Gå til innhold

Hva serverer man kresen og fin svigermor og sønn?


Gjest Brittazina

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie
Tar rådet til Kate, som sagt, bortsett fra at mor og sønn kun liker rødvin, så da blir det en italiensk Amarone til.

Jeg ville IKKE servert Amarone til laks. Det er vel omtrent den dårligste vin- og matmatchen man kan få til.

Hvis de MÅ drikke rødvin, ville jeg enten servert mager hvit fisk (torsk, f.eks.) med en lett rødvin til (Beaujolais, ueiket Côtes-du-Rhône e.l.), eller jeg ville servert kjøtt av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm...kanskje mor og sønn er mer sære enn kresne/dannede da?

For moren insisterte på Amarone vin. Hun sa det var å foretrekke.

Har ikke spist middag med henne før, så kunne vel heller tenkt meg at vi gikk ut og spiste.

Hun synes hvitviner er vulgært, men kan til nød akseptere kjølig tørr/halv tørr hvitvin så lenge den ikke er fra Tyskland og/eller er "søt".

Sønnen er mer altspisende, men nå er det altså både mor og sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerie

Spurte du dem hva de ville ha/likte/foretrakk?

Jeg spør alltid om det er noe middagsgjester er allergiske mot. Er de ikke allergiske kan de spise alt bare de er veloppdragne nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Hun synes hvitviner er vulgært, men kan til nød akseptere kjølig tørr/halv tørr hvitvin så lenge den ikke er fra Tyskland og/eller er "søt".

Jeg synes dette høres ut som en person som prøver hardt å være sofistikert, men som ikke helt får det til.

Det går bare ikke an å mene at hvitvin er vulgært. Det er forresten riktig at Tyskland står for noe av det verste skvipet på hvitvinsfronten, men mange av de mest interessante nye hvitvinene kommer også derfra.

Amarone er godt det (og dyrt!), men det er ikke akkurat den letteste vinen å matche med mat. Men server i det minste en kraftig kjøttrett, f.eks. av okse, hvis amarone er den eneste akseptable vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette høres ut som en person som prøver hardt å være sofistikert, men som ikke helt får det til.

Helt enig med Ludowie!! Høres ut som denne svigermoren din prøver å være noe annet enn det hun egentlig er. Det må være slitsomt å være skuespiller i sitt eget liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Vel... Ut ifra beskrivelsen din så er det bare en ting du kan servere dem: Fiskeboller i hvit saus med kokte poteter og raspede gulrøtter som tilbehør. Og ikke minst vann å drikke. :)

Og hvis de er så "fine og dannede", så spiser de det de får servert uten å klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amarone brukes her i huset omtrent kun til vilt. Og da kraftig viltkjøtt.

Sønnen kan spise dette, men moren liker ikke oksekjøtt eller vilt. (Ikke jeg heller forresten ;-)

Men jeg bør jo finne andre alternativ enn Amarone til laks eller om jeg finner på steinbitfilet. Kanskje jeg bør spørre på Vinmonopolet også. Og søke på nettet.

Men litt sært, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser hverken oksekjøtt eller vilt, men Amarone skal hun ha til maten? Sorry, men jeg dævver! :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Spurte du dem hva de ville ha/likte/foretrakk?

Jeg spør alltid om det er noe middagsgjester er allergiske mot. Er de ikke allergiske kan de spise alt bare de er veloppdragne nok.

Nei, de sa bare hva de ikke ville ha, da jeg spurte om det var noen spesielle ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tysk riesling er utmerket til laks.

Kanskje jeg bør satse på steinbitfilet.

Men moren liker ikke tyske hvitviner, hun drikker kun gin, tonic og rødvin.

Takk for innspillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, denne svigermoren ville jeg nødig invitert hjem til meg på middag. Litt i meste laget krevende og sær spør du meg. Her får du ingen lett jobb.. Jeg ville satset på

Forrett:Ovnssteikt asparges rullet i spekeskinke og roquefort.

hovedrett: ovnssteikt breiflabb med masse gode grønnsaker i form. Nydelig godt, sunt og enkelt. Også for den kresne. Ha et lite utvalg av drikke; f.eks ferskpresset juice, vin, bonaqua.. eller sett frem en karaffel med vann med isbiter og noen blader sitronmelisse oppi.

Dessert: Varme bjørnebær med sukker og litt kanel med en god vaniljeis til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Elfrida og Wadjet. Og at begge kun liker rødvin er vel heller ikke noe tegn på klasse og dannelse, spør du meg.

Enig med over... Uffameg, glad JEG slipper å ha de til bords! ;) - de høres mer "kjedelige" og ensporet ut i matveien enn dannede og internasjonale.

Lykke til! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden damen har oppgitt at hun foretrekker Amarone, ville jeg ha servert et par - tre store glass umiddelbart etter ankomst. Siden Amarone gjerne holder 14 - 15% alkohol, ville det nok vært ganske irrelevant hva jeg serverte etter det... :nigo: Jeg hadde rett og slett ikke giddet å prøve å lage noe virkelig godt til slike mennesker, så hos meg hadde de nok fått grønnsakssuppe!

At damen verken virker særlig sofistikert eller internasjonal i mine øyne, trenger jeg vel ikke si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Huff, denne svigermoren ville jeg nødig invitert hjem til meg på middag. Litt i meste laget krevende og sær spør du meg. Her får du ingen lett jobb.. Jeg ville satset på

Forrett:Ovnssteikt asparges rullet i spekeskinke og roquefort.

hovedrett: ovnssteikt breiflabb med masse gode grønnsaker i form. Nydelig godt, sunt og enkelt. Også for den kresne. Ha et lite utvalg av drikke; f.eks ferskpresset juice, vin, bonaqua.. eller sett frem en karaffel med vann med isbiter og noen blader sitronmelisse oppi.

Dessert: Varme bjørnebær med sukker og litt kanel med en god vaniljeis til.

Middag er til lørdag, og tror nå veldig på en kombinasjon av mange av rådene her.

Breiflabb og masse grønnsaker vil hun vel like, spørsmålet er bare hvordan jeg kan tilberede denne breiflabben "perfekt". Jeg vil kjøpe fersk filet...men hva gjør jeg med den?

Hvordan steke grønnsaker i form på best mulig måte? Skylle, skjære opp, blande alt og sette ovnen på 180 grader og ha det der hvor lenge? Bør det være olje i bunnen og folie over for å forhindre brente grønnsaker?

Forretten foreslått her med asparget rullet i spekeskinke høres bra ut for disse to, men hun liker ikke roquefort, kun brie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Araminta
Siden damen har oppgitt at hun foretrekker Amarone, ville jeg ha servert et par - tre store glass umiddelbart etter ankomst. Siden Amarone gjerne holder 14 - 15% alkohol, ville det nok vært ganske irrelevant hva jeg serverte etter det... :nigo: Jeg hadde rett og slett ikke giddet å prøve å lage noe virkelig godt til slike mennesker, så hos meg hadde de nok fått grønnsakssuppe!

At damen verken virker særlig sofistikert eller internasjonal i mine øyne, trenger jeg vel ikke si...

:hoho: Fantastisk forslag. Fru Vulgær Hvitvin burde skamme seg. Lag en deilig middag til deg og mannen, og send svigermonsteret på Mc Donalds med en flaske Amarone.

:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Middag er til lørdag, og tror nå veldig på en kombinasjon av mange av rådene her.

Breiflabb og masse grønnsaker vil hun vel like, spørsmålet er bare hvordan jeg kan tilberede denne breiflabben "perfekt". Jeg vil kjøpe fersk filet...men hva gjør jeg med den?

Hvordan steke grønnsaker i form på best mulig måte? Skylle, skjære opp, blande alt og sette ovnen på 180 grader og ha det der hvor lenge? Bør det være olje i bunnen og folie over for å forhindre brente grønnsaker?

Forretten foreslått her med asparget rullet i spekeskinke høres bra ut for disse to, men hun liker ikke roquefort, kun brie.

Liker hun parmesan? Det passer godt sammen med asparges og spekeskinke. Jeg ville dessuten hatt en saus eller dressing i tillegg, ellers kan det lett bli litt tørt.

Jeg synes at det viktigste man bør tenke på når man skal ha gjester, er timing og gjennomførbarhet. Planlegg måltidet slik at det blir minst mulig stress for deg underveis, og slik at det er få ting som kan skjære seg og bli mislykket.

Forretten og desserten bør være noe som kan lages helt ferdig på forhånd, slik at det er helt ute av veien. Hovedretten bør bestå av noe som lett kan holdes varmt mens dere spiser forretten uten at det blir ødelagt/brent/overkokt.

Jeg ville for eksempel satset på en forrett bestående av mye grønnsaker, f.eks. noe à la dette med noen salatblader og kanskje cherrytomater til.

Til hovedrett ville jeg gått for en eller annen slags gryte, f.eks. coq au vin eller chicken chasseur, med potetstappe til. Potetstappe kan lages ferdig på forhånd og holdes varm over vannbad mens man spiser forretten. Hvis gryten inneholder mye grønnsaker, trenger man ikke å servere grønnsaker ved siden av. Ellers er f.eks. aspargesbønner et bra alternativ. De kan kokes nesten helt ferdig på forhånd, og avkjøles i isvann. Da trenger man bare å varme dem gjennom i litt smør og evt litt hvitløk (pluss noen dråper vann) rett før servering.

Til dessert vil f.eks. sjokolademousse i porsjonsformer og evt noen bær med litt sukkerlake egne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...