Gå til innhold

Hva angrer du mest på i forhold til jobb og utdanning?


Gjest Dianah

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille_*

At jeg ikke brukte tiden på universitetet på mer lesing og networking, og mindre på fest, reising og moro. Hadde en fantastisk tid, men sitter likevel nå i arbeidslivet igjen med halvgode resultater og ikke de helt riktige kontaktene. Kunne kommet meg langt raskere opp og frem dersom jeg hadde vært mer målbevisst tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Jeg gikk det som omgivelsene mente var best i stedet for å satse på den litt mer vågale drømmen.

Man kan ikke leve av drømmer heller da. Jeg er iallefall veldig glad for at jeg hadde foreldre som holdt meg i tøylene og fikk meg til å se fornuftig på ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer ikke på noe. Jeg begynte å studere sent, og var dermed _veldig_ sulten på en utdannelse da jeg først begynte (og også tilsvarende lei av å jobbe). Jeg endte opp med å studere det jeg forstod på videregående var rett for meg, selv om jeg ikke var sterk i de fagene på videregående (matte og fysikk). Nå er jeg utdannet ingeniør, har snart jobbet 1 år innen fagområdet, og føler jeg har vært veldig heldig og dyktig og valgt absolutt rett for meg. Realfag og ingeniørfag er på ingen måte noe tradisjonell mannejobb, de jentene som er der er veldig etterlengtet og blir godt motatt. Dessuten blir de "tradisjonelle jentetingene" høyt verdsatt - som menneskekjennskap, språk/ formulering/ kommunikasjon og struktur og nøyaktighet.

Skal jeg nevne noe, er det kanskje at jeg oppførte meg litt blærete på skolen noen ganger fordi jeg var så seriøs :ler: Pluss litt det samme som mann23 sier, at jeg skulle ønske jeg hadde fått større utfordringer på skolen fra jeg var mindre. Jeg kjedet meg på skolen og lærte aldri å jobbe for å få noe, og da jeg først møtte på en skikkelig utfordring, trodde jeg at jeg var dum istedenfor å ta tak i utfordringen med å lære meg det.

Det jeg elsker med realfag er at det lærte meg å fordype meg i noe og å konsentrere meg om én ting i slengen. Vi jenter skryter av at vi er så flinke til å gjøre flere ting på en gang - men noen ganger er det jo like viktig å BARE kunne gjøre én ting uten å miste tålmodigheten. Guttefag har lært meg tålmodighet, og det er en egenskap jeg virkelig manglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg ikke anstrengte meg mer på videregående. Har et helt greit snitt derifra, men med ett poeng til kunne jeg gjort helt andre ting!

Men så må jeg også tilføye at det poenget nok hadde vært på vitnemålet dersom jeg byttet skole. Bittert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane
Angrer på at jeg ikke anstrengte meg mer på videregående. Har et helt greit snitt derifra, men med ett poeng til kunne jeg gjort helt andre ting!

Enig. Min 2'er i matte var så sykt unødvendig. Men jeg synes det er ganske teit at man må vite hva man skal bli allerede på vgs for å ta nødvendige fag.

Hadde jeg ikke gått på den beste og strengeste vgs'en i byen, men valgt en av de slækkere skolene så hadde jeg nok klart å få 5 og 6 i alle fag. Og det er ganske kjedelig når jeg ser at de kommer inn på de studiene jeg ønsker når jeg vet at de har festa seg igjennom hele vgs mens jeg satt inne og leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lærer_*
Enig. Min 2'er i matte var så sykt unødvendig. Men jeg synes det er ganske teit at man må vite hva man skal bli allerede på vgs for å ta nødvendige fag.

Hadde jeg ikke gått på den beste og strengeste vgs'en i byen, men valgt en av de slækkere skolene så hadde jeg nok klart å få 5 og 6 i alle fag. Og det er ganske kjedelig når jeg ser at de kommer inn på de studiene jeg ønsker når jeg vet at de har festa seg igjennom hele vgs mens jeg satt inne og leste.

Det er jo morsomt å at du faktisk tror at du hadde fått bedre karakterer om du hadde gått på en dårligere VGS. Faktisk er det mange som tror at gode VGSer gir for gode karakterer som en forklaring på hvorfor så mange av elevene der har gode karakterer. Ingen av delene stemmer.

VGS rundt om i landet gjør stadig sammenlikninger av karakterene sine og det viser seg at det er ikke noe særlig forskjell mellom dårlige eller gode VGSer når det gjelder til karaktergivning. En pleier å sende over prøver fra de forskjellige skolene til andre skoler og få dem vurdert på ny der for å se om det er noe forskjell, vanligvis er det ingen, men kanskje en liten forskjell, men da er det snakk om forskjeller som 4+ og 4, noe som egentlig ikke er noe særlig stor forskjell.

Så ikke for å ødelegge illusjonen din, men du hadde nok ikke fått noe bedre karakter på en "slækkere skole" :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lotte_*

Jeg angrer ikke på noenting - føler meg veldig heldig mht jobb. Da jeg gikk ut av videregående var det rett i jobb, har jobbet meg oppover, tatt noen studier og haugevis med kurs mens jeg har jobbet.

Nå er jeg nådd akkurat dit jeg ville .. har ingen ambisjoner når det gjelder lederjobber ol ..

Mine videre ambisjoner er å trappe ned jobben og bruke mer av tiden min på det som betyr mest for meg, hunden, familien, hobbyer, turgåing, trening, matlaging, osv .. Så vi har valgt å flytte til et mindre hus med en mindre hage - gleder meg en hel haug - det viktigste jeg har funnet ut: Livet er så mye mer enn jobb og statusjag. I en alder av 45 så har jeg nådd akkurat dit jeg ville, ungene er voksne, mannen har fått akkurat den jobben han ønsket, har masse vakker kunst, arvegods, møbler og lamper som jeg gleder meg til å ha med til det nye huset og det nye livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke angret et sekund på valg av utdannelse, og klarer nå heller ikke å se for meg at jeg vil gjøre det.

Men om jeg tenker lengre tilbake, husker jeg at jeg angret en god del på at jeg ikke søkte på Musikk, dans og drama på videregående i stedet for Allmenn. Jeg var fryktelig umotivert på videregående, og jobbet lite med skole. Karakterene er ikke noe å være flau av, men jeg ser jo at snittet kunne vært bedre om jeg hadde lagt ned en ordentlig innsats. Men det var liksom veldig logisk for meg å velge Allmenn, siden de fleste vennene mine skulle dit, og siden jeg tenkte at det var mest fornuftig med tanke på at jeg ville på universitetet etter VGS. Men jeg har ikke brukt mye energi på å angre på det, når jeg tenker på de gode vennene jeg fortsatt har fra den tiden. Og at jeg i tillegg traff mannen min der. Sosialt sett var det en fin tid, selv om jeg ikke var spesielt glad i lærerne eller opplegget.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nasevis_*

At jeg ikke brydde meg mer om skolearbeidet på vgs. Med bare litt ekstra innsats kunne jeg ha hatt et helt annet karaktersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer ikke på valgene jeg har tatt på verken Vgs eller høgskolen. Men, kunne konsentrert meg litt mer om skole, og litt mindre jobbing og festing på Bachelor- studiet.

Det jeg angrer mest på er at nå er jeg i en jobb som jeg egentlig kun skulle være i 2 mnd, denne jobben er etter veien jeg gikk på vgs- og ingenting mot det jeg studerte på høgskolen. Så kom finanskrisen, og jeg skulle finne meg jobb, i det jeg egentlig er utdannet til, men nei ikke like enkelt lengre. Å er fortsatt i denne 2 mnd jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane
Så ikke for å ødelegge illusjonen din, men du hadde nok ikke fått noe bedre karakter på en "slækkere skole" :nei:

Nå vet ikke du hvor jeg er fra, eller hvordan jeg har trukket denne konklusjonen, men jeg kan si at du tar feil.

Da jeg gikk på vgs var det en STOR oppvask i kommunen ang karakterforskjeller hvor det ble fastsatt at en 6'er på en av de"slækkere" skolene tilsvarte en 4'er der jeg gikk. Det ble tatt opp i kommunestyret, det var diskusjoner på hver skole opp i mente.

Jeg angrer ikke at jeg gikk på den skolen jeg gikk på, men jeg synes det er surt at enkelte ikke trengte å jobbe en skit for sine 5'ere og 6'ere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg ikke tok meg tid til å stoppe opp og tenke alvorlig igjennom valg av utdanning.

Og så angrer jeg på at jeg begynte på doktorgraden. Jeg mistrives så intenst her, og jeg føler det faglige utbyttet er minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria
Jeg angrer på at jeg ikke tok meg tid til å stoppe opp og tenke alvorlig igjennom valg av utdanning.

Jepp. Eg burde ha tatt eit friår etter VGS. I stadenfor driv eg å fullfører ei bachelor- utdanning eg ikkje er interessert i. Og eg føler eigentleg ikkje at eg har fått noko ut av denne utdanninga eg driv med no. Anna enn at eg har innsett at eg likar teoretiske fag, og at eg likar å lære. Det hadde eg gløymt då eg gjekk på VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angrer på at jeg soste bort mange år på diverse skoler før jeg endelig fant ut hva jeg ville bli. Minstet en del år med inntekt. Men fikk jo opplevd en del da.

Signerer! I alle fall rotet bort 2 år, men jeg ser på det idag som 2 år jeg kunne ha hatt full inntekt istedet for lån og stipend. Jeg har jo vokst på disse to årene, men det er det jeg søkt meg inn på til høsten som føles "rett".

Angrer også på å ikke ha fulgt hjertet etter vgs, og heller høre på alle de fornuftige voksne rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg angrer på at jeg ikke hørte på pappa og valgte allmennfag, hadde spart meg et år da.. og jeg angrer på at jeg ikke tok et år på folkehøyskole etter videregående.

Men det ER faktisk forskjell i karakterer innenfor skolene, om ikke videregående så iallfall ungdomsskolen.

hadde ei jente i klassen som var fra india. hun var veldig grei, men å skrive norsk var et problem. blandet sammen en, ei og et f.eks. + null kontroll på hva som var bokmål og nynorsk..

hos oss (ungdomsskole i møre og romsdal) fikk hun vanligvis 2 og 3 i norsk. så flytta hun til oslo (stovner) og da fikk hun plutselig 5 og 6. pga brevskriving så visste jo jeg at norsken hennes var like elendig, men at lærerne på den nye skolen hennes bedømte henne annerledes..

blodig urettferdig spør du meg..

har også sett dokumentaren ungdommens råskap. der reagerte jeg på at en elev som åpenbart var helt håpløs på skolen, fikk lovnader om en 5'er hvis han bare leverte inn et arbeid som mine lærere ville strøket umiddelbart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg ikke tok et hvileår etter vgs, i stedet begynte jeg på noe jeg aldri fullførte. Nå er jeg snart fullført på noe annet, men det har tatt tid, og jeg er ikke fornøyd. Skulle stoppet opp og tenkt meg om. Nå blir det å studere deltid og jobbe deltid. Ønsker ikke mer i studielån enn 350 000......

Men så har jeg jo lært en hel masse og da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg "ble for lenge" i en jobb som ikke var bra for meg, med et arbeidsmiljø jeg mistrivdes i på grunn av en leder med mildest talt utilstrekkelig lederkompetanse.

Signerer denne.

Angrer på at jeg ble så lenge at jeg ble "utbrent" og skadet meg såpass mye i jobben at jeg er nødt til å bytte det yrke jeg utdannet meg til og ønsket meg helt fra jeg var 6-7år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det er jo morsomt å at du faktisk tror at du hadde fått bedre karakterer om du hadde gått på en dårligere VGS. Faktisk er det mange som tror at gode VGSer gir for gode karakterer som en forklaring på hvorfor så mange av elevene der har gode karakterer. Ingen av delene stemmer.

VGS rundt om i landet gjør stadig sammenlikninger av karakterene sine og det viser seg at det er ikke noe særlig forskjell mellom dårlige eller gode VGSer når det gjelder til karaktergivning. En pleier å sende over prøver fra de forskjellige skolene til andre skoler og få dem vurdert på ny der for å se om det er noe forskjell, vanligvis er det ingen, men kanskje en liten forskjell, men da er det snakk om forskjeller som 4+ og 4, noe som egentlig ikke er noe særlig stor forskjell.

Så ikke for å ødelegge illusjonen din, men du hadde nok ikke fått noe bedre karakter på en "slækkere skole" :nei:

Selvfølgelig er det mulig å få bedre karakterer på en slækkere skole!!! Dette legger verken elever eller lærere skjul på..

Jeg angrer også litt på at jeg gikk på en typisk "god" skole.. gjorde det bra, men vanskelig å "konkurrere" med alle de dyktige medelevene mine.. Sier seg selv at alle kan ikke få 6 i alle fag!! Men på de nasjonale eksamene fikk vi heldigvis igjen for det harde arbeidet..Ble nesten bare 5ere og 6ere for alle i klassen:) Mens de på de slække skolene gjorde det dårligere.. Heldigvis er det mange bedrifter og arbeidsplasser som vet av disse forskjellene på skolene.. SÅ man har ofte en fordel når man søker jobb ihvertfall! Bare synd dette ikke tilgodeses når man skal søke høyere utdanning:p Kunne fått noen ekstrapoeng for å ha gått en "krevende" skole:p hihi..

Bortsett fra det angrer jeg ingenting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...