Gå til innhold

Bunad og hijab


Gjest Gjest_Usikker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg syns ikke noe om det. Syns det viser mangel på respekt for norsk kultur og tradisjon.

Man kan jo ikke nekte noen å gjøre det. Men jeg syns det er en lite gjennomtenkt måte å integrere muslimer på.

Bare en liten korreksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke behovet for å mikse hijab og bunad.

Kan vi ikke beholde noen av de gamle tradisjonene?

Det er jo ikke en gang avklart om hijab'en er politisk eller ikke. Politiske plagg skal vel ikke mikses sammen med en folkedrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner ikke behovet for å mikse hijab og bunad.

Kan vi ikke beholde noen av de gamle tradisjonene?

Det er jo ikke en gang avklart om hijab'en er politisk eller ikke. Politiske plagg skal vel ikke mikses sammen med en folkedrakt?

Nei, jeg skjønner heller ikke det, men jeg antar intensjonen er å provosere trangsynte tullinger (som meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner heller ikke det, men jeg antar intensjonen er å provosere trangsynte tullinger (som meg).

Ja, det er det nok.

Jeg skulle ha skrevet et langt svar, men jeg skal nå gå bort i skammekroken og skamme meg over at jeg er muligens er en trangsynt tulling.

Måtte allah tilgi meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva med lårkort?

Når det gjelder ting som kan brukes sammen med hijab: Muslimene kan bruke hijab sammen med vår bunda, OK, og de kan bruke den sammen med vår politiuniform, OK, det er i følge dem, altså.

Kan man bruke den sammen med utringede gensere og lårkort? Hijab sammen med bar rygg og splitt til hoften? Hijab KAN jo være ganske sexy, også. Burde våre frigjorte norske damer få lov til å bruke hijaben sammen med litt mer provoserende plagg? Hvis de føler at det er greit, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke beholde noen av de gamle tradisjonene?

Nå er ikke bunad en så veldig gammel tradisjon heller, den blomstret opp under nasjonalromantikken på slutten av 1800-tallet. Flere av bunadene vi ser i dag er enda nyere. Uansett så vil jo tradisjoen beholdes - den forsvinner ikke selv om noen går med hijab til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke behovet for å mikse hijab og bunad.

Kan vi ikke beholde noen av de gamle tradisjonene?

Det er jo ikke en gang avklart om hijab'en er politisk eller ikke. Politiske plagg skal vel ikke mikses sammen med en folkedrakt?

Tradisjoner har en tendens til å endre seg med tiden, og de lever akkurat like lenge som noen opprettholder de.

Politisk korrekt eller ikke, så har vi fått nye borgere fra andre nasjoner. Disse vil selvsagt forsøke å delta i eksisterende tradisjoner med sitt særpreg. Og det er det samme som skjer når vi innfører nye tradisjoner fra andre kulturer; vi adopterer de, og gjør det med vårt særpreg.

For min del assosierer jeg bunad med innestengt lukt. Det er ikke få ganger jeg har valgt å flytte meg på grunn av illeluktende stank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke hijab egentlig. Det er ikke alle kvinner som velger dette selv, selvom det å ta i bruk hijab like mye kan være et bevisst, selvstendig valg som undertrykking. Men det er altså symboleffekten hijab har for meg, som middel til undertrykking, som gjør at jeg ikke liker plagget.

Når DET er sagt, så ser jeg ikke noe galt i at man kombinerer religiøs tilhørighet med lokal tilhørighet. Hvilken politiker var det som sa at "en som elsker Norge, vil ikke utføre terroraksjoner her"? Det var i forbindelse med at det er en radikal tendens blant unge norske muslimer, og det ble da vektlagt at integrering er en BRA ting i så måte. Poenget mitt er: Jeg kan ikke se noe negativt i at en person med et annet livssyn enn meg er så stolt av å være norsk at hun velger å iføre seg lag på lag med varm ull for å feire landet og demokratiet Norge sammen med meg - hijab eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiller meg sammen med de andre trangsynte tullingene her...

liker det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som ikke liker det.

Jeg bruker heller ikke sminke, solbriller, allværsjakke, eller perlekjede når jeg har på meg bunaden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bildet av henne var jo fint, men jeg synes hijaben må "matche" bunadens hovedfarge - og den må tas inn under skjortekraven.

hadde jeg selv skulle gjort det hadde jeg kanskje valgt en bunad med hodeplagg hvis det var mulig, og hatt en hijab under hvis det er nødvendig.

jeg synes solbriller, overmye sminke, andre sko - og svære øredobber er mye verre å se på:=)

bunad er ikke er et plagg som har vært statisk utformet, det har vært tilpasser over tid - og selv om vi liker å tro at alle bunader stammer fra steder vi er på så gjør den faktisk ikke alltid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et innlegg i aftenpostens papirutgave i dag, av ei som jobber med bunad. Som hun sa: Ja, man brukte hva man hadde før i tiden, men før i tiden var man mer isolert, og "det man hadde" var gjerne en lokal mote. Derfor må man være tro mot lokale tradisjoner. Hun sammenlignet det å mikse forskjellige med at en fotballsupporter tar på seg bukse fra Liverpool og trøye fra Man U.

jeg er enig i at man skal holde seg tro mot lokal tradisjon.

Når det er sagt synes jeg det er helt "greit" å ha hijab til bunaden; men man skal selvfølgelig ha i matchende farge, og helst legge den under skjorta (så lite synlig som muli mao). Og gjerne bruke bunadens egentlige hodeplagg i stedet.

Jeg synes det er viktigere at noen med annen opprinnelig etnisitet synes det er så flott å være norsk at de bruker titusenvis på bunad og feirer nasjonaldagen. For å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, slike debatter gjør at jeg ikke klarer å feire 17. mai på tradisjonelt vis. Argumenter i denne tråden, så vel som flaggdebatten i fjor, representerer for meg hva 17. mai ER for mange. IKKE en dag hvor man feirer det Norge vi har i dag, et flerkulturelt samfunn, men en dag hvor man hyller det etnisk norske. Det er nasjonalisme på sitt verste i mine øyne, hvor man hyller på en måte som utestenger andre.

Takke meg til 17. mai feiring arrangert av SOS rasisme: en inkluderende og flerkulturell feiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, slike debatter gjør at jeg ikke klarer å feire 17. mai på tradisjonelt vis. Argumenter i denne tråden, så vel som flaggdebatten i fjor, representerer for meg hva 17. mai ER for mange. IKKE en dag hvor man feirer det Norge vi har i dag, et flerkulturelt samfunn, men en dag hvor man hyller det etnisk norske. Det er nasjonalisme på sitt verste i mine øyne, hvor man hyller på en måte som utestenger andre.

Takke meg til 17. mai feiring arrangert av SOS rasisme: en inkluderende og flerkulturell feiring!

Man kan mislike kombinasjonen hijab + bunad uten at man er ekskluderende og nasjonalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Man kan mislike kombinasjonen hijab + bunad uten at man er ekskluderende og nasjonalist.

Helt enig. Jeg har ikke noe i mot at våre nye landsmenn bruker bunad men da skal de bruke bunaden uten "krims krams tillegg", akkurat som jeg forventer av "norske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Vil dette si at hvis jeg hadde bosatt meg i et annet land hvor de hadde etniske kostymer så kunne jeg bare ikledd meg dem og tedd meg som om jeg tilhørte den etniske gruppen?

Jeg synes dette blir heeelt FEIL! Bunad og hijab har ingenting med hverandre å gjøre.

Man blir ikke en annen etnisitet ved å flytte til et annet land. Man kan bli norsk statsborger, men det gir ikke en en rett til å bruke bunad.

Det eneste det mennesket der oppnår hos meg er avsky. Hvem faen tror hun at hun er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man kan mislike kombinasjonen hijab + bunad uten at man er ekskluderende og nasjonalist.

Det var derfor jeg skrev "arumenter i denne tråden", og ikke argumentene (flere argumenter, alle argumentene). Jeg mener ikke alle argumentene som har kommet mot hijab og bunad representerer nasjonalisme. Jeg vet at det er forskjell på bunadspolitiet og rasister.

Dog, for å rette blikket mot bunadspolitiet og krims og krams-argumenter mener jeg det viser liten grad av kulturforståelse. Om man mener et menneske ikke skal få bruke bunad dersom hun bærer hijab, har man tråkket over en grense som ikke helt kan sammenlignes med at man mener folk ikke skal bruke solbriller med bunaden. Det er flere mil mellom en femtenårings trang til å alltid bruke sine XXL perleøredobber fra glitter og hijabbruken til noen som er oppdratt til å tro at dette er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg skrev "arumenter i denne tråden", og ikke argumentene (flere argumenter, alle argumentene). Jeg mener ikke alle argumentene som har kommet mot hijab og bunad representerer nasjonalisme. Jeg vet at det er forskjell på bunadspolitiet og rasister.

Dog, for å rette blikket mot bunadspolitiet og krims og krams-argumenter mener jeg det viser liten grad av kulturforståelse. Om man mener et menneske ikke skal få bruke bunad dersom hun bærer hijab, har man tråkket over en grense som ikke helt kan sammenlignes med at man mener folk ikke skal bruke solbriller med bunaden. Det er flere mil mellom en femtenårings trang til å alltid bruke sine XXL perleøredobber fra glitter og hijabbruken til noen som er oppdratt til å tro at dette er rett.

Kg logger meg ikke inn automatisk lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ikke glem at det bare er muslimer som har rett til å bli krenket, og deretter gå amok.

Om de krenker oss er det av null betydning for noen. Ialfall for den venstreintelleketuelle eliten.

Det er tydeligvis slik at for noen så er det helt greit å "vanne" ut betydningen av et kulturelt og etnisk plagg.

Som en venn av meg sier (han er fra Iran), hvis han ikler seg en samisk drakt fra Karasjokk, eller bunaden fra det området han bor- Valle i Setesdal- er han integrert da? Er han ikke lenger iransk, men er blitt samisk/norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...