Gå til innhold

Bunad og hijab


Gjest Gjest_Usikker_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Heilt klart. Såg det i Bergen på 17. mai i fjor. Bunad med matchande hijab - integrering og modernisering av nasjonal identitet i praksis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit! Hva hijab er godt for er en helt annen diskusjon, det samme er bunadspolitiet, men at folk blander flere kulturelle uttrykk er bare morsomt. Så lenge det har betydning for dem som gjør det (jeg ser ikke poenget i å tilfeldig kombinere bunad og cowboystøvler eller bunad og samuraisverd bare fordi man kan.) ;)

sitat fjernet,

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gammalt skulle ikkje gifte kvinner vise håret, så det er hovudplagg til dei fleste ekte bunader (dei gamle, ikkje skreddarbunadane frå 1900) som dekker alt hår. I min bunad skal verken gamle eller unge vise håret, alt er samla i ein stram topp på hovudet, og dekka med ei grusom hette. Den brukar jo ingen av oss under... 100... Men i alle fall, ein passande hijab er heit greit meiner eg, sidan dei brukte skaut i gamle dagar for å dekke håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel like riktig/feil å bruke hijab til bunaden som det er å ikke bruke hodeplagget og bare bruke bunaden. Og som noen poengterer her: Kanskje mer riktig å burke hijab enn å ikke bruke noe form for hodeplagg, da mange bunader har skaut/hodeplagg som fast tilbehør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit -bra det er noen som bruker bunaden sin, jeg har ikke brukt min på flere år. :sjenert::)

Gleder meg jeg til å følge med verden og se hvordan den ser ut om 50-60 år, tipper den ikke er så annerledes kulturmessig -og er den det så tror jeg det har skjedd ting i positiv forstand!

At landegrenser flytter og folkegrupper blander seg er jo ikke akkurat noen nyhet -vi er ikke akkurat noen ren-rase her i Norge om man ser på helheten. Er mye spansk,engelsk,amerikansk,skandinavisk og faktisk litt arabisk blod i årene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange bunader med egne hodeplagg, og der burde dette brukes istedetfor hijab i det minste.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, bunad og hijab hører absolutt ikke sammen. Synes det mangler totalt respekt for våre tradisjoner å kombinere dette. Bruk det heller med burkaen i stedet. Det finnes egne bunadregler for hva som hører til en bunad. Det er vel såkalte uskrevne regler, men vi bør da følge dem. Vi også tro at jenter som bruker hijab er ganske " ferske" i Norge( de som vil intgreres bruker vel ikke så ofte hijab), og bunad er en norsk folkedrakt som varierer utseende etter hvor du kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline

Må innrømme at jeg ikke er helt fortrolig med det, men jeg hadde ikke følt meg støtt eller noe sånt. Moro med det flerkulturelle mangfoldet. Og når det gjelder bunad så ser jeg så mye rart at hijab burde gå veldig greit. Reglene følges ikke særlig strengt uansett mener jeg. Svære øreringer til bunad, pilotsolbriller, vanlig jakke over, blanding av hodeplagg fra ulike bunader+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tja - alt mulig blir jo kombinert med bunad nå til dags, og jeg er vel i grenseland når jeg bruker paraply til bunad, men likevel velger jeg å si "nei", det passer ikke.

noen bunader har jo hodeplagg til, og da kan jo disse brukes. Dersom det fra gammelt av hører skaut til bunaden kan jo også dette brukes. Men ikke noe som gir fullstendig kulturklæsj slik som en hijab.

Vi trenger strengt tatt ikke flere steder der det er "tillatt" å undertrykke kvinner på den måten hijaben ofte gjør. (og ikke kom her og si at alle bruker denne frivillig og kulturreligon meg hit og dit, det er faktisk ikke tilfellet i Norge eller andre steder).

Hijab burde vært ulovlig i sammenhenger som skole og offentlige etater. Dette for å fremme rettighetene til de som føler seg undertrykket av dette forkastelige kvinnesynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det passer sammen, men er forsåvidt enig i argumentasjonen om at det er ca. like feil som om man ikke bruker hetten/luen/skautet som hører til bunaden. Men selv om jeg synes det er en litt merkelig blanding så ville jeg neppe gått i harnisk over den :ler: . Det er nå tross alt bare klesplagg det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette passer ikke i det hele tatt. Bunader er uniformer/pynt som skal passe inn i en 1800 talls -setting fra bondelandet i Norge. Å bruke hijab til, er som å stille opp som Batman under en flaggermusen-forestilling. Da har du misforstått noe vesentlig.

17 mai er et nasjonalistisk kostymeball hvor en spiser pølser og brus. Ikke noe annet tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt kræsj for meg altså. Likte det ikke i det hele tatt.

En bunad er en folkedrakt med geografisk tilhørighet. Det har aldri vært hijaber i Norge historisk sett. Dette er noe nymotens tull muslimske kvinner ifører seg enten av tvang eller av misforstått kulturell ikonisering - de forstår ikke eller ignorerer at plagget er noe deres søstre i andre land kjemper hardt mot i likestillingens navn.

Så, jeg synes ikke noe om at de drasser inn et slikt historieløst kvinnenedverdigende plagg inn i norsk bunadstradisjon. Da kan de da ha på seg en kjole istedet.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Dette passer ikke i det hele tatt. Bunader er uniformer/pynt som skal passe inn i en 1800 talls -setting fra bondelandet i Norge. Å bruke hijab til, er som å stille opp som Batman under en flaggermusen-forestilling. Da har du misforstått noe vesentlig.

17 mai er et nasjonalistisk kostymeball hvor en spiser pølser og brus. Ikke noe annet tull.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Complex

Synes vel egentlig ikke noe negativt om det, men heller ikke noe positivt. Dette fordi jeg er imot bruk av hijab, men det er en helt annen debatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i det. Jeg synes faktisk det er et fint at innvandrerjenter ønsker å gå med bunad. Og så lenge den er som på det bildet i artikkelen, diskre og passer fargemessig, så gjør det ikke meg noe. Hadde den krasjet i stil og mønster, så hadde det sett stygt ut, men det hadde det jo uansett hvilket plagg det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad er en folkedrakt med geografisk tilhørighet. Det har aldri vært hijaber i Norge historisk sett. Dette er noe nymotens tull muslimske kvinner ifører seg enten av tvang eller av misforstått kulturell ikonisering - de forstår ikke eller ignorerer at plagget er noe deres søstre i andre land kjemper hardt mot i likestillingens navn.

Bunadene har riktignok geografisk tilhørighet, men de har ikke oppstått i et kulturelt vakuum. Dagens norske kultur er akkurat like lite statisk som fortidens, og eksisterer like lite som en separat, avskilt enhet som ikke påvirkes av impulser utenfra. Det som i dag oppfattes som "norsk" kan ofte spores tilbake til helt andre deler av verden, og var en gang nytt og eksotisk. Rosemaling kommer egentlig fra middelhavet og senere Tyskland, språket jeg sitter og skriver nå er kraftig påvirket av tysk og dansk, brunost lager de også i Sveits, og hardingfela har en fetter i India. Å dekke håret har vært påbudt for norske kvinner før det og, selv om det neppe er et argument for å gå tilbake til denne praksisen.

Som jeg nevnte tidligere er hvorvidt hijab er en bra ting en helt annen diskusjon, og det kan hende bunadspolitiet har noen innvendinger mot dette jeg ikke har tenkt på. Men å skulle inbille seg "norsk kultur" som en isolert enhet som ikke bør blandes med "andre kulturer" er vel trangsynt. Sist jeg hadde på meg bunaden min hadde jeg på meg sminke og solbriller, spiste en amerikansk hamburger, hørte på finsk metal og så en engelsk film på den japanske TV'en min.

Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal la alt som minner om særpreg utvannes, det er viktig å ta vare på tradisjoner. Men ideen om at det finnes noe som er essensielt og utelukkende norsk tror jeg i beste fall er fordummende, i verste fall skadelig.

Sitat endret.

Helen - mod.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...