Gå til innhold

Dere som røyker i røykfrie parker...


summerrain

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Enig i at folk - spesielt de som ikke røyker -skal slippe å bli plaget av min tobakssrøyk. Men fra et helseperspektiv - passiv røyking - så er det jo teknisk umulig at jeg utsetter deg for noe risiko - eller annet enn et innbilt ubehag - om jeg i en stor åpen park sitter 10 meter unna deg og tar en røyk. Eventuell røyk fra siggaretten har jo for lengst fordampet i vinden, på de 10 meterene den må reise før den treffer deg i nesa.

Det er bra at du viser hensyn og går til et relativt øde sted for å ta deg en blås, det er det desverre ikke alle røykere som gjør. Hadde bare alle røykere vist såpass hensyn at de går vekk fra andre folk og kaster sneipen i søpla ville det for meg ikke vært noe problem.

Jeg setter ikke særlig pris på det om jeg sitter på en benk og så kommer det et menneske og kliner seg inntil meg og fyrer opp pinnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
En røykepause er ikke noe du har krav på ifølge norsk lov, Milkyway.

:filer:

Man har krav på pauser mellom øktene jo og da bestemmer man selv hva man vil bruke pausen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

En har heller ikke KRAV på å ta en røyk i en park eller på en t-bane eller ute på cafe heller :)

Aaah det er så deilig å ikke ha internett hjemme, hadde glemt hvor mye energi jeg pleide å sløse vekk på slike :fileneglene:gjester som du! Men nå har jeg krav på den røyken jeg skulle ta i sta, fordi her sitter jeg og siterer rage against the machine mens du sitter og gnåler om norsk lov! :hoho::ler: stakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lille_kvinne
Det er bra at du viser hensyn og går til et relativt øde sted for å ta deg en blås, det er det desverre ikke alle røykere som gjør. Hadde bare alle røykere vist såpass hensyn at de går vekk fra andre folk og kaster sneipen i søpla ville det for meg ikke vært noe problem.

Jeg setter ikke særlig pris på det om jeg sitter på en benk og så kommer det et menneske og kliner seg inntil meg og fyrer opp pinnen sin.

Jeg gjør alltid det jeg kan for å stelle meg lengst mulig vekk fra andre når jeg feks står og venter på tbanen.

Det som irriterer meg er de som steller seg ved siden av meg og kjefter på meg for at de får røyk på seg.

Jeg stod der først, om du ikke vil ha røyk på deg så ikke stell deg rett ved siden av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man har krav på pauser mellom øktene jo og da bestemmer man selv hva man vil bruke pausen på.

Lunsjpause: JA

Røykepaue: NEI

Man har ikke rett til å ta seg en timinutters sånn uten videre når det er høysesong og gjester i fleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Røyker
Så fuck you til dere som sier at røykere er egoister. For noen tette fjols dere er! Nå ble jeg så sur at jeg må ha meg en sigg.

Jeg er enig i dette (selv om jeg ville brukt noen andre ord for å si det samme ;) )

Jeg bruker også å ta hensyn når jeg skal røyke på offentlige plasser.

Jeg trekker meg unna, stiller meg på plasser der folk ofte må oppsøke meg for å bli plaget av røyken...

Et eksempel var i går, da var jeg på et arrangement, det var IKKE røykfritt, men på grunn av at det var en del barn rundt der jeg var, valgte jeg å ikke røyke mens jeg var der. (Fra ca kl 10, til nøyaktig 17.55 :ler: )

Jeg forventer ikke ros eller klapp på skulderen fordi jeg valgte å avstå fra å røyke disse timene, men jeg vil ikke bli kalt egoist når jeg vet jeg gjør alt jeg kan for å ikke plage andre med min uvane!

Jeg blir irritert når noen ikke klarer å se at det finnes mange hensynsfulle røykere... vi er bare ikke like synlige som de som ikke tar hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hmmm_*

Nå plager ikke røyk meg noe særlig så lenge ingen puster meg rett i trynet med røyk i kjeften. Allikevel: Folk som ikke røyker og ikke er vant med lukten av sigaretter er MYE mer følsom på lukten enn folk som røyker/er vant med lukten. Min mor røyker så jeg er ikke så følsom - er strengt talt vant med det, men kjæresten min har større problemer med det.

Ellers så har heller ikke jeg vært klar over begrepet røykfrie parker, og hvis det plaget meg skikkelig at noen røyka ved siden av meg i en røykfri park hadde jeg endten satt meg et annet sted eller sagt ifra på en fin måte at det faktisk er en røykfri park. Røykere og ikke-røykere er da ikke noe forskjellige? Vis hensyn, men det synes jeg allerede dere gjør jeg da. Kan ikke huske å ha blitt plaget av slikt annet enn på fest, men da gidder jeg ikke å bry meg;)

Det eneste som egentlig plager meg: Folk som røyker tar seg MANGE pauser fra jobb. Fem minutter kanskje en 2-3 ganger pr dag der jeg jobber i alle fall. Hvis man da jobber 5 dager i uken blir dette 75 minutter! Geez, hva skulle jeg ikke gitt for å få 75 minutter ekstra BETALT fri i uka...

Hva ville sjefen sagt hvis jeg hadde sagt "jeg tar meg fem minutter fri nå?"... Jeg veit ikke, tør ikke å spørre engang, men er det noen røykfrie som har spurt? For selv om vi ikke har krav på det, fortjener jeg vel ikke noe mindre enn røykerne?? For min del må dere bare gå og røyke alt dere gidder altså, men skulle gjerne sett at jeg også fikk ut og trekke FRISK luft iblant;)

Men det blir vel en annen diskusjon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Sånn tror jeg mange røykere tenker, fordi dere røyker selv, har blitt vant til dette selv og heller ikke kjenner lukten på samme måte som oss andre.

Det er faktisk veldig plagsomt å sitte/gå ute og plutselig få eimen rett i nesa. Den er temmelig intens og kan kjennes ganske langt av gårde om vinden blåser rette veien, eller det er vindstille.

Jeg er selv svært følsom for røyk, og har mange ganger opplevd å bli fullstendig tett/få pustevansker av å sitte i røyksksyen også utendørs.

Jeg har også lyst til å si at jeg forundrer meg over røykerenes (de fleste) aggressive holdning mot oss som ikke ønsker røyking på offentlige plasser. Vi er ikke ute etter å "ta røykerene", eller nekte dere fritt valg i forhold til hva dere gjør med egen kropp og helse. Vi vil bare ha frihet selv, til å velge hva vi vil utsette vår kropp og helse for. Det er ikke rettferdig at vi ikke-røykere skal svi for røykerenes valg og vaner.

Det var bra sagt :) Jeg er også veldig plaget av røyk. Det hender noen setter seg ned på samme benk og tenner en røyk - og det plager faktisk litt :)

Eller så er det ofte røykere står rett utenfor en dør sånn at ikke-røykere må gå gjennom all røyken for å komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
og røyk går oppover...

Så røykere er egoister, hva? Jeg synes så tydelig jeg husker en lørdagskveld for 2 dager siden, da jeg skulle ha min første røykepause etter intens jobbing (er servitør ved dyreparken, tenk dere selv hvor mange som kommer på denne årstiden) og ble stoppet akkurat på vei ut av ei som lurte på om jeg kunne ordne mer is til isbaren, siden kiden hennes hadde så lyst på. "Jeg sa jeg har pause" ville vel dere med denne tankegangen tenke seg, men nei motherfuckers jeg gikk helt ned i boden og bar opp litervis med is og brukte 10 ekstra mins på dette, og ble stoppet nok en gang i baren av noen som ønsket noen pils, så ja, da fikk de pils. Og en siste gang av ei som ønsket isvann. Ut av baren, gjennom restauranten, inn på kjøkkenet, og tilbake. SÅ var det på tide med en sigg, tenkte jeg. Helt til hovmester ber meg om å vaske barnestolene (det er 20 av dem) og det gjorde jeg. Så tok jeg en velfortjent røyk. Så fuck you til dere som sier at røykere er egoister. For noen tette fjols dere er! Nå ble jeg så sur at jeg må ha meg en sigg.

Haha!! Sånn er det vel å jobbe i en servisbransje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke bare det at røyken "forpester" lufta til de som passerer deg når du røyker ute som er problemet, men mange røykere gidder heller ikke kaste sneipen sin, så det blir jo masse udelikat forsøpling i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk at dere ikke-røykere kan begynne å ta litt hensyn oxo jeg! Greit nok, kanksje jeg tok et dumt valg da jeg var 13, men nå er det valget tatt og avhengigheten er der, ikke bare fysisk, men også mentalt, jeg LIKER å ha den jævla kreftpinnen i munnen, det er blitt en vane for meg å stå med den i munnen når jeg f.eks venter på et tog, akkurat som andre peller seg i nesa eller spiser eller drikker cola eller hva som helst.. kanskje jeg syns det er kjipt å sitte å se på deres uvaner oxo? men jeg går da ikke rundt å forbyr folk å spise macern-mat på perrongen på oslo s fordi jeg syns det lukter fett og ekkelt, gjør jeg vel? nei, jeg steller meg et sted for meg selv å tar en røyk. Og kommer noen bort til meg å sier de syns det er plagsomt så flytter jeg faktisk på meg!

Røykeloven syns jeg forsåvidt er en fin ting, for jeg synes ikke røyk inne er noe digg i det hele tatt, og jeg blir fysisk kvalm av å sitte i røykfylte rom. men at folk skal forbys å ta seg en røyk ute i det fri syns jeg blir helt horribelt. Tenk dere littegranne om folkens, på 50-tallet røyket alle, og alle røyker overalt, men de lever da enda de som var unge på den tiden også..

At jeg tar meg en røyk i frognerparken eller på tusenfryd kan jeg virkelig ikke forstå at skal være til noe mer bry for noen enn at jeg går oppover karl johan å tar meg en røyk..

et sted jeg derimot skal gå med på at det burde vært røykeforbud er på uteserveringen, det er ikke digg å sitte å lukte på naboens røyk når man spiser lunsj -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle rusmidler burde være likestilt spør du meg. Alkohol er ikke lov å nyte ute i det offentlige, så røyk burde heller ikke vært lov.

Jeg synes at røyking skal foregå enten hjemme eller på spesielle røykeplasser, slik at hvis man vil unngå folk som røyker, så unngår man plassene de røyker på.

Synes ikke det er riktig at ikke-røykere skal rette seg etter de som røyker. Jeg hater røyklukt, og eimen kjennes på laaang vei, tro det eller ei. Jeg liker ikke å være passiv røyker, puste inn ufrivillig når man skal gå inn og ut av feks kjøpesentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest røykedama
Det er bra at du viser hensyn og går til et relativt øde sted for å ta deg en blås, det er det desverre ikke alle røykere som gjør. Hadde bare alle røykere vist såpass hensyn at de går vekk fra andre folk og kaster sneipen i søpla ville det for meg ikke vært noe problem.

Jeg setter ikke særlig pris på det om jeg sitter på en benk og så kommer det et menneske og kliner seg inntil meg og fyrer opp pinnen sin.

Det er mange, mange ganger det går andre veien også! Jeg sto fredag alene på et busstopp. Tente sigaretten, det var 7 minutter til bussen kom - og hadde planlagt en røyk mens jeg ventet i det fine været. Så kommer det en dame og stiller seg klin opp til meg. Med mer og mer sure blikk mot sigaretten min. Hallo? Jeg sto her først, busstoppet er minst like langt som selve bussen. Det er ikke nødvendig å kline seg opp til den som står og røyker heller - hvis man ikke liker lukten av røyk.

Det må da gå an å fungere på samme planet? Jeg prøver å ta hensyn, men det er søren meg ikke alltid like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg hater damer som kakler høyt i nærheten av meg, men det betyr ikke at det burde være forbudt.

Røyking i parker osv representerer ingen helserisiko for noen andre enn røykeren. Jeg syns det blir veldig moraliserende å forby det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater damer som kakler høyt i nærheten av meg, men det betyr ikke at det burde være forbudt.

Røyking i parker osv representerer ingen helserisiko for noen andre enn røykeren. Jeg syns det blir veldig moraliserende å forby det.

amen!

la meg bare slenge på unger som skriker og hyler som aldri holder kjeft, plagsomt, men man kan ikke forby folk å ha med seg ungene rundt omkring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle krav på 5min pause pr time de jobber? :vetikke:

Så vidt jeg vet har man det, så da kan ikke ikke-røykerene klage på at røykerene tar seg en røyk et par ganger iløpet av en arbeidsdag... Det er jo bare dem å gjøre det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...