Gå til innhold

Jordens alder


Gjest Gjest_Hans_*

Anbefalte innlegg

Må heller ikke glemme at det er kjernefysiske reaksjoner i Jordens indre som også hjelper til med å holde varmen ved like.

Nettopp! Prosessen der Jorda ble formet ved at en større støvsky samlet seg genererte masse energi gjennom blant annet frigjøring av gravitasjonell energi og friksjon mellom bestanddeler med ulik tetthet. Denne energien dissiperer ut til verdensrommet gjennom Jordas overflate, og hadde ført til ganske substansiell reduksjon i temperaturen til Jordas kjerne hadde det ikke vært for radioaktivt henfall av diverse isotoper i Jordas indre lag! Radioaktiviteten genererer store mengder termisk energi som kontinuerlig varmer opp Jordas kjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må heller ikke glemme at det er kjernefysiske reaksjoner i Jordens indre som også hjelper til med å holde varmen ved like.

Hvordan vet man at det er kjernefysiske reaksjoner i jordens indre?

Og om så skjer, hvorfor tar ikke de slutt, etter så mange milliarder år som det hevdes at jorden er?

Jeg synes det er et interessant tema det med at jorden ikke kjøles ned innvendig, i motsetning til alt annet vi kjenner til, bortsett fra solen.

Solen skulle vel normalt brenne opp, uten tilgang på nytt materiale.

På den annen side skulle den vel slokne, uten tilgang på surstoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man at det er kjernefysiske reaksjoner i jordens indre?
Bl.a. fordi vi bruker de samme stoffene når vi lager atombombe. (vel i allefall de gammeldagse bombene)

Så vet vi også hvor radongassen kommer fra.

Og om så skjer, hvorfor tar ikke de slutt, etter så mange milliarder år som det hevdes at jorden er?
Det tar slutt, men ikke enda på en stund.

Jeg synes det er et interessant tema det med at jorden ikke kjøles ned innvendig, i motsetning til alt annet vi kjenner til, bortsett fra solen.

Solen skulle vel normalt brenne opp, uten tilgang på nytt materiale.

Solen VILL slukne og dø. (men ikke denne uka)

Til å være interessert så har du ekstremt liten evne til å ta til deg kunnskap.

På den annen side skulle den vel slokne, uten tilgang på surstoff?

NEI, og hvorfor han du spørre noen på barneskolen om..

Edit:

Det er ikke rart at for noen virker det ikke som du har gått på skole i det hele tatt. Dette er å elementært at om biskja hadde vært litt smartere så kunne han ha svart deg.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. fordi vi bruker de samme stoffene når vi lager atombombe. (vel i allefall de gammeldagse bombene)

Så vet vi også hvor radongassen kommer fra.

Det tar slutt, men ikke enda på en stund.

Solen VILL slukne og dø. (men ikke denne uka)

Til å være interessert så har du ekstremt liten evne til å ta til deg kunnskap.

NEI, og hvorfor han du spørre noen på barneskolen om..

Edit:

Det er ikke rart at for noen virker det ikke som du har gått på skole i det hele tatt. Dette er å elementært at om biskja hadde vært litt smartere så kunne han ha svart deg.

Jeg forstår selvfølgelig at vitenskapsmenn har laget en forklaring på disse tingene, selv om de ikke selv forstår det, men hovedpoenget er jo å få alle til å tro på det de sier.

De må jo selvfølgelig ha en forklaring på det, med oppfundne ord og uttrykk som de lager etter hvert.

Sannheten er nok at de ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår selvfølgelig at vitenskapsmenn har laget en forklaring på disse tingene, selv om de ikke selv forstår det, men hovedpoenget er jo å få alle til å tro på det de sier.

De må jo selvfølgelig ha en forklaring på det, med oppfundne ord og uttrykk som de lager etter hvert.

Sannheten er nok at de ikke har peiling.

Mener du dette seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du dette seriøst?

Ja.

Kan du gi meg en forklaring på hvordan noen kan få undersøkt sola, hvordan den er innvendig og hvordan den fungerer?

Kan noen få målt om den avtar i størrelse?

Hvordan har noen kunnet vært inne i de brennende massene i jorda og funnet ut hva som skjer der?

Det finnes da ikke noe tilsvarende å gjøre målinger på.

Allting blir bare gjetninger ut fra andre ting man vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi meg en forklaring på hvordan noen kan få undersøkt sola, hvordan den er innvendig og hvordan den fungerer?
De vet godt hvordan den funker..

Kan noen få målt om den avtar i størrelse
Den vil ikke avta i størrelse den vil bli større..

Hvordan har noen kunnet vært inne i de brennende massene i jorda og funnet ut hva som skjer der?
???

Det finnes da ikke noe tilsvarende å gjøre målinger på.
Tilsvarende sola... Det er bare å gløtte opp mot himmelen. Alle lysene du ser (noen få unntak) er andre soler.

Allting blir bare gjetninger ut fra andre ting man vet.
Skaff deg en lærebok og LES den.. Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Kan du gi meg en forklaring på hvordan noen kan få undersøkt sola, hvordan den er innvendig og hvordan den fungerer?

Kan noen få målt om den avtar i størrelse?

Hvordan har noen kunnet vært inne i de brennende massene i jorda og funnet ut hva som skjer der?

Det finnes da ikke noe tilsvarende å gjøre målinger på.

Allting blir bare gjetninger ut fra andre ting man vet.

Vi vet faktisk utrolig mye om hva som skjer inne i sola, og andre stjerner. Både bestanddeler og prosesser som fusjon og dannelse av nye grunnstoffer osv, dette er i stor grad ungdomsskolepensum. Dannelse og ødeleggelse av stjerner, og fasene imellom er observert utallige ganger av vitenskapsmenn. Vet du forresten hvor alle atomene i kroppen din kommer fra?

Når det gjelder jorda, så har vi også en god forståelse, langt fra komplett selvsagt. Teknologi gjør at vi kan kan foreta undersøkelser og trekke konklusjoner uten at vi personlig er tilstede, eksempelvis via seismiske undersøkelser, målinger, geologiske observasjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er imponert over tålmodigheten til Larsern, mann42, midgard og dere andre.

Selv har jeg gitt opp. Krøst kom med de samme argumentene for to år siden. Han fikk svar da også men nekter å sette seg videre inn i de.

Innlegget er endret

Bond, mod

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet

Bond, mod

ed: spørsmål om moderering ble delt ut til Ris&Ros der slike spørsmål burde tas

ed2: ytterligere kommentarer om moderering er flyttet til R&R

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Denne artikkelen oppsummerer veldig godt hvorfor Jorden er ung, og ble skapt raskt, ikke over millioner av år: http://www.mensviventer.no/mvv45/seksdager.html

Dette er svada.

Det skjærer meg faktisk litt i hjertet å dra en så bastant slutning uten å underbygge den, men det er rett og slett ikke verdt min tid.

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den artikkelen du linker til forklarer bare hvorfor kristne som deg selv ikke kan tro på at det tok millioner eller milliarder av år fordi Bibelen sier imot. Det du sier er at fordi Bibelen sier at alt ble skapt på 6 dager så "oppsummerer det veldig godt hvorfor Jorden er ung, og ble skapt raskt, ikke over millioner av år". Det er ikke bevis. Det er bare troen din. Trodde du virkelig at den uvitenskapelige artikkelen skulle overtale oss?

Seriøst, hva trodde du vil kom til å si da du linket til en uvitenskapelig artikkel og kalte den bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...