Gå til innhold

Fødselsdato på telefonkatalogen.no


Gjest Gjest_Sinnataggen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Offentlig
Kan du fortelle meg hva som er nyttig med det når det er bare å spørre meg om når jeg har bursdag? Dekker dette virkelig et behov mener du?

Da synes du vel heller ikke telefonkatalogen er nyttig da, siden det bare er å spørre den du ønsker å ringe om telefonnummeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Sinnataggen_*
Da synes du vel heller ikke telefonkatalogen er nyttig da, siden det bare er å spørre den du ønsker å ringe om telefonnummeret?

Nyttig til telefonnummer, ja. Du svarer ikke akkurat på spørsmålet ser jeg. Ble det for vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er flott med fødselsdato jeg da....

da jeg var mindre og bodde på "landet" var det veldig mange som ble kalt opp etter besteforeldre - så det var alltid flere OLE HANSEN i katalogen..

Joda, men da er du på jakt etter fødselsår, som ikke oppgis i katalogen. Den oppgir dag og måned, som ikke kan sies å ha så veldig stor verdi i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Jeg bruker telefonkatalogen, ja. Til å finne telefonnummer. Nå bør de vel kalle seg fødselsdagskatalogen.no.

Telefonkatalogen er jo en bedrift. Som andre bedrifter vil den gjerne selge mer - gjennom mersalg.

Bensinstasjoner tilbyr veldig mye mer enn bare bensin. Opplysningstjenesten 1881 selger seg i reklamer på at de gjerne kan tilby det lille ekstra: folk må gjerne spørre om litt annet enn bare telefonnumre...

Man må ikke være asosial for å slå opp på nettet når noen har fødselsdag. Slike som meg glemmer slikt, og skriver vi det opp forsvinner det raskt uansett. Det ville jo være flaut å spørre sin beste venninne år etter år når hun fyller år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Nyttig til telefonnummer, ja. Du svarer ikke akkurat på spørsmålet ser jeg. Ble det for vanskelig?

Dersom du hadde lest tråden, noe du stengt tatt bør gjøre siden du er så ekstremt opptatt av hvilken informasjon som er offentlig tilgjengelig, hadde du fått med deg at jeg ga DEG et eksempel på hvordan fødselsdato kan være nyttig som offentlig informasjon i telefonkatalogen. Dessuten forholder du deg ikke til den pareringen av ditt svar/spørsmål som mitt svar faktisk var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Joda, men da er du på jakt etter fødselsår, som ikke oppgis i katalogen. Den oppgir dag og måned, som ikke kan sies å ha så veldig stor verdi i denne sammenheng.

Det er i så fall et argument for mer offentlig tilgjengelig informasjon. Ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står jo ikke en gang fødselsår. Hva i all verden er problemet?

Fullt mulig å endre er det også; "Er dette din oppføring? Logg inn for å endre."

"Noen sider krever bare navn og fødselsnummer for å registrere deg". Hva er det for et tulleargument? Noen sider krever bare at du velger deg et kallenavn, så kan du registrere deg i hvilket navn du vil. Ingen offentlige nettsteder har så slapt legitimasjonskrav at fødselsdag holder.

Sutrehøner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sinnataggen_*
Dersom du hadde lest tråden, noe du stengt tatt bør gjøre siden du er så ekstremt opptatt av hvilken informasjon som er offentlig tilgjengelig, hadde du fått med deg at jeg ga DEG et eksempel på hvordan fødselsdato kan være nyttig som offentlig informasjon i telefonkatalogen. Dessuten forholder du deg ikke til den pareringen av ditt svar/spørsmål som mitt svar faktisk var.

Hvis du mener at et argument for å ha fødselsdato tilgjengelig i telefonkatalogen er at det blir enklere å "tromme sammen til en klassegjenforening" så må jeg bare beklage men jeg tok ikke det argumentet på alvor. Det virker litt merkelig å huske alle fødselsdatoer på de man har gått i klasse med, men man vet ikke hvilken by de bor i?

Hvis jeg het Lars Hansen kunne jeg forstå at det var vanskelig å finne mitt telefonnummer hvis man ikke vet hvor jeg bor. Men jeg har et navn jeg er alene om og jeg ser rett og slett ikke behovet. Som tidligere skrevet står andre selvfølgelig fritt til å legge ut hva de vil av informasjon om seg selv, men poenget her var at telefonkatalogen.no har gjort de uten å spørre og uten å si i fra og det synes jeg ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det ironiske er at når jeg prøver å registrere meg for å slette opplysningene så kommer dette opp, og man får ikke registrert seg uten å godta det:

Ja, jeg samtykker til at de personopplysninger jeg har lagt inn kan gjøres tilgjengelige i denne og andre

søketjenester fra Eniro Norge AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydelligvis enormt sær som ikke synes at alt om meg skal være søkbart på interenett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Hvis du mener at et argument for å ha fødselsdato tilgjengelig i telefonkatalogen er at det blir enklere å "tromme sammen til en klassegjenforening" så må jeg bare beklage men jeg tok ikke det argumentet på alvor. Det virker litt merkelig å huske alle fødselsdatoer på de man har gått i klasse med, men man vet ikke hvilken by de bor i?

Nå mente jeg selvfølgelig årstall. Jeg har, i min uvitenhet om temaet, tatt det forgitt at fødselsdatoen inkluderte årstall. Men som jeg har sagt til en annen debattant, dersom telefonkatalogen ikke samtidig oppgir fødselsår, er det et argument for mer offentlig tilgjengelig informasjon. Ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Jeg er tydelligvis enormt sær som ikke synes at alt om meg skal være søkbart på interenett...

Men nå er jo ikke alt om deg søkbart på internett, din skremselspropagandist! Ei heller blir alt om deg søkbart dersom fødselsdatoen din, i likhet med telefonnummeret ditt, blir offentlig tilgjengelig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke helt alene, jeg er heller ikke begeistret for fødselsdato på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det kun er fødselsdatoen og ikke årstall som står er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sinnataggen_*
Jeg er tydelligvis enormt sær som ikke synes at alt om meg skal være søkbart på interenett...

Da er vi i alle fall to som er sære.

Jeg tror de aller fleste ikke vet at fødselsdatoen deres ligger på nett, derfor reagerer de heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Jeg tror de aller fleste ikke vet at fødselsdatoen deres ligger på nett, derfor reagerer de heller ikke.

På den annen side var det få som tenkte over at telefonnummeret deres var offentlig tilgjengelig informasjon i 1956. Kanskje det var derfor de ikke reagerte på telefonkatalogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Det burde rett og slett ikke være lov å legge ut så pass personlige opplysninger om noen på nettet. Hvor er personbeskyttelsen hen? Helt bak mååål! Det er tross alt et eget valg om du vil at hele verden skal vite når du har bursdag. Er heldig vis ikke på telefonkatalogen.no, men hadde jeg vært det, hadde jeg nok sendt inn en heftig klage. Burde aldeles ikke være rett fram og fullt lovlig å ligge ut slikt! og til hvilket formål skal da dette være for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Det burde rett og slett ikke være lov å legge ut så pass personlige opplysninger om noen på nettet. Hvor er personbeskyttelsen hen? Helt bak mååål! Det er tross alt et eget valg om du vil at hele verden skal vite når du har bursdag. Er heldig vis ikke på telefonkatalogen.no, men hadde jeg vært det, hadde jeg nok sendt inn en heftig klage. Burde aldeles ikke være rett fram og fullt lovlig å ligge ut slikt! og til hvilket formål skal da dette være for?

La meg gjette, du kommer til å stemme Frp ved neste valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja hei, er det Jan Johansen i Kirkeveien 55? Hei Jan! Jeg ser at samboeren din har bursdag i dag. Har du husket gave? Jeg har et tilbud her du ikke kan motstå...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Ja hei, er det Jan Johansen i Kirkeveien 55? Hei Jan! Jeg ser at samboeren din har bursdag i dag. Har du husket gave? Jeg har et tilbud her du ikke kan motstå...!

Johansen i Kirkeveien 55: -"Klikk...la på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...