Gå til innhold

Kjøre for fort i trafikken...


toyses

Anbefalte innlegg

og jeg mener pengene heller burde blitt brukt til ordentlige arrangementer der folk skulle fått kjørt skikkelig fra seg under trygge omstendigheter, på bane.

Staten skal sponse banekjøring på deg og andre drittunger, og evt. voksne drittunger altså? Fjås.

For det hjelper ikke be ungdommen om å senke farta og ta det rolig, man vil alltid tøye grensene og det er på denne måten man lærer det Selv om det kan få katastrofale konsekvenser.

Øk straffene. Ta fra folk lappen for lengre tid, og la de som mister lappen "for alltid" faktisk miste den for alltid. Det vil gå en stund med mange som syter over sine tragiske skjebner, men etterhvert vil det utvilsomt føre til at færre kjører idiot i trafikken. Er det det beste virkemiddelet? Neppe, mht. demokrati og frihet etc. Men effektiv? Oh yes. Og jeg skulle gjerne sette flere av gatebildrittungene bli fratatt lappen permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg må ærlig innrømme at jeg er en idiotsinkesjåfør, som noen her så fint kalte det, for tiden, rett og slett fordi jeg øvelseskjører. Jeg skjønner kjempegodt at det er frustrerende å havne bak en som meg, spesielt over lange strekninger, men ha da litt forståelse, og ikke bli sint. Tenk heller på at du faktisk har vært der en gang du også, og kjør heller forbi når jeg sakker ned og kjører til side for å gjøre det lettere for deg.

Mulig noen av dere som irriterer dere over sinker har litt forståelse for oss som øvelseskjører, og da var ikke innlegget ment til dere, men seriøst, er det ikke bedre at jeg ligger litt under fartsgrensa og føler meg trygg, enn at jeg kjører fortere og ikke føler jeg har kontroll? :sukk:

Jeg har full forståelse at du kjører sakte pga at du øvelseskjører. Ble ganske stresset over å ha andre bilister bak meg da jeg selv øvelseskjørte, så jeg kjørte inntil busstopp ganske ofte! Du kan puste lettet ut uten å ha en levende bilist bak deg. :P Lettere å fokusere på kjøringen, da. :D Opplevde den verste råkjøringen fra andre da jeg selv øvelseskjørte, folk gjør virkelig "alt" for å unngå dem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fersking_*
Staten skal sponse banekjøring på deg og andre drittunger, og evt. voksne drittunger altså? Fjås.

Øk straffene. Ta fra folk lappen for lengre tid, og la de som mister lappen "for alltid" faktisk miste den for alltid. Det vil gå en stund med mange som syter over sine tragiske skjebner, men etterhvert vil det utvilsomt føre til at færre kjører idiot i trafikken. Er det det beste virkemiddelet? Neppe, mht. demokrati og frihet etc. Men effektiv? Oh yes. Og jeg skulle gjerne sette flere av gatebildrittungene bli fratatt lappen permanent.

Du klarer virkelig ikke å se at banekjøring vil øke kjøreferdigheter? HAR DU LAPPEN?

VÆr så snill å ta en titt på ulykkesstatestikken og kjøreopplæringa i Finland! Da vil du forstå at banekjøring med frie tøyler faktisk vil ha en positiv effekt.

Veit du hva pumpebremse er? Jeg er temmelig sikker på at om du hadde kjørt en bil uten ABS ville du holdt bremsen i bånn mens bilen sklir mot grøfta mens du febrilsk prøver å ratte deg unna.

Du er vel også for dødstraff for 10 km/t over fartsgrensa? Effektivt? Oh yes.

toyses: Jeg er veldig enig i hva du skriver, bortsett fra at jeg personlig ikke syns 100 i 80-soner er for nok til å kunne kalles råkjøring dersom veien er god og avstand holdes. Skumle forbikjøringer og fyllekjøring har jeg ingenting til overs for, selv om førstnevnte er noe jeg dessverre gjør for ofte, selv om jeg enda ikke har opplevd å -akkurat- unnga møtende bil.

Jeg er også klar over at jeg ikke er en god sjåfør enda, men jeg velger likevel å tro at jeg kjører bedre enn mange flere, som kanskje har hatt lappen i over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*
Staten skal sponse banekjøring på deg og andre drittunger, og evt. voksne drittunger altså? Fjås.

Øk straffene. Ta fra folk lappen for lengre tid, og la de som mister lappen "for alltid" faktisk miste den for alltid. Det vil gå en stund med mange som syter over sine tragiske skjebner, men etterhvert vil det utvilsomt føre til at færre kjører idiot i trafikken. Er det det beste virkemiddelet? Neppe, mht. demokrati og frihet etc. Men effektiv? Oh yes. Og jeg skulle gjerne sette flere av gatebildrittungene bli fratatt lappen permanent.

Jeg er helt enig med deg.

Vi ser hvor mye det hjelper å stå med fakler langs veiene, og prate fint i møter. Det går noen timer, så er alt like ille igjen.

Det eneste disse typene forstår er det som svir mest, nemlig å miste lappen over lengre tid. Det må bli mere politi langs veiene, for det kjøres bare mere og mere hensynsløst. Bilen er rett og slett et drapsvåpen dersom den brukes uvettig.

Jeg har en sønn som går i barneskolen, og jeg er ofte livredd når jeg vet at han skal krysse veien. Selv om de ser at det står et lite barn der, så suser de forbi. Hva er det som haster slik at det er verd å risikere menneskeliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feil sangvalg, men dette er en video som passer godt inn i denne tråden. Dessverre så er dette for sterk kost for norske kanaler, den ene reklamen er jo faktisk norsk men ble tatt av skjermen fordi de som var etter de som hadde omkommet i bil mente den var støtende, jeg ville faktisk krevd en slik reklame om noe sånt hadde skjedd med mine nærmeste, de forteller faktisk sannheten.

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for Rune og alle dere andre som bruker sunn fornuft i trafikken.

Jeg kjører en del og har kjørt i mange år. Aldri vært involvert i ulykker, heldigvis. Men kjenner at selv sindige meg kan komme til å hisse meg opp noen ganger og må legge bånd på meg selv.

Senest igår var det en eldre mann som "kastet" seg ut i trafikken i ca 40 km/time og fortsatte i samme fart. Det som fra før var rolig trafikk med fin flyt, ble plutselig et stress for å komme forbi. Fartsgrensen var 80.

MEN har tenkt på noe når det gjelder fart;

-Dere som kjører som tullinger, har dere noen gang tenkt på at en svær elg plutselig kan stå/komme ut i veibanen? Denne våren har det skjedd flere gg på E6 nordover, og den ene gangen med tragisk utfall, dessverre.

Da er det ikke fullt så morsomt lenger.

Bruk hue, hold avstand og følg veitrafikkloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også klar over at jeg ikke er en god sjåfør enda, men jeg velger likevel å tro at jeg kjører bedre enn mange flere, som kanskje har hatt lappen i over 20 år.

I 120 km/t (et eks) har du ikke mye kontroll dersom det skulle skje noe, for eksempel at en elg kommer ut i veibanen (som noen nevner her). Da spiller det ingen rolle om du er en god eller dårlig sjåfør. Det skjer uforutsette ting hele tiden. Bare tenk på hvordan livet ditt ville blitt dersom du hadde kjørt på et 5 år gammelt barn. Eller ikke minst hvordan livet til foreldrene til dette barnet ville blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er også klar over at jeg ikke er en god sjåfør enda, men jeg velger likevel å tro at jeg kjører bedre enn mange flere, som kanskje har hatt lappen i over 20 år.

:ler: Priceless.

Selvfølgelig, alle er jo bedre sjåfører enn snittet. Spesielt de som akkurat har fått lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersking:

Så du mener staten skal sponse hobbyen din?

Jeg syns det burde være flere kontroller på veiene, det er aaaltfor mange råkjørere og altfor lite kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
VÆr så snill å ta en titt på ulykkesstatestikken og kjøreopplæringa i Finland! Da vil du forstå at banekjøring med frie tøyler faktisk vil ha en positiv effekt.

Veit du hva pumpebremse er? Jeg er temmelig sikker på at om du hadde kjørt en bil uten ABS ville du holdt bremsen i bånn mens bilen sklir mot grøfta mens du febrilsk prøver å ratte deg unna.

Du trenger ikke bane for å lære dette, det er en del av glattkjøringskurset. Jeg er fersk bilist, og kjører en gammel bil uten abs, og har så langt greid meg fint gjennom to vintre med såpeglatte veier, med den obligatoriske kjøreundervisningen som eneste forhåndserfaring.

Du må bare slutte å komme med slike tåpelige unnskyldninger før du dreper noen. Det er fullt mulig å like fart, og likevel holde seg i skinnet.

Så lenge du har råd til å ha bil har du også råd til å dra på gatebiltreff, hvis du bare prioriterer det. Broren min har like lang reisevei som deg, til de fleste treffene, og han tar turen flere ganger hver somme.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer virkelig ikke å se at banekjøring vil øke kjøreferdigheter? HAR DU LAPPEN?

VÆr så snill å ta en titt på ulykkesstatestikken og kjøreopplæringa i Finland! Da vil du forstå at banekjøring med frie tøyler faktisk vil ha en positiv effekt.

Veit du hva pumpebremse er? Jeg er temmelig sikker på at om du hadde kjørt en bil uten ABS ville du holdt bremsen i bånn mens bilen sklir mot grøfta mens du febrilsk prøver å ratte deg unna.

:fnise: Pumpebremsing lærer man da vitterlig på kjøreskolen. Faktisk lærte jeg å bremse både med og uten ABS. Tenk det! :ler:

Jeg sier som i den videoen over her. "Ingen tenker noe stort om deg når du kjører for fort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt forferdelig og jeg hadde aldri kunnet leve med det. Det er veldig enkelt å sitte her og skrive om hvordan man skal gjøre ting best og tryggest mulig, men det blir noe helt annet i virkeligheten. Har du aldri kjørt over fartsgrensa? Aldri kjørt uansvarlig i trafikken? Isåfall er jeg mektig imponert. Hva er din definisjon på en fartsbølle?

Tror du virkelig at jeg mener så mye uten å ha opplevd noe selv? Ting kan tyde på at det er du som burde ha opplevd å krype ut av et bilvrak! Og hvis du har tenkt å si at "du klarte deg jo fint, du overlevde!", så kan jeg fortelle deg at det er en opplevelse jeg ikke unner min verste fiende! Greit, jeg var fysisk uskadet, men jeg har veldig klare minner om hvordan det er å treffe veibanen på taket og på siden fem - seks ganger i en bil som går rundt i ca. 80 km/t. I følge takstmannan fra forsikringsselskapet hadde store deler av karrosseriet vært utsatt for over 1500 graders varme p.g.a. av stor friksjon mot asfalten og A-stolpen var brukket ca. 5 cm. fra hodet mitt. Jeg var så "heldig" at jeg var våken og bevisst hele tiden, så jeg har fått med meg og husker det meste...

Hvis du lurer på det, så har jeg helt klart fått alvorlige psykiske skader etter denne ulykken og må sannsynligvis leve med symptomene på posttraumatisk stressyndrom resten av livet. Hvis du lurer på det, så var jeg svært så velfungerende før ulykken, men det er ingen forsikringer som dekker noe som helst før du er erkært ufør og de fleste, deriblant vanlig bilansvarsforsikring, dekker heller ikke kun psykiske skader. Min ulykke skjedde i en relativt ny, sikker og veldig dyr bil med alt av sikkerhetsutsyr, men jeg kan love deg at jeg av og til hadde ønsket at jeg heller hadde ønsket at jeg hadde dødd i den ulykken når marerittene og angsten rir meg som som verst om natten, eller når jeg blir livredd og skvetter himmelhøyt for helt usaklige ting!

Vet du hva som er min lille trøst? Jeg kjørte verken fort eller uansvarlig da denne ulykken skjedde og var ikke min skyld på noe vis. Elgen skled ut i veibanen på forbena og jeg rakk aldri å se den før den befant seg under høyre forhjul...

Med mindre du kjører pappas bil eller har arvet nok til å kjøpe en ny bil til nærmere en million, sitter du vanligvis i en bil som, heldigvis, dreper deg ved en tilsvarende ulykke! Jeg sier ikke det fordi jeg ønsker llivet av deg, men fordi jeg ikke ønsker at en 18-åring skal måtte slite med det jeg har slitt med de siste fem årene etter nevnte ulykke.

Jeg kan vel også minne om at så lenge du kjører på offentlig vei, så risikerer du alltid å møte noe eller noen og som sjåfør er det i 9 av 10 tilfeller ditt ansvar å kunne stoppe! Jeg forstår jo at du ser på meg som en "sinke" som velger å kjøre i fartsgrensen, eller t.o.m. under hvis det er dårlig føre/sikt, men jeg vurderer da å kunne stoppe for noe jeg ikke enda har sett, men som kan dukke opp i synfeltet, f.eks. der det står store, orange skilt om "STOR ELGFARE"! Evt. en mørkkledd fotgjenger...

Ikke trenger du å forsøke å lære meg så mye om bremsing på glatt føre heller. Da jeg tok førerkort, som forresten var før du ble født, fantes ikke ABS på vanlige biler og følgelig var ikke det du nevner noe problem! :ler: Du trenger faktisk ikke forsøke å lære meg så mye om bil i det hele tatt!

Tror du fremdeles at jeg ikke kjører forbi deg forbi jeg ikke kan? Det kan hende jeg ser deg komme bakfra og svinger inn til siden for å slippe deg forbi fordi jeg tenker; "stakkars jypling!"

PS! Jeg er ingen gråhåret dame i en Micra... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo i.i.
Veit du hva pumpebremse er? Jeg er temmelig sikker på at om du hadde kjørt en bil uten ABS ville du holdt bremsen i bånn mens bilen sklir mot grøfta mens du febrilsk prøver å ratte deg unna.

Skumle forbikjøringer og fyllekjøring har jeg ingenting til overs for, selv om førstnevnte er noe jeg dessverre gjør for ofte, selv om jeg enda ikke har opplevd å -akkurat- unnga møtende bil.

Jeg er også klar over at jeg ikke er en god sjåfør enda, men jeg velger likevel å tro at jeg kjører bedre enn mange flere, som kanskje har hatt lappen i over 20 år.

Jeg anbefaler deg å lese de siterte utsagnene en gang til. Les dem gjerne høyt for deg selv og lytt til hvor dumt det du selv sier høres ut! Vil du unngå raseriutbrudd og/eller anfall av hånlig krampelatter hos tilhørerne bør du også tenke deg veldig godt om før du sier noe av dette høyt på steder hvor det ferdes mennesker som har passert puberteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leo i.i.
Veit du hva pumpebremse er? Jeg er temmelig sikker på at om du hadde kjørt en bil uten ABS ville du holdt bremsen i bånn mens bilen sklir mot grøfta mens du febrilsk prøver å ratte deg unna.

Skumle forbikjøringer og fyllekjøring har jeg ingenting til overs for, selv om førstnevnte er noe jeg dessverre gjør for ofte, selv om jeg enda ikke har opplevd å -akkurat- unnga møtende bil.

Jeg er også klar over at jeg ikke er en god sjåfør enda, men jeg velger likevel å tro at jeg kjører bedre enn mange flere, som kanskje har hatt lappen i over 20 år.

Jeg anbefaler deg å lese de siterte utsagnene en gang til. Les dem gjerne høyt for deg selv og lytt til hvor dumt det du selv sier høres ut! Vil du unngå raseriutbrudd og/eller anfall av hånlig krampelatter hos tilhørerne bør du også tenke deg veldig godt om før du sier noe av dette høyt på steder hvor det ferdes mennesker som har passert puberteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ærlig en av de som ofte de siste åra ligger rundt en 10 km/t mer enn fartsgrensa, og har brukt unnskyldningen at de fleste spedometere er en 5-10% "off". I tillegg kjører alle andre litt mer i trafikken også. Her er man sinke om man kjører fartsgrensa.

Men den nye kampanjen til vegvesenet 80 vs 90 har virkelig fått meg til å endre holdningene mine igjen ja. Nå skal jeg holde fartsgrensa og ikke minste bli mye flinkere til å ha tre sekunders avstand. Det er i rushen jeg synder, for da synder alle andre også. Hvorfor er jeg så idiotisk? Siden alle andre risikrer farlig, så er det ikke mindre farlig om jeg gjør det også, liksom? Ikke så lenge siden det ble kræsj i trefelten, og ikke mindre enn fem biler ble vraket. Heldigvis ingen dødsfall, men det ble noen mennesker som sannsynligvis blir uføretrygdet resten av livet. Det bunner i at vi driter i å holde fornuftig avstand. Jeg har ikke tenkt å dø, ei heller ha dårlig rygg resten av livet. Mest av alt vil jeg ikke kjøre på andre, så at jeg er ansvarlig for at noen dør. Jeg husker godt da vi ble omredigert rundt ei av ulykkene på jobbstrekningen min, hvor mor og de to småbarna omkom. Det er like viktig at vi kjører forsvarlig både til jobb og barnehage som i langkjøring i ferien!

Jeg skal ærlig si at det er flere trafikkanter som irriterer meg. Folk som kjærer én fart (f.eks. kjører 70 uansett om det er 60 eller 80), folk som ligger i ræva di, folk som kommer i hundre opp bak deg, kjører forbi og legger seg i 70, folk som MÅ kjøre forbi uansett hvilken fart bilen foran kjører i, folk som kjører forbi når det er køkjøring (hva i helveten er vits i å riskirere liv for å komme tre biler frem), folk som nekter å gi plass i flettefelt (det er meningen å slippe inn en foran og en bak). Tenker alle bilkjørere på å gi hensyn i trafikken, i stedet for å tenke MEG, hadde flyten i trafikken gått mye bedre (ser at det faktisk svært ofte er disse som skaper kø, spesielt i rush'en) og ikke minst hadde farlige situasjoner blitt mye mindre.

Sinker er de som irritirer meg minst faktisk. Jeg er faktisk uenig at slike skaper farlige trafikksituasjoner. Det er de som får roadrage og tar farlige forbikjøringer på grunn av sinker som er farlige. Hver person har ansvar for EGEN oppførsel. Kommer jeg bak noen som ikke holder fartsgrensa, så er det bare å vente på en strekning hvor man kan kjøre forbi, eller til at de slipper køen forbi. Ja, noen ganger er man uheldig og har lange strekninger som man ikke har mulighet for å kjøre forbi, og personen som lager kø ikke kjører til side. Irriterende? Jepp. Men det er da ingen grunn til at man har rett til å risikere eget og mange andres liv for! Det er jo helt på trynet å ri på prinsipper og si: Tullingen er irritirende, så da tar jeg sjansen på å gasse forbi, gjerne i svingen her. Dør jeg eller noen andre, så er det sinka sin feil!

Og BTW, at det er en fartsgrense betyr ikke at man MÅ kjøre fartsgrensa, det er lov til å kjøre opp mot den fartsgrensa, det er meningen og lov til å bruke hue og kjøre etter forholdene.

Større fart enn nødvendig, farlige sjanser og uoppmerksomme kjørere er det som dreper folk i trafikken. Aldri fordi noen kjører for sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Litt feil sangvalg, men dette er en video som passer godt inn i denne tråden. Dessverre så er dette for sterk kost for norske kanaler, den ene reklamen er jo faktisk norsk men ble tatt av skjermen fordi de som var etter de som hadde omkommet i bil mente den var støtende, jeg ville faktisk krevd en slik reklame om noe sånt hadde skjedd med mine nærmeste, de forteller faktisk sannheten.

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Utrolig trist video. Husker den reklamen du tenker på, hvor "ånden" til han gutten holder på å gå ut, men går tilbake igjen fordi han bruker bilbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Glør
Jeg er helt ærlig en av de som ofte de siste åra ligger rundt en 10 km/t mer enn fartsgrensa, og har brukt unnskyldningen at de fleste spedometere er en 5-10% "off".

De viser ikke så mye feil, I 80 er det som regel ikke mer enn ett par km/t for mye, så å bruke dette som en unnskyldning til å kjøre i 90 blir bare teit. Det med å kjøre 10km/t over grensa er en "regel" folk bruker fordi det er ca der grensa går for å bli tatt i kontroll, hvis man også regner inn ett par km/t feil. Dessuten varierer dette fra bil til bil, hvis du har lyst til å vite feilmarginen på bilen din kan sjekke den opp mot en gps. Min egen bil går nøyaktig det nåla viser, og jeg har også kjørt biler som viser mindre, så det er fort gjort å brenne seg på en 5-10% regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fersking_*
Jeg er helt enig med deg.

Vi ser hvor mye det hjelper å stå med fakler langs veiene, og prate fint i møter. Det går noen timer, så er alt like ille igjen.

Det eneste disse typene forstår er det som svir mest, nemlig å miste lappen over lengre tid. Det må bli mere politi langs veiene, for det kjøres bare mere og mere hensynsløst. Bilen er rett og slett et drapsvåpen dersom den brukes uvettig.

Jeg har en sønn som går i barneskolen, og jeg er ofte livredd når jeg vet at han skal krysse veien. Selv om de ser at det står et lite barn der, så suser de forbi. Hva er det som haster slik at det er verd å risikere menneskeliv?

Hvilke typer? Folk som råkjører på høyt trafikkerte veier med barn gående fortjener en lærepenge, helt klart, men de som ligger i 90-100 på en stor landevei med lite trafikk og ingen mennesker skjønner jeg ikke hvorfor fortjener miste lappen.

Siden du sier det kjøres mer og mer hensynsløst regner jeg med du har hatt lappen en stund. Hvor er det det du opplever dette?

I 120 km/t (et eks) har du ikke mye kontroll dersom det skulle skje noe, for eksempel at en elg kommer ut i veibanen (som noen nevner her). Da spiller det ingen rolle om du er en god eller dårlig sjåfør. Det skjer uforutsette ting hele tiden. Bare tenk på hvordan livet ditt ville blitt dersom du hadde kjørt på et 5 år gammelt barn. Eller ikke minst hvordan livet til foreldrene til dette barnet ville blitt.

Nettopp. Uforutsette ting kan skje uansett om du ligger 10 km/t over eller 10 under og ulykker kan faktisk skje selv om det ikke er snakk om fartsovertredelser. 120 i 80 er klart altfor mye.

:ler: Priceless.

Selvfølgelig, alle er jo bedre sjåfører enn snittet. Spesielt de som akkurat har fått lappen.

Jeg kjørte 30 000 km på lett-mc og til nå 10 000 på bil, så jeg har ikke akkurat fått lappen (jeg sier ikke at dette gjør meg erfaren). Jeg sier heller ikke at jeg er en bedre sjåfør enn ALLE, men mange. Hva du definerer som "mange" får være opp til deg, men jeg har møtt på mange som kjører verre enn meg.

Fersking:

Så du mener staten skal sponse hobbyen din?

Jeg syns det burde være flere kontroller på veiene, det er aaaltfor mange råkjørere og altfor lite kontroller.

Herre.

Jeg sponser da vitterlig hobbyen min selv, som alle andre, men jeg mener likevel at det skal ordnes muligheter for banekjøring mange flere steder. Har ingenting imot å betale en hundrings (må ikke bli for dyrt) for å få kjørt fra meg på en bane.

Staten sponser allerede "hobbyen" til folk, med dyre kampanjer og nye, flotte fotobokser og gjennomsnittsmålere. Problemet er bare at de gjør det på feil måte. De tar tak i problemet, men ikke hvorfor problemet er der.

Du trenger ikke bane for å lære dette, det er en del av glattkjøringskurset. Jeg er fersk bilist, og kjører en gammel bil uten abs, og har så langt greid meg fint gjennom to vintre med såpeglatte veier, med den obligatoriske kjøreundervisningen som eneste forhåndserfaring.

Du må bare slutte å komme med slike tåpelige unnskyldninger før du dreper noen. Det er fullt mulig å like fart, og likevel holde seg i skinnet.

Så lenge du har råd til å ha bil har du også råd til å dra på gatebiltreff, hvis du bare prioriterer det. Broren min har like lang reisevei som deg, til de fleste treffene, og han tar turen flere ganger hver somme.

Ja, for på glattkjøringskurset lærer du jo "VELDIG" mye! Tenk å kunne klare å bråbremse for dukker og greier.

De fleste jeg har snakket med syns glattkjøringa var kjempemoro. Kjenner deg igjen? Tror du ikke folk syns det er moro også utenfor glattkjøringsbanen? Det er DA ulykkene skjer og det bør da være en bane der folk får prøvd seg litt.

:fnise: Pumpebremsing lærer man da vitterlig på kjøreskolen. Faktisk lærte jeg å bremse både med og uten ABS. Tenk det! :ler:

Jeg sier som i den videoen over her. "Ingen tenker noe stort om deg når du kjører for fort".

Så heldig du var da! Da var du vel full av erfaring og kunnskap til å kunne ferdes i trafikken på en farsvarlig måte i alle år framover?

Trist å høre om ulykken din, Leo. Har selv opplevd en skikkelig kræsj/velt på MC i 140 og det er ikke til å kymse av det heller.

Jeg prøver ikke å lære deg noe om bil, men helt seriøst: Om du driter på deg av redsel bare jeg kommer mot deg i 100 km/t i 80-sone, så fortjener du ikke å ha lappen lenger.

"når jeg blir livredd og skvetter himmelhøyt for helt usaklige ting!"

Dette sier vel nok om deg. Da må du da også skvette ganske godt av f eks en politibil med blålys som kommer bak deg og skal forbi? "Trygt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Hvilke typer? Folk som råkjører på høyt trafikkerte veier med barn gående fortjener en lærepenge, helt klart, men de som ligger i 90-100 på en stor landevei med lite trafikk og ingen mennesker skjønner jeg ikke hvorfor fortjener miste lappen.

Husker du den ulykken med han lastebilsjåføren som kjørte ned ei dame som gikk langs veikanten, uten å merke det? Mange går langs motorveien uten refleks, så du kan aldri vite om du er aleine. For ikke å snakke om dyr som plutselig kommer hoppende, helst i skumring og morgengry, hvor man har begrenset sikt.

Jeg kjørte 30 000 km på lett-mc og til nå 10 000 på bil, så jeg har ikke akkurat fått lappen (jeg sier ikke at dette gjør meg erfaren). Jeg sier heller ikke at jeg er en bedre sjåfør enn ALLE, men mange. Hva du definerer som "mange" får være opp til deg, men jeg har møtt på mange som kjører verre enn meg.

Hehe, du tror du har kjørt mye? Samboeren min kjører 10.000 km i måneden, og har hatt lappen i over 10 år, men tror fortsatt ikke han er verdensmester. De fleste som definerer seg som så gode sjåfører er vanligvis ikke det.

Ja, for på glattkjøringskurset lærer du jo "VELDIG" mye! Tenk å kunne klare å bråbremse for dukker og greier.

Det viktigste man lærer på glattkjøringa er nettopp det du påsto at Rimmern og andre som ikke kjører på bane ikke kunne, nemlig å bruke bremsene og speeden riktig, ved bråbremsing, unnmanøver og svinger på glatt føre. Jeg skjønner at du ikke fikk så mye ut av glattkjøringskurset ditt, men dette er faktisk hovedpoenget med hele kurset, i tillegg til at små endringer i fart kan utgjøre mye i bremselengde, men jeg ser jo at du ikke fikk med deg det heller.

For de som synes dette er morsomt kan de ordne kjøring på bane selv, noe alle har råd til, dersom de har råd til bil, heller enn å sette andres liv i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...