Gå til innhold

Dere som røyker i røykfrie parker...


summerrain

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke-røyker
Vet ikke helt hvilket miljø du går i...?

Forskjellen er at man kan velge dette vekk, på en helt annen måte.

Men om mine naboer sitter på balkongen en hel sommerkveld og kjederøyker, så er det utelukket for meg å sitte på balkongen min, og for den saks skyld sitte inne med vinduet åpent. Og det skal, i følge røykere, være en kurant sak og ikke mer enn man kan forvente, fordi de er i friluft. Hæ?!

Så lenge de følger loven må de få lov til det, og kan du ikke akseptere det, får du flytte.

Men jeg kan komme med et annet eksempel:

En taxi-sjåfør jeg satt på med smurte gommene sine med noe jeg antok var et rusmiddel. Jeg ba ham umiddelbart om å stoppe, og meldte i fra om rusbruk.

Men før jeg oppdaget at han ruset seg på jobb: Hvor mange hadde sittet på med denne mannen uten å vite om hans hensynsløse adferd fordi han ikke hadde vist dem åpenlyst at han ruset seg på jobb?

Hvor mange av dem hadde mulighet til å velge bort hans hensynsløse adferd siden de ikke visste om den?

Jeg er som sagt ikke-røyker, og jeg plages av røyk, men så lenge røykere holder seg til loven, og tar hensyn (som jeg opplever at de fleste gjør), har jeg ikke stort annet valg enn å tilpasse meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Røykere er jo mindre smarte til å begynne med. Så fortsetter de med sin totale mangel på respekt for andremenneskers helse... Rett og slett røyker de i røykfrie parker fordi de er egoistiske idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidonie
Jeg er som sagt ikke-røyker, og jeg plages av røyk, men så lenge røykere holder seg til loven, og tar hensyn (som jeg opplever at de fleste gjør), har jeg ikke stort annet valg enn å tilpasse meg.

Les, da - det er jo det jeg sier. Jeg bare spør hvorfor dette ansees som helt rimelig? Er det rimelig fordi det står i loven?

Dersom vi skal bruke "det er jo loven" som argument, kan vi jo holde på en stund, med å trekke paralleller - du mener samtlige paragrafer av grunnloven vår er totalt uproblematiske og ikke minst alltid begrunnet i realiteten? Som vi bør godta fordi det er vedtatt? Uten å stille spm ved det? Spennende innfallsvinkel... det åpner for ganske mye rart.

Så lenge de følger loven må de få lov til det, og kan du ikke akseptere det, får du flytte.

Dette er med andre ord rimelig i dine øyne?

Jeg tilpasser meg, jeg - verken loven eller røykerne gir meg noe valg på det punktet. Jeg stiller bare spørsmålet hvorfor røykerne synes det er helt rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mer hensyn går det an å ta enn å røyke i sin egen bil?

Jeg spør ikke for å være slem, Jeg spør fordi det ville vært mitt førstevalg hvis jeg hadde bil. heller det enn å stå ved inngangen til senteret, eller hvor man nå måtte befinne seg.

Hva som ville vært mer hensynsfullt i mitt eksempel, ville jo vært at røykernene lukket vinduene på sin bil...Da kunne de sittet der så lenge de ønsket og røkt UTEN å plaget noen... Det jeg reagerte på, var at de satt med vinduene oppe, og dermed blåste alt inn i min bil også.... Syntes det er en merkelig ting at JEG som ikke gjør noe plagsomt ( jeg sitter helt stille i vår bil), må lukke vinduene i sommervarmen.....fordi at andre turer frem med uvanene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal fortsette på den syltynne sammenlikningen med fis, så vet alle ikke-røykere og sannsynligvis de fleste røykere, at røyken og lukten av røyken sprer seg mer og lukter atskillig lenger enn en gjennomsnittlig fis - sånn hvis vi skal holde oss på det nivået i debatten og enda synes røykere det er mindre problematisk og pinlig å røyke enn å fise så folk kan merke det.

Forstå det den som kan... oppdragelse, anyone?

Takke meg til en som slipper en fis ved siden av meg...Som du sier, den forsvinner fort..

Men for oss som ikke røyker - lukter røyk helt grusomt...

La meg si det slik da... Du som røyker sitter i et teater og venter på en spennende forestilling. Så kommer det inn en i siste liten og presser seg inn mellom radene (slik opplever vi ofte røykere - fordi de må røyke HELT til stykket starter). Den som setter seg i sete ved siden av deg har spydd over hele seg.... Ville du reagert på stanken da??? Den stanken blir du ikke kvitt under hele forestillingen, og i pausen går personen ut og gjør det samme igjen... Hvordan hadde det føltes å sittet ved siden av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, de røyka i SIN bil....(men vinduene deres var selvsagt også vidåpne. Men tror dere det var grusomt for meg og barna??

Skulle vi da lukke vinduer og sitte med den allerede innkommende stanken inne i bilen - eller skulle vi gått ut av bilen og "flyktet"???

Hvem er det som styrer???)

:fnise:

Så overdreven du er når det gjelder røyk, kommer du bestandig til å finne noe å klage på frem til 0% av norges befolkning røyker. Teknisk umulig å ta slike hensyn som du snakker om, og er heller absolutt ikke nødvendig. Passiv røyking er ikke at en kar jogger forbi deg med en sigarett i munnen!

Om jeg tar en røyk i min egen leilighet og har vinduet åpent, merker du det da? Om du f.eks. ikke bor mer enn 9 meter unna, så plager vel det deg å?

Eller om jeg setter leiligheten min på total lockdown, tar meg 1 røyk, men glemmer å vakse håret før jeg går ut, og så havner foran deg i kassa på rimi. Jeg plager og utsetter deg for helsefare da også? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg si det slik da... Du som røyker sitter i et teater og venter på en spennende forestilling. Så kommer det inn en i siste liten og presser seg inn mellom radene (slik opplever vi ofte røykere - fordi de må røyke HELT til stykket starter). Den som setter seg i sete ved siden av deg har spydd over hele seg.... Ville du reagert på stanken da??? Den stanken blir du ikke kvitt under hele forestillingen, og i pausen går personen ut og gjør det samme igjen... Hvordan hadde det føltes å sittet ved siden av??

Merker du klarer å provosere meg.

Hadde jeg møtt deg - vet desverre ikke hvem du er - skulle jeg sørget for et magedrag og blåst en god røyksky mitt i tryne på deg...løpt etter deg videre og røyket konstant og blåst røyken på deg for harde livet. Ikke at jeg bryr meg noe spesielt om det du sier, selv om jeg blir provosert, men du trakaserer jo rett og slett folk som røyker du. Sitter med glede ved siden av en kar full av spy, istedet for å sitte ved siden av en hysteriskfordømmendegooditooshoe som deg as. :skratte:

Enkelt og greit - utsetter jeg ingen andre for passiv røyking, så sammenligner jeg dårlig røyklukt i klær, med dårlig parfyme lukt, med stygge klær, og folk jeg kan bli kvalm av p.g.a. andre ting. Thats life, verden er ikke skreddersyd for deg, og idet du forlanger mer enn å ikke bli utsatt for skadelig passiv røyking[/b], så har du null legitime argumenter å komme med, blir da en ren smakssak på linje med alt annet.

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som ville vært mer hensynsfullt i mitt eksempel, ville jo vært at røykernene lukket vinduene på sin bil...Da kunne de sittet der så lenge de ønsket og røkt UTEN å plaget noen... Det jeg reagerte på, var at de satt med vinduene oppe, og dermed blåste alt inn i min bil også.... Syntes det er en merkelig ting at JEG som ikke gjør noe plagsomt ( jeg sitter helt stille i vår bil), må lukke vinduene i sommervarmen.....fordi at andre turer frem med uvanene sine...

Nei, her går det faktisk en grense. De kan ikke vite at det sitter en særdeles ømfintlig person i nabobilen. De røyker faktisk i sin egen bil, den allmenne oppfatningen tror jeg nok er at det er så mye hensyn man kan ta hvis man skal røyke i områder der det befinner seg folk. De stilte seg heller ikke opp utenfor inngangen til noe som helst. Jeg skjønner at du ikke liker det, ikke tåler det, synes det er ubehagelig, etc, men selv du må vel innse at urimelighet har sine grenser det også?

Jeg forstår det dersom noen fyrer opp en røyk i et busskur. Jeg forstår det når folk røyker rett ved en inngang der det ferdes mye folk. Men ett sted slutter jeg å forstå, og det er blant annet her. (Jeg sluttet også å forstå i den saken der naboer ønsket å få kastet ut en annen nabo av sin egen leilighet fordi han røykte inne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway
Nei, det gjør den ikke.

Man merker godt de steder hvor noen har stått og røykte selv om vedkommende er ikke der lenger. Røyken blir hengende i luta.

Jeg røyker hele tiden og ser det med mine egne øyne hver dag jo! :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA ??? Er det virkelig sant at det ikke er tillatt å røyke på tusenfryd ?

Var der i går og røyket jeg.... ups... Men så jo ingen skilt og var heller ingen som sa noe som helst, verken av de jeg var sammen med eller ansatte i parken.

For det første sies dette flere ganger over høytaleranlegget hver dag.

Jeg røyker, og jeg jobber på tusenfryd. Jeg røyker på tusenfryd, mest på den eneste ansattrøykeplassen i parken, men også som gjest. Røyker jeg som gjest i parken, går jeg langt vekk. Til steder som dere som ikke jobber der vet hvor er engang. Dette plager dere nok ikke i det hele tatt. Og med tatt i forhold til at ansattrøykeplassen er like ved "isslottet" og dere antagelig plages mer om jeg røyker der jeg har lov til å røyke.

Tusenfryd har nå vært røykfri i 3 år. Først med røykeområder, og nå, de to siste åra uten et eneste røykeområdet. Dette har jo gjort at vi ansatte bruker veldig mye tid på å si fra at parken er røykfri og at gjestene må stompe røyken. Det er nemlig ingen som bryr seg så lenge de ikke kan røyke noen steder. Røykfrie parker er greit, men det må være røykesoner i nærheten uansett hvor du er i parken slik at røykerne kan ta seg en røyk. Den tidene det var røykeområder funket det hele bedre synes jeg. Det har dessuten aldri vært lov å røyke i køgangene, selv før parken var røykfri.

Jeg synes fortsatt at jeg brude få lov til å ta en røyk ute. Så lenge jeg flytter meg fra mennesker som ikke røyker. Jeg plager aldri folk med røyken min med vilje. Men som de fleste har snakket om her er det lukten som plager dere? Skal det bli ulovlig å ikke bruke deo? For jeg blir veldig kvalm av svettelukt. Skal det være ulovlig med masse parfyme? For jeg får migrene av slikt.

Jeg synes dere skal komme med fler gode argumenter også! For lukt dreper dere ikke. Vond lukt må jeg tåle vær dag jeg også! Selvom jeg røyker. Og slutt å ta alle røykere under en kam! Jeg kjenner virkelig ikke alle røykere her i verden.. Og på dere virker det som om vi er en klubb eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...