Gå til innhold

Kjøre for fort i trafikken...


toyses

Anbefalte innlegg

Vedkommende som skrev på forumet på siden til gatebilklubben (som det står i starten av tråden) kjørte opp for et par måneder siden eller noe sånt, som jeg har forstått det. Jeg synes det er ille at helt nye sjåfører har en slik innstilling. Er det noen som ihvertfall ikke er verdensmestere i trafikken så er det dem, men det tror de da altså. En som har hatt kortet i 25 år har mye mer kontroll enn en som har hatt det i 2 mnd. Ikke at det er noen unnskyldning for å kjøre for fort. Jeg synes bare det er skremmende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de som er blitt utsatt for en sånn fartsbølle. Uten å si for mye om hvordan det var, han kom i 200 og mista kontrollen over bila og kom rett over i min kjørebane (jeg kom i 80). Smellen var veldig stor.

Jeg har ingen ting til overs for de som kjører mye over fartsgrensa, det er ikke bare de som kommer til skade om noe skjer. Det er faktisk andre i trafikken også som kan bli berørt av for stor fart. Alle tenker sånn at "det skjer ikke meg".

Det som også var veldig ille i den ulykka, var at en omkom, men bare tre uker etter kjørte kompisene av denne omkommede i høy fart igjen. Lærer de aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg råkjører, skammer meg ikke mye over det. Så lenge man har forbikjøringsfelt går det greit, men som sagt det er forskjell på motorvei og vanlig vei i tettbygd strøk, synes ikke det er greit å kjøre over fartsgrensa da.

Vel, som sagt er det en vesentlig forskjell på å fise og drite i buksa :)

Det jeg mener, er veiene som i store deler av landet fortsatt er 2 felts, med 70 og 80-sone. Om man kjører i 110 i 100-sona stiller seg saken litt annerledes etter mitt syn, for da er sjelden det med forbikjøring noe tema.

I de årene jeg var asfaltcowboy, merket jeg meg en ting jeg fortsatt ikke egentlig forstår.

Eksempel: Jeg kjører i 90 på e-18 sørover i 80-sona. En bil ligger og stanger heeeeeelt opp i ræva på meg, og kjører forbi. Når bilen har kjørt forbi, jo da skal den legge seg i 70-80 km/t, og blir liggende slik flere mil.

Da er liksom meningen med forbikjøringen litt vanskelig å forstå etter mitt syn. Vil heller kjøre i ræva på en trailer enn å få en trailer i ræva jeg for min del :)

Jeg kjenner meg selv såpass godt nå, at jeg vet at jeg til enhvert tid har god oversikt i trafikken, og også rundt i periferien. Dette er nok en egenskap jeg har bygget meg opp etter tiden som sjåfør. Derunder også speilbruk.

Igjen så velger jeg å tro at jeg selv er en stort sett gjennomsnittlig rolig sjåfør, som har et ønske om å få meg og mine dit vi skal uten å bli utsatt for noe i trafikken. Regner egentlig med at dette er de flestes mål. Men hvis du får så forbanna dårlig tid hver bidige gang du setter deg bak rattet, hvorfor reiser du ikke heller litt tidligere?

Jeg synes det er ille at helt nye sjåfører har en slik innstilling. Er det noen som ihvertfall ikke er verdensmestere i trafikken så er det dem, men det tror de da altså. (klipp) Jeg synes bare det er skremmende..

Absolutt! En ting til som er trist med ungdom, er det store problemet med å måtte være så forbanna tøffe at de ikke trenger bilbelte.

En kompis av meg fyllekjørte riktignok, og hadde med seg en annen kamerat. Selvfølgelig kolliderte de, og passasjeren omkom på stedet. Han ble funnet 40 meter utenfor bilen, på asfalten, og sjåføren overlevde takket være rattet han ble hengende fast i.

Litt trist å tenke på at bilbeltet kunne reddet vedkommende der.

(For ordens skyld: Jeg H A T E R fyllekjørere og det er ingen unnskyldning for å kjøre i fylla, uansett) .

Anyway: Ha en fin og trafikksikker dag!

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

At folk ligger 10 under grensen er greit nok, MEN noe jeg hater er de som ligger og av og påkjører hele tiden, 80,50,60,90,60,40 ... Kanskje dette er fordi jeg liker å kjøre på cruisekontrollen.

...

En liten digresjon bare :gjeiper: Jeg satt på hos en drosjesjåfør i Singapore og lurte på hvorfor de pumpet sånn på gassen, ga gass, slapp gassen og kjørte mellom 60-80. De gjorde det for å spare på bensin fordi man brukte mye mindre bensin når man ikke holdt gassen inne hele tiden. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Fersking_*

Bare for å temme nysgjerrigheten min litt: Rune, hvor mange trafikkulykker har du vært involvert i?

Jeg er 18 år og har hatt lappen i tre måneder og jeg ligger i 90-100 i 80-sona hver dag, både til skole og jobb. Er jeg en råkjører for denne type kjøring? Dette er fine, rette riksveier med lite trafikk.

Jeg er godt over middels interessert i motor og liker naturligvis fart og spenning, derfor hender det ikke rent sjeldent at jeg kappkjører med kamerater. Både på totalt uoversiktlige, smale veier, og på store veier i svært god fart. Bare første dagen med lappen hadde jeg kunnet minstet lappen om jeg hadde blitt målt i en fartskontroll. Så hvorfor gjør jeg og kompisene dette? Fordi det er ekstremt morsomt!

Om regjeringa hadde fått til et opplegg med banekjøring for de som måtte ønske det, der man virkelig fikk kjørt fra seg, hadde ulykkene i trafikken sunket med en gang. Hvorfor prøver man ikke finne årsaken til problemene, før man går løs på problemet? Det er som å høre på politiet skryte av hvor mange bilister de har tatt i en bestemt fotoboks. De skjønner ikke at det er en grunn til at folk kjører fort der.

Ps: Jeg kjører ikke hardt for å tøffe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å temme nysgjerrigheten min litt: Rune, hvor mange trafikkulykker har du vært involvert i?

Jeg er 18 år og har hatt lappen i tre måneder og jeg ligger i 90-100 i 80-sona hver dag, både til skole og jobb. Er jeg en råkjører for denne type kjøring? Dette er fine, rette riksveier med lite trafikk.

Jeg er godt over middels interessert i motor og liker naturligvis fart og spenning, derfor hender det ikke rent sjeldent at jeg kappkjører med kamerater. Både på totalt uoversiktlige, smale veier, og på store veier i svært god fart. Bare første dagen med lappen hadde jeg kunnet minstet lappen om jeg hadde blitt målt i en fartskontroll. Så hvorfor gjør jeg og kompisene dette? Fordi det er ekstremt morsomt!

Om regjeringa hadde fått til et opplegg med banekjøring for de som måtte ønske det, der man virkelig fikk kjørt fra seg, hadde ulykkene i trafikken sunket med en gang. Hvorfor prøver man ikke finne årsaken til problemene, før man går løs på problemet? Det er som å høre på politiet skryte av hvor mange bilister de har tatt i en bestemt fotoboks. De skjønner ikke at det er en grunn til at folk kjører fort der.

Ps: Jeg kjører ikke hardt for å tøffe meg.

det jeg finner fascinerende er den "jeg vet at det ikke er lov men jeg gir faen fordi det er gøy" holdningen du viser her.

forøvrig så er det fullt mulig å ta med seg sin egen bil på diverse baner rundt om og kjøre de på bane med et par enkle modifiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fersking_*

Jeg tar i hovedsak opp to typer råkjøring: 100 i 80-sona, og kappkjøring. Sistnevnte er jeg helt enig med deg, det er idiotisk! Jeg kan trøste deg med at det alltid skjer på nattid og på lite trafikkerte veier, og man er som oftest ikke til stor fare andre bilister (jeg vet dette ikke er en unnskyldning). Det er dessverre noe annet med dyr, som man ser altfor seint, selv om jeg gjerne totalvraker bilen min istedet for å kjøre på en katt.

Det er litt kjedelig å måtte kjøre 60 mil, ferje, banelisens og betaling for kjøring på bane for å kjørt fra seg litt, i allefall når man har skole og jobb ved siden av. Men jeg skal ta meg en tur til Rudskogen i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*
Jeg tar i hovedsak opp to typer råkjøring: 100 i 80-sona, og kappkjøring. Sistnevnte er jeg helt enig med deg, det er idiotisk! Jeg kan trøste deg med at det alltid skjer på nattid og på lite trafikkerte veier, og man er som oftest ikke til stor fare andre bilister (jeg vet dette ikke er en unnskyldning). Det er dessverre noe annet med dyr, som man ser altfor seint, selv om jeg gjerne totalvraker bilen min istedet for å kjøre på en katt.

Det er litt kjedelig å måtte kjøre 60 mil, ferje, banelisens og betaling for kjøring på bane for å kjørt fra seg litt, i allefall når man har skole og jobb ved siden av. Men jeg skal ta meg en tur til Rudskogen i sommer.

Jeg mista mine to beste venninner på grunn av sånn kjøring. Typen til den ene venninnen min satt i baksetet, og han overlevde, men døde senere.

Kan forsikre deg om at det ikke er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar i hovedsak opp to typer råkjøring: 100 i 80-sona, og kappkjøring. Sistnevnte er jeg helt enig med deg, det er idiotisk! Jeg kan trøste deg med at det alltid skjer på nattid og på lite trafikkerte veier, og man er som oftest ikke til stor fare andre bilister (jeg vet dette ikke er en unnskyldning). Det er dessverre noe annet med dyr, som man ser altfor seint, selv om jeg gjerne totalvraker bilen min istedet for å kjøre på en katt.

det kan like gjerne være en mørkkledd person som går langs veien som du ikke ser før det er for sent. og tro meg, du vil støte på mennesker på de rareste steder, ikke minst på natterstid.

men... erfaringsmessig så vet jeg at den type argumenter ikke går inn så jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk sinkene som er idioter og jeg mener de bør miste førerkortet på lik linje med fartsbøller.

Det er sinkene som skaper farlige situasjoner i trafikken!!

Hadde det ikke vært for sinkene, ville det ikke vært behov for å foreta en forbikjøring for de som ligger bak!

Jeg håper du tuller for så dum er det vel ikke mulig å bli!? Jeg kjører den samme strekningen hver dag (For øvrig en strekning hvor de skjer mange stygge ulykker) og uansett om jeg kjører litt under, litt over eller mye over fartsgrensen, så ser jeg sinnsyke forbikjøringer! Noen ser åpenbart behovet for å kjøre forbi hvis det ligger noen foran dem og akkkurat det nekter jeg å ta ansvaret for!

For øvrig har Rune29 skrevet en hel del fornuftig her!

Det jeg imidlertid hater som pesten er trailere som på vinterføre legger seg bare noen meter bak og forventer å få komme forbi. Jeg stopper gjerne for å slippe dem forbi, jeg, men med få meters klaring tør jeg rett og slett ikke stoppe! Underlaget på f.eks. bussholdeplassene her omkring er sterkt varierende og jeg har flere ganger opplevd å få skrens på bilen i det jeg svinger av... Da er det ikke så festlig å vite at det er en trailer som treffer deg i det du sklir ut i veibanen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 år og har hatt lappen i tre måneder og jeg ligger i 90-100 i 80-sona hver dag, både til skole og jobb. Er jeg en råkjører for denne type kjøring? Dette er fine, rette riksveier med lite trafikk
.

Jeg håper du tuller for du er ikke bare en råkjører, en du er også en jævla idiot av den typen som skremmer livsskiten ut av meg hver morgen! At det går bra skyldes vel strengt tatt bare at det sitter erfarne sjåfører i både de bilene du møter og de du kjører forbi!

Jeg er godt over middels interessert i motor og liker naturligvis fart og spenning, derfor hender det ikke rent sjeldent at jeg kappkjører med kamerater. Både på totalt uoversiktlige, smale veier, og på store veier i svært god fart. Bare første dagen med lappen hadde jeg kunnet minstet lappen om jeg hadde blitt målt i en fartskontroll. Så hvorfor gjør jeg og kompisene dette? Fordi det er ekstremt morsomt! Om regjeringa hadde fått til et opplegg med banekjøring for de som måtte ønske det, der man virkelig fikk kjørt fra seg, hadde ulykkene i trafikken sunket med en gang. Hvorfor prøver man ikke finne årsaken til problemene, før man går løs på problemet? Det er som å høre på politiet skryte av hvor mange bilister de har tatt i en bestemt fotoboks. De skjønner ikke at det er en grunn til at folk kjører fort der.
.

Jeg synes også det er morsomt å kjøre fort, men det er vel for pokker ikke den norske statens ansvar å sørge for at jeg kan få lov til å gjøre det?! Hvis du, og kompisene dine, synes det er så utrolig morsomt så får dere legge ferien til Neuburgring slik vi andre med denne pasjonen må! Et kjørekurs hadde vel heller ikke skadet forstår jeg! (Og det koster faktsik mindre enn ett av de elendige felgsettene dere synes "pynter opp" på bilene deres...)Drittunger!

s: Jeg kjører ikke hardt for å tøffe meg.
Nei vel... Hvorfor gjør du det da? Tulling!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian
Man kan egentlig bare sitte på med en mann for å se åssen han er på bunnen. Viser han respekt for andre i trafikken, eller er han tilbøyelig til å presse seg på andre bilister, og ta unødige sjanser? Blir han irritert av ingenting? Er han preget av en "JEG skal frem"-holdning? Sånne bør man holde seg langt unna, egentlig! Jeg vil ha en som har reflektert litt rundt det å kjøre på en potensiell drapsmaskin. De fleste bare kjører og tenker ikke noe over det, helt utrolig. Sier noe om nordmenns kvalmende holdninger når vi blir så hissige over tregasen foran oss, når det er oss sjæl vi bør ta tak i.

***

Hehe, hva sier en sånn tankegang om sør-europeiske menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar i hovedsak opp to typer råkjøring: 100 i 80-sona, og kappkjøring. Sistnevnte er jeg helt enig med deg, det er idiotisk! Jeg kan trøste deg med at det alltid skjer på nattid og på lite trafikkerte veier, og man er som oftest ikke til stor fare andre bilister

"Som oftest ikke til stor fare for andre bilister". Tenk å ha et annet menneskets liv på samvittigheten? Er det noe du tar lett på? Jeg blir nesten redd av tankegangen din og mange andre fartsbøller i dette landet (og resten av verden også forsåvidt). Mye av råkjøringa skjer i helgene på nattestid, hva skjer da? Jo, folk fester og du finner mange gående ved veien på denne tiden.

Det er en utrolig dårlig holdning du har her. "Som oftest skjer det ingenting" liksom. Hva med den gangen det skjer? Jo flere fartsbøller det finnes i samfunnet, jo flere ulykker blir det også.

Jeg blir rett og slett forbanna på sånne med en slik holdning!!

:nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg er en idiotsinkesjåfør, som noen her så fint kalte det, for tiden, rett og slett fordi jeg øvelseskjører. Jeg skjønner kjempegodt at det er frustrerende å havne bak en som meg, spesielt over lange strekninger, men ha da litt forståelse, og ikke bli sint. Tenk heller på at du faktisk har vært der en gang du også, og kjør heller forbi når jeg sakker ned og kjører til side for å gjøre det lettere for deg.

Mulig noen av dere som irriterer dere over sinker har litt forståelse for oss som øvelseskjører, og da var ikke innlegget ment til dere, men seriøst, er det ikke bedre at jeg ligger litt under fartsgrensa og føler meg trygg, enn at jeg kjører fortere og ikke føler jeg har kontroll? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så enkelt at så lenge det er andre på veien, så holder man fartsgrensen med grei margin. Altså - f.eks. 90 i 80-sonen er ikke noe problem i realiteten, selv om man selvsagt heller bør ligge på 80-85. Skal man kjøre fort, finner man seg strekninger og tidspunkter hvor det ikke er noen andre i nærheten, slik at man evt. bare kjører ihjel seg selv. Det er trist AT folk som kjører svin omkommer i utforkjøringer, men det er ikke synd på dem. Det er kun synd på de pårørende.

Selv kjører jeg heller MC enn bil, og jeg holder meg til strekninger og tidspunkter hvor jeg er alene hvis jeg skal kjøre litt fort. Eller aller helst på bane, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fersking_*
.

Jeg håper du tuller for du er ikke bare en råkjører, en du er også en jævla idiot av den typen som skremmer livsskiten ut av meg hver morgen! At det går bra skyldes vel strengt tatt bare at det sitter erfarne sjåfører i både de bilene du møter og de du kjører forbi!

.

Jeg synes også det er morsomt å kjøre fort, men det er vel for pokker ikke den norske statens ansvar å sørge for at jeg kan få lov til å gjøre det?! Hvis du, og kompisene dine, synes det er så utrolig morsomt så får dere legge ferien til Neuburgring slik vi andre med denne pasjonen må! Et kjørekurs hadde vel heller ikke skadet forstår jeg! (Og det koster faktsik mindre enn ett av de elendige felgsettene dere synes "pynter opp" på bilene deres...)Drittunger!

Nei vel... Hvorfor gjør du det da? Tulling!

Det første du skriver her er på tampen til å være tåpelig. Om du blir skremt livsskiten ut av bare du møter en bil i 100 km/t bør du holde deg langt unna trafikken. At det går bra skyldes at jeg holder sida mi og følger godt med framover og bakover, og at motgående kjøretøy også holder sida si. Som jeg sa er dette brede veier med to kjørefelt med god plass til store kjøretøy.

Jeg ser du har vanskeligheter med å sette deg inn i andres situasjon og tankegang. Hvor mye tror du staten bruker på kampanjer og midler på å få ned ulykkene i trafikken (med hovedtanke på fart)? Altså, staten bruker allerede mangfoldige milliarder på sånt, og jeg mener pengene heller burde blitt brukt til ordentlige arrangementer der folk skulle fått kjørt skikkelig fra seg under trygge omstendigheter, på bane. For det hjelper ikke be ungdommen om å senke farta og ta det rolig, man vil alltid tøye grensene og det er på denne måten man lærer det Selv om det kan få katastrofale konsekvenser.

Er selvfølgelig ikke alle ungdommer som skal teste grensene (blant annet deg), men veldig mange.

Kjørekurs? Jeg tar gjerne imot et kjørekurs på bane der man får lært å rette opp en sladd og lignende. Hadde det bare ikke vært 60 mil unna. Hadde vært veldig artig å tatt turen innom Nurburgrung en sommer, absolutt, men fortsatt litt langt.

Så du mener alle som kjører fort gjør det for å tøffe seg? Fantatisk avslutning på masse vissvass! Les gjerne innlegget mitt om igjen, så ser du at jeg kjører fort fordi jeg syns det er gøy, og jeg gjør det aldri med folk i bilen.

"Som oftest ikke til stor fare for andre bilister". Tenk å ha et annet menneskets liv på samvittigheten? Er det noe du tar lett på? Jeg blir nesten redd av tankegangen din og mange andre fartsbøller i dette landet (og resten av verden også forsåvidt). Mye av råkjøringa skjer i helgene på nattestid, hva skjer da? Jo, folk fester og du finner mange gående ved veien på denne tiden.

Det er en utrolig dårlig holdning du har her. "Som oftest skjer det ingenting" liksom. Hva med den gangen det skjer? Jo flere fartsbøller det finnes i samfunnet, jo flere ulykker blir det også.

Jeg blir rett og slett forbanna på sånne med en slik holdning!!

:nei:

Det hadde vært helt forferdelig og jeg hadde aldri kunnet leve med det. Det er veldig enkelt å sitte her og skrive om hvordan man skal gjøre ting best og tryggest mulig, men det blir noe helt annet i virkeligheten. Har du aldri kjørt over fartsgrensa? Aldri kjørt uansvarlig i trafikken? Isåfall er jeg mektig imponert. Hva er din definisjon på en fartsbølle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt forferdelig og jeg hadde aldri kunnet leve med det. Det er veldig enkelt å sitte her og skrive om hvordan man skal gjøre ting best og tryggest mulig, men det blir noe helt annet i virkeligheten. Har du aldri kjørt over fartsgrensa? Aldri kjørt uansvarlig i trafikken? Isåfall er jeg mektig imponert. Hva er din definisjon på en fartsbølle?

Jeg har har kjørt over fartsgrensa, ja, det kan være at jeg har kommet opp i 65 - 70 i 60-sona og 75 - 80 i 70-sona. Det har skjedd når jeg har vært uoppmerksom på farten min, men når jeg har oppdaget det har farten kommet fort ned igjen. Bortsett fra det så vil jeg ikke si at jeg har kjørt uansvarlig i trafikken. Jeg er i begynnelsen av 20-åra og har ikke hatt så mange år på meg til det heller da, men jeg er veldig bevisst på det. Jeg er også fullstendig klar over at siden jeg er så ung så har jeg liten erfaring i trafikken. Mange nybakte sjåfører tror de er verdensmestere, og det irriterer meg!

Min definisjon på fartsbølle er de som kjører 20+ over fartsgrensa, de som ikke tar hensyn til oss andre trafikanter ved å f.eks. kjøre forbi når det faktisk kommer bil imot, kjører forbi rett før en sving. Jeg blir rett og slett forbanna på sånne som tror de eier veien. De fleste av oss vil faktisk ikke miste livet på grunn av sånne idioter! Jeg hadde aldri kommet til å tilgitt noen som hadde tatt livet av mine nærmeste på grunn av villmannskjøring! Ha respekt for andre mennesker å ta med dere denne kjøringen på bane hvor dere ikke har ansvaret for andre enn dere selv.

Vi må få bort denne villmannskjøringa og fyllekjøringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...