Gå til innhold

Kjære kunden min


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nå har du ringt meg hver dag i snart to uker og spurt om jeg har fått tak i XXX. Som jeg har sagt hver eneste gang; Den er UTSOLGT på lager og jeg får ikke tak i den før den kommer på lager igjen. Når det blir vet jeg dessverre ikke, det kan ikke leverandøren svare på heller. De sier bare at den er "forsinket" i produksjon. At du har funnet ut at de har den på lager hos butikken vår i nabobyen er fint, og er du villig til å betale frakta så skaffer jeg den mer enn gjerne derfra. Det er null problem, koster deg 100 spenn i frakt, men jeg har ikke planer om å bruke MIN bil, på MIN fritid for å kjøre dit og hente den for deg. Om du mener det er så innmari lettvint å kjøre dit, "Det er jo bare et par mil" (dine ord), så kan du vel for pokker dra dit selv å kjøpe den der om det haster? Jeg får den ikke fortere på lager av at du ringer å plager meg i 10-15 minutter hver eneste dag!

Takk for meg - det var dagens utblåsning fra en frustrert butikkansatt;-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjære butikkansatt med utblåsing

Du skjønner, det er så viktig for meg å få tak i XXX så raskt som mulig, husker du ikke at jeg fotalte deg det? Eller var du allerede så irritert over at du følte du måtte avbryte telefonsamtalen med den utro elskeren din da jeg kom inn i butikken din?

Grunnen til at jeg har ringt for å spørre om du har fått XXX noen ganger, er at du selv har sagt at du ikke aner når du får den. Da betyr vel det at den kan komme om en time eller ei uke? Ingen av oss vet, men jeg forsøker iallefall å finne ut av det. Jeg forstår i grunnen ikke at du ikke kan ta kontakt med leverandør og spørre når du får leveransen, men du har sikkert din grunn for det.

Siden jeg ikke har førerkort lenger fordi jeg har hatt slag, kan jeg dessverre ikke kjøre til nabobyen og kjøpe XXX der. Årsaken til at jeg kanskje virker litt forsiktig med penger, er at jeg mistet jobben min pga. sykdommen og da jeg for tiden er på utredning for å få trygd, så har jeg ikke en gang nok penger i det daglige til å betale de regningene jeg får. Derfor må jeg snu på hver eneste krone flere ganger. Jeg vet at kr 100,- er småpenger for de fleste, men for meg er det faktisk mange dagers matbudsjett for meg og de tre barna som jeg er eneforsørger for etter at mannen min omkom i en trafikkulykke for kort tid siden.

XXX vil kunne gjøre hverdagen min litt enklere, derfor er det så viktig at jeg får tak i den så fort som mulig.

Takk for meg - dette var en forklaring på hvordan noe kan være litt annerledes enn man tror.

ps. Håper du finner ut av det med den utro elskeren din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa

Tjaa. skjønner jo at kunden ringer for å høre om varen har kommet siden ingen vet når den kommer,for da kan den jo dukke opp når som helst. Du kan jo si neste gang at du kontakter han/henne når varen har kommet slik at de slipper bryet med å ringe hver dag/flere ganger om dagen.

Om det er slik at denne kunden forventer at du skal kjøre til nabobyen for å skaffe den varen så er jo det litt for mye å kreve. Si høflig at dette er ikke noe dere gjør ei heller privat. Den ENESTE løsninga da er at dere får den sendt over via post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner, det er så viktig for meg å få tak i XXX så raskt som mulig, husker du ikke at jeg fotalte deg det? Eller var du allerede så irritert over at du følte du måtte avbryte telefonsamtalen med den utro elskeren din da jeg kom inn i butikken din?

Jeg snakker faktisk ikke i telefonen på jobb, annet en jobbrelaterte samtaler. Jeg har dessuten ingen utro elsker.

Grunnen til at jeg har ringt for å spørre om du har fått XXX noen ganger, er at du selv har sagt at du ikke aner når du får den. Da betyr vel det at den kan komme om en time eller ei uke? Ingen av oss vet, men jeg forsøker iallefall å finne ut av det. Jeg forstår i grunnen ikke at du ikke kan ta kontakt med leverandør og spørre når du får leveransen, men du har sikkert din grunn for det.

Jeg har skrevet ned navnet og telefonnummeret ditt, og jeg har lovet å ta kontakt med deg så fort jeg får den inn. Jeg har vært i kontakt med leverandør og de vet ikke når den kommer på lager, de sier bare at den er "forsinket" i produksjonen. Dette har jeg forklart deg hver gang du ringer, men du gir deg jo ikke.

Siden jeg ikke har førerkort lenger fordi jeg har hatt slag, kan jeg dessverre ikke kjøre til nabobyen og kjøpe XXX der. Årsaken til at jeg kanskje virker litt forsiktig med penger, er at jeg mistet jobben min pga. sykdommen og da jeg for tiden er på utredning for å få trygd, så har jeg ikke en gang nok penger i det daglige til å betale de regningene jeg får. Derfor må jeg snu på hver eneste krone flere ganger. Jeg vet at kr 100,- er småpenger for de fleste, men for meg er det faktisk mange dagers matbudsjett for meg og de tre barna som jeg er eneforsørger for etter at mannen min omkom i en trafikkulykke for kort tid siden.

Jeg har full forsåelse for at du har dårlig råd, er syk og at ting kan være vanskelig, men jeg synes nå fortsatt det er litt mye å forlange at jeg skal kjøre ens ærend til nabobyen for å hente XXX til deg, og bruke MIN bil, på MIN fritid for at DU skal spare 100 kr. Jeg bor i motsatt retning, så det betyr fort at jeg blir nødt til å bruke en time av min tid og bensin er heller ikke gratis.

XXX vil kunne gjøre hverdagen min litt enklere, derfor er det så viktig at jeg får tak i den så fort som mulig.

Og vi ringer deg så fort vi får den inn. Vil du ha den fortere koster det deg 100 spenn, ellers får du smøre deg med litt tålmodighet og vi tar kontakt. Valget er ditt.

Takk for meg - dette var en forklaring på hvordan noe kan være litt annerledes enn man tror.

ps. Håper du finner ut av det med den utro elskeren din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kunde full av godhet

Først må du lære deg å sitere. Når du svarer inni andres innlegg på den måten blir det bare rot. Hvis du lærer deg å gjøre ting på riktig måte, så blir alt så mye mer forståelig - i tillegg vil du da også kunne oppleve å få et fungerende varelager hvor du ikke går tom for XXX.

At du påstår elskeren din ikke er utro viser bare hvor uvitende du er. Akkurat det var tema på forrige syklubbmøte, gutta-på-pubenmøte, vi-som-triller-barna-mens-andre-er-på-jobbmøte og blant de foreldrene som kjører barna sine på svømmetrening hver tirsdag ettermiddag. Det vil også bli tatt opp under eventuelt i neste møte i kvinneforeningen.

Grunnen til at jeg har ringt deg gjentatte ganger, selv om du har lovet å ringe meg, er at jeg rett og slett ikke stoler på at du ringer meg tilbake. Hver gang det kommer kunder innom er du opptatt med å snakke med den utro elskeren din i telefonen. At han er sjefen din gjør ikke telefonsamtalene jobbrelaterte. Olivia i bokhandlene ved siden av holder oss oppdatert. Veggene mellom butikkene deres er så tynne at det er helt umulig å ikke høre hva du sier - iallefall hvis man klemmer øret hardt inn til veggen der du har telefonen din. Jeg vet dette, for det er jeg som bruker å ha lyttevakt på onsdag og torsdag når Olivia har lunsj.

ps. Det er forresten i nabobyen den utro elskeren din til stadighet blir observert med den yppige blondina han nå har lagt sin elsk på, så det er kun i din egen interesse at du tar en tur dit, og mens du likevel er der så kan du jo ta med deg XXX til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En annen oppgitt butikkansatt

Kjære kunder,

Her er noen små hjertesukk fra en ansatt i jernvarebransjen...

  • Jeg er ikke synsk! Jeg vet ikke hvilken modell del "nette lille røde" støvsugeren din er og det hjelper meg ikke å finne riktig pose til den. Vet du ikke navn og typenummer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, sånn er det bare.
  • Jeg har dessverre ikke ubegrenset med plass, så alle våre skruer har TX spor. Trenger du Philips, Pozi eller tverrspenn kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.
  • Det er ikke noe som heter "vanlige" lysstoffrør. De finnes i flere lengder, fargetoner og til og med tykkelser.
  • Ja, de 20 hengelåsene vi har i butikken er de vi har. Vi har ikke flere på et hemmelig sted, reservert for de som spør.
  • Jeg kan ikke få gjort noe med at vi kun selger skruer og batterier i hele pakker. Dette er det ledelsen som har bestemt, og sånn er det bare. Det hjelper ikke å mase til meg om at det gjorde vi i "gamle dager".
  • Du har ikke lov til å innstallere nytt elektrisk anlegg selv! Ring en elektriker!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når man jobber i butikk man får bekreftet at verden er full av idioter.

TS, hvis du har telefon med display foreslår jeg at du lagrer nummeret til den masete kunden og lar være å ta den neste gang han ringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Kjære kunder,

Her er noen små hjertesukk fra en ansatt i jernvarebransjen...

  • Jeg er ikke synsk! Jeg vet ikke hvilken modell del "nette lille røde" støvsugeren din er og det hjelper meg ikke å finne riktig pose til den. Vet du ikke navn og typenummer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, sånn er det bare.
  • Jeg har dessverre ikke ubegrenset med plass, så alle våre skruer har TX spor. Trenger du Philips, Pozi eller tverrspenn kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.
  • Det er ikke noe som heter "vanlige" lysstoffrør. De finnes i flere lengder, fargetoner og til og med tykkelser.
  • Ja, de 20 hengelåsene vi har i butikken er de vi har. Vi har ikke flere på et hemmelig sted, reservert for de som spør.
  • Jeg kan ikke få gjort noe med at vi kun selger skruer og batterier i hele pakker. Dette er det ledelsen som har bestemt, og sånn er det bare. Det hjelper ikke å mase til meg om at det gjorde vi i "gamle dager".
  • Du har ikke lov til å innstallere nytt elektrisk anlegg selv! Ring en elektriker!!!

Makan til arroganse. Når jeg oppsøker en butikk uansett bransje forventer jeg at de ansatte kan mere om produktene enn det jeg kan. Jeg regner med at jeg kan stille spørsmål som virker dumme for de som jobber med dette hver dag, og likevel bli møtt med forståelse. Noen ganger har butikken ring som ikke er lett å finne, eller ikke står framme derfor er det veldig naturlig at man spør etter ting man ikke kan finne. Ikke forvent at alle kunder vet at det ikke finnes standardiserte støvsugerposer eller lysstoffrør. Jeg jobber selv med kundebehandling, og vet at man får samme spørsmål gang på gang, men det er jo forskjellige kunder som spør hver gang, og selv om jeg har fått et spørsmål 100 ganger, så kan jeg ikke forvente at kunde nr 101 vet svarer. Så lenge jeg ikke får drapstrusler av kunder som jeg fikk i dag, er jeg fornøyd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen oppgitt butikkansatt
Makan til arroganse. Når jeg oppsøker en butikk uansett bransje forventer jeg at de ansatte kan mere om produktene enn det jeg kan. Jeg regner med at jeg kan stille spørsmål som virker dumme for de som jobber med dette hver dag, og likevel bli møtt med forståelse. Noen ganger har butikken ring som ikke er lett å finne, eller ikke står framme derfor er det veldig naturlig at man spør etter ting man ikke kan finne. Ikke forvent at alle kunder vet at det ikke finnes standardiserte støvsugerposer eller lysstoffrør. Jeg jobber selv med kundebehandling, og vet at man får samme spørsmål gang på gang, men det er jo forskjellige kunder som spør hver gang, og selv om jeg har fått et spørsmål 100 ganger, så kan jeg ikke forvente at kunde nr 101 vet svarer. Så lenge jeg ikke får drapstrusler av kunder som jeg fikk i dag, er jeg fornøyd.

Ja, det er greit nok at jeg kanskje kan mer om produktene enn kundene gjør, men enkelte ting er det faktisk komplett UMULIG for meg å hjelpe kundene med om de ikke har enkelte opplysninger.

F.eks når det gjelder støvsugerposer må de vite merke og typenummer på støvsugeren sin. Når folk står og gnåler i flere minutter om at støvsugeren deres er "en sånn nett liten rød en" og blir sure og irriterte over at det dessverre ikke sier meg noe og at jeg ikke tryller frem støvsugerposer som passer til nettopp ders støvsuger basert på dette blir jeg oppgitt.

Det er jo ikke det at jeg ikke VIL hjelpe, men enkelte ting krever faktisk en visse opplysninger fra kundene, og når de ikke har de opplysningene blir det vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enkel og grei kunde

Jeg har lært meg å akseptere at de butikkansatte ikke kan noe som helst om de produktene de selger, og når de påstår de kan noe, så er det de sier helt feil.

Derfor blir jeg aldri skuffet, og handler på nettet så ofte jeg kan - sånn at jeg ikke sponser denne inkompetansen mer enn nødvendig. :)

Jeg har en blå Miele støvsuger.

Nei, jeg vet ikke hva den heter for de skifter jo produktnavn i ett kjør.

Og hvordan i helvete skal jeg vite at alle mielestøvsugerne bruker samme pose når ingen har vett nok til å fortelle meg det?

Men nå vet jeg det, og da går jeg rett bort og henter en pakke med poser, går videre i kassa, legger pakken på disken, den ansatte spør om jeg skal ha det jeg har lagt på disken (nei, jeg legger den der bare for moro skyld. :roll: Klart jeg skal ha den - ditt nek.), holder kortet mitt så vedkommende bør forstå at jeg skal betale med kort, drar kort, taster kode og svarer "ja, takk" til kvittering. Så går jeg ut av butikken, uten å unnskylde at jeg til slutt tillot meg å avbryte den private praten de to i kassa holdt gående mens jeg stod og ventet på at en av dem skulle gidde å ekspedere meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kunder,

Her er noen små hjertesukk fra en ansatt i jernvarebransjen...

  • Jeg er ikke synsk! Jeg vet ikke hvilken modell del "nette lille røde" støvsugeren din er og det hjelper meg ikke å finne riktig pose til den. Vet du ikke navn og typenummer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, sånn er det bare.
  • Jeg har dessverre ikke ubegrenset med plass, så alle våre skruer har TX spor. Trenger du Philips, Pozi eller tverrspenn kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.
  • Det er ikke noe som heter "vanlige" lysstoffrør. De finnes i flere lengder, fargetoner og til og med tykkelser.

  • Ja, de 20 hengelåsene vi har i butikken er de vi har. Vi har ikke flere på et hemmelig sted, reservert for de som spør.
  • Jeg kan ikke få gjort noe med at vi kun selger skruer og batterier i hele pakker. Dette er det ledelsen som har bestemt, og sånn er det bare. Det hjelper ikke å mase til meg om at det gjorde vi i "gamle dager".
  • Du har ikke lov til å innstallere nytt elektrisk anlegg selv! Ring en elektriker!!!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Etter snart 10 år bak disken er det enkelte ting jeg aldri slutter å forundre meg over at ellers oppegående mennesker tydeligvis har svært vanskelig for å forstå.

Jeg jobber i en liten butikk, hvor de aller fleste kundene betaler med kort, så vi har rett og slett ikke mulighet til å tillate kontantuttak. Det er flere minibanker i området, allikevel blir folk sure når jeg henviser dem dit når de vil ta ut masse penger.

Etter at spilleautomatene forsvant har dette problemet blitt betraktelig mindre, men det er fortsatt mange som synes det er veldig kjipt når vi ikke kan veksle 1000-lappen deres i f.eks. 10-ere eller 100-lapper.

En annen ting er de som kommer rett etter at vi har åpnet og insisterer på å betale en vare til godt under 100 kr med en 1000-lapp, til tross for at lommeboken deres bugner av 50, 100 og 200-lapper. Det er jo så kjekt å få vekslet den store seddelen... Vi har dessverre ikke ubegrenset tilgang på veksel og vi betaler faktisk gebyr for å veksle, akkurat som alle andre.

Ellers er det jo dessverre sånn at enkelte ting er det vanskelig å hjelpe kundene med om de ikke gir oss visse opplysninger, uansett hvor mye fagkunnskap og innsikt vi har. Det er jo f.eks. vanskelig å bestille en del til kundens kjøkkenmaskin når de ikke vet hverken merke eller typebetegnelse og vi får faktisk ikke mer peiling på hvilken maskin det er av at kunden står å gnåler om hvor inkompetente vi er i en halvtime(!).

Når en ting er utsolgt betyr det at det ikke er flere igjen i butikken, altså må kunden vente til varen kommer på lager igjen. Vi har ikke Harry Potter's magiske evner og kan dessverre ikke ta frem tryllestaven og trylle frem det kunden måtte ønske. Så enkelt er det dessverre ikke. Vi kan gjerne skrive ned navn og telefonnummer og ringe kunden når varen kommer, ikke noe problem.

....., men stort sett er kundene kjempehyggelige og det er gøy å gå på jobben!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære kunder,

Her er noen små hjertesukk fra en ansatt i jernvarebransjen...

Jeg er ikke synsk! Jeg vet ikke hvilken modell del "nette lille røde" støvsugeren din er og det hjelper meg ikke å finne riktig pose til den. Vet du ikke navn og typenummer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, sånn er det bare.

*sukk* Jeg skjønner det, men støvsugeren kjøpte jeg for 20 år siden og bruksanvisningen forsvant under flytting nr. 3 - og den $#"#$# produsenten har jo ikke merket selve støvsugeren med typenummeret. :kjefte:

Jeg har dessverre ikke ubegrenset med plass, så alle våre skruer har TX spor. Trenger du Philips, Pozi eller tverrspenn kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Hva i allvideste er et TX spor? Jeg trenger en helt vanlig treskrue så jeg får hengt opp bildet jeg fikk av svigermor....

Det er ikke noe som heter "vanlige" lysstoffrør. De finnes i flere lengder, fargetoner og til og med tykkelser

OK, jeg kan måle lengde og tykkelse og komme tilbake neste lørdag når jeg har fri fra jobb. Er det noe mer jeg må oppgi?

Ja, de 20 hengelåsene vi har i butikken er de vi har. Vi har ikke flere på et hemmelig sted, reservert for de som spør

:ler:

Jeg kan ikke få gjort noe med at vi kun selger skruer og batterier i hele pakker. Dette er det ledelsen som har bestemt, og sånn er det bare. Det hjelper ikke å mase til meg om at det gjorde vi i "gamle dager

*sukk* Jeg skjønner det også, men jammen er det irriterende. Svigermor får fortsette å gi meg bilder til jul de neste 10 åra så jeg får brukt opp pakken.

Du har ikke lov til å innstallere nytt elektrisk anlegg selv! Ring en elektriker!!!

Jeg har ikke tenkt det, jeg vil bare skifte støpsel på den gamle lampa som ikke har jordet støpsel. Ellers får jeg ikke brukt den i nystua der alle stikkontakter er forskriftsmessig jordet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Jeg skjønner det, men støvsugeren kjøpte jeg for 20 år siden og bruksanvisningen forsvant under flytting nr. 3 - og den $#"#$# produsenten har jo ikke merket selve støvsugeren med typenummeret. :kjefte:

De fleste elektriske artikler har et klistremerke (evt. er det preget inn i plasten) med typenummer, wattstyrke osv. På støvsugere sitter det som regel på undersiden.

Uansett er det ikke de i butikken sin skyld at du ikke vet hvilken støvsuger du har, det er vel litt i overkant å forvente at butikkansatte skal ha full oversikt over alle støvsugere som har blitt laget de siste 20 årene?

Hva i allvideste er et TX spor? Jeg trenger en helt vanlig treskrue så jeg får hengt opp bildet jeg fikk av svigermor....

TX=Torx og er en type skruehode, på lik linje med det "vanlige" folk kaller stjerne (Pozi eller Philips) eller flat (tverrspenn). Det er en standard som har vært vanlig bl.a. i bilmotorer i mange år og de siste årene har flere byggvare og jernvarekjeder byttet til denne standarden. Du får helt vanlige treskruer med disse hodene, men du kan ikke bruke din gamle stjerneskrutrekker.

OK, jeg kan måle lengde og tykkelse og komme tilbake neste lørdag når jeg har fri fra jobb. Er det noe mer jeg må oppgi?

Det er som regel nok å se på wattstyrken på røret. Du må vel også skjønne at det er umulig for en stakkars butikkansatt å vite om lysarmaturet på kjøkkenet ditt skal ha 45, 60 eller 90 cm langt

:ler:

*sukk* Jeg skjønner det også, men jammen er det irriterende. Svigermor får fortsette å gi meg bilder til jul de neste 10 åra så jeg får brukt opp pakken.

Jeg skjønner at du synes det er irriterende, men det er jo engang sånn det er. Lite å få gjort med det.

Jeg har ikke tenkt det, jeg vil bare skifte støpsel på den gamle lampa som ikke har jordet støpsel. Ellers får jeg ikke brukt den i nystua der alle stikkontakter er forskriftsmessig jordet....

At folk bare skal skifte støpsel på en lampe er jo helt greit, men har selv opplevd at kunder forventer at jeg har like mye kunnskap som en elektriker, fordi de skal trekke alle ledninger i huset sitt på nytt og trenger hjelp med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Prestekrage_*

Hvis man ikke liker ens jobb så kan man slutte, det er ikke alle som takler å være en kundebehandler og samtidig gi faen.

Best thing is keep singing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg kan være en ganske dum kunde, men da vet jeg ikke bedre selv heller.

Når det gjelder støvsugern min utsatte jeg det hele kjempe lenge, med å tømme den fulle posen tom igjen i flere måneder! Men når jeg skulle til butikken hadde jeg den med meg og sa at jeg så etter en slik støvsuger pose. Det samme gjorde jeg med hjulet til sykkelen min når slangen var ulappe-bar. Er bare redd for å velge feil pga lite kunnskap. Har selv jobbet i butikk så jeg forventer også at de ansatte setter seg inn i salgsvarene dog! Men jeg liker å være på den sikre siden.

Endret av KatzenThang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når man jobber i butikk man får bekreftet at verden er full av idioter.

Ja, eller når man handler i butikk :fnise:

Btw; dere som jobber i butikk, handler nok også i andre butikker av og til. Dere blir helt sikkert oppfattet som like dumme, av de i andre bransjer.

Når en ting er utsolgt betyr det at det ikke er flere igjen i butikken, altså må kunden vente til varen kommer på lager igjen. Vi har ikke Harry Potter's magiske evner og kan dessverre ikke ta frem tryllestaven og trylle frem det kunden måtte ønske.

Hvis dere fører en vare fast, eller reklamerer for en vare i flygeblader og aviser, er det så forbanna vanskelig å holde den på lager til enhver tid?

Det vitner om liten kompetanse for det man driver med. Det kan da ikke være så vanskelig å holde et minimumslager, og når det f.eks. er 10 stk. igjen så bestiller man fler. Men neida, vent til det er helt tomt, og 20 idioter har mast etter varen, da kan du bestille for det ble så innmari mye mas.

Hvis det er en kampanje med begrenset antall, så bør det opplyses i reklamen. Og er det tomt hos leverandør og lang tid før det kommer inn igjen, så går det jo an å sette inn en like fancy beskjed om det, som den fancy reklamen dere først sendte ut.

Er så VELDIG lei av annonser og reklamer der produktet ikke finnes når man kommer i butikken! Blir også litt irritert fordi dere ikke ringte slik dere lovet da XX kom inn igjen i butikken, og naboen kan fortelle at han var nettopp å kjøpte den siste!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere fører en vare fast, eller reklamerer for en vare i flygeblader og aviser, er det så forbanna vanskelig å holde den på lager til enhver tid?

Det vitner om liten kompetanse for det man driver med. Det kan da ikke være så vanskelig å holde et minimumslager, og når det f.eks. er 10 stk. igjen så bestiller man fler. Men neida, vent til det er helt tomt, og 20 idioter har mast etter varen, da kan du bestille for det ble så innmari mye mas.

Hvis det er en kampanje med begrenset antall, så bør det opplyses i reklamen. Og er det tomt hos leverandør og lang tid før det kommer inn igjen, så går det jo an å sette inn en like fancy beskjed om det, som den fancy reklamen dere først sendte ut.

Er så VELDIG lei av annonser og reklamer der produktet ikke finnes når man kommer i butikken! Blir også litt irritert fordi dere ikke ringte slik dere lovet da XX kom inn igjen i butikken, og naboen kan fortelle at han var nettopp å kjøpte den siste!

Dette med å ha en vare på lager til enhver tid kan faktisk være en utfordring for butikken. Det er mange ting som spiller inn, jeg kan komme med et par eksempler:

Man har begrenset med plass i hylla, og selvsagt gir man varer som selger godt ekstra plass så langt det er mulig, men la oss si at vi har plass til 12 stk av vare XX. Disse må bestilles i kartonger a 12 stk. Hvis vi da bestiller nye når det er 6 stk igjen har vi altså 6 stk ekstra som må settes et annet sted. Siden vi fortsatt har 6 i hylla og neste leveringsdag er bare 3 dager unna tar vi sjansen på å vente med å bestille. Da kommer selvsagt vaktmester Pettersen og kjøper de 6 vi har igjen, hylla blir stående tom i 3 dager. Dette er sånt som er umulig å forutse, og normalt sett hadde vi ikke blitt utsolgt. De fleste butikker har begrenset med lagerplass og i de fleste kjeder er det stor fokus på at man ikke skal bygge opp varelageret, det skal faktisk helst reduseres. Vi har selvsagt enkelte bestselgere på lager, men i et kjedesystem med hyppige vareleveringer, hvor det er lagt opp til mange og små leveringer, er det vanskelig å forsvare store lagerbeholdninger.

En annen ting som skjer fra tid til annen i kjeden jeg jobber i er at sentrallageret går tom for en vare på grunn av problemer hos leverandøren. Da får jo heller ikke butikken levert. På grunn av overnevnte problemer med lagerplass og fokus på "nedbygging" av lager har ikke butikken nok på lager til å unngå at man blir utsolgt om sentrallageret er tomt for et produkt over lengre tid.

Dette med kampanjevarer som ikke kommer er utrolig frustrerende for både kunder og ansatte i butikken. Problemet er jo ofte at man forhåndsbestiller disse tingene flere måneder i forveien, så skjærer noe seg hos leverandøren og varen blir forsinket, eller i verste fall dukker den ikke opp i det hele tatt. Det bør selvsagt ikke skje, men dessverre gjør det det fra tid til annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ha en vare på lager til enhver tid kan faktisk være en utfordring for butikken. Det er mange ting som spiller inn, jeg kan komme med et par eksempler:

Man har begrenset med plass i hylla, og selvsagt gir man varer som selger godt ekstra plass så langt det er mulig, men la oss si at vi har plass til 12 stk av vare XX. Disse må bestilles i kartonger a 12 stk. Hvis vi da bestiller nye når det er 6 stk igjen har vi altså 6 stk ekstra som må settes et annet sted. Siden vi fortsatt har 6 i hylla og neste leveringsdag er bare 3 dager unna tar vi sjansen på å vente med å bestille. Da kommer selvsagt vaktmester Pettersen og kjøper de 6 vi har igjen, hylla blir stående tom i 3 dager. Dette er sånt som er umulig å forutse, og normalt sett hadde vi ikke blitt utsolgt. De fleste butikker har begrenset med lagerplass og i de fleste kjeder er det stor fokus på at man ikke skal bygge opp varelageret, det skal faktisk helst reduseres. Vi har selvsagt enkelte bestselgere på lager, men i et kjedesystem med hyppige vareleveringer, hvor det er lagt opp til mange og små leveringer, er det vanskelig å forsvare store lagerbeholdninger.

En annen ting som skjer fra tid til annen i kjeden jeg jobber i er at sentrallageret går tom for en vare på grunn av problemer hos leverandøren. Da får jo heller ikke butikken levert. På grunn av overnevnte problemer med lagerplass og fokus på "nedbygging" av lager har ikke butikken nok på lager til å unngå at man blir utsolgt om sentrallageret er tomt for et produkt over lengre tid.

Dette med kampanjevarer som ikke kommer er utrolig frustrerende for både kunder og ansatte i butikken. Problemet er jo ofte at man forhåndsbestiller disse tingene flere måneder i forveien, så skjærer noe seg hos leverandøren og varen blir forsinket, eller i verste fall dukker den ikke opp i det hele tatt. Det bør selvsagt ikke skje, men dessverre gjør det det fra tid til annen.

Ja, vet dette, men det er jo nettopp dette som er utfordringen i å styre en butikk. 100 % vil vel aldri noen klare å få dette til, men synes at det svært ofte er utsolgt for det jeg skal ha. Å bomme så ofte gir meg inntrykk av at svært få faktisk PRØVER å få dette til å fungere.

Har selv jobbet i en butikk der policy'en var å ha lite på lager. Det var faktisk positivt om vi gikk tom, og klarte å overtale kunden til å kjøpe en tilsvarende vare. Det var faktisk deres (ledelsens) hensikt å prøve å gi folk nye vaner!! Dette var vinmonopolet da, så det var alltid tilsvarende varer. Men klart at mange ble forbannet etterhvert, for de ville gjerne ha bache gabrielsen når det var den de var kommet for å kjøpe, ikke de luze... Men det var utrolig flaut å være den som stod bak disken og sa: Sorry, den er vi tom for....igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...