Gå til innhold

The story of Snuppa & Snoppen


mocci

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:vinke:

Er innom og oppdaterer meg etter lang tids fravær. Håper du har det fint!

Jeg har det veldig ålreit. :)

:5:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med langhelg men akk så trøtt man blir... :fnise: Jammen tar det på å ha fri gitt. ;) Nå skal det sies at vi brukte langhelgen til å jobbe i hagen fra morra til kveld, fryktelig tidkrevende og kjedelig jobb men er veldig glad for at det ble gjort. Nå ser det faktisk ut som om vi har blomsterbed, vi gravde opp et bed og plantet nytt og hadde barkeboogie på de resterende bedene. :)

Ellers er vi opptatt med bankbesøk de nærmeste ukene. Pappa har signalisert at han føler for å trekke inn årene når det gjelder gårdsdriften, noe som vil si at jeg som odelsjente skal overta gården. Jeg skal ikke drive gården men vil videreføre samdriftsavtalen vi har med en nabobonde hvor han leier melkekvote og jord. Det blir første gang Snoppen og jeg kjøper bolig sammen, skal egentlig bli godt å eie noe selv samt rekke å betale ned lånet innen man er pensjonister. Det er på høy tid siden vi begge er på feil side av 30-tallet. ;)

Ellers har vi også startet på utredning for barnløshet, kan være greit å få sjekket opp om det er noen åpenbar grunn til at huleboeren ikke vil flytte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii, så spennende!

Når regner dere med at det blir snakk om overtakelse av gården? Hvor langt blir det evt snakk om å flytte?

Sikkert ikke så dumt med en utredning rundt huleboer, dere har jo prøvd ganske lenge nå.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennede med gården da! Selv om dere ikke skal drive den selv, så er det jo noe nytt å henge fingrene i. Koselig at du vil være odelsjente og overta. Det er jo ingen selvfølge i dag.

Lykke til med utredningen også. Tar deredet gjennom det offentlige, eller hopper dere rett i det private? Uansett, så håper jeg dere får svar, og at det kan la seg ordne med barn på en relativt enkel måte. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oiii, så spennende!

Når regner dere med at det blir snakk om overtakelse av gården? Hvor langt blir det evt snakk om å flytte?

Sikkert ikke så dumt med en utredning rundt huleboer, dere har jo prøvd ganske lenge nå.

:klemmer:

Vi satser på overtakelse ved årsskiftet 2012/2013 hvis alt går etter planen. :) Vi bor allerede på gården, har bodd her siden 2007. Mine foreldre bygde seg nytt hus i byen og flyttet ut og vi flyttet inn. :)

Spennende å kjøpe gård! Blir vel litt inntekt også det?

Ja det blir litt ekstrainntekt som kommer til å gå rett i nedbetaling av lån. Ja det blir veldig fint å eie noe selv. :)

Så spennede med gården da! Selv om dere ikke skal drive den selv, så er det jo noe nytt å henge fingrene i. Koselig at du vil være odelsjente og overta. Det er jo ingen selvfølge i dag.

Lykke til med utredningen også. Tar deredet gjennom det offentlige, eller hopper dere rett i det private? Uansett, så håper jeg dere får svar, og at det kan la seg ordne med barn på en relativt enkel måte. :klemmer:

Vel, det har jo alltid ligget i kortene at jeg skulle overta gården før eller senere i og med at jeg er eldst i søskenflokken. Men jeg har fra tidlig alder sagt fra at jeg ikke var interessert i å drive den selv, derfor passet det utmerket når min far gikk inn i en samdriftsavtale for 7 år siden. Da slipper jeg å lete etter noen som vil leie jord og melkekvote. Foreløpig så kommer vi til å fortsette avtalen om samdrift så får vi se om det er noe som passer oss. Jeg kan selvfølgelig selge gården og beholde bolig/hage selv men føler samtidig at jeg har et ansvar for at gården forblir i slekten. Jeg har heller ikke så lyst til å selge da vi bor på et skikkelig idyllisk sted med et kjempestort uteområde.

Men jeg hadde aldri hatt muligheten til å overta hvis ikke jeg hadde hatt samboer, hadde aldri klart å betjene et lån i den størrelsesordenen selv.

Vi har startet utredning i det offentlige så får vi se hva det fører til. Jeg har blitt henvist til gynekolog fra fastlegen, skal på mitt første besøk hos gynekologen førstkommende onsdag.

Gratulerer så masse med lillebror forresten. :klemmer:

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.:)

Skjønner godt at du vil beholde gården i familiens eie. Å ha gårdseiendom med mye jord, er ikke alle forunt. Lykke til hos gynekologen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått unnagjort 3 bankbesøk denne uke, et siste besøk gjenstår om 2 uker. Vi har oppsøkt ulike banker for å høre hva de kan tilby oss når det gjelder lån og betingelser. Good news er at vi ikke har problemer med å få lån heldigvis. :) Litt ulik klassifisering av hvor vi havner på lånesiden, en bank tilbyr oss vanlig boliglån siden vi ikke er ansvarlig for drift av gården og leier ut jord, buskap, melkekvote og driftsbygninger. De andre 2 bankene ville gi oss landbrukslån med dertil rente (en del høyere enn boliglån da det anses som større risiko å låne ut til næringsvirksomhet). Vi hadde jo håpet at vi kunne få et ordinært boliglån og så langt er det kun 1 bank som tilbyr dette, men til gjengjeld til en veldig lav rente hvis vi er heldige. Siste avtale er med vår nåværende bank så det blir spennende å høre hva de sier, men det blir først om to uker.....de hadde ikke anledning tidligere....

Jeg har også vært hos gynekologen, hun fant ikke noe galt. Nestemann ut er Snoppen som må avlevere svømmerprøve. :fnise: Deretter kunne hun sende avgårde en søknad om kunstig befruktning hvis vi ønsket det. Jeg hadde ikke trodd det skulle gå så raskt, ble litt tatt på senga der. Vi har nemlig ikke helt bestemt oss for om vi vil gå hele veien ut med prøverør, i hvertfall hvis de ikke finner noe galt med noen av oss. Jeg er veldig skeptisk til den ekstreme hormonbehandlingen man blir utsatt for da. Må gå noen runder i tenkeboksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fornuftig med en god tankeprosess rundt eventuelt prøverør ja... Var det så fort gjort for din del hos gynekologen? Trodde det der var en hel rundans jeg, med sjekking av EL, egg, syklus etc (hvorfor jeg tror det aner jeg ikke, for jeg har jo aldri vært borti noe sånt selv...).

Håper dere får en kjempefin helg!

Spennende med bankrunde, og godt at i alle fall EN bank virker til å kunne gi de rette betingelsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tider for dere nå! Om ikke deres bank vil gå med på boliglån, så har dere jo en annen bank i bakhånd. Det kan dere jo nevne som pressmiddel hvis banken deres virker litt uvillig.

Ellers krysser fingrer for dere og besøk hos legen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fornuftig med en god tankeprosess rundt eventuelt prøverør ja... Var det så fort gjort for din del hos gynekologen? Trodde det der var en hel rundans jeg, med sjekking av EL, egg, syklus etc (hvorfor jeg tror det aner jeg ikke, for jeg har jo aldri vært borti noe sånt selv...).

Jeg ble overrasket selv, trodde også at man måtte utredes i det vide og det brede, trodde ikke at en enkelt innvendig UL kunne fortelle hele bildet. Jeg skal sjekkes om jeg har eggløsning dog, skal gå på hormonbehandling hvor jeg tar blodprøver gjennom syklusen. Men hun trodde at jeg hadde eggløsning av meg selv siden eggløsningstestene jeg tar alltid slår ut.

Men både Snoppen og jeg er på feil side av 30 tallet så det er nok årsaken til at vi kunne få sendt en søknad allerede. Jeg tror nok jeg prøver det aller meste før eventuelt prøverør, tenkte jeg skulle ta fotsoneterapi som har gjort underverker for flere jeg kjenner. Men skulle det vise seg at svømmerne til Snoppen ikke er topp notch så er det vel ikke så mye annet utenom prøverør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har vi fått testet svømmerne til Snoppen og de var i kjempeform. ;) Da har vi egentlig ikke noen åpenbare problemer med å skulle bli gravide, men jeg aner jo ikke noe om eggkvaliteten min da. Jeg er jo 35+ og det går jo feil vei når det gjelder fruktbarhet. Men min svigerinne ble gravid på tredje forsøk som 40 åring, noe jeg trodde var helt umulig. Så det er alltids håp. :) Vi forsøker i første omgang pergo og egen prøving, vi syns begge at vi ikke har forsøkt intensivt nok på egenhånd og føler at prøverørskarusellen er ikke noe vi vil henge oss på akkurat nå. Oki, nok om det. :)

Vi har hatt en deilig langhelg, rolig 17mai feiring, holdt hos innomhus til kvelden da vi var på middag hos svigerinne. Resten av helgen har vi dillet innomhus og utomhus. Utrolig kjekt å se sola igjen, endelig kan jeg få ta i bruk alle sommerkjolene jeg har hamstret i det siste..... :nigo: Indiska er et farlig sted om dagen.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sol:

Innom og hilser på!

Høres ut som en fin langhelg i mocci-heimen. Og snart er det jo en liten langhelg til :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med langhelg. Og krysser fingrer for at det snart kommer en lille-mocci! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:sol:

Innom og hilser på!

Høres ut som en fin langhelg i mocci-heimen. Og snart er det jo en liten langhelg til :strix:

Flere langhelger på rappen, luksus! :)

Herlig med langhelg. Og krysser fingrer for at det snart kommer en lille-mocci! :nigo:

Takk for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et DEILIG vær, kan nesten ikke tro det!!! :) Vi hadde 29 grader her på tirsdag, jøje meg! :)En langhelg i vente med slikt vær, da blir det nok mange timer tilbrakt på terassen med god bok og noe kaldt i glasset. Jeg skulle vel egentlig ha luket et bed men det nekter jeg å gjøre i denne varmen, må nyte sommeren mens den er her, man vet jo aldri om den dukker opp igjen. ;) Ellers er jeg av de utvalgte som er tatt ut til streik, men Akademikerne(staten)er fortsatt i forhandlinger, håper de kommer til enighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette været er kanskje ikke det verste å streike i? Eller? Hvordan blir det økonomisk under streiken (aldri vært i streik - så ingen anelse...)? Hatt en fin helg?

Og du? Nå er det slutt på langhelgene er jeg redd.. Ikke noe før jul :sukk: Jaja, skal vel få svidd av noen feriedager innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette været er kanskje ikke det verste å streike i? Eller? Hvordan blir det økonomisk under streiken (aldri vært i streik - så ingen anelse...)? Hatt en fin helg?

Og du? Nå er det slutt på langhelgene er jeg redd.. Ikke noe før jul :sukk: Jaja, skal vel få svidd av noen feriedager innimellom...

Sier ikke nei hvis det blir streik i godvær, spesielt ikke siden jeg er fritatt for streikearbeid (streikevakt o.l)da mine kollegaer i samme avdeling sitter i Oslo hvor streikekomiteen holder til. Jeg bor jo på en helt annen kant av landet og da måtte jo fagforeningen flydd meg inn til Oslo samt betalt for hotellopphold på ubestemt tid. Hvis det blir streik så kan jeg kose meg hjemme, slipper å være streikevakt for meg selv, akkurat som om det er vanskelig å hindre meg selv i å gå på jobb. :fnise:

Økonomisk er det helt uproblematisk å streike da fagforeningens streikekasse erstatter tapt lønn/feriepenger fra arbeidsgiver. Man skal få utbetalt et beløp tilsvarende hva man vil fått i lønn/feriepenger som normalt.

Usj, tragisk at det er slutt på langhelgene...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...