Gå til innhold

Bunad og hijab


Gjest Gjest_Usikker_*

Anbefalte innlegg

Det er vel sånn sett det de gjør. I Norge har vi ingen lover om hvordan man skal kle seg (bortsett fra et minimum av klær, selvsagt) og man har lov til å kle seg akkurat som man vil, noe mange også gjør. Så de bryter slett ikke norsk lov når de har hijab sammen med bunad. At vi ikke liker alle valgene de tar, er en helt annen ting, men jeg kan jo ikke forvente at andre mennesker skal kle seg etter hva jeg synes passer sammen eller ikke. Det er jo nettopp en av de tingene vi liker så godt med vårt land - at man selv kan velge hva man vil gå i.

Det er mange ting jeg ikke liker etniske nordmenn gjør heller men vi så lenge de ikke bryter norsk lov så har vi rett og slett ikke noe med hva de kler seg i, uansett hvilke klær det er snakk om eller hvilket land de kommer fra. Jeg har ikke mer rett til å blande meg oppi hva innvandrere/muslimer gjør og kler seg i enn jeg har til å blande meg oppi hva etniske nordmenn går med.

Det er forskjell på skikk og lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men slik er det jo med alle mennesker? De vil ikke "glemme" sin egen kultur når de flytter til et annet land.

Det finnes jo alltid unntak selvfølgelig. Noen som blir mer etniske enn de etniske selv- og det er vel der problemet er.

Så har de etter hva jeg vet strenge kleskoder på hvordan kvinner skal kle seg.

Hvorfor skal du flytte til et annet land hvis du forakter alt de har der av skikker og kultur, og overhodet ikke er interessert i å ta innover deg noe av deres?

Vi har også koder på hvordan man skal kle seg og te seg. Det innebærer at kvinnehår ikke er uanstendig, og at jenter skal delta i gym og svømming på lik linje med gutter. Hvorfor skal skikker i muslimske land respekteres mer enn skikker i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har koder, ja, men det er ikke slik at vi skal bestemme hvilke koder andre ønsker å leve etter. Hvis noen ønsker å kle seg i fargesprakende klær så har de lov til det. Hvis noen bare vil kle seg i svart så kan de det også. Hvis man vil ha noe på hodet - lue, caps, skaut, hijab el.lign - så kan man det. Vil man gå med et smykke med et religiøst symbol så kan man det osv. Vi har rett og slett ikke noe med hvordan andre går kledd så lenge de følger norsk lov, uansett om det er stive forretningsmenn, gothere, punkere eller hijab-bærende muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ser på hijab som et uttrykk for at kvinnen underkaster seg mannen. Derfor mener jeg at vi absolutt bør kunne bestemme at i forbindelse med offentlige yrker er dette plagget uønsket siden Norge er en stat som likestiller kjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ser på hijab som et uttrykk for at kvinnen underkaster seg mannen. Derfor mener jeg at vi absolutt bør kunne bestemme at i forbindelse med offentlige yrker er dette plagget uønsket siden Norge er en stat som likestiller kjønnene.

Denne tråden handler ikke om hijab til offentlige yrker, men til bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg forventer derfor at når de kommer til mitt land, så tar de skikkene her, dvs. likestilling, ytringsfrihet, klesdrakt osv.

Norge er ikke "ditt" land.

En del av muslimene her er født og oppvokst her, så Norge er i hvertfall like mye dems land som ditt land.

Så hvis du flyttet til et annet land så hadde kastet din kultur, din religion og kanskje din identitet?

De fleste gjør ikke det. De fleste vil ta vare på sin kultur og hvise hvor de kommer i fra.

Det bor Nordmenn i flere andre land og en del av de feirer 17 mai, de spiser norsk mat på norske restauranter i syden og kjøper norske aviser. Mange gidder ikke en gang å lære seg språket når de drar til syden hver sommer heller.

Så nordmenn er ikke noe bedre. Og hva er galt med det? Er ikke det viktigste at man følger loven i landet man er i? Og det kan man fint gjøre selv om man har en annen kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er ikke "ditt" land.

En del av muslimene her er født og oppvokst her, så Norge er i hvertfall like mye dems land som ditt land.

Så hvis du flyttet til et annet land så hadde kastet din kultur, din religion og kanskje din identitet?

De fleste gjør ikke det. De fleste vil ta vare på sin kultur og hvise hvor de kommer i fra.

Det bor Nordmenn i flere andre land og en del av de feirer 17 mai, de spiser norsk mat på norske restauranter i syden og kjøper norske aviser. Mange gidder ikke en gang å lære seg språket når de drar til syden hver sommer heller.

Så nordmenn er ikke noe bedre. Og hva er galt med det? Er ikke det viktigste at man følger loven i landet man er i? Og det kan man fint gjøre selv om man har en annen kultur.

Så nå burde man lære seg språket til alle land man ferierer til? Hmm, det blir jaggu mye stress om man skal på jordomseiling og svinger innom litt her og der.. :ler:

Uansett - man kan gjerne si "mitt" land når det er nedarvet gjennom hardt slit i familiens generasjoner og landet er et resultat av det.

Kunne aldri falle meg inn å ta på meg en nasjonaldrakt i et annet land og begynne å mikse det med lusekofte eller samelue etc. Jeg viser respekt for den og landets skikker ved å holde meg til den tradisjonen som finns for nasjonaldrakten.

Jeg vil gå så langst som å si at det å ta hijab på når man bruker nasjonaldrakten er like ille som å stå og tråkke på den. Man kan bruke det hodeplagg/skaut som hører til bunaden om man skal dekke seg til.

Man kan også si at man ikek skal gå på diskotek i bunad og strippe. Det er like respektløst som å blande den med hijaben som er islamistenes politiske mote.

Den norsk-irakiske skribenten Walid al Kubaisi har sett på hijabens historie, og skriver at det var Muslimbrødrene i Egypt som brukte hijaben aller første gang for å skille seg ut fra andre muslimer. Den fikk ikke bredt gjennomslag før Khomeini tok makta i Iran.

BRUK AV HIJAB eller ansiktsslør i det offentlige rom er forbudt i flere muslimske land.

"Ved å støtte bruk av hijaben, deres symbol, støtter de islamistene. Med gode hensikter for å støtte religionsfrihet plasserer disse norske intellektuelle seg på samme ståsted som islamistene og påskynder de reaksjonære og kvinneundertrykkende kreftene. " Walid al-Kubaisi

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle722052.ece

Ikke vær naive jenter - vær smarte! Overdreven snillisme tar knekken på den norske kulturen.

Endret av Utenriksmedister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så nå burde man lære seg språket til alle land man ferierer til? Hmm, det blir jaggu mye stress om man skal på jordomseiling og svinger innom litt her og der.. :ler:

Nei, selvsagt ikke. Det var kun satt veldig på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På 17. mai så jeg en kvinne som hadde Hardangerbunad med hijabslør rundt hodet. Det så jo lit tmerkelig ut, men hun viftet med flagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...