Gå til innhold

Bunad og hijab


Gjest Gjest_Usikker_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pingting: Kjempebra innlegg! Kunne ikke vært mer enig!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis
Klart det er ok. Alt er ok, så lenge det ikke skader noen.

Jeg hadde egentlig tenkt å komme med masse argumenter for hvorfor det IKKE er ok med bunad og hijab, men denne gjesten drepte dem visst. Selvfølgelig har han/hun helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange bunader med egne hodeplagg, og der burde dette brukes istedetfor hijab i det minste.

Hvorfor det..?

Så trangsynt du er...

Jeg sto og så på folk rundt meg på søndag og ble glad for å se hvor utrolig stort mangfold det er som feirer sammen på 17.mai - folk i bunad, både med hijab og bunadhodeplagg (og uten hodeplagg, så klart), folk i joggedress, kimono, bomullskjole og russebukse; hvite barn, brune barn, gule barn - det er jo helt nydelig! Alle spiste is, veivet med norske flagg og koset seg. Til og med narkisene i parken hadde striglet seg og så ut som de koset seg i sola. Har ikke vært så glad på 17.mai siden jeg var liten som jeg var akkurat da:)

Og nei, jeg er ikke nyforelska og hadde ikke spist E'er...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kavring
Tja - alt mulig blir jo kombinert med bunad nå til dags, og jeg er vel i grenseland når jeg bruker paraply til bunad, men likevel velger jeg å si "nei", det passer ikke.

noen bunader har jo hodeplagg til, og da kan jo disse brukes. Dersom det fra gammelt av hører skaut til bunaden kan jo også dette brukes. Men ikke noe som gir fullstendig kulturklæsj slik som en hijab.

Vi trenger strengt tatt ikke flere steder der det er "tillatt" å undertrykke kvinner på den måten hijaben ofte gjør. (og ikke kom her og si at alle bruker denne frivillig og kulturreligon meg hit og dit, det er faktisk ikke tilfellet i Norge eller andre steder).

Hijab burde vært ulovlig i sammenhenger som skole og offentlige etater. Dette for å fremme rettighetene til de som føler seg undertrykket av dette forkastelige kvinnesynet.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det..?

Så trangsynt du er...

Jeg sto og så på folk rundt meg på søndag og ble glad for å se hvor utrolig stort mangfold det er som feirer sammen på 17.mai - folk i bunad, både med hijab og bunadhodeplagg (og uten hodeplagg, så klart), folk i joggedress, kimono, bomullskjole og russebukse; hvite barn, brune barn, gule barn - det er jo helt nydelig! Alle spiste is, veivet med norske flagg og koset seg. Til og med narkisene i parken hadde striglet seg og så ut som de koset seg i sola. Har ikke vært så glad på 17.mai siden jeg var liten som jeg var akkurat da:)

Og nei, jeg er ikke nyforelska og hadde ikke spist E'er...:)

:klappe:

Jeg blir sjokkert over den "Norge for nordmenn"-holdningen som hersker her for tiden. Hva er så farlig med å gjøre ting litt annerledes? Om man man vil fullstendig isoleres fra andre kulturer burde man holde seg hjemme.

Endret av Lotus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og det er ikke naturlig med bunad og og hijab..!

"Naturlig" var da et snodig ord i denne sammenheng. Hvordan kan klesplagg være mer, eller mindre, naturlig enn andre?!

tenker disse som grunnla kjære norge snur seg i graven når dem ser dette!

Jeg tror ikke Harald Hårfagre var en nasjonalromantiker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Er det ok å bruke allværsjakke til bunad?

Er det ok å gå i cowboystøvletter til bunad?

Er det ok å gå i joggesko og bunad?

Er det ok å bruke bunadsskjorten til dongeribukse?

Er det ok å velge bort bunadssølvet og bruke perlesmykker istedet?

Er det ok å ha på setedals bunad med Hardangerskjorte inni?

For min del er det nei til alt over. Og da sier det seg selv at hijab er like nye nei. Ikke fordi jeg ikke unner våre nye landsmenn å gå i bunad men fordi jeg mener at enten bruker man bunaden som det festplagget det er med det tilbehøret som hører til eller så lar man det være. Kan man ikke gå uten hijab den dagen bunaden skal på av kulturelle og/eller kulturelle hensyn så pynter man seg på annen måte for anledningen der det passer med hijab til.

Og JA jeg så en jente i hijab 17. mai med en totalt upassende - dog diskret - hijab til. Og jeg reagerte, selv om jeg ikke sa noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

Jeg blir sjokkert over den "Norge for nordmenn"-holdningen som hersker her for tiden. Hva er så farlig med å gjøre ting litt annerledes? Om man man vil fullstendig isoleres fra andre kulturer burde man holde seg hjemme.

Enig med deg!

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad og hijab er omtrent like upassende som bunad og allværsjakke i mine øyne. Og allværsjakken er vel så helnorsk som et plagg kan få blitt.

Endret av Caron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som hyler over at verden endres. Ta en titt bakover; det er ikke lenge siden det var skammelig og upassende for kvinner å gå med bukse. Man kan smile av dette i dag, men det er samme motstand mot endring av det bestående.

Syns det vat fint med Hijab til bunaden jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i dag oppfattes som "norsk" kan ofte spores tilbake til helt andre deler av verden, og var en gang nytt og eksotisk. Rosemaling kommer egentlig fra middelhavet og senere Tyskland, språket jeg sitter og skriver nå er kraftig påvirket av tysk og dansk, brunost lager de også i Sveits, og hardingfela har en fetter i India. Å dekke håret har vært påbudt for norske kvinner før det og, selv om det neppe er et argument for å gå tilbake til denne praksisen.

Men å skulle inbille seg "norsk kultur" som en isolert enhet som ikke bør blandes med "andre kulturer" er vel trangsynt.

Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal la alt som minner om særpreg utvannes, det er viktig å ta vare på tradisjoner. Men ideen om at det finnes noe som er essensielt og utelukkende norsk tror jeg i beste fall er fordummende, i verste fall skadelig.

Hvor har jeg sagt noe som helst om at norsk kultur er en isolert enhet?? Nå tillegger du meg synspunkter som ikke er mine.

Jeg sa at bunaden, som særnorsk folkedrakt, etter min mening ikke passer til å vanne ut med "flerkulturelle symboler". Det er ikke alt her i verden som er free game for multikulturalisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal la alt som minner om særpreg utvannes, det er viktig å ta vare på tradisjoner.

Hvorfor det?

Jeg sa at bunaden, som særnorsk folkedrakt, etter min mening ikke passer til å vanne ut med "flerkulturelle symboler". Det er ikke alt her i verden som er free game for multikulturalisme.

Vel, nå er det vel ingen som har blitt straffet for hijab + bunad. Så da ser det vel ut som om du tar feil i denne saken, det er free game. Men du vil kanskje forandre på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvis du kommer fra Pakistan så er det uansett idiotisk om du går med bunad. Bunaden skal liksom representere stedet der du ble født, ergo er det fullstendig poengløst å gå med en norsk bunad hvis du kommer fra Pakistan. Bunad og hijab er selvsagt en patetisk kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi det er en bunad.

Og hvilke negative konsekvenser oppstår som følge av at bunaden ikke representerer stedet du ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Oslo 3- bunaden (Setesdalsdrakten eller noe sånn som er den dyreste av alle som alle rikinger skal gå med og finner på en fjern forfar) representerer ikke der alle i Oslo 3 kommer fra.

Jeg synes det er flott at bunaden sier noe om hvor du har dine røtter - alternativt føler du har din tilknytning.

Min bunad gjør det.

Og kanskje en muslimsk jente fra Stavanger (2 gen) syens det, men velger likevel å gå med hijab - tilpasset den bunaden. Jeg synes det er flott!!!! Jeg synes det er kult og jeg synes det er deilig å se at noen blir provosert av noe så uskyldig.

Og jeg synes debatten her er god - på min arbeidsplass setter man religion opp mot syttende mai og da er det jo ikke lenger noen debatt å delta i...

Neim, hijab skal tradisjonelt ikke brukes til bunad og jeg ser nok den at så mye tettsittende og hårskjulende hodeplagg til bunadene våre kunne vært brukt. Men da passer heller ikke paraplyer, sminke og øredobber som noen nevner her.

Og jeg synes man må se hvor buynadene kommer fra, man pyntet seg i gamle dager med det man hadde -d et gjør vi i dag også!

Så konklusjonen min er; kult - greit og måtte flere bruke bunad - somd et passer for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg syns ikke noe om det. Syns det viser mangelfull respektfullt for norsk kultur og tradisjon.

Man kan jo ikke nekte noen å gjøre det. Men jeg syns det er en lite gjennomtenkt måte å integrere muslimer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...