Gå til innhold

Kjøre for fort i trafikken...


toyses

Anbefalte innlegg

Tatt ut fra et forum for en gatebil klubb: "forskjell på å kjøre 200 å å ligge på kortgrensa... kortgrensa mener jeg er en passe fart.. 100-110 i 80 sona er fint.."

Ikke rart det er farlig i trafikken med personer som har denne innstillingen. Rart de i det hele tatt tørr å legge ut et sånt innlegg. :kjefte:

Det ble skrevet i en sammenheng da en mistet kortet fordi han kjørte rett bak en UP-bil som kjørte etter en annen bil som kjørte i 123 km/t i 80-sonen. Begge bilene ble tatt. Good!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wacmoc

Syntes det er værre med de som ligger 10-20 under fartsgrensa. Det fører til irritasjon og frustrasjon hos de som ligger bak, og de blir da større idioter enn de som ligger 30 over fartsgrensa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør holde fartsgrensa uansett, kjører man sent er det ihvertfall mulighet for å kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Syntes det er værre med de som ligger 10-20 under fartsgrensa. Det fører til irritasjon og frustrasjon hos de som ligger bak, og de blir da større idioter enn de som ligger 30 over fartsgrensa..

Jeg er enig i at det er irriterende å ligge bak en sinkekjører 10-20 km under grensa på fint tørt sommerføre. Men det er jo ikke disse som er idioter. Det er den bak som sitter og hisser seg opp og tar risikofylte avgjørelser som skaper den farlige situasjonen. Skal dog innrømme jeg ofte må ta meg kraftig sammen nå jeg kjører i 80- sonen og en sinke foran meg ligger i 50 eller 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tatt ut fra et forum for en gatebil klubb: "forskjell på å kjøre 200 å å ligge på kortgrensa... kortgrensa mener jeg er en passe fart.. 100-110 i 80 sona er fint.."

Ikke rart det er farlig i trafikken med personer som har denne innstillingen. Rart de i det hele tatt tørr å legge ut et sånt innlegg. :kjefte:

Det ble skrevet i en sammenheng da en mistet kortet fordi han kjørte rett bak en UP-bil som kjørte etter en annen bil som kjørte i 123 km/t i 80-sonen. Begge bilene ble tatt. Good!

ja slik tenker de udødelige. Det går fint, helt til det skjer noe, og vi vet hvor mange som dør,blir kvestet,blir grønnsak, og gjør livet til et helvete for den det gjelder og fam rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange som ikke holder seg til fartsgrensa, og da gjerne kjører 20-30 km over grensen.

Det er frustrerende og stressende når det ofte oppstår farlige forbikjøringer på oversiktlige strekninger, når disse "stressede" menneskene bare MÅ komme seg fort forbi og holde egen fartsgrense. De setter tross alt andre mennesker sine liv i fare med denne galskapen. De ligger langt opp i ræva på den som kjører foran selv om denne holder seg til fartsgrensa.

Jeg har ofte sett situasjoner som har vært på hengende håret og med hjertet i halsen sett at det så vidt har gått bra. Men jeg regner med å være øyevitne til en forferdelig ulykke en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei folkens. Tenkte jeg bare skulle si noen ord her, siden jeg tidligere har kjørt trailer, og egentlig er ganske optatt av trafikken.

Nå er jeg 30 år gammel og har hatt lappen siden 18 års dagen min, og på den tiden har jeg fått en enkelt bot på 1300 kroner, og da kjørte jeg i 94 i 80-sonen.

Etter den gangen har jeg stort sett holdt meg til fartsgrensene. Jeg vet at de aller, aller fleste speedometrene viser 5-10 km/t feil, så jeg legger meg stort sett i 5 over fartsgrensen på cruisekontrollen.

Det er veldig sjeldent jeg ikke lager kø, og da gjør jeg det enkelt. Jeg bare svinger av veien i noen sekunder og slipper køen forbi. Da vet jeg at køen kjører i sin hastighet, jeg kjører i min og ingen begynner å koke :)

Ellers er det svært frustrerende mange ganger, spesiellt med trailer. Det er i hvertfall 100 ganger jeg har blitt forbikjørt av personbiler i høyresvinger (!!!), helst i oppoverbakker, og jeg har faktisk alltid vært flink til å stoppe og slippe biler forbi meg når jeg har kjørt seint. En trailer ligger ikke i 30 opp en bakke bare for gøy liksom, selv om jeg har fått kjeft av en fin herre en gang som mente jeg måtte slutte å kjøre så forbanna seint i alle bakkene :P

Ellers syntes jeg at ola nordmann, og meg selv inkludert er altfor egoistiske i trafikken. Jeg har kjørt mange lange strekk, både med personbil og trailer, og merket meg en ting: Når jeg ligger å "skyver" på bilen foran og stresser meg opp på en strekning fra a-b, bruker jeg lenger tid enn når jeg ligger rundt fartsgrensen og er generell rolig.

At folk ligger 10 under grensen er greit nok, MEN noe jeg hater er de som ligger og av og påkjører hele tiden, 80,50,60,90,60,40 ... Kanskje dette er fordi jeg liker å kjøre på cruisekontrollen.

Uansett så har jeg veldig stor respekt for trafikken, og jeg vet hvor fatalt det kan bli, da jeg har jobbet i ambulansetjenesten en liten periode.

Jeg kan si det sånn: Minibuss mot trailer, 8 barn som passasjere, 4 av dem omkom. Det er resultatet av en irritabel sjåfør.

Tenk litt på det, og hold dere til trafikken :) Svært lite å spare på en forbikjøring.

Ha en fin og trafikksikker dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Tenkte jeg bare skulle si noen ord her, siden jeg tidligere har kjørt trailer, og egentlig er ganske optatt av trafikken.

Nå er jeg 30 år gammel og har hatt lappen siden 18 års dagen min, og på den tiden har jeg fått en enkelt bot på 1300 kroner, og da kjørte jeg i 94 i 80-sonen.

Etter den gangen har jeg stort sett holdt meg til fartsgrensene. Jeg vet at de aller, aller fleste speedometrene viser 5-10 km/t feil, så jeg legger meg stort sett i 5 over fartsgrensen på cruisekontrollen.

Det er veldig sjeldent jeg ikke lager kø, og da gjør jeg det enkelt. Jeg bare svinger av veien i noen sekunder og slipper køen forbi. Da vet jeg at køen kjører i sin hastighet, jeg kjører i min og ingen begynner å koke :)

Ellers er det svært frustrerende mange ganger, spesiellt med trailer. Det er i hvertfall 100 ganger jeg har blitt forbikjørt av personbiler i høyresvinger (!!!), helst i oppoverbakker, og jeg har faktisk alltid vært flink til å stoppe og slippe biler forbi meg når jeg har kjørt seint. En trailer ligger ikke i 30 opp en bakke bare for gøy liksom, selv om jeg har fått kjeft av en fin herre en gang som mente jeg måtte slutte å kjøre så forbanna seint i alle bakkene :P

Ellers syntes jeg at ola nordmann, og meg selv inkludert er altfor egoistiske i trafikken. Jeg har kjørt mange lange strekk, både med personbil og trailer, og merket meg en ting: Når jeg ligger å "skyver" på bilen foran og stresser meg opp på en strekning fra a-b, bruker jeg lenger tid enn når jeg ligger rundt fartsgrensen og er generell rolig.

At folk ligger 10 under grensen er greit nok, MEN noe jeg hater er de som ligger og av og påkjører hele tiden, 80,50,60,90,60,40 ... Kanskje dette er fordi jeg liker å kjøre på cruisekontrollen.

Uansett så har jeg veldig stor respekt for trafikken, og jeg vet hvor fatalt det kan bli, da jeg har jobbet i ambulansetjenesten en liten periode.

Jeg kan si det sånn: Minibuss mot trailer, 8 barn som passasjere, 4 av dem omkom. Det er resultatet av en irritabel sjåfør.

Tenk litt på det, og hold dere til trafikken :) Svært lite å spare på en forbikjøring.

Ha en fin og trafikksikker dag!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rune29! Du høres ut som den perfekte mann. Man kan egentlig bare sitte på med en mann for å se åssen han er på bunnen. Viser han respekt for andre i trafikken, eller er han tilbøyelig til å presse seg på andre bilister, og ta unødige sjanser? Blir han irritert av ingenting? Er han preget av en "JEG skal frem"-holdning? Sånne bør man holde seg langt unna, egentlig! Jeg vil ha en som har reflektert litt rundt det å kjøre på en potensiell drapsmaskin. De fleste bare kjører og tenker ikke noe over det, helt utrolig. Sier noe om nordmenns kvalmende holdninger når vi blir så hissige over tregasen foran oss, når det er oss sjæl vi bør ta tak i. :sukk: Har lurt lenge på hvorfor noen i det hele tatt kan kjøre tett opptil andre, når det skal så forbanna lite til for å unngå svære ulykker bare ved å ha større avstand til bilen foran ...? Sånn jeg tenker om trafikken er at vi alle har et felles ansvar for å få hverandre frem tryggest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tatt ut fra et forum for en gatebil klubb: "forskjell på å kjøre 200 å å ligge på kortgrensa... kortgrensa mener jeg er en passe fart.. 100-110 i 80 sona er fint.."

Ikke rart det er farlig i trafikken med personer som har denne innstillingen. Rart de i det hele tatt tørr å legge ut et sånt innlegg. :kjefte:

Det ble skrevet i en sammenheng da en mistet kortet fordi han kjørte rett bak en UP-bil som kjørte etter en annen bil som kjørte i 123 km/t i 80-sonen. Begge bilene ble tatt. Good!

Det er mange "verdensmestere" i bilkjøring i vårt langstrakte land.

Har sett mange tilfeller av det selv, både før og etter det smeller( pga. jobben min så er jeg ofte på ulykkestedet når ulykken intreffer)

Er nok mange av disse som synes at trafikkregler og farts grenser er tullete, og tror at det er skikkelig pysete å holde seg til fartsgrensa.

Og når ulykken skjer, så er det for sent..

Har vært i situasjoner hvor det er mistanke om "råkjøring", hvor råkjøreren er den eneste overlevende, og kanskje til og med uskadd.

(men livredd og angrende) Det er bare synd at noen må miste livet eller bli skadd for at "vm" skal se lyset..

Det skjer mange flere uaktsomme drap på norske veier en det vi liker å tro, og jeg får beklage hvis jeg skriver rotete , men det er fordi dette engasjerer meg litt over normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Er forøvrig en gruppe til som er livsfarlige i trafikken. De som egentlig ikke registrerer at de kjører bil, da det er viktigere å sitte og se på passasjeren mens man prater. Dette er samme menneskene som ikke registrerer noe som skjer rundt seg, og blir overrasket når de får en bil forbi.

Jeg er langt fra den perfekte mann, hverken som meg eller sjåfør, men jeg er og har alltid vært svært opptatt av sikkerhet i trafikken, og går med en drøm om at alle kan samhandle i en pen harmoni. Men det blir nok bare med den tanken.

Jeg vil vel si at vi heldigvis har UP som klarer å få noen av dem bort fra veien. Forleden dag lå jeg i en lang kø på E18 gjennom telemark, og der lå det en bmw og feis inn og ut av køen, uten egentlig å spare noe. Da vi kom til heistad, fikk jeg et lite flir rundt kjeften, da jeg så UPs sivile volvo S60 svingte ut og feis forbi køen på forbikjøringsfeltet. Klarte ikke å la være å tute og vinke da bmwn stod med hele baken full av blålys :)

Når jeg først prater om det, må jeg bare få sagt en ting: Slutt å klage på at dere får bøter. Følger dere reglene, er det ingen som tar dere heller :)

Men som jeg mener: Kjør trygt, se langt frem og planlegg kjøringen din. Du ofrer ikke fremtiden din på å reise 5 minutter før :)

Og til dere som sitter å klager over "mr perfect" og alt annet jeg blir kalt... husk at dere er ikke udødelige dere heller. Kjører du 20 km/t over fartsgrensen i ei 80-sone, er konsekvensene ganske mye mer dramatiske enn hvis du kjører i 80. NÅR det går galt, for en gang gjør det det.

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er mange "verdensmestere" i bilkjøring i vårt langstrakte land.

Har sett mange tilfeller av det selv, både før og etter det smeller( pga. jobben min så er jeg ofte på ulykkestedet når ulykken intreffer)

Er nok mange av disse som synes at trafikkregler og farts grenser er tullete, og tror at det er skikkelig pysete å holde seg til fartsgrensa.

Og når ulykken skjer, så er det for sent..

Har vært i situasjoner hvor det er mistanke om "råkjøring", hvor råkjøreren er den eneste overlevende, og kanskje til og med uskadd.

(men livredd og angrende) Det er bare synd at noen må miste livet eller bli skadd for at "vm" skal se lyset..

Det skjer mange flere uaktsomme drap på norske veier en det vi liker å tro, og jeg får beklage hvis jeg skriver rotete , men det er fordi dette engasjerer meg litt over normalt.

ikke når ulykken intreffer...beklager....

Men rett etterpå....skriveleif der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forøvrig en utrolig bra film som også kan sees i sammenheng med konsekvens av egen handling:

Se filmen

En av de siste sekvensene der sier litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ironiske med dette er at mannen som ble tatt er styreformann for gatebilklubben. Han gikk ut i avisa dagen før han mistet kortet og snakket om hvor viktig det var med sikker kjøring og at de ville prøve å få ned villkjøringen. De gjorde nok dette for å få litt 'goodwill' blant folk. Så mister han kortet dagen derpå, for nettopp villkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lill_*
Jeg er enig i at det er irriterende å ligge bak en sinkekjører 10-20 km under grensa på fint tørt sommerføre. Men det er jo ikke disse som er idioter. Det er den bak som sitter og hisser seg opp og tar risikofylte avgjørelser som skaper den farlige situasjonen. Skal dog innrømme jeg ofte må ta meg kraftig sammen nå jeg kjører i 80- sonen og en sinke foran meg ligger i 50 eller 60.

Jo, det er faktisk sinkene som er idioter og jeg mener de bør miste førerkortet på lik linje med fartsbøller.

Det er sinkene som skaper farlige situasjoner i trafikken!!

Hadde det ikke vært for sinkene, ville det ikke vært behov for å foreta en forbikjøring for de som ligger bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sette sinkene på lik linje med fartsbøllene, fartsbøllene kjører forbi uansett om man kjører i 60 eller 80 i 80 sona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel. Litt uenig med deg. Mange mener at de som ligger i fartsgrensen er sinker. Hvorfor skal de kjøres forbi da? Er det ikke bare å kjøre i fartsgrensen?

En som kjører for seint er akkurat like farlig som en som kjører for fort.

Er merkelig det der. Er 0 aksept for de som kjører under fartsgrensen, men det er helt ok å kjøre over. Merkelig det der.

Hvorfor tror enkelte at de har fortrinn på veien fremfor andre?

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*

Rune, du skriver mye bra! Kanskje det blir trafikksikkerhetsarbeid i fremtiden for deg...

Vil bare presisere en ting: Det er hevet over en hver tvil at det er farten som dreper. Selvsagt uheldig med de som kjører i rykk og napp, men noen mener jo at de som kjører i fartsgrensa også er noen sinker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, du skriver mye bra! Kanskje det blir trafikksikkerhetsarbeid i fremtiden for deg...

Vil bare presisere en ting: Det er hevet over en hver tvil at det er farten som dreper. Selvsagt uheldig med de som kjører i rykk og napp, men noen mener jo at de som kjører i fartsgrensa også er noen sinker...

Joda. Men nå er det utrolig nok en grunn til at fartsgrensene er der. Ikke fordi myndighetene syntes det er gøy å sette ned farten, men fordi det er en ganske utsatt veistrekning. Selvfølgelig er mange av veiene dårlige også.

Må bare komme med noen paragrafer når jeg først er i gang:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

§ 6. Fartsregler. Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

Vel. Disse er ganske åpne for tolkning :)

Edit:

Takk for tillitten med sikkerhetsarbeidet :)

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg pendler langs E18 hver dag, og bruker nok rundt 2,5 time i bilen hver dag. Når du kjører samme strekning hver dag, er det fort at man bare gasser på for man vil bare fram, og tenker nok ikke så mye på konsekvensene. Selv ligger jeg nok rundt 100 i 80-sona mer ofte enn jeg følger fartsgrensa, men ville ikke drømt om å holde den farta hvis jeg kjørte på en to-feltsvei. Synes forøvrig fartsgrensene på firefeltsveier kunne vært høyere enn de er i dag, tror dette skaper mye frustrasjon.

Ja, jeg råkjører, skammer meg ikke mye over det. Så lenge man har forbikjøringsfelt går det greit, men som sagt det er forskjell på motorvei og vanlig vei i tettbygd strøk, synes ikke det er greit å kjøre over fartsgrensa da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...