende. Hvis man dropper toppen skal det være fordi man selv synes det er det mest behagelige.

(...)

En mann som er opplært/vant med at når kvinnene viser brystene nakne så betyr det ingen ting men hvis hun ser han rett inn i øyne så betyr det seksuellyst vil selvfølgelig reagere i henhold til det. Det betyr ikke at han ikke vil kunne elske sin kvinnes bryster. I en slik kultur vil øyekontakt kunne medføre øyeblikkelig reisning hvis han finner henne attraktiv. Nå er ikke det vanlig at menn reager slik hos oss nettopp fordi vi er vant med at direkte øyekontakt betyr at man lytter mens det seksuelle signalet er svakt og må i så fall kombineres med andre signaler.

Veldig sant og viktig det du skriver her. Og selv om en mann ser en naken dame betyr ikke det at han MÅ bli opphisset. Enkelte blir kanskje det (spesielt hvis hun er innenfor A4-vakker-kategorien...), men jeg tror mange, både menn og kvinner, helst skal ha et godt forhold til personen før man opplever betydelig seksuell opphisselse! Men hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Og hvor stor avstand må du ha for at du ikke skal føle at de kommer i veien for deg?

Stor nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Hvis du eide et stort svømmebasseng og du var 100% sikker på at ingen andre var der eller se inn: Hvordan ville du foretrekke å være kledd da? Ville du da i alle disse tilfellene foretrekke å ha på deg bikinitruse og topp?

Synes ikke "dusjen hjemme" er et eksempel som hører til her, fordi hjemmesfæren er annerledes.

Svømmebasseng blir annerledes, fordi der kan andre komme til.

Jeg synes en bikini er minstekravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Stor nok!

Kan du konkretisere det? Snakker vi her om 40 cm, 2 meter, 10 meter eller 200 meter når det er fri sikt?

Og er det forskjell på om man er i damedusjen, innebassenget eller ute på stranda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Synes ikke "dusjen hjemme" er et eksempel som hører til her, fordi hjemmesfæren er annerledes.

I forhold til hva som egentlig er naturlig så er det i høyeste grad relevant. Skal man finne ut hva folk egentlig føler for uavhengig av kulturelle moter så må man gå til situasjoner hvor de kulturelle reglene ikke praktiseres. Opplagte situasjoner er selvfølgelig når man er alene. Når man har funnet ut hva som er den naturlige delen og hva som er de tilfeldige kulturelle bidragene så kan man spørre seg om man vil ha de kulturelle reglene eller ikke. Spesielt er det et poeng å stille dette spørsmålet når de kulturelle reglene går i konflikt med hva folk flest egentlig oppfatter som det naturlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
I forhold til hva som egentlig er naturlig så er det i høyeste grad relevant. Skal man finne ut hva folk egentlig føler for uavhengig av kulturelle moter så må man gå til situasjoner hvor de kulturelle reglene ikke praktiseres. Opplagte situasjoner er selvfølgelig når man er alene. Når man har funnet ut hva som er den naturlige delen og hva som er de tilfeldige kulturelle bidragene så kan man spørre seg om man vil ha de kulturelle reglene eller ikke. Spesielt er det et poeng å stille dette spørsmålet når de kulturelle reglene går i konflikt med hva folk flest egentlig oppfatter som det naturlige.

Det er jeg ikke enig i.

Det er ulike kulturelle koder for dusjen hjemme og det offentlige svømmebassenget og stranden. De fleste føler at de kan få være mer private hjemme i sitt eget hus. Da slipper man å følge de kulturelle reglene.

I det jeg tar et steg ut i den offentlige sfæren så ønsker jeg å følge kulturelle regler: jeg ønsker ikke at den offentlige sfæren skal få ta del i den innerste private sfæren. Jeg ville ha ansett det som et uhøflig overtramp dersom noen forsøkte å tvinge den private inn i den offentlige.

Av den grunn blir både menn og kvinner i Venezia i italia bøtelagt for å gå rundt i bar overkropp (menn med bar brystkasse, og kvinner med en bikinitopp). Jeg synes det er fint, for det er ubehagelig å bli tvunget til å se folks private sfærer i den offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jeg ikke enig i.
Jeg tro vi nok er litt mere enige enn du tror.

Det er ulike kulturelle koder for dusjen hjemme og det offentlige svømmebassenget og stranden. De fleste føler at de kan få være mer private hjemme i sitt eget hus. Da slipper man å følge de kulturelle reglene.
Her er vi helt enige. Hjemme slipper men å ta hensyn til kulturelle regler og kan gjøre det som er mest naturlig for en - det som er ens egentlige jeg. Og vi kan ved å se hva vi foretrekker når vi er alene finne ut hva som er det egentlige naturlige for oss.

I det jeg tar et steg ut i den offentlige sfæren så ønsker jeg å følge kulturelle regler: jeg ønsker ikke at den offentlige sfæren skal få ta del i den innerste private sfæren. Jeg ville ha ansett det som et uhøflig overtramp dersom noen forsøkte å tvinge den private inn i den offentlige.
Vi er vel alle enige om at noe skal forbli privat og ikke presenteres i det offentlige. Men nøyaktige hva som skal holdes privat og hva som skal kunne deles er det forskjellige meninger om fra person til person, fra sted til sted og fra tid til tid. Her har folk forskjellige grenser for f.eks. når man skal fortelle om sin seksuelle legning, om religiøs tro og eller hvilken del av kroppen en kan vise til andre (hår, mage, ben etc.).

Av den grunn blir både menn og kvinner i Venezia i italia bøtelagt for å gå rundt i bar overkropp (menn med bar brystkasse, og kvinner med en bikinitopp). Jeg synes det er fint, for det er ubehagelig å bli tvunget til å se folks private sfærer i den offentlige.
Jeg mener også det skal være forskjellige regler fra sted til sted. I f.eks. kirker og religiøse bygninger synes jeg det er greit (og med på å understreke respekten og høytidligheten) at man krever mer påkledning enn på stranda. Jeg synes man i stor grad skal rette seg etter de som jobber og bor der. Men selv om jeg mener at menn skal være påkledd på overkroppen i kirker så mener jeg selvfølgelig ikke dermed at de skal være det også på stranda.

På stranda og i svømmebassenget så er det først og fremst snakk om å slappe av, ha det bra og oppnå nytelse og ikke snakk om respekt for bygninger, religioner o.s.v. Da synes jeg man skal fokusere mer på hva folk egentlig foretrekker og være kritisk til kulturelle regler som kommer i konflikt med folks opplevelse av egen komfor og trivsel.

Jeg er på ingen måte opptatt av at alle skal være toppløse eller at ingen skal være det. Jeg mener at folk må kunne få bestemme det fullstendig selv og jeg kan ikke se noen god grunn til at andre skal bestemme og mene noe om hvordan andre skal være kledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...