Gå til innhold

Med baby i magen :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Godt å høre at det går bra med deg og dere! Jeg må si at graviditeten din har gått utrolig fort denne gangen?! Er du sikker på at du bare har en måned igjen? :ler:

Lykke til med siste innspurt! :klemmer:

Takk for det! :klem:

Ja, ikke sant denne graviditeten har gått fort?? Jeg skjønner ingenting og mener det er derfor jeg ikke er klar ennå heller... Jeg har på en måte sittet for lite i sofan og ruget :ler: Forrige gang var jeg såååååå utålmodig på slutten, men sånn er det ikke nå. Det må være noe med at jeg har et barn fra før også, sånn at man er litt opptatt med andre ting også. Forrige gang var det bare telling av uker og dager og jeg var så opptatt av hva som skjedde med babyen i magen akkurat på det nåværende tidspunkt osv. Denne gangene vet jeg litt mere hva som skjer hele tiden og det er mere sånn "uæh - er jeg såååå lang på vei nå?!" :ler:

Har akkurat satt på vaskemaskinen med ullpleddet og lagt frem det lyseblå helseteppet i sprinkelsenga. Tok også med meg stelleveska opp på stua og jammen ligger det ikke små bleier og skjeer og greier i den (alt er rent, selvsagt :fnise: ). Tåteflaske er det også oppi der. Den har liksom ikke vært rørt på en stund, nei ;)

Kom også på at jeg må brette sammen alt babytøyet som jeg har vasket etter Ephelille. Det ligger i en haug... Av de nye klærne har jeg vasket alt i størrelse 56, men venter med resten. Ellers ligger flere helsetepper i hvitt og beige, samt hettebadehåndklær og ammepute og mye mer i skapet på rommet til Ephelille. Så joda, jeg kommer vel i havn denne gangen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke:

To av novemberjentene har fått babyene sine! Det er både :overrasket: og :hoppe:

Vet ikke om jeg tør å være med på dette altså... :sjenert: Men det er sikkert like greit å legge angsten på hylla og bli ferdig med det. Og jeg gleder meg selvsagt masse, masse til å få babyen min! Og til å få tilbake kroppen min! Jeg har ingenting å ha på meg for tiden. Det er greit de dagene jeg bare skal være hjemme, for da suller jeg rundt i joggedressen. Men hvis jeg skal ut... Og så har jeg kjøpt meg så mye nye klær som jeg gleder meg til å bruke ;) Men det beste hadde vært om jeg kunne få vente et par uker med å føde altså. Permisjonen blir jo kortet inn også, hvis jeg føder før termin. Nå skal jeg tilbake på jobb i slutten av august og det har jeg heller ikke lyst til å få avkortet. Jeg vil ha hele sommeren hjemme, liksom.

Når jeg var hos legen i forrige uke, var både jeg og han mere usikker på om det er hodeleie eller seteleie igjen. Han torde ikke å si det sikkert, så da tok han en telefon til sykehuset og bestilte UL til meg. Så vi skal på UL imorgen kl. 10 :hoppe: Det blir utrolig spennende!! Jeg sa det til mannen tidligere i kveld, at hvis det blir KS så får vi kanskje vite når det skal utføres allerede imorgen! Men mest sannsynlig er det hodeleie. Legen trodde at babyen bare drev og vridde seg rundt for å finne den beste veien ned i bekkenet. Men jeg er utrolig glad for at jeg får vite det sikkert :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på UL og hodet ligger nede og er festet!

Jeg burde være hoppende glad, men det er litt blandede følelser. Jeg vet ikke hva som går av meg denne gangen, men jeg er så redd for å føde... Jeg sover lett om natta og jeg tenker på om vannet skal gå hver gang jeg snur meg i senga... Jeg blir helt stresset! Men jo, jeg er glad for at det er hodeleie og jeg skal ta meg sammen og fokusere BARE på de positive tingene og tenke at urkvinnen i meg kommer frem når det hele starter :ler:

Men jeg vil gjerne vente et par uker til, altså! Jeg prøvde å liksom å spørre jordmoren og jordmorstudenten på sykehuset om det at hodet er festet betyr at det blir fødsel snart, men begge sa at man kunne gå med festet hode lenge før fødselen. Men nå vet jeg jo ikke hvor lenge det har vært festet og hva vil "lenge" si...? Jeg er jo 37 uker på vei imorgen, og da regnes det jo som innenfor termin. På den annen side er ikke mens-terminen min før 25. november - altså 5 dager senere enn tickeren og Ephelille kom til verden 4 dager før termin...

Permisjonsstart for meg er på fredag, men jeg har jo vært sykemeldt siden 1. september, så jeg merker ikke noe forskjell sånn sett ;)

Hvis noen leser her inne, så kan dere gjerne tippe dato for fødsel, så kan jeg lage tippeliste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at han hadde lagt seg riktig vei! Sånt liker vi! Håper det blir sånn her neste gang, også - men jeg skjønner veldig godt at du gruer deg til fødsel. Tror kanskje jeg også kommer til å gjøre det, det er vel noe med at når det er seteleie blir ikke fødselen helt "normal" uansett. Krysser fingrene for at du får en "straight forward" og fin fødsel!

Jeg tipper... 16. november. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 UKER!!! :hoppe::overrasket:

Hadde du også setefødsel, Joyce? :klø: Ikke noe koselig i alle fall og jeg håper hodefødsel er mye bedre! Det er forskjell på å presse ut en myk rumpe og et hardt hode, ingen skal få meg til å tro noe annet... Rumpa sklei jo inn igjen for hvert press jeg avsluttet...

Idag har jeg brettet sammen halvparten av alle babyklærne til Ephelille som jeg tidligere har vasket. Vi har jammen nok klær i de minste størrelsene ihvertfall. Kanskje jeg kan prøve å huske det til neste gang jeg er ute på shopping? Litt vemodig å tenke på at alle de søte klærne skal brukes bare en kort periode også (sånn er det jo ikke med mine klær, jeg vokser jo ikke ut av dem - eller har jeg gjort det, men ikke til vanlig :ler:). Med Ephelilles klær så har vi tenkt at det kunne brukes igjen hvis vi fikk en jente til - og nå skal jo lillebror bruke alle de nøytrale klærne - men dette er definitivt siste gangen vi skal ha baby og ingen skal bruke de nye klærne til lillebror i alle fall... Jeg er litt sånn i tvil når Ephelille vokser ut av klærne sine også nå (og ja, hun har bare jentete klær som han ikke kan arve, en grå joggebukse er det eneste jeg kan komme på nå...) Jeg har flere venninner som har sagt at de vil arve hvis de får jente, men jeg er litt sær sånn... :sjenert: Det er liksom Ephelille sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIPPELISTE:

12. november - Klematis

13. november - Grace

14. november - Ephemera

16. november - *Joyce*

17. november - Ephemannen

18. november - Svigermor

22. november - Kirin

22. november - Venninne M

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når tror du han kommer da?

Jeg aner virkelig ikke, Grace. Jeg prøvde å be mamma tippe også, men hun greide det heller ikke, bortsett fra at hun mente han ikke kom på en stund ennå.

Idag er det permisjonsstart og 3 uker til termin. Jeg har lyst til å ha babyen min her og jeg har lyst til å bli ferdig med denne graviditeten, men jeg tør ikke å føde og jeg vil ikke ennå... :ler: Jeg vil heller ikke ha permisjonen min så avkortet. Nå skal jeg tilbake på jobb i slutten av august neste år, men hvis jeg føder nå, så må jeg jo tilbake på jobb i begynnelsen av august. Og da er det sommer ennå og jeg vil ikke det...

Jeg ringte legekontoret mitt ang. svineinfluensavaksinen idag. De startet vaksineringen av risikogruppene på tirsdag, men nå var de tomme for vaksine. De skulle få inn igjen en gang i neste uke og siden jeg skal på kontroll på torsdag, kunne jeg snakke med legen om det da. Men hva om de er tomme igjen da - eller hva om jeg føder før den tid... Jeg må kanskje undersøke litt tidligere i uka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du også setefødsel, Joyce? :klø: Ikke noe koselig i alle fall og jeg håper hodefødsel er mye bedre! Det er forskjell på å presse ut en myk rumpe og et hardt hode, ingen skal få meg til å tro noe annet... Rumpa sklei jo inn igjen for hvert press jeg avsluttet...

Her var det uoppdaget seteleie, kom på sykehuset med veer der de oppdaget at hun lå med rumpa ned, ikke festet hode som jeg hadde fått beskjed om hos lege og JM. ;) Det ble KS på meg, forsåvidt bra mtp at lillejenta var ganske så stor, men det var liksom overhodet ikke det jeg hadde sett for meg, var så innstilt på vaginal fødsel at jeg ble skuffet over at det ble KS. Også var jeg ganske så borte i dagene etterpå, pga stort blodtap og sånt, og det er litt vondt at jeg knapt nok husker de første dagene med E. Så jeg håper på "normal" fødsel neste gang. :Nikke:

Det er forresten ikke bare du som er "sær" på det med arving av klær. Jeg er også litt ukomfortabel med tanken på at andre skal arve. Enkelte er så bastante på at "vi kan jo bare overta alt deres", og det synes jeg er teit og irriterende. De det gjelder her har (heldigvis :fnise:) fått gutter, så... Men jeg synes det er greiere med f.eks. Fretex, da aner jeg ikke hvor det havner og da blir det annerledes. Rare hodet mitt...

Når er det du har termin, igjen? Skjønner godt at du ikke vil at han skal ut noe særlig før termin, det er jo ganske så kjipt at permisjonen avkortes. På termindato er jo fint. :jepp: Man slipper avkorting, og også den uendelig ventingen når man går over.

Du har ikke bestemt deg ang SI-vaksinen? Jeg lurer også fælt på det om dagen, ikke at det er aktuelt for meg på en stund enda, men de har vel sagt at foreldre til små barn vil være prioritert etter at risikogruppene er tatt unna, så vidt jeg har fått med meg. Synes den er litt skummel, men samtidig er vel det å få SI verre... Det må være ekstra vanskelig når man har en liten en i magen. Men så var det jo en dame som døde av SI et par uker etter fødsel, ikke akkurat moro det heller. Uff... Håper legen din gir deg gode råd!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joyce: Jeg har bestemt meg for å ta vaksinen. Jeg må bare få timet det sånn at de har vaksinen på legekontoret når jeg skal dit. Jeg må forresten ha fått ammetåke allerede, for jeg skal ikke til legen på torsdag men på onsdag :fnise: Så jeg tenkte å spørre om jeg skulle komme tidligere å ta den eller om de har den der på onsdag, men det er ikke så lett da, siden de ikke vet når de får den. Skal følge med om det står noe på hjemmesiden til legekontoret, ellers må jeg vel bare gamble på at de har fått den til onsdag? Jeg liker tanken på at babyen får vaksinen gjennom morkaken, så slipper jeg å være redd for at han skal bli syk etter fødselen også. Det kommer jo endel besøk og sånn og en baby har ikke særlig immunforsvar. En annen ting er bivirkningene og alt det der, men nå har de jo lenge oppfordret gravide til å ta vaksinen, så da regner jeg med at det er det riktige å gjøre.

Ellers prøver jeg å tenke at det er rart om fødselen skal starte allerede nå - 19 dager før termin. Men jeg vingler også veldig iløpet av dagen - i det ene øyeblikket ser jeg på vogga som står her på stua og ønsker å ha babyen her, gleder meg vanvittig til å trille turer med vogna og komme igang med babykosen - og i det neste øyeblikket er jeg skrekkslagen med tanke på fødsel... Det er nok helt normale tanker og det er jo ingenting annet jeg kan gjøre enn å bli med på det som skjer, når det skjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe fødsel her ennå.

Jeg føler meg imidlertid på en merkelig måte mer "klar" idag Jeg har blitt påvirket av bagvogna som står så fint nede i gangen og jeg har lyst ut og trille baby Og for første gang siden jeg begynte å gå hjemme, småkjeder jeg meg litt idag... Hmm... det er dette jeg egentlig har ventet på. Men det kan godt hende at jeg tenker helt annerledes imorgen. Jeg prøver også å tenke på at jeg må gjennom denne fødselen uansett og det er jo like greit å bli ferdig med det. Jeg føler at det er vanskelig å planlegge ting nå når jeg ikke aner når ting skjer. På den annen side var det dette med avkortning av permisjonen og det er heller ikke dumt at babyen får kose seg og legge på seg så mye som mulig heller. Den er litt liten hvis den blir født nå. Jeg er 38 uker imorgen og ifølge boka er han da omtrent 48 cm og 3.190 gram. Ephelille ble født 4 dager før termin og var 51 cm og 3.710 gram.

Jeg har veldig mye vann i kroppen, eller i alle fall i beina! Anklene og føttene mine er så opphovnet om kveldene at det er helt grusomt. Det er ikke mye sko og støvletter jeg får på meg nå. Jeg går konsekvent i et par strechstøvletter, de funker fint! Vekta viser skumle tall, men vannet forsvinner jo i alle fall etter fødseln. Verre kan det bli med alle de andre kosekiloene...

Imorgen skal jeg på kontroll hos legen igjen og forhåpentligvis kan de ha fått influensavaksinen igjen da. Eventuelt m jeg kjøre meg en tur den dagen de får den... Alt med forbehold om at jeg ikke er i fødsel før ting skal skje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på svangerskapskontroll igjen da. Alt bra med meg og lillegutt :) Blodtrykket var lavt og fint, urinen var fin, vekta går fremdeles oppover (:sukk:) og symfysemålet ligger innenfor det grønne feltet, litt over det røde. Jeg var også så heldig at legekontorene fikk inn nytt parti med svineinfluensavaksine nettopp idag, så nå er jeg vaksinert også :) Ny time hos legen neste onsdag. Satser på at jeg ikke føder før den tid. Jeg vingler fremdeles veldig når det gjelder den fødselen og mannen har oppfattet at jeg fremdeles ser på det å få ta KS som selve drømmen, noe han er sterkt uenig i. Jeg vet ikke, jeg... Jeg skjønner at det beste er vaginal fødsel, men det føles så mye enklere med et KS...

Jeg gikk 1 1/2 time i butikker etter legebesøket og hadde max vondt i bekkenet og var skikkelig sliten når jeg kjørte hjem. I tillegg lurer jeg litt på om jeg har bivirkninger av vaksinen. Er trøtt og frossen, til tross for at vi fyrer i peisen. Er liksom sånn urven. Prøvde å sove litt på sofan isted, men det gjorde vondt på stikkstedet i armen - og jeg må jo ligge på siden. Det gjorde også kjempevondt i bekkenet og oppe ved ribbena på høyre side. Og så må jeg jo også nevne halsbrann Så jeg fant ut at det var bedre å SITTE i sofan... Var forresten innom en bandagist-butikk idag og kjøpte nettingtruser og største størrelse Tena-bind til å ha hjemme etter fødselen For dere som ikke har født før: nettingtruser er særdeles lite sexy, men akk så fantastisk å ha på seg når man blør som en gris og magen er deigete. De holder det meste på plass ;)

Imorgen er det vaksinering av barn mellom 6 måneder og 5 år på helsestasjonene her i byen. Jeg vil at Ephelille skal få vaksine også, så hun blir hjemme fra barnehagen imorgen og jeg tar henne med på helsestasjonen til klokken 9. Det er vaksine så langt lageret rekker. Jeg vil også at mannen skal vaksinere seg, men han er ikke i noen riskogruppe, så han må pent vente. Han får vel vaksine etter fødselen i alle fall, for nå skal pårørende til spedbarn under 6 måneder også vaksineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå er det jammen ikke lenge igjen! Blir spennende uker framover.

Lykke lykke til.

Tusen takk for det! :klem:

Innom og hilser på. :vinke:

Tipper 22. november (hvis det ikke har skjedd noe allerede da). :)

Så koselig at også du stakk innom! :klem: Tippedato registrert ;)

Idag har jeg nesten vært bekymret for at det har vært fødsel på gang... Har kjente masse rare vondter både nederst på magen og ryggen, har masse kynnere og nedpress (aner egentlig ikke hvordan det kjennes, men antar at det er det likevel...) og trodde nesten jeg hadde lekket fostervann når jeg våknet i morrest - men har funnet ut at det bare var utflod. Neste helg kan passe meg bra å føde, men jeg tør ikke ennå... :ler: Men det er vel bare naturlig at kroppen forbereder seg også. Uansett bar det avgårde til byen idag, for mannen hadde time til linsekontroll og jeg tenkte å kjøpe de siste julegavene. Jeg hadde også hengt av en sort dunkåpe på en butikk, likedan som mamma har kjøpt seg, men jeg fikk den jo ikke igjen over magen :fnise: Jeg burde virkelig ikke kjøpe klær nå, men jeg greier jo ikke å la være! Men denne kåpa får eventuelt vente til etter fødselen da ;) Kjøpte meg to cardiganer, som jeg uansett skal bruke åpne. Jeg har hauger av klær som jeg har kjøpt gjennom dette svangerskapet nå :sjenert: Det var frytelig tungt og slitsomt å gå i byen idag og jeg begynner å innse at kroppen snart bryter sammen... Sånn sett så må jeg også forstå at det begynner å bli på tide med fødsel. Og sånn som jeg gleder meg til å få denne babyen i armene mine og til å få kroppen min tilbake :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si fra om at jeg tror ting har roet seg her. Det ble sikkert litt mye med bytur på dagen idag. Etter litt søvn, mannens hjemmelagede pizza og avslapning i sofan, føles det meste som før igjen :)

En annen ting er at jeg vil ha tydelige tegn når det skal skje noe her. Ikke sånne "hva-skjer-nå"-ting som jeg følte idag. Når jeg fikk Ephelille gikk slimproppen i flere omganger en lørdag, så gikk vannet natt til mandag - og siden det var setefødsel dro vi på sykehuset med en gang da.

Og så skal jeg huske på å glede meg over at jeg får lystgass under fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha tydelige tegn! :jepp: Gjerne i god tid, og noen som helst ikke gjør vondt eller forhindrer meg i å sove :fnise:

Må tippe jeg også! Jeg tipper 12. november. Har tippet det samme for Kirin, og tror egentlig på den dagen for meg selv også. Så en av oss må det vel slå til på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...