Gå til innhold

Fødselsdato på telefonkatalogen.no


Gjest Gjest_Sinnataggen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sinnataggen_*

Har dere lagt merke til at telefonkatalogen.no har lagt ut fødselsdato på nesten alle? Jeg oppdaget det tilfeldig her om dagen. Man må reservere seg for å ikke få bursdagen sin i telefonkatalogen på nett. Jeg fikk ikke noe varsel fra telefonkatalogen.no om at "vi har tenkt å legge fødselsdatoen din på nettsiden vår", plutselig bare gjorde den der og det med godkjennelse fra Datatilsynet visstnok! Begrunnelsen var at det skulle være lettere å finne den man leter etter i telefonkatalogen. De som vet når jeg har burdag vet da for søren hvor jeg bor! Jeg ble rett og slett forbanna over at telefonkatalogen har tatt seg til rette, jeg vil da ikke ha masse personlige opplysninger tilgjengelig for alle og enhver!

Hvis dere tenker som meg må dere logge dere inn og reservere dere mot å vise fødsesdato i telefonkatalogen.

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marlo

Bryr meg fint lite om det egentlig, ser ikke noe grunn til å holde det hemmelig.

Det er jo ikke akkurat personnummer eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia24

Har faktisk savnet å ha noen sted å slå opp for å finne ut når folk har bursdag, men jeg syns også hver enkelt burde kunne reservere seg mot dette. Og hvor har de fått informasjonen fra?!

På enkelte nettsteder holder det med navn og fødselsdato for å opprette en bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sinnataggen_*

Jeg synes det kunne vært omvendt, man kunne legge ut denne informasjonen hvis man ønsker det. Telefonkatalogen.no har ikke engang informert om at de har gjort informasjonenn tilgjengelig, det reagerer jeg på. Hvis jeg lurer på når noen har bursdag spør jeg bare. Skjønner ikke at folk ikke blir provosert. Hva om nettleverandøren din plutselig fant ut at "nå skal vi offentliggjøre all surfingen til kundene våre uten å si noe"? Jeg vil velge selv hva som er offentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan logge deg inn på telefonkatalogen.no å fjerne det meste av informasjon. Jeg har gjort dette, fjernet mellomnavn og adresse. Står kun navnet mitt (uten mellomnavn) og "mobiletelefon: xx xx xx xx"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia24

Jeg syns det blir feil at det er vi selv som må logge inn på telefonkatalogen.no og fjerne informasjonen om vår fødselsdato når vi selv ikke har bedt om at den skal legges ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Offentlig

Hva hadde telefonkatalogen vært dersom den var forpliktet til å innhete tillatelse fra alle som er listet der? Jeg har stor sans for offentlig tilgjengelig informasjon. Enten det er telefonkatalogen eller skattelister. Jeg vil si du lyver, eller er ekstremt usosial, dersom du aldri har hatt nytte av telefonkatalogen.

Som en annen her inne sier lister de ikke fødselsnummeret ditt. Hva i alle verdens navn og rike er det som er galt med at fødselsdatoen din er offentlig tilgjengelig informasjon? Det kan faktisk være svært nyttig informasjon for dem som for eksempel prøver å tromme sammen en klassegjenforening etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia24
Som en annen her inne sier lister de ikke fødselsnummeret ditt. Hva i alle verdens navn og rike er det som er galt med at fødselsdatoen din er offentlig tilgjengelig informasjon?

Som nevnt, på enkelte nettsteder trenger du bare navn og fødelsdato for å lage en bruker - som igjen kan misbrukes. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Hilsen meg

Synes det er fint jeg, for jeg glemmer alltid andres fødselsdager.

De som ikke vil ha det oppført kan jo reservere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Som nevnt, på enkelte nettsteder trenger du bare navn og fødelsdato for å lage en bruker - som igjen kan misbrukes. Derfor.

Har du hørt om IP-adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sinnataggen_*

Jeg bruker telefonkatalogen, ja. Til å finne telefonnummer. Nå bør de vel kalle seg fødselsdagskatalogen.no. Du skal være jævlig asosial for å måtte sjekke på nettet når noen har bursdag.

Folk er så utrolig naive og tenker ikke over at skillet mellom hva som er privat og offentlig viskes langsomt ut mens alle bare laller med og "det er jo så innmari praktisk å se når noen har bursdag"... Selvfølgelig kan fødselsdato misbrukes. Alle personlige opplysninger kan misbrukes. Kombiner med skattelistene også så har du fødselsår. Hva blir det neste? Kamera så vi kan se live på telefonkatalogen.no når du kommer og går ut av huset ditt? Det er så praktisk, for da kan vi ringe når du er hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som misliker dette, men jeg finner ikke ut hvor jeg kan gå inn for å registrere meg som bruker og redigere opplysningene!?

Greit at fødselsdatoen min ikke er spesielt hemmelig, men jeg ser ikke behovet for at den skal være tilgjengelig for store deler av verdens befolkning. Jeg er for øvrig også motstander av skattelister på internett. Det riktignok informasjon som er offentlig, men det burde være slik at man måtte sende en forespørsel for å få tilsendt dataene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Offentlig
Hva blir det neste? Kamera så vi kan se live på telefonkatalogen.no når du kommer og går ut av huset ditt? Det er så praktisk, for da kan vi ringe når du er hjemme!

Ja, og hvis vi åpner for at staten kan kreve inn skattebetaling åpner vi for at staten kan innkreve alle inntektene dine og gjøre oss alle til kommunistiske slaver. Hva med å se det nyttige opp i mot paranoide forestillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Sinnataggen_*
Ja, og hvis vi åpner for at staten kan kreve inn skattebetaling åpner vi for at staten kan innkreve alle inntektene dine og gjøre oss alle til kommunistiske slaver. Hva med å se det nyttige opp i mot paranoide forestillinger?

Jeg har stor tro på litt sunn skepsis. Ønsker man et samfunn hvor alt du gjør offentliggjøres så værsågod å del ut all informasjon du vil om deg selv. Meld deg gjerne på et realityshow, det er en effektiv måte å få spredt informasjon om dine mest pinlige små øyeblikk. Men jeg vil bestemme hva som er offentlig om meg. Er det så mye å kreve at du synes det fortjener en psykiatrisk diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offentlig
Ønsker man et samfunn hvor alt du gjør offentliggjøres så værsågod å del ut all informasjon du vil om deg selv.

Nå er jo nettopp poenget at ikke alt trenger å være offentlig bare fordi noe er det. Slik jeg ser det står nytte her opp i mot paranoide forestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sinnataggen_*
Nå er jo nettopp poenget at ikke alt trenger å være offentlig bare fordi noe er det. Slik jeg ser det står nytte her opp i mot paranoide forestillinger.

Kan du fortelle meg hva som er nyttig med det når det er bare å spørre meg om når jeg har bursdag? Dekker dette virkelig et behov mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er flott med fødselsdato jeg da....

da jeg var mindre og bodde på "landet" var det veldig mange som ble kalt opp etter besteforeldre - så det var alltid flere OLE HANSEN i katalogen.. Og på små steder hvor det ikke er gate adresser står det bare postnr og sted...

Mange ganger jeg skulle ringe til folk så var det "å nei - da skal du nok ha tak i barnebarnet/ nevøen / sønnen min..."

Med fødselsdato har man jo en viss peiling på hvem man skal ha tak i :)

Også kan det jo hende det dukker opp flere blomster på dagen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...