Gå til innhold

Kjøre for fort i trafikken...


toyses

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Fersking_*

Førstnevnte episoden du nevner skjedde rett ved meg, så den husker jeg godt. Og for å si det sånn: Dette hadde ingenting med farta å gjøre, kun konsentrasjonen. Dette skjedde på en åpen slette med veldig god sikt og god veiskulder. Hvorfor drar du fram dette? Det er hastighet vi diskuterer, ikke oppmerksomhet.

Herregud. NÅR sa jeg at jeg er en god sjåfør som er verdensmester??? Alt jeg sa var at jeg selv føler jeg er bedre enn mange andre. Går ikke det an kanskje? Har du sett hvor mange tullinger det er ute i trafikken?

Jeg driter da i hvor langt samboeren din har kjørt, akkurat som du sikkert ikke bryr deg om at onkelen min har kjørt over 1 mill km med lastebilen sin. Man blir ALDRI utlært i trafikken og det har jeg heller ikke sagt. Og sammenlignet med andre attenåringer har jeg faktisk kjørt mye, uansett hva du tror.

Ps: Du kan gjerne også skrive hvor mye du kjører/har kjørt. Det er tross alt du som skriver.

... og jeg så at du ikke fikk med deg hva jeg sa.

HOVEDpoenget med glattkjøringskurset er å MESTRE BEDRE. Ikke takle alle nødsituasjoner på glatt føre. Dette gikk vegvesen-fyren veldig nøye inn på. Man er ikke proff på glatt underlag etter endt glattkjøring om det er det du tror.

"Det viktigste man lærer på glattkjøringa er nettopp det du påsto at Rimmern og andre som ikke kjører på bane ikke kunne"

Når var det jeg nevnte "andre som ikke kjører på bane"?

Med fare for å gjenta meg selv:

De fleste jeg har snakket med syns glattkjøringa var kjempemoro. Kjenner deg igjen? Tror du ikke folk syns det er moro også utenfor glattkjøringsbanen? (Hadde vært fint om du kunne svare på dette i neste post)

Det er ikke bare morsomt å kjøre på bane, men veldig lærerikt. Problemet ditt, er at du (i likhet til alle andre her) ikke klarer å sette deg inn i andres situasjon og tankegang. Problemet er at det er MYE mer lettvindt å kjøre fort i nærområdet enn å ta en dagstur avgårde på bane.

Hadde forresten vært veldig fint om du fikk samboeren din til å skrive noen ord her. Ta gjerne opp spørsmålet om banekjøring om du har ork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Førstnevnte episoden du nevner skjedde rett ved meg, så den husker jeg godt. Og for å si det sånn: Dette hadde ingenting med farta å gjøre, kun konsentrasjonen. Dette skjedde på en åpen slette med veldig god sikt og god veiskulder. Hvorfor drar du fram dette? Det er hastighet vi diskuterer, ikke oppmerksomhet.

Hvis du ikke forstår hvordan dette henger sammen, har du gått glipp av noe av det mest vesentlige i kjøreopplæringen. Det sier også noe om din forståelse av virkeligheten generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om ulykken din, Leo. Har selv opplevd en skikkelig kræsj/velt på MC i 140 og det er ikke til å kymse av det heller.

Jeg prøver ikke å lære deg noe om bil, men helt seriøst: Om du driter på deg av redsel bare jeg kommer mot deg i 100 km/t i 80-sone, så fortjener du ikke å ha lappen lenger.

"når jeg blir livredd og skvetter himmelhøyt for helt usaklige ting!"

Dette sier vel nok om deg. Da må du da også skvette ganske godt av f eks en politibil med blålys som kommer bak deg og skal forbi? "Trygt"!

Man skvetter ikke av ting man kan se... Nok et eksempel på at du ikke helt har forstått det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*

Ja, her sitter vi altså og bruker tid på å forsøke og forklare en 18-åring (?) saker og ting han burde fått med seg i den elementære kjøreopplæringen. Dessverre har jeg begynt å tvile på om noe av det vi skriver synker inn.

Når jeg nevner at kjøringen blir stadig råere, så spør du hvor jeg bor!... Tror du virkelig denne kjøringen er stedsbetinget?! Jeg kommer fra vestlandet men bor på østlandet, og det er overhodet ingen forskjell i kjøremønster. Tendensen er at det skal gå fort, uansett om det er 40 eller 80. Folk har bedre råd, og det gjenspeiler seg også i forhold til oppførselen i trafikken.

Jeg har en bror som er politimann, og han er oppgitt over hvilke sjanser enkelte er villig til å ta for å spare noen sekunder. De kjører som om de hadde en viss en i hælene, for så i neste øyeblikk å svinge av veien ved nærmeste kjøpesenter e.l.

Som fortalt tidligere mistet jeg nære venner i en bilulykke. Moro å kjøre fort, i tillegg var det sent på natt. En sving ble rundet i høy hastighet, og der møtte de en trailer. Vet du hvordan det føles å miste en bror eller søster? Min beste venninne kjørte bilen. Hun var som en søster for meg, og jeg vil aldri se henne igjen.

Men, selvsagt, dette kan jo aldri skje deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her sitter vi altså og bruker tid på å forsøke og forklare en 18-åring (?) saker og ting han burde fått med seg i den elementære kjøreopplæringen. Dessverre har jeg begynt å tvile på om noe av det vi skriver synker inn.

Nei, det er sannsynligvis ingen vits i! Der hvor intet finnes, har selv keiseren tapt sin rett! :ler:

Banekjøring for å "rase fra seg" kan jeg dog en hel del om siden jeg faktisk bl.a. har en egen bil til dette formålet, tilbringer store deler av fritiden i et miljø hvor bilinteressen til tider er sterkere enn kjønnsdriften og også delvis har bil som jobb.

Selv på bane finnes det visse regler og Vegtrafikkloven vil være gjeldende. Selvfølgelig går det fort noen ganger, men de som kjører best er ikke de som kjører fortest eller tar de de største sjansene! (18-åringer som tror banekjøring dreier seg om å gjøre alt man ikke kan gjøre på offentlig vei, blir faktisk øyeblikkelig sendt hjem!).

Jeg har altså kjørt en god del på bane, også på isbane som brukes til testing av nye biler og av rallysjåfører, og det har helt klart gjort meg til en teknisk bedre sjåfør; jeg kan rette opp en skrens, bremse og styre utenom osv. osv.

Det viktigste det har lært meg er imidlertid at marginene er ørsmå! Derfor blir jeg kanskje ekstra irritert når en 18-åring kan sitte å fortelle meg at jeg kjører som en sinke når jeg kjører i 70 km/t i en 80-sone når forholdene tilsier det. (Sørpe/is og tåke..). Den mest forsiktige og behagelige sjåføren jeg kjenner har for øvrig vært kartleser for diversse kjente rallyførere i Norge de siste 20 årene... Han kjører gjerne i 60 i selv om fartsgrensen er 80 når han vet han ikke har helt kontroll på underlaget!

Siden å kjøre bil for meg er en interesse, så bruker også jeg/vi ganske mye penger på det. Budsjettet var, sist jeg sjekket på ca. 100.000 i året... Når noen da kan si at de maksimalt kan betale en hundrelapp i baneleie/avgift, så kan jeg ikke annet enn å sukke oppgitt!

"Fersking" er en av de tullingene som ikke blir respektert noen steder! Bare å påstå at man er bedre enn noen andre etter 40.000 km. er så latterlig at man krøller seg... Desverre er han også en av de som innehar en holdnining som før eller siden kommer til å resultere i en ulykke som koster liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glør
Førstnevnte episoden du nevner skjedde rett ved meg, så den husker jeg godt. Og for å si det sånn: Dette hadde ingenting med farta å gjøre, kun konsentrasjonen. Dette skjedde på en åpen slette med veldig god sikt og god veiskulder. Hvorfor drar du fram dette? Det er hastighet vi diskuterer, ikke oppmerksomhet.

Det var ett svar på det du sa om at du kun råkjørte når du var aleine på veien. Men det kan du aldri være sikker på.

Du sa aldri direkte at du er verdensmester, men når du mener at du er en god sjåfør pga at du har kjørt 40.000 km blir det jo direkte latterlig. Hvor mye jeg har kjørt er ikke relevant, siden jeg aldri har ment at jeg er bedre en andre.

Og dette pirket med glattkjøringskurset ditt er bare dumt, man lærer bedre mestring, og det gir en bedre grunnlag for å takle alt som kan skje på glatt føre. Man kan aldri forberede seg på alt, men det jeg lærte på kurset ga meg ihvertfall grunnlag for klare meg fint så langt. Å råkjøre derimot har aldri lært meg noe som helst.

Det med moro på bane svarte jeg på, de som synes dette er gøy kan prioritere det og bruke pengene sine på det, istedet for å sette andres liv i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fersking_*
Hvis du ikke forstår hvordan dette henger sammen, har du gått glipp av noe av det mest vesentlige i kjøreopplæringen. Det sier også noe om din forståelse av virkeligheten generelt.

Konsentrasjon og fart henger naturligvis sammen, men i dette spesifikke tilfellet var det ikke snakk om for høy fart (det vi diskuterer).

Man skvetter ikke av ting man kan se... Nok et eksempel på at du ikke helt har forstått det!

På de veiene jeg snakker om så har du sett meg. Minst like tidlig som du ser en politibil med blålys bak deg.

Leo: Vi er nok uenige mtp. banekjøring, da. Jeg mener nettopp at folk skal få lov å kjøre så fort de tør rundt svinger, dra på godt på sletter og få testa det de uansett ville gjort i trafikken. Jeg er helt klar over at det fins regler på bane også (har kjørt RR 125-klassen siden jeg var 14, og har lært veldig mye god erfaring på MC pga dette), men jeg syns det er viktig at man skal få lov å kjøre så man får inn i hodet hvor fort bilen slipper og hvor vanskelig det kan være å rette opp, uansett føre.

Og forresten: Jeg har ALDRI sagt at du kjører som en sinke når du ligger i verken 60 eller 70 i 80-soner. Alt kommer an på kjøreforhold og selvfølgelig sjåføren. Er det en god og oversiktlig vei og godt føre og en foran som ligger i 70, kjører jeg forbi. Men er det dårlige forhold (is, sørpe, nullpunkt-temp) har jeg ingen som helst problemer med å ligge under. Jeg forstår ikke hvor du har fra at jeg alltid ligger over fartsgrensa, uansett veiforhold.

Syns det er rart at du ikke forstår at banekjøring gir masse erfaring og kunnskap til folk når du selv sier du har lært masse av det.

Jeg har heller ikke sagt at det skal koste maksimalt en hundrings for litt banekjøring, men jeg syns heller ikke prisen skal bli for høy, for da vil folk heller "teste seg" i den offentlige trafikken. Og igjen må du sette deg inn i andres situasjon: 100 000 er noe svært få ungdommer bruker på bilutgifter i året.

Fordi jeg ligger i 90 i 80-soner på gode, oversiktlige veier på godt føre, gjør dette meg til en elendig og farlig sjåfør? Jeg forstår nå at det ikke er så lett å overbevise dere over nett, men om dere hadde sett veistrekningene jeg snakkker om, hadde dere vist mer forståelse. Det er jeg sikker på. Der det i Norge er "øvrig fartsgrense 80 km/t" utenfor tettbygd er det ofte mye utryggere og farligere å ligge i 90 enn på veiene jeg snakker om.

Okai. Så om jeg sier at jeg er dårligere enn ALLE sjåfører med lappen, blir du fornøyd da?

Forresten: Dette er det første forumet jeg har møtt denne store kritikken til mine tanker rundt banekjøring, så at jeg ikke blir respektert noen steder er nok feil, Mr Perfect.

Det var ett svar på det du sa om at du kun råkjørte når du var aleine på veien. Men det kan du aldri være sikker på.

Du sa aldri direkte at du er verdensmester, men når du mener at du er en god sjåfør pga at du har kjørt 40.000 km blir det jo direkte latterlig. Hvor mye jeg har kjørt er ikke relevant, siden jeg aldri har ment at jeg er bedre en andre.

Og dette pirket med glattkjøringskurset ditt er bare dumt, man lærer bedre mestring, og det gir en bedre grunnlag for å takle alt som kan skje på glatt føre. Man kan aldri forberede seg på alt, men det jeg lærte på kurset ga meg ihvertfall grunnlag for klare meg fint så langt. Å råkjøre derimot har aldri lært meg noe som helst.

Det med moro på bane svarte jeg på, de som synes dette er gøy kan prioritere det og bruke pengene sine på det, istedet for å sette andres liv i fare.

Du har helt rett i at man aldri kan være sikker på om at man er aleine på veien, men sjansene for å møte folk er mye mindre. Det igjen gjør det minst like farlig å faktisk holde fartsgrensa når det også er mye folk på veiene, noe som er lov.

JEG HAR IKKE SAGT AT JEG ER EN GOD SJÅFØR!!! HERREGUD. Få det inn!

Har du råkjørt da? Tydeligvis ikke rått nok, for om du hadde fått en sladd og gått i autovernet hadde du nok lært noe, eller om du var heldig og kom unna med skrekken.

Du syntes altså ikke glattkjøring var moro?

Problemet er at det ikke nytter å si "prioriter og bruk pengene dine på bane" til enhver ungdom som er av typen til å kunne dra på litt. Ser du den? Hvis ikke er du altfor naiv og godtroende om den norske ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at man aldri kan være sikker på om at man er aleine på veien, men sjansene for å møte folk er mye mindre. Det igjen gjør det minst like farlig å faktisk holde fartsgrensa når det også er mye folk på veiene, noe som er lov.

Ja, sjansene er mye mindre for å møte folk, men det kan skje, det er det som er poenget her.

Har du råkjørt da? Tydeligvis ikke rått nok, for om du hadde fått en sladd og gått i autovernet hadde du nok lært noe, eller om du var heldig og kom unna med skrekken.

Rått nok? Skal du virkelig oppfordre folk til å kjøre rått slik at de får en lærepenge?

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes du har en dårlig holdning når det kommer til bilkjøring. Det er en grunn til at fartsgrensene er satt som de er. Hvis fartsgrensen hadde vært 90 istedet for 80 på en strekning hadde du kommet til å kjørt 100 og du hadde brukt akkurat de samme argumentene du bruker her om at f.eks. veien er så oversiktelig at det går ann. Hadde fartsgrensen vært 100 hadde du kjørt 110 osv.

Nå må jeg også si at jeg synes fartsgrensen er for høy noen steder, her jeg bor er fartsgrensen for eksempel 80 på en vei som går ut mot noen bolighus inne i en dal her. Det er ikke så mye bolighus som ligger nær veien, men det er absolutt ikke plass til å møte bil (nesten ikke en syklist eller gående heller) veien er veldig svingete og veldig dårlig (masse hull i veien, den er ikke asfaltert).

Endret av toyses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fersking_*

Det å møte på folk er en del av det å kjøre bil, men det jeg skal fram til er at det kan være like farlig å holde fartsgrensene(som er lovlig) som det er å kjøre i 90.

Du sier "Å råkjøre derimot har aldri lært meg noe som helst." Du snakker jo som du har råkjørt, men ikke lært noe av det.

I følge dere er jo råkjøring å kjøre i 100 i 80-sona, så kanskje ikke så rart at du ikke har lært noe når jeg tenker meg om. Jeg oppfordrer ingen til å utsette andre for fare med villmannskjøring , men derimot en tur på bane tror jeg ingen har vondt av.

Fartsgrensene i dette landet er mange steder helt på jordet og det virker ikke alltid som det er "en grunn til" til at de er satt som de er. For eksempel på en vei inn til Tønsberg er det 70 en laang slette uten andre skilt og opplysninger som forstyrrer, men når det er igjen 200 meter før en rundkjøring og masse skilt og opplysninger, ja, da blir det 80.

Jeg VET at det ikke er lov å ligge 10 over, men at det er disse som utgjør den største trafikkfaren er feil. Kjør etter forholdene, ikke KUN fartsskilt.

Slike veier du snakker om er det fult av her jeg bor og jeg er helt enig. Det egner seg absolutt ikke å holde 80 på slike veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at det ikke er lov å ligge 10 over, men at det er disse som utgjør den største trafikkfaren er feil. Kjør etter forholdene, ikke KUN fartsskilt.

Jeg er fullstendig enig med deg at man skal kjøre etter forholdene og ikke kun etter fartsskilt, men jeg tror jeg og har litt forskjellig syn på det likevel. Men dersom det er en oversiktelig strekning og føret og været er bra kjører jeg etter fartsskiltene. Mens du kanskje da kjører over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Har du råkjørt da? Tydeligvis ikke rått nok, for om du hadde fått en sladd og gått i autovernet hadde du nok lært noe, eller om du var heldig og kom unna med skrekken.

Hehe, så det er derfor du bryter fartsgrensene, i håp om å lære noe? Jeg har lært disse tingene uten å råkjøre, men ved å følge med på kjøreundervisningen jeg fikk, og ved å kjøre bil. Men jeg har bare kjørt bil i halvannet år, og har mye igjen å lære, og tror vel adri at man er utlært.

Jeg har kjørt over fartsgrensene, men det eneste det lærte meg er at man bare sparer ett par minutter på det, og at man ofte utsetter seg for en mye høyere risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fartsgrensene i dette landet er mange steder helt på jordet og det virker ikke alltid som det er "en grunn til" til at de er satt som de er. For eksempel på en vei inn til Tønsberg er det 70 en laang slette uten andre skilt og opplysninger som forstyrrer, men når det er igjen 200 meter før en rundkjøring og masse skilt og opplysninger, ja, da blir det 80.

Bare for å opplyse deg litt... Denne fartsgrensen er satt fordi det er en ulykkesbelastet strekning. Ved en frontkollisjon i 70 km/t eller lavere vil du antakelig overleve (forutsatt at du bruker sikkerhetsutstyret i bilen, og bruker det riktig), mens om du frontkolliderer i en fart på over 70 km/t vil organene dine flytte på seg, de kan rive seg løs og du kan dø av indre blødninger.

Når du kommer til rundkjøringen skal du opptre med aktsomhet. Om du blir tatt i 80 km/t gjennom rundkjøringen kan du ikke argumentere med at det er fartsgrensen, du har brutt bestemmelsem om aktsomhet.

Fartsgrensene er satt for en grunn. Og du skal følge dem. Enkelt.

Endret av Paren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en grunn til at fartsgrensene er der! Er det så vanskelig å forstå!

Vanskelig? Hva er det jeg skal forstå? Jeg liker ikke å sinkekjøre, og syns fart er gøy. Dessuten er jeg ikke redd for å bli knipsa, ettersom jeg bruker en YZF-R1. :ler:

Du virker litt dum, egentlig. Sorry å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fartsgrensene er satt for en grunn. Og du skal følge dem. Enkelt.

Og jeg gjør det ikke allikevel. Enkelt. Hva skal du gjøre med det da?

Endret av Scorpina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og jeg gjør det ikke allikevel. Enkelt. Hva skal du gjøre med det da?

Jeg sørger i hvert fall for at du ødelegger for mange andre siden jeg jobber med å utvikle forsikringsprodukter og prissetter dem! :nigo: Idiotinnlegg som dine øker ikke akkurat tilliten til de som skal forsikre MC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*

Dere skjønner, når det kommer "kritikk" fra Robåtkalle (unnskyld: Robotkalle), så blir det oppfattet som et hederstegn her på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest igjen...
Dere skjønner, når det kommer "kritikk" fra Robåtkalle (unnskyld: Robotkalle), så blir det oppfattet som et hederstegn her på forumet...

Enig! Jeg pleier å sende med link til idiotinnlegg som Robåtkalle sine når jeg priser en forsikring høyt og noen spør hvorfor... Robåtkalle er for øvrig sikkert så dum at at han er stolt av at andre må betale for idiotien hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...