Gå til innhold

Dere som røyker i røykfrie parker...


summerrain

Anbefalte innlegg

Jeg var i kongeparken i dag og hadde en superkoselig dag! Men la merke til at det var utrolig mange som satt og røyket, til tross for at dette er en røykfri park! Når jeg tenkte meg om har jeg lagt merke til dette i flere parker og på ting som skjer(f.eks fotballkamp) når det egentlig skal være røykfritt!

Derfor lurte jeg egentlig hva som får deg til å tenne opp en røyk i en røykfri park for barn? Det er jo egne områder der du har lov til å røyke...

Hva syns dere andre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
De røyker fordi røykere er egoister.

Jeg lurer på om du kan utdype denne påstanden?

Til trådstarter

Noen røykere røyker på røykfrie steder fordi de ikke bryr seg, akkurat som mange ikke bryr seg om fartsgrensene...

Andre vet ikke at parkene er røykfri, det er jo et temmelig nytt regelverk, og tenner seg en sigarett når de ser at andre gjør det...

Andre igjen, vet det, men glemmer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke-røyker

Nå røyker jeg ikke selv, og er derfor ikke særlig observant på røykeforbudsskilt, men jeg vil vel tro røykerne rett og slett ikke var klar over forbudet. Hvis du hadde påpekt det for dem, ville de sikkert blitt overrasket og stumpet kreftpinnen med en gang.

Forresten synes jeg det er fint med røykeforbudet innendørs, men at folk ikke skal få røyke ute i et parkområde grenser til trakassering. Hva er poenget med slikt forbud? Er det skadelig å se folk som røyker, eller er å kjenne et blaff av tobakksrøyk i nesen? Litt må vi kunne tåle, og det er bare godt for ungene å se at det finnes flere måter å leve livene sine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, finnes det røykfrie parker!?

Røykere er egoister ja, akkurat.. Finnes jo snart ikke et sted i landet lengre hvor det er lov å røyke. Synes forøvrig det burde bli forbudt for kyr å fise utendørs. Det er jo forurensende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten synes jeg det er fint med røykeforbudet innendørs, men at folk ikke skal få røyke ute i et parkområde grenser til trakassering. Hva er poenget med slikt forbud? Er det skadelig å se folk som røyker, eller er å kjenne et blaff av tobakksrøyk i nesen? Litt må vi kunne tåle, og det er bare godt for ungene å se at det finnes flere måter å leve livene sine på.

Enig, enig og enig!

Man kommer ingen vei med slik tvang. DU får min stemme ved stortingsvalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hva, finnes det røykfrie parker!?

Røykere er egoister ja, akkurat.. Finnes jo snart ikke et sted i landet lengre hvor det er lov å røyke. Synes forøvrig det burde bli forbudt for kyr å fise utendørs. Det er jo forurensende!

Tusenfryd er røykfri.

De tjener sikkert nok uten at de får mine penger, men det er i allefall fire personer som ikke lenger går der, og vi var innom tre, fire ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det blir bare for dumt å si at "de reglene der liker jeg ikke, så jeg gidder ikke følge dem".

De sneipene som røykere slenger fra seg over alt er ikke noe pent syn heller. Og om røykerne ikke klarer seg uten nikotin i noen timer, får de bruke snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg synes det er flott at noen parker er røykfrie jeg.

Røyking kan faktisk forpeste ganske bra utendørs også, det er f.eks. en grunn til at man mange steder ber folk trekke vekk fra inngangspartiene for å røyke. Desverre er det jo mange røykere som ikke klarer å vise såpass hensyn, så vi andre må gjerne holde pusten for å komme oss inn døren. For jeg vil faktisk helst slippe å puste inn røyk så langt jeg kan unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også egne røykeområder på platformene på Oslo S nå, men det er fortsatt mange som røyker akkurat der de står. Ikke alle regler er til for å brytes syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røykte på Tusenfryd tidligere i år, rett og slett fordi jeg ikke hadde lagt merke til røyking forbudt-skiltet ved inngangen. Siden dette er en helt ny regel, hadde det nok vært en fordel med påminnelsesskilt også inne i parkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille_kvinne
Det er også egne røykeområder på platformene på Oslo S nå, men det er fortsatt mange som røyker akkurat der de står. Ikke alle regler er til for å brytes syns jeg.

Akkurat der er jeg helt forferdelig (tror jeg). Jeg har aldri skjønt hvor jeg nå kan røyke, så jeg pleier bare og stille meg bak de andre røykerne og tenke at "nå må jeg da stå riktig for det er her de andre er".

Er vel kanskje litt samme mentalitet for andre i røykfrie parker?

De ser noen røyke og tenker at åj, jammen da har man sikkert lov til å røyke her.

Ellers er jeg veldig påpasselig med å stå langt unna andre mennesker feks på tbane stasjonen her, men om de stiller seg ved siden av meg etter at jeg har tent en røyk så får det være deres problem om røykingen min irriterer dem.

(og ja det er en utestasjon uten røykforbud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sneipene som røykere slenger fra seg over alt er ikke noe pent syn heller.

Helt enig. Hva er det med folk som slenger sneipen på bakken i stedet for i sneipbøtta 2 meter unna???

Og om røykerne ikke klarer seg uten nikotin i noen timer, får de bruke snus.

Æhm vel - det blir det samme som å si at man får drikke kaffe hvis man ikke kan få Cola Light.

For mange røykere er det slett ikke nikotinen som er problemet, men settingen. For min del er det ikke noe problem å la være å røyke på lange flyturer, trenger ikke å gå i røykerommet ved mellomlandinger, heller. Men setter jeg meg ned med en Sudoku...

Endret av Stillest vann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nå kjenner ikke jeg til andre parker rundt i landet. Men var selv i Kongeparken tidligere i vår, og da observerte jeg minst ett par egne røykesoner inne i parken. La heller ikke merke til verken sneiper eller røyking andre steder.

Så om ikke parken har endret regelverket iløpet av den siste mnd tviler jeg på at ulovlig røyking er et stort problem i Kongeparken ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fugl Fønix

Nå røyker jeg ikke lenger, men røkte i parker og sånt før. Har rett og slett aldri hørt om røykfrie parker før, og har derfor aldri tenkt at det ikke var lov.

Når det er sagt så hadde jeg ikke blitt sint om noen hadde gjort meg oppmerksom på det. Tror de fleste gjør der fordi de ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i kongeparken i dag og hadde en superkoselig dag! Men la merke til at det var utrolig mange som satt og røyket, til tross for at dette er en røykfri park! Når jeg tenkte meg om har jeg lagt merke til dette i flere parker og på ting som skjer(f.eks fotballkamp) når det egentlig skal være røykfritt!

Derfor lurte jeg egentlig hva som får deg til å tenne opp en røyk i en røykfri park for barn? Det er jo egne områder der du har lov til å røyke...

Hva syns dere andre om dette?

Røykfrie parker har jeg aldri hørt om. :blush:

Klarer ikke helt å forstå at man kan bli plaget av andre sin røyk i en stor og åpen park. Om jeg sitter 10 meter unna deg og tar en røyk, så kan du jo umulig merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett
Forresten synes jeg det er fint med røykeforbudet innendørs, men at folk ikke skal få røyke ute i et parkområde grenser til trakassering. Hva er poenget med slikt forbud? Er det skadelig å se folk som røyker, eller er å kjenne et blaff av tobakksrøyk i nesen? Litt må vi kunne tåle, og det er bare godt for ungene å se at det finnes flere måter å leve livene sine på.

Enig med deg! Jeg røyker ikke selv, men man trenger da ikke å bli hysterisk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykfrie parker har jeg aldri hørt om. :blush:

Klarer ikke helt å forstå at man kan bli plaget av andre sin røyk i en stor og åpen park. Om jeg sitter 10 meter unna deg og tar en røyk, så kan du jo umulig merke det.

Sånn tror jeg mange røykere tenker, fordi dere røyker selv, har blitt vant til dette selv og heller ikke kjenner lukten på samme måte som oss andre.

Det er faktisk veldig plagsomt å sitte/gå ute og plutselig få eimen rett i nesa. Den er temmelig intens og kan kjennes ganske langt av gårde om vinden blåser rette veien, eller det er vindstille.

Jeg er selv svært følsom for røyk, og har mange ganger opplevd å bli fullstendig tett/få pustevansker av å sitte i røyksksyen også utendørs.

Jeg har også lyst til å si at jeg forundrer meg over røykerenes (de fleste) aggressive holdning mot oss som ikke ønsker røyking på offentlige plasser. Vi er ikke ute etter å "ta røykerene", eller nekte dere fritt valg i forhold til hva dere gjør med egen kropp og helse. Vi vil bare ha frihet selv, til å velge hva vi vil utsette vår kropp og helse for. Det er ikke rettferdig at vi ikke-røykere skal svi for røykerenes valg og vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tror jeg mange røykere tenker, fordi dere røyker selv, har blitt vant til dette selv og heller ikke kjenner lukten på samme måte som oss andre.

Det er faktisk veldig plagsomt å sitte/gå ute og plutselig få eimen rett i nesa. Den er temmelig intens og kan kjennes ganske langt av gårde om vinden blåser rette veien, eller det er vindstille.

Jeg er selv svært følsom for røyk, og har mange ganger opplevd å bli fullstendig tett/få pustevansker av å sitte i røyksksyen også utendørs.

Jeg har også lyst til å si at jeg forundrer meg over røykerenes (de fleste) aggressive holdning mot oss som ikke ønsker røyking på offentlige plasser. Vi er ikke ute etter å "ta røykerene", eller nekte dere fritt valg i forhold til hva dere gjør med egen kropp og helse. Vi vil bare ha frihet selv, til å velge hva vi vil utsette vår kropp og helse for. Det er ikke rettferdig at vi ikke-røykere skal svi for røykerenes valg og vaner.

Enig i at folk - spesielt de som ikke røyker -skal slippe å bli plaget av min tobakssrøyk. Men fra et helseperspektiv - passiv røyking - så er det jo teknisk umulig at jeg utsetter deg for noe risiko - eller annet enn et innbilt ubehag - om jeg i en stor åpen park sitter 10 meter unna deg og tar en røyk. Eventuell røyk fra siggaretten har jo for lengst fordampet i vinden, på de 10 meterene den må reise før den treffer deg i nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

og røyk går oppover...

Så røykere er egoister, hva? Jeg synes så tydelig jeg husker en lørdagskveld for 2 dager siden, da jeg skulle ha min første røykepause etter intens jobbing (er servitør ved dyreparken, tenk dere selv hvor mange som kommer på denne årstiden) og ble stoppet akkurat på vei ut av ei som lurte på om jeg kunne ordne mer is til isbaren, siden kiden hennes hadde så lyst på. "Jeg sa jeg har pause" ville vel dere med denne tankegangen tenke seg, men nei motherfuckers jeg gikk helt ned i boden og bar opp litervis med is og brukte 10 ekstra mins på dette, og ble stoppet nok en gang i baren av noen som ønsket noen pils, så ja, da fikk de pils. Og en siste gang av ei som ønsket isvann. Ut av baren, gjennom restauranten, inn på kjøkkenet, og tilbake. SÅ var det på tide med en sigg, tenkte jeg. Helt til hovmester ber meg om å vaske barnestolene (det er 20 av dem) og det gjorde jeg. Så tok jeg en velfortjent røyk. Så fuck you til dere som sier at røykere er egoister. For noen tette fjols dere er! Nå ble jeg så sur at jeg må ha meg en sigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...