Gå til innhold

Har du blitt voldtatt, eller har spørsmål om voldtekt?


Gjest dixi

Anbefalte innlegg

Hva behøver man egentlig av bevis og vitner for at politiet eg gang skal gidde å se på saken?

Politiet skal se på alle saker, men dersom det ikke finnes noen beviser, ingen tilståelse eller noen troverdige vitner til selve overgrepet vil saken bli henlagt. Slik må det være. I en rettsstat kan man ikke dømme noen bare ut ifra en udokumentert påstand. Dette betyr ikke at overgrepet var din skyld, men det er én ting som gjelder for personer som blir utsatt for seksuelle overgrep - kom deg umiddelbart til legevakt eller voldtektsmottak UTEN å vaske deg først. Å fjerne bevismateriale skader saken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

DIXI RESSURSSENTER inviterer til Temakveld

Minoritetskvinner - stigma, skam og utstøting torsdag 10. november.

Tid: kl 18.00 – 20.30

Sted: Rica Oslo Hotel, Europarådets Plass 1, Oslo

Åpent for alle interesserte!

Allerede som barn får gutter og jenter signaler om hva som er akseptert og hva som ikke er akseptert atferd. De lærer hva det betyr å være en voksen kvinne, en mann,og hva kjærlighet og ekteskap er. I noen hjem i Norge, blir barn vitne til et batteri

av diskurser som forsvarer mannens makt og kontroll over kvinnen. Når fedre og andre mannlige slektninger kommer med høylytte negative bemerkninger om hva de synes om jenter eller kvinner som gjør selvstendige valg, påvirker de sine sønner og døtre. Når mødre og kvinner blir slik som mennene ønsker de skal være, tror barna at det er slik det skal være. Dersom sønnene blir vitner til at kvinnenes oppgave er lydighet, underkastelse, frykt og total respekt for mannen, vil en ulydighet fra en kvinne bli en æreskrenkelse. Ære er det som gir et menneske anseelse, aksept i sitt sosiale nettverk, verdi og integritet i samfunnet og i egne øyne. Hva som gir anseelse, lærer en fra sine foreldre, familie, venner og andre man omgås.

Tema for kvelden skal først være:

- Sosialkontroll – ære og skam

- Hva skjer når kvinnene og jentene utfordrer denne kulturen?

- Hvorfor er det for enkelte mødre enklere å være lojale til kulturen og tradisjonene,enn å være lojal mot sin datter?

- Livet etter utstøting og stigma.

- Hvordan møte de vanskeligstilte kvinnene og jentene?

Foredragsholder

Loveleen Rihel Brenna, har bachelorgrad i sosialpedagogikk,

psykologi, videreutdanning i flerkulturell

forståelse. Hun har jobbet med integrasjon og minoritetsspørsmål

siden 1995, har flere års erfaring fra barnevernsarbeid,

holdt kurs og foredrag blant annet om

«kvinner og seksualisert vold i et minoritetsperspektiv»,

ledet Kvinnepanelet, er leder for Foreldreutvalget for

grunnopplæringen og driver sitt eget konsulent firma.

Hun har også skrevet flere bøker om integrering og

kommunikasjon på tvers av kulturer.

Dersom du lurer på noe kan du kontakte DIXI på telefon 22 44 40 50 eller e-mail: [email protected] Du finner oss på www.dixi.no

Tilbudet er gratis!

Velkommen!

Endret av dixi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk med arbeidsplassen min på å markere den 25 november - FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner - og Hvitt Bånd-kampanjen. Drøyt 150 menn på arbeidsplassen. Tok også den "vanskelige" samtalen med flere menn og kvinner om saken, og følte at jeg nådde gjennom. Slike kampanjer er viktig for holdningen blant norske menn, for det er for ille at mellom 8 og 16 tusen norske kvinner hvert år skal oppleve voldtekt.

Personlig kjenner jeg altfor mange venninner som har opplevd relasjonsvoldtekt, og har vegret seg for å gå til politiet på grunn av relasjonen de har til gjerningspersonen.

Jeg lurer på om dette er en utbredt holdning blant jenter og kvinner?

-Domino

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble voldtatt av 4 menn på byen som skulle vise meg veien til ett utested der vennene min var, men som gikk til et tomt skjul istede. Da jeg kom meg løs og ut dagen etterpå dro jeg rett hjem og tok en lang dusj. ante ikke hvem de var, eller hva jeg skulle gjøre. så da fortalte jeg det ikke til noen, skjulte blåmerkene, og fortsatte som om ingenting hadde skjedd. sykt hva folk kan gjøre!

jeg har slitt en del med sex i ettertid, og skrur fort over på en annen kanal når det er om voldtekt på tv... tenkte tilbake på det en dag i forrige uke, og husker virkelig ikke hva som skjedde... før fikk jeg flashbacks hver gang jeg hadde sex. det er 5 år siden nå, og jeg husker mye annet fra den perioden, men virker som at detaljene fra hva som skjedde har forsvunnet. er det ikke rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabel :)

Helt grusomt.. Jeg ble forsøkt voldtatt som 12-åring. Veldig ung alder kan man si, men jeg kom meg unna. Mannen fikk 3 måneders fengsel ettersom det var et par vitner og han innrømmet det selv (det var flere enn meg, vi var tilsammen 12 jenter i Telemark. Han forgrep seg også på sine barn..). Jeg har til tider vært traumatisert i forhold til konsentrasjonsproblemer og atferdsproblemer, men jeg fungerer ganske godt nå i samfunnet vil jeg si. Men jeg er lykkelig og tenker ikke så mye over dette lengre :-)

Jeg lever i et bra forhold og har trygge mennesker rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg ble seksuelt misbrukt som liten jente. Hvem det var husker jeg ikke, men det er en i familien og jeg har en mistanke.

For meg så var ikke dette noe problem før jeg hadde et enormt sammenbrudd med tre venninner til stede som 15 åring. Jeg fortalte hva som skjedde, men husker ingenting selv. De fikk foreldrene til stede, og de roet meg ned etc. Mine foreldre ble informert men jeg ble ikke trodd. Min ene forelder har borderline og narssistisk personlighetsforstyrrelse, men har en omsorgsfull far som alltid har vært der. Jeg ville la det ligge, og han aksepterte dette. Hva som har skjedd har kommet tilbake i biter litt etter litt, og ilamme andre opplevelser gikk jeg til terapi i aen alder av 19 år for å komme meg gjennom hverdagen. Da vi skulle starte å bringe opp hendelsene fra barndommen lukket jeg meg og nektet å gå videre med det.Jeg avsluttet terapitimene kort etter.

Jeg har alltid fungert fint i forhold, men aldri hatt respekt for partneren før jeg møtte min nåverende samboer. Han har vært en enorm støtte.

Jeg har hatt som problem at jeg ikke kan se noen form for seksuell vold på tv. Jeg har likevel tatt det valget at skjedd er skjedd. jeg er heldig og husker lite, og har valgt å fortrenge det.

Jeg har aldri hørt om Dixi før ikveld. Gjelder dette også for hendelser fra før i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble seksuelt misbrukt som liten jente. Hvem det var husker jeg ikke, men det er en i familien og jeg har en mistanke.

For meg så var ikke dette noe problem før jeg hadde et enormt sammenbrudd med tre venninner til stede som 15 åring. Jeg fortalte hva som skjedde, men husker ingenting selv. De fikk foreldrene til stede, og de roet meg ned etc. Mine foreldre ble informert men jeg ble ikke trodd. Min ene forelder har borderline og narssistisk personlighetsforstyrrelse, men har en omsorgsfull far som alltid har vært der. Jeg ville la det ligge, og han aksepterte dette. Hva som har skjedd har kommet tilbake i biter litt etter litt, og ilamme andre opplevelser gikk jeg til terapi i aen alder av 19 år for å komme meg gjennom hverdagen. Da vi skulle starte å bringe opp hendelsene fra barndommen lukket jeg meg og nektet å gå videre med det.Jeg avsluttet terapitimene kort etter.

Jeg har alltid fungert fint i forhold, men aldri hatt respekt for partneren før jeg møtte min nåverende samboer. Han har vært en enorm støtte.

Jeg har hatt som problem at jeg ikke kan se noen form for seksuell vold på tv. Jeg har likevel tatt det valget at skjedd er skjedd. jeg er heldig og husker lite, og har valgt å fortrenge det.

Jeg har aldri hørt om Dixi før ikveld. Gjelder dette også for hendelser fra før i tiden?

Hei

Tusen takk for mail.

Alle som har blitt utsatt for voldtekt eller voldtektsforsøk er hjertelig velkommen til å ta kontakt med DIXI. Vi kan treffes på telefon, mail eller via sms. Se vår nettside www.dixi.no

Når det gjelder hendelser fra barndommen så er det støttesenter mot incest som kan gi best støtte og veiledning. Deres nettside er www.sentermotincest.no

Mvh

Venche Lindboe, Konsulent DIXI Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noe jeg lurer på hvis det er noen som prøver å voldta deg og du dreper personen, gjelder det som selvforsvar og da får voldektsmannen all skylden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noe jeg lurer på hvis det er noen som prøver å voldta deg og du dreper personen, gjelder det som selvforsvar og da får voldektsmannen all skylden?

Tviler på at det er et ja/nei svar.

Det kommer vel an på så mye, om det var en fare for at du ville bli drept osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tviler på at det er et ja/nei svar.

Det kommer vel an på så mye, om det var en fare for at du ville bli drept osv osv.

Nå ble jeg nysgjerrig.

Så hvis jeg blir overfalt og (for argumentasjonens skyld) beviselig forsøkt voldtatt, og i den prosessen klarer å ta livet av overfallsmannen, blir jeg da dømt for uaktsomt drap? Overlagt drap? Hva skjer egentlig?

Jeg synes dette høres merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ble voldtatt av Kjæresten min da jeg var 14. han var 15. plages fremdeles av det og nå er jeg 18, men har tro på at det vil bli bedre framover. har begynt og gå til psykolog. Fint at dere hjelper andre som har opplevd det samme, er en stor påkjenning. Var i alle fall det for meg og det har gått mye utover skole og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Temakveld

Gutter og menn utsatt for Incest og seksuelle overgrep

Sted: Rica Hotell, Holbergsplass 1

Tid: Onsdag 14. mars kl 18.00 – 20.30

DIXI Ressurssenter og Støttesenter mot incest Oslo inviterer til temakveld onsdag 14. mars. Vi vet at det å være utsatt for seksuelle overgrep er fortsatt et tabu i vårt samfunn, og det er mange som dessverre ikke blir trodd. Dette fører til at det er mange utsatte som ikke våger å si i fra, og heller ikke får den hjelpen de trenger. Tall fra NOVA rapporten (2007) viser at 7 % av alle gutter under 18 år i Norge har blitt utsatt for overgrep som barn (ca 70.000) I tillegg er det mye mørketall når det gjelder seksuelle overgrep og incest mot gutter og menn.

Foredragsholdere:

Thore Langfeldt, 68 år, bosatt i Oslo. Han er spesialist i klinisk psykologi og spesialist i klinisk sexologi. Fra 1983 har Thore hatt privat praksis som psykolog, og i 1989 startet han IKST (Institutt for klinisk sexologi og terapi) i Oslo, hvor han fortsatt jobber i dag. Han har tidligere utgitt en rekke bøker og publikasjoner om barn og seksualitet. Langfeldt er internasjonalt kjent, og underviser ved flere universitet i inn- og utland. Han har mye erfaring med tema seksuelle overgrep, både med overgripere og utsatte.

Jarle Holseter ble utsatt for grove seksuelle krenkelser av flere overgripere i barndommen. Han gikk med sine hemmeligheter til han var 37 år før han oppsøkte hjelp og etter flere år med riktig og livsviktig behandling har han nå fått et bedre liv. Han var med i prosjektet Gradert info fra menn og sitter også i redaksjonen til nettsiden www.utsattmann.no som ble laget i etterkant. Han sitter også som styremedlem i Landsforeningen for seksuelt misbrukte www.blalys.no

Tilbudet er gratis

Det vil bli servert kaffe, te og frukt

Velkommen!

Hilsen

Dixi og SMI Oslo

Kontakt gjerne DIXI Ressurssenter på telefon 22 44 40 50 eller

e – mail: [email protected] dersom du lurer på noe. www.dixi.no

Endret av dixi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg har blitt plaget av et minne fra da jeg gikk i 4 klasse i det siste. Da jeg gikk i 4 klasse hadde jeg et besøkshjem hos ei dame i 50 årene jeg bodde hos annen hver helg. Jeg husker ikke sånn veldig mye fra de helgene, utenom at de første ganene syntes jeg det var gøy fordi vi fant på så mye gøy jeg ellers ikke fikk vært med på. Men så kom jeg på en ting jeg hadde glemt veldig lenge, det var at da jeg overnattet hos henne lå vi i samme seng, og jeg husker at jeg lå oppå henne av en eller annen grunn, husker at dette var noe som hadde skjedd mer enn en gang. Men jeg klarer liksom ikke huske hvordan det skjedde liksom, om det var overgrep eller hva det var.. Men jeg husker at jeg ikke syntes det var så gøy å være hos hun slik jeg hadde syntes de første gangene, selv om vi fant på ting som kino osv etter det og.. Jeg husker jeg var veldig lettet da jeg slapp å dra dit mer i hvertfall.. Jeg har aldri sakt dette til noen, og har egentlig bare ¨glemt¨ det hele helt til nå i det siste da jeg plutselig kom på det, og det plager meg en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da jeg var rundt 7-8 så var jeg ute å lekte. En eldre gutt, rundt 16-18 tok meg med (ufrivillig) til et skjul i nærheten av fotballbanen der. Han tvang meg til å ta på han, og han tok på meg. Jeg var redd.. Det gikk ikke lengre enn det pga at noen kom. Har ikke fortalt det til noen. Jeg sperret det vekk, latet som det aldri skjedde.

Da jeg var 15, på ferietur, ble jeg voldtatt av en eldre fyr. Jeg sa nei, men jeg klarte ikke å gjøre noe mer for å stoppe han. Jeg ville ikke, jeg sperret meg helt ute fra situasjonen. Jeg registerte ikke noe. Jeg lå på et klippeberg, og bare så opp i luften mens han gjorde seg ferdig. Jeg hadde vondt de siste dagene på ferien. Det var den første gangen jeg hadde hatt samleie, og det gjorde så vondt. Jeg hadde lyst til å gråte, men jeg delte rom med søskenbarnet mitt, og jeg var aldri alene. Jeg turte ikke fortelle moren min det, fordi han som voldtok meg spurte henne om lov til å gå en tur med meg. Om jeg forteller henne det, er jeg redd for at hun skal føle seg skyldig. Jeg sperret dette inni meg også, og prøvde å overbevise meg selv om at det var noe jeg ville selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Jeg ble voldtatt når jeg var 15 av en Mann på 31..jeg var innom en kompis så hadde fest å Der kom det en Mann, virket veldig hyggelig å snakket masse med meg, sa da Han var 24..endte med at Han spurte om jeg ble med rett over gata å se på leiligheten Hans for Han hadde kjøpt ny, jeg var dum nok til å si ja å Han viste meg rundt I leiligheten..så kom Han til soverommet, Der kastet Han meg på senga, reiv Ned buksa mi å voldtok meg på begge måter Han kunne for å si det sånn.. Jeg har aldri vært så redd I mitt liv men klarte til slutt å komme meg vekk, til vennene mine igjen..Han truet meg med om jeg sa noe kom Han til å drepe meg..å Han fant nr mitt å begynte å sende mld til meg å oppsøkte meg I hjembyen min å Der jeg spilte håndball..jeg sa det ikke til noen før etter 1,5 år.. Då åpnet jeg meg for bestekompisen min å Han har hjulpet meg veldig..til slutt fikk jeg fred av Han så voldtok meg men jeg har funnet ut masse om Han etterpå, at Han var såpass mye eldre enn meg, Han hadde en sønn på 6 år når Han gjor dette mot meg, Han har og gjort det mot Andre..men heldigvis har jeg klart å kommet meg sånn halveis over dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Jeg har hatt sex med en som nå har fått en voldtektssak mot seg. Første gang vi hadde sex så begynte han mens jeg sov, men jeg sa ikke nei når jeg våknet. Hadde sagt klart nei hele kvelden. Var veldig full. Er dette noe å anmelde? Vennene mine syns jeg skal gå til politiet, men jeg føler ikke dette er grunn nok. Har blitt voldtatt en gang før og dette kan ikke sammenlignes synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble voldtatt i februar-mars av naboen til kjæresten min, som også var kompisen min. Vi satt og spilte sammen, plutselig spør han meg om vi kan ha sex. Jeg sier nei, han spør om hvorfor vi ikke kan ha det. Så sier jeg at jeg vil bare ikke og trenger ikke å flere grunner enn det (Hadde ikke kjæreste da, men rotet med nåværende kjæreste) ..Og da sier han at jeg må ha en grunn for å ikke ha sex med han. Ettervert dytta han meg som at jeg lå magen og han la hele kroppen sin oppå meg, som at jeg ikke kom meg opp eller klarte å dytta han bort. Også dro han ned buksa og begynte å ha sex meg meg. Mens jeg sa om igjen og om igjen at jeg ikke ville.

Det plager meg egentlig ikke så veldig. For meg føles det ut som det ikke har skjedd, at jeg bare har hatt mareritt. Men så klart jeg vet at det har skjedd, men har vel kanskje ikke gått helt opp for meg enda..?

Men hater at kjæresten og han er naboer. For da ser jeg huset hans hver dag omtrent og tenker litt tilbake på hva som skjedde. Og blir redd når han kjører forbi meg :tristbla:

Heldigvis har jeg en så herlig kjæreste som er der for meg hele tiden og kan snakke med han om alt :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...