Gå til innhold

Hva serverer man kresen og fin svigermor og sønn?


Gjest Brittazina

Anbefalte innlegg

Ja...asparges rullet i spekeskinke samt litt mozzarella og tomat til forrett, og breiflabb og masse grønnsaker til hovedrett. Dessert får bare bli jordbær, sjokolade, is og avocado.

Angående vin vil jeg spørre to uavhengige som jobber i Vinmonopolet hva de anbefaler av en rød og lett vin til dette. Så får de vann med sitron i. Kanskje en kjølig hvitvin som Pridelands (Sør-Afrika 2007) kan passe til forretten..

Håper de blir fornøyd, og at jeg ikke steker for mye/for lite eller tabber til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessert får bare bli jordbær, sjokolade, is og avocado.

Avocado? Til dessert? Hva er tanken bak det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sulten av å tenke på alle disse gode forslagene.. viss hun ikke blir fornøyd får hun bare skamme seg. Masse lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg bare lurer på når dette besøket finner sted, og hvordan det går.

Internasjonal og sofistikert. Er det din beskrivelse av henne eller hennes egen? I mine øyne virker det som om hun gjerne vil fremstå slik, men effekten blir det motsatte.

Jammen har du litt av en utfordring med en sånn svigermor. Håper dere ikke bor for nært hverandre.

Ellers er det godt å surre parmaskinke rundt breiflabb, og steke i ovn. En god hvitvinsaus passer til. Ovnstekte potetbåter og grønnsaker til, og det hele er servert. Hvis ikke det er godt nok til svigerskinnetmor får du ha fiskekaker i reserve.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Baccalao liker de ikke.

Poenget er at jeg ikke har servert så mye før...så behøver flere tips!

Takk for innspill :-)

Så de er ikke mere dannet og fine at de uttaler at de ikke liker. Antagelig har de da ikke spist skikkelig bacalao av hvit nakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med kalkunbryst med grønnsaker og fløtegratinerte poteter? (Eventuelt potetmos med fløte og litt ost som du sprøyter til fine topper og griller litt i stekeovn)

Som kokk serverer man aldri fløtegratinerte poteter til så magert kjøtt.

Det er en grunn til at vi spiser magert kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Som kokk serverer man aldri fløtegratinerte poteter til så magert kjøtt.

Det er en grunn til at vi spiser magert kjøtt.

Der er jeg uenig. Jeg vil heller ha fløtegratinerte poteter til magert kjøtt enn til fett kjøtt. Fett kjøtt pluss fløtegratinerte poteter kan bli litt voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...asparges rullet i spekeskinke samt litt mozzarella og tomat til forrett, og breiflabb og masse grønnsaker til hovedrett. Dessert får bare bli jordbær, sjokolade, is og avocado.

Angående vin vil jeg spørre to uavhengige som jobber i Vinmonopolet hva de anbefaler av en rød og lett vin til dette. Så får de vann med sitron i. Kanskje en kjølig hvitvin som Pridelands (Sør-Afrika 2007) kan passe til forretten..

Håper de blir fornøyd, og at jeg ikke steker for mye/for lite eller tabber til noe.

Et lite tips hvis du ikke har tilberedt breiflabb før: breiflabbfilet er gjerne dekket med seige hinner, som må skjæres vekk før tilberedning, da de ikke smaker godt, og bidrar til at fisken virker seig. Be dem evt gjøre dette for deg i butikken. Ellers er det et krevende fiskeslag å få passe varmebehandlet, fordi breiflabben ikke flaker seg som feks torsk. Så pass på at du ikke steker (?) den for lenge.

En god idé kan være å sjekke noen oppskrifter her:

http://www.godfisk.no/

(søk på breiflabb, så får du opp mange forslag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bøalth

er det dette vi kaller svigermor fra helvetet?

hahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

de er hverken dannede eller internasjonale - men de må jo gjerne tro det:=)

det KULESTE er jo å lese noe fra en vinanmeldelse som høres skikkelig viktig ut(helst hvit da...) og snakke endeløst om dette. helst en anmelder som alle vet hvem er.

uff......man kan synes hva man vil om hvitvin, men vulgært har det vel aldri vært. påtatt snobbing derimot:=)

men støtter meg til hvit fisk med bacon - det er kjempegodt:=)

det lureste er jo bare å lese menyen på en restuarant og se hva de serverer til fisk/kjøtt der:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Baccalao liker de ikke.

Poenget er at jeg ikke har servert så mye før...så behøver flere tips!

Takk for innspill :-)

LASAGNE! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Svigermoren" var passe fornøyd og sønnen var ganske fornøyd. De er nok litt kritiske begge to, og lasagne (som en over her foreslår) ville ikke ha blitt godtatt annet enn til barn.

Moren hans sa "dette var jo originalt".

Takk for tipsene til dere som i detalj foreslo ingredienser og steketips for breiflabb...den ble litt for godt stekt, men ikke tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.....og lasagne (som en over her foreslår) ville ikke ha blitt godtatt annet enn til barn.

Jeg elsker lasagne... Ååååh, jeg hadde blitt så fornærmet! :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Svigermoren" var passe fornøyd og sønnen var ganske fornøyd. De er nok litt kritiske begge to, og lasagne (som en over her foreslår) ville ikke ha blitt godtatt annet enn til barn.

Moren hans sa "dette var jo originalt".

Takk for tipsene til dere som i detalj foreslo ingredienser og steketips for breiflabb...den ble litt for godt stekt, men ikke tørr.

:overrasket: Merkelig dame.

For øvrig - om noen hadde i så detalj visst hva jeg ikke likte, hadde jeg blitt flau. Som gjest spiser man det man får servert, med mindre man ikke tåler det. Om noen jeg ikke kjente så godt hadde spurt om det var noe jeg ikke likte, hadde jeg ikke kommet med en lang liste (jeg tenker bl.a. på at du i detalj vet hvilke oster hun liker og ikke liker).

Jeg ønsker å ta hensyn til mine gjesters preferanser, hvis jeg vet om dem. Men jeg syns faktisk det er ganske merkelig å ha så mange særheter, og forvente at andre skal ta så til de grader hensyn til dem. Og så si at maten er original, når man har anstrengt seg såpass som det høres ut som du, ts, har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Merkelig dame.

For øvrig - om noen hadde i så detalj visst hva jeg ikke likte, hadde jeg blitt flau. Som gjest spiser man det man får servert, med mindre man ikke tåler det. Om noen jeg ikke kjente så godt hadde spurt om det var noe jeg ikke likte, hadde jeg ikke kommet med en lang liste (jeg tenker bl.a. på at du i detalj vet hvilke oster hun liker og ikke liker).

Jeg ønsker å ta hensyn til mine gjesters preferanser, hvis jeg vet om dem. Men jeg syns faktisk det er ganske merkelig å ha så mange særheter, og forvente at andre skal ta så til de grader hensyn til dem. Og så si at maten er original, når man har anstrengt seg såpass som det høres ut som du, ts, har gjort.

Så sant...

Jeg vet for mye om hva hun ikke liker, takket være sønnen som har ramset opp for meg hva hun ikke vil ha. Faren hans døde for et par år siden så han er knyttet ekstra til moren, han føler han må ta seg av henne selv om vi bor i ulike byer.

Ingen av de sier "takk for maten", de har bodd så mye i utlandet at de ikek er vant til det. Moren synes det er typisk norsk å takke for maten. Men de sa begge takk for en hyggelig aften og slikt, så følte at vi hadde hatt det hyggelig.

Vet ikke hvordan man skal tolke "original" om maten, kanskej hun siktet til desserten eller kombinasjonen av alle rettene? Det ville ha vært verre om hun hadde svart at maten var "interessant".

Neste gang bør bli ute på restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kresen og dannet er to ord som ikke går sammen. Sorry. Hadde de vært dannete hadde de spist hva som helst du serverte og roset kokken med stor overbevisning.

Signert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...